Όλα τα δεδομένα των νέων έργων
Η ενίσχυση των διεθνών διασυνδέσεων του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας κατέχουν σημαντικό ρόλο στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2023-2032 το οποίο δόθηκε από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση έως τις 3 Οκτωβρίου.
Πρόκειται για επτά έργα που αφορούν τη διασύνδεση ή την αναβάθμιση των υφιστάμενων διασυνδέσεων του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος με το σύνολο των γειτονικών χωρών και την Τουρκία αλλά και με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου δηλαδή την Κύπρο, το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Αναλυτικά στο νέο δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιγράφονται τα εξής έργα διασύνδεσης:
Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας
Πρόκειται για τη δεύτερη διασυνδετική γραμμή Ελλάδας - Βουλγαρίας που θα πραγματοποιηθεί με εναέρια διασυνδετική Γ.Μ. 400 kV μεταξύ του ΚΥΤ Ν. Σάντας και του Υ/Σ Maritsa East1.
Θα έχει ονομαστική μεταφορική ικανότητα 2000 MVA και συνολικό μήκος 151 km, από τα οποία 30 km στην Ελληνική Επικράτεια και 121 km στη Βουλγαρική Επικράτεια. Αποτελεί έργο πανευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και αναμένεται να ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα στις αρχές του 2023.
Θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 1400 MW για την κατεύθυνση προς τη Βουλγαρία και σε 1700 MW για την κατεύθυνση προς την Ελλάδα.
Η κατασκευή στην πλευρά της Βουλγαρίας ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2021, ενώ η κατασκευή στην ελληνική πλευρά έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις αρχές του 2023.
Δεύτερη Διασύνδεση Ελλάδας - Τουρκίας
Τον Μάρτιο του 2022, ο ΑΔΜΗΕ και η TEIAS συμφώνησαν για την υλοποίηση της νέας διασυνδετικής Γ.Μ. 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το 2029. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 24,2 εκατ ευρώ και αφορά νέα διασυνδετική εναέρια Γ.Μ. 400 kV απλού κυκλώματος μεταξύ του ΚΥΤ Νέας Σάντας και του Υ/Σ Babaeski στην Τουρκία. Θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφορά 2000 MVA και εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό μήκος περί τα 130 km, εκ των οποίων τα 70 km βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια και τα 60 km στην επικράτεια της Τουρκίας.
Η νέα διασυνδετική Γ.Μ. προβλέπεται ότι θα αυξήσει την μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις. Το έργο θα ενισχύσει την σύνδεση του Ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας.
Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας
Ήδη από το Νοέμβριο του 2020 εκκίνησαν διαδικασίες συνεργασίας μεταξύ ΑΔΜΗΕ και του Ιταλού Διαχειριστή (TERNA) με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας για την εκπόνηση μελετών για την ενίσχυση της διασύνδεσης των δύο ηλεκτρικών συστημάτων. Στη συνέχεια, τον Μάιο του 2021 υπεγράφη Συμφωνία (Agreement on Terms of Reference) μεταξύ των δύο διαχειριστών για την εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας.
Στο πλαίσιο της Μελέτης Σκοπιμότητας διερευνώνται αναλυτικά διαφορετικές εναλλακτικές τεχνικές λύσεις για την ανάπτυξη μιας νέας υποθαλάσσιας διασύνδεσης μεταξύ των συστημάτων Ελλάδας και Ιταλίας για την επίτευξη αύξησης της μεταφορικής ικανότητας μεταξύ των δύο συστημάτων κατά 500 έως 1000 MW, ενώ παράλληλα εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης υφιστάμενων υποδομών της διασύνδεσης ΣΡ Ελλάδας – Ιταλίας που βρίσκεται σε λειτουργία από το 2002.
Η πρώτη φάση της Μελέτης Σκοπιμότητας έχει ήδη ολοκληρωθεί. Η εκπόνηση των μελετών αγοράς και δικτύου ολοκληρώθηκαν στις αρχές του 2022. Βάσει της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων που πραγματοποιείται από κοινού από τους δύο Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ και TERNA) αναμένεται να αποφασιστεί η πλέον ενδεδειγμένη τεχνοοικονομικά λύση.
Διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ
Το έργο αφορά στην διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς Ελλάδας – Κύπρου και Ισραήλ με συνδέσμους συνεχούς ρεύματος και περιλαμβάνει τα τμήματα της διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου και της διασύνδεσης Κύπρου– Ελλάδας (Κρήτη). Σύμφωνα με τον φορέα υλοποίησης Εuroasia Ιnterconnector το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτη)-Κύπρου- Ισραήλ, συνολικού μήκους 1208 km με ισχύ 1000 MW, είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,4 δις ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025, ενώ η ηλέκτρισή του εκτιμάται εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026.
Βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία μεταξύ ΑΔΜΗΕ-Αριάδνη Interconnection και Εuroasia Ιnterconnector για την εξειδίκευση τεχνικών λεπτομερειών για τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας με το έργο της διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης.
Το τμήμα του έργου Διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας (Κρήτη), συνολικού μήκους 898 km, έχει λάβει χρηματοδότηση 100 εκ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Κύπρου και 657 εκ. € από τον CEF. Η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών εκτιμάται εντός του 2022
Διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Τον Οκτώβριο του 2021 υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας Ελλάδας – Αιγύπτου με βάση το οποίο συστήνεται ομάδα εργασίας υψηλού επιπέδου, με συμμετοχή εκπροσώπων των δύο υπουργείων, των Διαχειριστών των συστημάτων μεταφοράς και των ρυθμιστικών αρχών, που θα εξετάσει τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Αιγύπτου, θα διευκολύνει την αδειοδότηση και θα υποστηρίξει τον χαρακτηρισμό του ως έργου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα θα ακολουθήσει η σύσταση κοινής τεχνικής επιτροπής που θα απαρτίζεται από στελέχη των δύο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ και EETC) για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου.
Αναβάθμιση διασύνδεσης Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας
Το έργο το οποίο προτάθηκε από τον ΑΔΜΗΕ και τον Διαχειριστή της Βόρειας Μακεδονίας (MEPSO) ήταν η αναβάθμιση της διασυνδετικής Γ.Μ. 400 kV Μελίτη - Bitola. Η σκοπιμότητα υλοποίησης της διασύνδεσης θα εξεταστεί στο επόμενο διάστημα σε κοινή ομάδα εργασίας ΑΔΜΗΕ και MEPSO που έχει συσταθεί για το σκοπό αυτό.
Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας
Τον Απρίλιο του 2020 ξεκίνησε συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με τον Διαχειριστή του Συστήματος της Αλβανίας (OST) αναφορικά με την δυνατότητα υλοποίησης μίας νέας διασυνδετικής γραμμής Ελλάδας – Αλβανίας. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε προκαταρκτικό στάδιο και επικεντρώνονται στην διερεύνηση των τεχνικών, οικονομικών για την σχεδίαση μίας νέας διασυνδετικής γραμμής στο επίπεδο της υπερυψηλής τάσης των 400 kV μεταξύ του νοτίου συστήματος μεταφοράς της γειτονικής χώρας και κατάλληλου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης στο Ελληνικό σύστημα. Έχει συγκροτηθεί κοινή ομάδα εργασίας που θα αξιολογήσει όλες τις εναλλακτικές δυνατότητες.
www.worldenergynews.gr
Πρόκειται για επτά έργα που αφορούν τη διασύνδεση ή την αναβάθμιση των υφιστάμενων διασυνδέσεων του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος με το σύνολο των γειτονικών χωρών και την Τουρκία αλλά και με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου δηλαδή την Κύπρο, το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Αναλυτικά στο νέο δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιγράφονται τα εξής έργα διασύνδεσης:
Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας
Πρόκειται για τη δεύτερη διασυνδετική γραμμή Ελλάδας - Βουλγαρίας που θα πραγματοποιηθεί με εναέρια διασυνδετική Γ.Μ. 400 kV μεταξύ του ΚΥΤ Ν. Σάντας και του Υ/Σ Maritsa East1.
Θα έχει ονομαστική μεταφορική ικανότητα 2000 MVA και συνολικό μήκος 151 km, από τα οποία 30 km στην Ελληνική Επικράτεια και 121 km στη Βουλγαρική Επικράτεια. Αποτελεί έργο πανευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και αναμένεται να ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα στις αρχές του 2023.
Θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 1400 MW για την κατεύθυνση προς τη Βουλγαρία και σε 1700 MW για την κατεύθυνση προς την Ελλάδα.
Η κατασκευή στην πλευρά της Βουλγαρίας ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2021, ενώ η κατασκευή στην ελληνική πλευρά έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις αρχές του 2023.
Δεύτερη Διασύνδεση Ελλάδας - Τουρκίας
Τον Μάρτιο του 2022, ο ΑΔΜΗΕ και η TEIAS συμφώνησαν για την υλοποίηση της νέας διασυνδετικής Γ.Μ. 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, με ορίζοντα ολοκλήρωσης έως το 2029. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 24,2 εκατ ευρώ και αφορά νέα διασυνδετική εναέρια Γ.Μ. 400 kV απλού κυκλώματος μεταξύ του ΚΥΤ Νέας Σάντας και του Υ/Σ Babaeski στην Τουρκία. Θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφορά 2000 MVA και εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό μήκος περί τα 130 km, εκ των οποίων τα 70 km βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια και τα 60 km στην επικράτεια της Τουρκίας.
Η νέα διασυνδετική Γ.Μ. προβλέπεται ότι θα αυξήσει την μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και στις δύο κατευθύνσεις. Το έργο θα ενισχύσει την σύνδεση του Ευρωπαϊκού συστήματος μεταφοράς με το μεγάλο σε έκταση σύστημα της Τουρκίας.
Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας
Ήδη από το Νοέμβριο του 2020 εκκίνησαν διαδικασίες συνεργασίας μεταξύ ΑΔΜΗΕ και του Ιταλού Διαχειριστή (TERNA) με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας για την εκπόνηση μελετών για την ενίσχυση της διασύνδεσης των δύο ηλεκτρικών συστημάτων. Στη συνέχεια, τον Μάιο του 2021 υπεγράφη Συμφωνία (Agreement on Terms of Reference) μεταξύ των δύο διαχειριστών για την εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας.
Στο πλαίσιο της Μελέτης Σκοπιμότητας διερευνώνται αναλυτικά διαφορετικές εναλλακτικές τεχνικές λύσεις για την ανάπτυξη μιας νέας υποθαλάσσιας διασύνδεσης μεταξύ των συστημάτων Ελλάδας και Ιταλίας για την επίτευξη αύξησης της μεταφορικής ικανότητας μεταξύ των δύο συστημάτων κατά 500 έως 1000 MW, ενώ παράλληλα εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης υφιστάμενων υποδομών της διασύνδεσης ΣΡ Ελλάδας – Ιταλίας που βρίσκεται σε λειτουργία από το 2002.
Η πρώτη φάση της Μελέτης Σκοπιμότητας έχει ήδη ολοκληρωθεί. Η εκπόνηση των μελετών αγοράς και δικτύου ολοκληρώθηκαν στις αρχές του 2022. Βάσει της αξιολόγησης των αποτελεσμάτων που πραγματοποιείται από κοινού από τους δύο Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ και TERNA) αναμένεται να αποφασιστεί η πλέον ενδεδειγμένη τεχνοοικονομικά λύση.
Διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ
Το έργο αφορά στην διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς Ελλάδας – Κύπρου και Ισραήλ με συνδέσμους συνεχούς ρεύματος και περιλαμβάνει τα τμήματα της διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου και της διασύνδεσης Κύπρου– Ελλάδας (Κρήτη). Σύμφωνα με τον φορέα υλοποίησης Εuroasia Ιnterconnector το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτη)-Κύπρου- Ισραήλ, συνολικού μήκους 1208 km με ισχύ 1000 MW, είναι εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,4 δις ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025, ενώ η ηλέκτρισή του εκτιμάται εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026.
Βρίσκεται σε εξέλιξη συνεργασία μεταξύ ΑΔΜΗΕ-Αριάδνη Interconnection και Εuroasia Ιnterconnector για την εξειδίκευση τεχνικών λεπτομερειών για τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας με το έργο της διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης.
Το τμήμα του έργου Διασύνδεση Κύπρου – Ελλάδας (Κρήτη), συνολικού μήκους 898 km, έχει λάβει χρηματοδότηση 100 εκ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Κύπρου και 657 εκ. € από τον CEF. Η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών εκτιμάται εντός του 2022
Διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Τον Οκτώβριο του 2021 υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας Ελλάδας – Αιγύπτου με βάση το οποίο συστήνεται ομάδα εργασίας υψηλού επιπέδου, με συμμετοχή εκπροσώπων των δύο υπουργείων, των Διαχειριστών των συστημάτων μεταφοράς και των ρυθμιστικών αρχών, που θα εξετάσει τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Αιγύπτου, θα διευκολύνει την αδειοδότηση και θα υποστηρίξει τον χαρακτηρισμό του ως έργου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα θα ακολουθήσει η σύσταση κοινής τεχνικής επιτροπής που θα απαρτίζεται από στελέχη των δύο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ και EETC) για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου.
Αναβάθμιση διασύνδεσης Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας
Το έργο το οποίο προτάθηκε από τον ΑΔΜΗΕ και τον Διαχειριστή της Βόρειας Μακεδονίας (MEPSO) ήταν η αναβάθμιση της διασυνδετικής Γ.Μ. 400 kV Μελίτη - Bitola. Η σκοπιμότητα υλοποίησης της διασύνδεσης θα εξεταστεί στο επόμενο διάστημα σε κοινή ομάδα εργασίας ΑΔΜΗΕ και MEPSO που έχει συσταθεί για το σκοπό αυτό.
Δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας
Τον Απρίλιο του 2020 ξεκίνησε συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με τον Διαχειριστή του Συστήματος της Αλβανίας (OST) αναφορικά με την δυνατότητα υλοποίησης μίας νέας διασυνδετικής γραμμής Ελλάδας – Αλβανίας. Οι συζητήσεις βρίσκονται σε προκαταρκτικό στάδιο και επικεντρώνονται στην διερεύνηση των τεχνικών, οικονομικών για την σχεδίαση μίας νέας διασυνδετικής γραμμής στο επίπεδο της υπερυψηλής τάσης των 400 kV μεταξύ του νοτίου συστήματος μεταφοράς της γειτονικής χώρας και κατάλληλου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης στο Ελληνικό σύστημα. Έχει συγκροτηθεί κοινή ομάδα εργασίας που θα αξιολογήσει όλες τις εναλλακτικές δυνατότητες.
www.worldenergynews.gr