Στα 35 τα φορτωμένα με LNG πλοία που βρίσκονται στα ανοιχτά της Ισπανίας και γύρω από τη Μεσόγειο, με τουλάχιστον οκτώ πλοία αγκυροβολημένα μόνο στον κόλπο του Κάντιθ
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει πίεση στον ενεργειακό εφοδιασμό καθώς η Ρωσία μείωσε σταδιακά τις ροές φυσικού αερίου μετά την επιβολή κυρώσεων από τη Δύση ως απάντηση στον πόλεμο της Ουκρανίας.
Η περιοχή χρειάστηκε να βρει εναλλακτικές προμήθειες, συμπεριλαμβανομένου του LNG, αλλά η άφιξη πολλαπλών φορτίων του υπερψυκτού καυσίμου έχει εκθέσει την έλλειψη ικανότητας «επαναεριοποίησης» της Ευρώπης.
Υπάρχουν περισσότερα από 35 πλοία φορτωμένα με LNG που βρίσκονται στα ανοιχτά της Ισπανίας και γύρω από τη Μεσόγειο, με τουλάχιστον οκτώ πλοία αγκυροβολημένα μόνο στον κόλπο του Κάντιθ, δήλωσαν traders αναλυτές και πηγές σε τερματικούς σταθμούς LNG που γνωρίζουν την κατάσταση τη Δευτέρα.
Το ανεκτέλεστο φορτίο έχει εγείρει ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα της Ευρώπης να επεξεργάζεται τις προμήθειες LNG που απαιτούνται για να αντισταθμιστεί η έλλειψη προμήθειας ρωσικού αγωγού.
Η Ισπανία προσφέρει μόλις έξι slots σε τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης για φορτία αυτή την εβδομάδα, δήλωσε πηγή του κλάδου, λιγότερο από το ένα πέμπτο του αριθμού των πλοίων που βρίσκονται σε ουρά στα ανοικτά των ακτών της. Η χώρα έχει έξι τερματικούς σταθμούς συνολικά.
Υπάρχουν επίσης πλοία LNG αγκυροβολημένα κοντά σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει ότι δεκάδες άλλα περιμένουν σύμφωνα με πηγή του Reuters.
Η έλλειψη μονάδων επαναεριοποίησης ή αγωγών που συνδέουν χώρες που διαθέτουν αυτές τις εγκαταστάσεις με άλλες ευρωπαϊκές αγορές, σημαίνει ότι το πλωτό υπεράκτιο LNG δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί. «Έχουμε δει μεγάλο αριθμό φορτίων να περιμένουν ανοικτά της θάλασσας στη νότια Ισπανία ή να κυκλοφορούν στη Μεσόγειο, καθώς και ορισμένα φορτία που περιμένουν έξω από το Ηνωμένο Βασίλειο», δήλωσε ο Alex Froley, αναλυτής LNG στην εταιρεία πληροφοριών ICIS.
Πτωτικά η ζήτηση
Τα σημεία συμφόρησης έχουν επιδεινωθεί από τη χαμηλότερη βιομηχανική ζήτηση, καθώς η οικονομία της Ευρώπης επιβραδύνεται και η χαμηλότερη από την αναμενόμενη εγχώρια κατανάλωση στην Ισπανία λόγω ασυνήθιστα ζεστού καιρού.
Ο Froley της ICIS είπε ότι ένας άλλος λόγος για τη συμφόρηση είναι ότι οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν καθώς πλησιάζει ο χειμώνας και η ζήτηση θέρμανσης αυξάνεται, επομένως ορισμένα πλοία περιμένουν να πουλήσουν τα φορτία τους σε υψηλότερη τιμή που μπορεί να αντισταθμίσει το επιπλέον κόστος αποστολής που προκύπτουν από την παραμονή τους στην ανοικτή θάλασσα.
"Αυτή η στρατηγική λειτουργεί εν μέρει επειδή ορισμένες εταιρείες έχουν ευελιξία στα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια λόγω διακοπών όπως το κλείσιμο του εργοστασίου των ΗΠΑ στο Freeport", δήλωσε ο Froley αναφερόμενος στον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα LNG των ΗΠΑ που διέκοψε τη λειτουργία του τον Ιούνιο μετά από έκρηξη και πυρκαγιά.
«Αν παράγονταν περισσότερα φορτία, οι εταιρείες δεν θα μπορούσαν να αφήσουν τα πλοία τους να περιμένουν τόσο πολύ», σημείωσε.
Εάν το ανεκτέλεστο φορτίο δεν εκκαθαριστεί σύντομα, αυτά τα πλοία μπορεί να αρχίσουν να αναζητούν εναλλακτικά λιμάνια εκτός Ευρώπης για να εκφορτώσουν το φορτίο τους.
Νωρίτερα τη Δευτέρα, η Κίνα διέκοψε τις πωλήσεις LNG σε ξένους αγοραστές για να εξασφαλίσει τη δική της προμήθεια, κάτι που οι παράγοντες της αγοράς λένε ότι μπορεί να ωθήσει περισσότερα πλοία να κατευθυνθούν προς την Ασία.
Με τις έξι μονάδες της, η Ισπανία έχει τη μεγαλύτερη ικανότητα επαναεριοποίησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιπροσωπεύοντας το 33% του συνόλου του LNG και το 44% της ικανότητας αποθήκευσης LNG.
Οι δεξαμενές φυσικού αερίου της Ισπανίας είναι κατά μέσο όρο γεμάτες 80%, κοντά στο τεχνικό τους όριο, με βάση τα στοιχεία που δημοσίευσε η Enagas, ο εθνικός φορέας εκμετάλλευσης δικτύου φυσικού αερίου της Ισπανίας.
«Αυτά τα δεδομένα είναι πολύ θετικά όσον αφορά την εγγύηση του ενεργειακού εφοδιασμού για το χειμώνα», δήλωσε εκπρόσωπος της Enagas.
Η έλλειψη υποδομής αγωγών σημαίνει ότι αυτό το αέριο δεν μπορεί να μεταφερθεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτή την εβδομάδα, οι ηγέτες της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας θα συναντηθούν για να προσπαθήσουν να καταλήξουν σε συμφωνία για τον αγωγό MidCat που θα μπορούσε να μεταφέρει ισπανικό αέριο - και στο μέλλον υδρογόνο - στην κεντρική Ευρώπη.
Ο MidCat θα δημιουργήσει μια τρίτη σύνδεση φυσικού αερίου μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας, για την οποία οι κύριοι υποστηρικτές της, η Μαδρίτη, η Λισαβόνα και πιο πρόσφατα το Βερολίνο, εκτιμούν ότι θα βοηθούσε την Ευρώπη να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο.
www.worldenergynews.gr