Η επιστολή Γκάλι στην ΡΑΕ για την διαβούλευση - Αναλυτικά ο πίνακας προσαρμογής του κόστους των έργων
Σε διαβούλευση τέθηκε το νέο 10ετές του ΔΕΣΦΑ από την ΡΑΕ.
O νέος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 856 εκατ ευρώ και η αύξησή του προέρχεται κατά 126,7 εκατ ευρώ από νέα projects και κατά 196,91 εκατ ευρώ από την αύξηση του κόστους των επενδύσεων λόγω της συγκυρίας σε τομείς όπως ο χάλυβας, τα logistics κλπ.
Η αύξηση των τελών για τους καταναλωτές είναι της τάξης του 11%.
Αναλυτικά η επιστολή προς την ΡΑΕ της διευθύνουσας συμβούλου του ΔΕΣΦΑ κυρίας Γκάλι:
Σε συνέχεια της από 17.06.2022 επιστολή της Αρχής (Σχετικό 1) επανυποβάλλουμε το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031 λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια και τις
παρατηρήσεις σας όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην προαναφερθείσα επιστολή. Στο συνημμένο αρχείο 3 μπορείτε να βρείτε και τις αλλαγές που έχουν προκύψει από την
τελευταία υποβολή του Σχεδίου Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031 στην Αρχή με το υπ’ αρίθμ. 139355/20.2.2022 του ΔΕΣΦΑ.
Πιο συγκεκριμένα και σε απάντηση των σημείων που τίθενται στην υπ’ αριθμόν Ο-95300
επιστολή της ΡΑΕ, αναφέρονται τα ακόλουθα:
(1) Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή : Ο ΔΕΣΦΑ λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της αγοράς καθώς και την ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, προχώρησε στην αναθεώρηση του σχεδιασμού του συγκεκριμένου συμπιεστή αυξάνοντας την ισχύ του στα 12,5 MW, σε τρεις μονάδες, συμπεριλαμβανομένης της απαιτούμενης σχετικής λειτουργικής
εφεδρείας, με δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης ώστε να καλυφθούν τυχόν μελλοντικές ανάγκες της αγοράς για επαύξηση της διακινούμενης ποσότητας φυσικού αερίου. Σας πληροφορούμε ότι, σε ανταπόκριση της πρόσφατης πρόσκλησης του ENTSO-G, έχουμε ήδη υποβάλει αίτημα για την υπαγωγή της μελλοντικής επαύξησης της δυναμικότητας του συγκεκριμένου συμπιεστή έως τα 17
MW στο TYDP 2022.
(2) Έξοδοι Δυτικής Μακεδονίας: Σε συνέχεια του σχετικού αιτήματος για συγκριτική εξέταση έναντι της τροφοδοσίας των περιοχών της Πόρειας, του Περδίκκα και του Άσπρου μέσω του αγωγού ΤΑΡ, και έπειτα από ενδελεχή ανάλυση της οικονομικά αποτελεσματικότερης λύσης για την τροφοδοσία των συγκεκριμένων περιοχών, προτείνεται η τροφοδοσία των περιοχών με χρήση εγκαταστάσεων ΥΦΑ μικρής
κλίμακας από το σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων στη Ρεβυθούσα. Στο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης που επανυποβάλλουμε (Συν.1i & ii) έχει γίνει αναλυτική τεχνική περιγραφή η οποία θα εξειδικευτεί περαιτέρω κατά το στάδιο του λεπτομερούς σχεδιασμού των έργων. Στο Συν.4 εμπεριέχεται και η σχετική τεχνοοικονομική ανάλυση.
(3) Αγωγός προς τα Ιωάννινα : Για το έργο των Ιωαννίνων ο ΔΕΣΦΑ ήδη από το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 που είχε υποβληθεί στην Αρχή με την υπ’ αρίθμ. 139388/20.1.2022 επιστολή του ανέφερε ότι:
«Ο ΔΕΣΦΑ εξετάζει την δυνατότητα τροφοδότησης της περιοχής μέσω εναλλακτικών λύσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν συνδυασμό αγωγού και SSLNG με στόχο την επίτευξη αποδοτικότερης και ταχύτερης τροφοδοσίας της περιοχής. Λαμβάνοντας υπόψη το ανωτέρω αποτέλεσμα ο ΔΕΣΦΑ επιφυλάσσεται να επανέλθει στην ΡΑΕ για το εν λόγω έργο».
Ο ΔΕΣΦΑ προχώρησε στην αξιολόγηση της τροφοδοσίας της περιοχής των Ιωαννίνων μέσω σχήματος εικονικού αγωγού (Συν.5).
Τροποποιήσεις στο χρονοδιάγραμμα και στον προϋπολογισμού έργων τα οποία έχουν εγκριθεί σε προηγούμενα προγράμματα ανάπτυξης και προσθήκη νέων μικρών έργων:
λαμβάνοντας υπόψη το διάστημα από την τελευταία υποβολή του Σχεδίου στην Αρχή έως και σήμερα και το συνεχιζόμενα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, ο ΔΕΣΦΑ προχώρησε στην επικαιροποίηση του κόστους και του χρονοδιαγράμματος των έργων όπου αυτό κρίθηκε απαραίτητο.
Στην Έκθεση Παρακολούθησης (Συν.2) έχουν επικαιροποιηθεί και αξιολογηθεί τυχόν αποκλίσεις στον προϋπολογισμό και στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης κάθε έργου, τεκμηριώνοντας τα μέτρα που έχει λάβει ο Διαχειριστής για την ανταπόκρισή του στο νέο χρονοδιάγραμμα. Τονίζεται ότι οι όποιες αποκλίσεις στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων δεν έχουν καμία επίπτωση στη ασφάλεια εφοδιασμού της Χώρας, καθώς είτε αφορούν σε περιοχές οι οποίες δεν τροφοδοτούνται ακόμη με φυσικό αέριο, είτε αφορούν σε υποδομές εξαγωγής φυσικού αερίου προς γειτονικές χώρες, οπότε δεν έχουν κανένα αρνητικό αντίκτυπο στην τροφοδοσία του φυσικού αερίου της Ελλάδος. Ταυτόχρονα, εντάχθηκαν προς έγκριση νέα μικρά έργα τα οποία προέκυψαν στο προαναφερθέν διάστημα και των οποίων η υλοποίηση είναι απαραίτητο να γίνει άμεσα.
Κατόπιν των ανωτέρω, σας επανυποβάλλουμε το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031 στα ελληνικά και αγγλικά (Συν. 1 ) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 14 του Ν.
4001/2011 και παρακαλούμε για τις ενέργειές σας.
Οι αναθεωρήσεις στα κυριότερα έργα:
O νέος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 856 εκατ ευρώ και η αύξησή του προέρχεται κατά 126,7 εκατ ευρώ από νέα projects και κατά 196,91 εκατ ευρώ από την αύξηση του κόστους των επενδύσεων λόγω της συγκυρίας σε τομείς όπως ο χάλυβας, τα logistics κλπ.
Η αύξηση των τελών για τους καταναλωτές είναι της τάξης του 11%.
Το έργο με το υψηλύερο κόστος 167 εκατ ευρώ με άνοδο 51,82% είναι ο αγωγός της Δυτικής Μακεδονίας, ενώ αντίστοιχα σε ποσοστό 233% είναι ο Σταθμός Συμπίεσης Κομοτηνής από 15 εκατ ευρώ σε 50 εκατ.Το δεύτερο για να καλυφθεί η ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, ενώ προβλέπεται και δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης ύστερα από πρόταση που υπέβαλε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός των Διαχειριστών Φυσικού Αερίου (ENTSO-G)
Επιλέγεται η λύση της τροφοδοσίας των Ιωαννίνων με υγροποιημένο φυσικό αέριο με στόχο ολοκλήρωσης του έργου τον Σεπτέμβριο του 2026 και προϋπολογισμό 85 εκατ. ευρώ.
- Η σύνδεση της μονάδας της ΤΕΡΝΑ ανεβανει στα 6,26 εκατ ευρώ αύξηση 94,41%
- Το budget για το FSRU της Αλεξανδρούπολης ανεβαίνει στα 26 εκατ ευρώ, αύξηση 100%, που περιλαμβάνει τέλη συνδεσης και επιλέον τέλη - αμοιβή για τον χρήστη
- Για την DIORYGA Gas στα 15 εκατ από 9,9 (+51,52%).
Προβλέπεται και διασύνδεση με τον EAST MED.
- Οι μικρής κλίμακας LNG της Ρεβυθούσας + 6,3 εκατ ευρώ στα 28,8 εκατ για κατασκευαστικά συστήματα ευστάθειας.
- Ο συμπιεστής του TAP στην Νέα Μεσημβρία στα 42,7 εκατ με αύξηση 5,8 εκατ, έχει γίνει αποδεκτό ήδη από την ΡΑΕ.
- Ο προϋπολογισμός για την Βόρεια Μακεδονία δεν έχει αναθεωρηθεί, αναμένονται οι συνθήκες της αγοράς.
Επίσης για την σύνδεση της μονάδας της Elpedison ανεβαίνει κατά 60,19% το κόστος στα 3,5 εκατ ευρώ από 2,2 εκατ.
Οι βασικές αναθεωρήσεις των έργων
Δείτε λεπτομερώς το αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ εδώ:
https://www.google.com/url?hl=el&q=https://www.rae.gr/diavoulefseis/43054/&source=gmail&ust=1658167730367000&usg=AOvVaw21UBPW3IQws0Dl7p1v15Xs">https://www.rae.gr/ diavoulefseis/43054/
www.worldenergynews.gr
O νέος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 856 εκατ ευρώ και η αύξησή του προέρχεται κατά 126,7 εκατ ευρώ από νέα projects και κατά 196,91 εκατ ευρώ από την αύξηση του κόστους των επενδύσεων λόγω της συγκυρίας σε τομείς όπως ο χάλυβας, τα logistics κλπ.
Η αύξηση των τελών για τους καταναλωτές είναι της τάξης του 11%.
Αναλυτικά η επιστολή προς την ΡΑΕ της διευθύνουσας συμβούλου του ΔΕΣΦΑ κυρίας Γκάλι:
Σε συνέχεια της από 17.06.2022 επιστολή της Αρχής (Σχετικό 1) επανυποβάλλουμε το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031 λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια και τις
παρατηρήσεις σας όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην προαναφερθείσα επιστολή. Στο συνημμένο αρχείο 3 μπορείτε να βρείτε και τις αλλαγές που έχουν προκύψει από την
τελευταία υποβολή του Σχεδίου Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031 στην Αρχή με το υπ’ αρίθμ. 139355/20.2.2022 του ΔΕΣΦΑ.
Πιο συγκεκριμένα και σε απάντηση των σημείων που τίθενται στην υπ’ αριθμόν Ο-95300
επιστολή της ΡΑΕ, αναφέρονται τα ακόλουθα:
(1) Σταθμός Συμπίεσης στην Κομοτηνή : Ο ΔΕΣΦΑ λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της αγοράς καθώς και την ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, προχώρησε στην αναθεώρηση του σχεδιασμού του συγκεκριμένου συμπιεστή αυξάνοντας την ισχύ του στα 12,5 MW, σε τρεις μονάδες, συμπεριλαμβανομένης της απαιτούμενης σχετικής λειτουργικής
εφεδρείας, με δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης ώστε να καλυφθούν τυχόν μελλοντικές ανάγκες της αγοράς για επαύξηση της διακινούμενης ποσότητας φυσικού αερίου. Σας πληροφορούμε ότι, σε ανταπόκριση της πρόσφατης πρόσκλησης του ENTSO-G, έχουμε ήδη υποβάλει αίτημα για την υπαγωγή της μελλοντικής επαύξησης της δυναμικότητας του συγκεκριμένου συμπιεστή έως τα 17
MW στο TYDP 2022.
(2) Έξοδοι Δυτικής Μακεδονίας: Σε συνέχεια του σχετικού αιτήματος για συγκριτική εξέταση έναντι της τροφοδοσίας των περιοχών της Πόρειας, του Περδίκκα και του Άσπρου μέσω του αγωγού ΤΑΡ, και έπειτα από ενδελεχή ανάλυση της οικονομικά αποτελεσματικότερης λύσης για την τροφοδοσία των συγκεκριμένων περιοχών, προτείνεται η τροφοδοσία των περιοχών με χρήση εγκαταστάσεων ΥΦΑ μικρής
κλίμακας από το σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων στη Ρεβυθούσα. Στο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης που επανυποβάλλουμε (Συν.1i & ii) έχει γίνει αναλυτική τεχνική περιγραφή η οποία θα εξειδικευτεί περαιτέρω κατά το στάδιο του λεπτομερούς σχεδιασμού των έργων. Στο Συν.4 εμπεριέχεται και η σχετική τεχνοοικονομική ανάλυση.
(3) Αγωγός προς τα Ιωάννινα : Για το έργο των Ιωαννίνων ο ΔΕΣΦΑ ήδη από το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 που είχε υποβληθεί στην Αρχή με την υπ’ αρίθμ. 139388/20.1.2022 επιστολή του ανέφερε ότι:
«Ο ΔΕΣΦΑ εξετάζει την δυνατότητα τροφοδότησης της περιοχής μέσω εναλλακτικών λύσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν συνδυασμό αγωγού και SSLNG με στόχο την επίτευξη αποδοτικότερης και ταχύτερης τροφοδοσίας της περιοχής. Λαμβάνοντας υπόψη το ανωτέρω αποτέλεσμα ο ΔΕΣΦΑ επιφυλάσσεται να επανέλθει στην ΡΑΕ για το εν λόγω έργο».
Ο ΔΕΣΦΑ προχώρησε στην αξιολόγηση της τροφοδοσίας της περιοχής των Ιωαννίνων μέσω σχήματος εικονικού αγωγού (Συν.5).
Τροποποιήσεις στο χρονοδιάγραμμα και στον προϋπολογισμού έργων τα οποία έχουν εγκριθεί σε προηγούμενα προγράμματα ανάπτυξης και προσθήκη νέων μικρών έργων:
λαμβάνοντας υπόψη το διάστημα από την τελευταία υποβολή του Σχεδίου στην Αρχή έως και σήμερα και το συνεχιζόμενα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, ο ΔΕΣΦΑ προχώρησε στην επικαιροποίηση του κόστους και του χρονοδιαγράμματος των έργων όπου αυτό κρίθηκε απαραίτητο.
Στην Έκθεση Παρακολούθησης (Συν.2) έχουν επικαιροποιηθεί και αξιολογηθεί τυχόν αποκλίσεις στον προϋπολογισμό και στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης κάθε έργου, τεκμηριώνοντας τα μέτρα που έχει λάβει ο Διαχειριστής για την ανταπόκρισή του στο νέο χρονοδιάγραμμα. Τονίζεται ότι οι όποιες αποκλίσεις στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων δεν έχουν καμία επίπτωση στη ασφάλεια εφοδιασμού της Χώρας, καθώς είτε αφορούν σε περιοχές οι οποίες δεν τροφοδοτούνται ακόμη με φυσικό αέριο, είτε αφορούν σε υποδομές εξαγωγής φυσικού αερίου προς γειτονικές χώρες, οπότε δεν έχουν κανένα αρνητικό αντίκτυπο στην τροφοδοσία του φυσικού αερίου της Ελλάδος. Ταυτόχρονα, εντάχθηκαν προς έγκριση νέα μικρά έργα τα οποία προέκυψαν στο προαναφερθέν διάστημα και των οποίων η υλοποίηση είναι απαραίτητο να γίνει άμεσα.
Κατόπιν των ανωτέρω, σας επανυποβάλλουμε το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031 στα ελληνικά και αγγλικά (Συν. 1 ) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 14 του Ν.
4001/2011 και παρακαλούμε για τις ενέργειές σας.
Οι αναθεωρήσεις στα κυριότερα έργα:
O νέος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 856 εκατ ευρώ και η αύξησή του προέρχεται κατά 126,7 εκατ ευρώ από νέα projects και κατά 196,91 εκατ ευρώ από την αύξηση του κόστους των επενδύσεων λόγω της συγκυρίας σε τομείς όπως ο χάλυβας, τα logistics κλπ.
Η αύξηση των τελών για τους καταναλωτές είναι της τάξης του 11%.
Το έργο με το υψηλύερο κόστος 167 εκατ ευρώ με άνοδο 51,82% είναι ο αγωγός της Δυτικής Μακεδονίας, ενώ αντίστοιχα σε ποσοστό 233% είναι ο Σταθμός Συμπίεσης Κομοτηνής από 15 εκατ ευρώ σε 50 εκατ.Το δεύτερο για να καλυφθεί η ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, ενώ προβλέπεται και δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης ύστερα από πρόταση που υπέβαλε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός των Διαχειριστών Φυσικού Αερίου (ENTSO-G)
Επιλέγεται η λύση της τροφοδοσίας των Ιωαννίνων με υγροποιημένο φυσικό αέριο με στόχο ολοκλήρωσης του έργου τον Σεπτέμβριο του 2026 και προϋπολογισμό 85 εκατ. ευρώ.
Η ίδια λύση είχε εξεταστεί και για την Πάτρα αλλά εγκαταλείπεται λόγω πολυπλοκότητας αλλά και επειδή είναι πολύ κοντά χρονικά (Σεπτέμβριος 2025) η λειτουργία αγωγού τροφοδοσίας της πόλης.
- Η σύνδεση της μονάδας της ΤΕΡΝΑ ανεβανει στα 6,26 εκατ ευρώ αύξηση 94,41%
- Το budget για το FSRU της Αλεξανδρούπολης ανεβαίνει στα 26 εκατ ευρώ, αύξηση 100%, που περιλαμβάνει τέλη συνδεσης και επιλέον τέλη - αμοιβή για τον χρήστη
- Για την DIORYGA Gas στα 15 εκατ από 9,9 (+51,52%).
Προβλέπεται και διασύνδεση με τον EAST MED.
- Οι μικρής κλίμακας LNG της Ρεβυθούσας + 6,3 εκατ ευρώ στα 28,8 εκατ για κατασκευαστικά συστήματα ευστάθειας.
- Ο συμπιεστής του TAP στην Νέα Μεσημβρία στα 42,7 εκατ με αύξηση 5,8 εκατ, έχει γίνει αποδεκτό ήδη από την ΡΑΕ.
- Ο προϋπολογισμός για την Βόρεια Μακεδονία δεν έχει αναθεωρηθεί, αναμένονται οι συνθήκες της αγοράς.
Επίσης για την σύνδεση της μονάδας της Elpedison ανεβαίνει κατά 60,19% το κόστος στα 3,5 εκατ ευρώ από 2,2 εκατ.
Οι βασικές αναθεωρήσεις των έργων
Δείτε λεπτομερώς το αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ εδώ:
https://www.google.com/url?hl=el&q=https://www.rae.gr/diavoulefseis/43054/&source=gmail&ust=1658167730367000&usg=AOvVaw21UBPW3IQws0Dl7p1v15Xs">https://www.rae.gr/
www.worldenergynews.gr