Οι υπουργοί κατέληξαν σε πολιτική συμφωνία σχετικά με μέτρα για τον μετριασμό των υψηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας σε τρία σημεία
Υποχρεωτική μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας
Ανώτατο όριο στα έσοδα από την αγορά από παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλού κόστους
Συνεισφορά αλληλεγγύης από τους παραγωγούς ορυκτών καυσίμων
Aξίζει να σημειωθεί ότι το WEN είχε προαναγγείλει τη δέσμη αυτών των μέτρων με σημερινό δημοσίευμα.
Οι ευρωπαϊκές φωνές
Η ΕΕ θα μπορούσε να μειώσει τις τιμές της ηλεκτρικής της ενέργειας πολύ γρήγορα, περιορίζοντας τις τιμές του φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, δήλωσε σήμερα η Γαλλίδα υπουργός Ενέργειας, Agnes Pannier-Runacher.
Αναγνώρισε ότι ορισμένες κυβερνήσεις της ΕΕ ήταν απρόθυμες να υιοθετήσουν αυτήν την προσέγγιση, η οποία χρησιμοποιείται ήδη στην Ισπανία και την Πορτογαλία. Η Γαλλία είχε εξετάσει πώς να προσαρμόσει τον μηχανισμό, ώστε να εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη και είχε επεξεργαστεί πώς να αποφύγει την αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου.
Η Ισπανίδα υπουργός Ενέργειας Teresa Ribera, μιλώντας στους δημοσιογράφους, ανέφερε ότι οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν έφτασαν αρκετά μακριά για να αντιμετωπίσουν τις αυξανόμενες τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη. Η Ισπανία ζήτησε επίσης ένα γενικό ανώτατο όριο στην τιμή του φυσικού αερίου στην ΕΕ.
Ωστόσο, η Αυστριακή υπουργός Ενέργειας Leonore Gewessler συνέστησε προσοχή, επισημαίνοντας ότι η χώρα της δεν έχει την πολυτέλεια να «πειραματιστεί» με την ενεργειακή της ασφάλεια. «Δεν έχω δει καμία βεβαιότητα ότι οι εταίροι μας στον εφοδιασμό θα συνεχίσουν να παραδίδουν αρκετό φυσικό αέριο στην Ευρώπη εάν δεν είμαστε πλέον διατεθειμένοι να πληρώσουμε την απαιτούμενη τιμή» τόνισε.
Παράλληλα, ο Robert Habeck από το «στρατόπεδο» της Γερμανίας ανέφερε ότι οι Ευρωπαίοι θα πρέπει να μιλήσουν με εναλλακτικούς προμηθευτές στη Νορβηγία, τις ΗΠΑ και την Αλγερία σχετικά με τη δυνατότητα μείωσης του κόστους αντικατάστασης φυσικού αερίου.
Αναλυτικά:
Στο τελικό σχέδιο της η Κομισιόν επιμένει μεν στη θέσπιση ενιαίου πλαφόν 180 ευρώ για τις φθηνότερες τεχνολογίες παραγωγής ηλεκτρισμού, συμπεριλαμβανομένου του λιγνίτη, αφήνει όμως ένα περιθώριο στα κράτη-μέλη που ήδη εφαρμόζουν παρεμφερή μέτρα να τα διατηρήσουν υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Αυτό προκύπτει από το άρθρο 37 του Κανονισμού στο οποίο αναφέρεται: «Δεδομένου πως το μείγμα παραγωγής και η δομή κόστους των εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής διαφέρουν σημαντικά μεταξύ των κρατών μελών, θα πρέπει να τους επιτρέπεται να διατηρούν ή να θεσπίζουν εθνικά μέτρα αντιμετώπισης κρίσεων υπό συγκεκριμένες συνθήκες».
Επίσης σε άλλο σημείο ορίζεται ότι «Για την πρόληψη των κινδύνων για την ασφάλεια του εφοδιασμού, τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να ορίζουν υψηλότερο ανώτατο όριο εσόδων στα έσοδα της αγοράς για παραγωγούς που διαφορετικά θα υπόκεινταν στο ανώτατο όριο σε επίπεδο Ένωσης, όταν το επενδυτικό και λειτουργικό κόστος τους είναι υψηλότερο από το πλαφόν».
Σε άλλο σημείο αναφέρεται εξάλλου ότι: «Για να ληφθούν υπόψη οι ανησυχίες για την ασφάλεια του εφοδιασμού, τα κράτη μέλη θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ορίσουν το ανώτατο όριο των εσόδων της αγοράς κατά τρόπο που να επιτρέπει στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας να διατηρούν το 10 % των πλεονασματικών εσόδων πάνω από το ανώτατο όριο της αγοράς.»
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ελληνικός μηχανισμός παρακράτησης εσόδων από τους ηλεκτροπαραγωγούς που εφαρμόζεται από τον Ιούλιο προβλέπει ξεχωριστό πλαφόν για κάθε τεχνολογία παραγωγής και την αναπροσαρμογή του, κάθε μήνα για τις μονάδες φυσικού αερίου και λιγνίτη, αναλόγως με το κόστος του φυσικού αερίου και την τιμή των ρύπων.
Το σχέδιο της ΕΕ για το πλαφόν των 180 ευρώ/MWh δεν προβλέπει ανώτατο όριο για τις μονάδες φυσικού αερίου, ενώ τις μονάδες λιγνίτη τις κατατάσσει εντός του πλαφόν.
Συνεισφορά και για τις εταιρίες φυσικού αερίου εκτός των διυλιστηρίων
Το τελευταίο σχέδιο του Κανονισμού που δεν έχει σημαντικές αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο καλεί τα κράτη μέλη να διατηρήσουν τη δυνατότητα περαιτέρω περιορισμού των εσόδων των παραγωγών για τους οποίους ισχύει το πλαφόν, ενώ παράλληλα διατηρεί την εξαίρεση από το πλαφόν για τα έσοδα που προέρχονται από την Αγορά Εξισορρόπησης, τις ΑΠΕ με μακροχρόνια συμβόλαια πώλησης, όπως εγγυημένες τιμές, συμβόλαια για τη διαφορά ή και διμερή συμβόλαια, τις νέες τεχνολογίες.
Κεντρικό σημείο της πρότασης παραμένει η περικοπή της κατανάλωσης ηλεκτρισμού κατά 5% τις ώρες αιχμής αν και περιέχει μια μικρή διαφοροποίηση σε σχέση με την προηγούμενη version αφού μιλάει για περικοπή είτε τις ώρες αιχμής της ζήτησης ή αιχμής τιμών. Στην προηγούμενη version υπήρχε αναφορά μόνο στις ώρες αιχμής της ζήτηση.
Στην «καρδιά» των μέτρων είναι και η επιβολή ενός έκτακτου τέλους στα υπερκέρδη που κατέγραψαν οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων τα έτη 2022 ή 2023. Στην πρόταση της Κομισιόν γίνεται λόγος για «προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης», και όχι για φόρο αφού τα φορολογικά μέτρα απαιτούν ομοφωνία των 27. Η «συνεισφορά» αυτή ορίζεται στο 33% των υπερκερδών (κέρδη κατά 20% μεγαλύτερα σε σχέση με το μέσο όρο του διαστήματος 2018-2020), ενώ στις εταιρίες που θα φορολογηθούν πέραν των διυλιστηρίων συμπεριλαμβάνονται πλέον και οι εταιρίες φυσικού αερίου.
www.worldenergynews.gr