Το swap φυσικού αερίου με την Ιταλία είναι μεταξύ των σεναρίων που εξετάζουν κυβέρνηση και εμπλεκόμενοι φορείς για την κάλυψη της υποχρέωσης τήρησης αποθεμάτων φυσικού αερίου σε ποσοστό 15% της ετήσιας κατανάλωσης της χώρας όπως προβλέπει η νέα ευρωπαϊκή οδηγία στο πλαίσιο της πολιτικής απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σενάριο τήρησης αποθεμάτων αερίου στην Βουλγαρία έχει αποκλειστεί καθώς η αποθήκη που διαθέτει η γειτονική χώρα είναι μικρή, ενώ λόγω της διακοπής της τροφοδοσίας της από τη Ρωσία, επί της ουσίας τροφοδοτείται μέσω Ελλάδος. Ως εκ τούτου το να στέλνεται αέριο στη Βουλγαρία για να επιστρέψει στο ελληνικό σύστημα, απλώς αυξάνει το κόστος χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα όσον αφορά την ασφάλεια εφοδιασμού.
Οι συζητήσεις λοιπόν, αφορούν αποκλειστικά τους αποθηκευτικούς χώρους της Ιταλίας, η αγορά της οποίας είναι δεκαπλάσια σε σχέση με την ελληνική, αφού έχει ετήσια κατανάλωση της τάξης των 70 bcm. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ανησυχίες, ότι η τήρηση αποθεμάτων στις ιταλικές αποθήκες απλώς θα σημάνει σημαντικό επιπλέον κόστος, χωρίς να διασφαλίζεται από τις ευρωπαϊκές οδηγίες τι θα συμβεί σε περίπτωση κρίσης.
Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά παράγοντες της αγοράς δεν υπάρχει σχέδιο έκτακτης ανάγκης που να προσδιορίζει τις κινήσεις και τον τρόπο απορρόφησης του αποθηκευμένου φυσικού αερίου από την ενδιαφερόμενη χώρα σε περίπτωση που διακοπούν οι ροές ρωσικού αερίου.
Υψηλό κόστος
Μάλιστα σε ότι αφορά το κόστος, πρέπει να σημειωθεί ότι τα επιπλέον 3 ευρώ/MWh που σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις θα πρέπει να προστεθούν στην τιμή του καυσίμου που αγοράζουν οι Έλληνες προμηθευτές, αφορούν μόνο τη δέσμευση δυναμικού στις αποθήκες χωρίς να συνυπολογίζεται το ίδιο το κόστος του φυσικού αερίου σε μια περίοδο εξαιρετικά υψηλών τιμών και τα κόστη των δικτύων της Snam στην Ιταλία, του TAP και του ΔΕΣΦΑ.
Η όλη υπόθεση είναι εξαιρετικά περίπλοκη και κυρίως έχει πολύ μεγάλο κόστος ειδικά σε μια περίοδο υψηλών τιμών φυσικού αερίου, ενώ δεν φαίνεται να διασφαλίζει την επάρκεια τροφοδοσίας εάν υπάρξει διακοπή της ροής του ρωσικού αερίου.
Πρόταση για εξαίρεση
Έτσι μεταξύ των προτάσεων που έχουν πέσει στο τραπέζι όπως άφησε άλλωστε να εννοηθεί και ο πρόεδρος της ΡΑΕ Θανάσης Δαγούμας είναι να ζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξαίρεση από την υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων, αν και όπως σημειώνεται πρόκειται για ζήτημα πολιτικής απόφασης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι εξαίρεση από την υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων έχουν λάβει μέχρι στιγμής η Κύπρος, η Ιρλανδία και η Μάλτα, ενώ οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν διαθέτουν αποθήκες όπως η Ελλάδα είναι η Φινλανδία, η Εσθονία, το Λουξεμβούργο, η Λιθουανία και η Σλοβενία.
Ενοικίαση FSU
Πάντως για τη διασφάλιση της επάρκειας τροφοδοσίας της χώρας έχει προβλεφθεί η ενοικίαση από τον ΔΕΣΦΑ ενός FSU που προβλέπεται να είναι έτοιμο να λειτουργήσει έως τα μέσα Ιουλίου. Σύμφωνα με πληροφορίες το καράβι του έχει ενοικιάσει ο ΔΕΣΦΑ από την Gaslog για ένα χρόνο βρίσκεται ήδη στη Μεσόγειο και σύντομα αναμένεται να δέσει στο λιμάνι της Ρεβυθούσας. Παράλληλα αυτή την περίοδο γίνεται λειτουργική προετοιμασία του συστήματος για να υποδεχθεί το FSU, ενώ η ΡΑΕ έως το τέλος Ιουνίου αναμένεται να εκδώσει απόφαση για τα τέλη χρήσης της Ρεβυθούσας με δεδομένη την άφιξη του FSU, προκειμένου να υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση του αποθηκευτικού συγκροτήματος. Άλλωστε στόχος του ΔΕΣΦΑ είναι σε δεύτερη φάση να προχωρήσει στην αγορά του FSU προκειμένου να υπάρχει μόνιμα διαθέσιμος αποθηκευτικός χώρος.
Πάντως όπως τονίζουν όλοι οι εμπλεκόμενοι με το θέμα η ελληνική αγορά έχει ανάγκη από αποθηκευτικό χώρο φυσικού αερίου και θα πρέπει να επιλυθεί το πρόβλημα που έχει ανακύψει με την υπόγεια αποθήκη της Καβάλας, προκειμένου να προχωρήσει ο σχετικό διαγωνισμός και να υλοποιηθεί το έργο. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο κ. Δαγούμας στην πρόσφατη συνέντευξη του δήλωσε ότι στις αρχές Ιουλίου θα εκδοθεί η απόφαση της ΡΑΕ για την αποθήκη της Καβάλας, αν και πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν θα διαφέρει από τις προηγούμενες με αποτέλεσμα να είναι αμφίβολο εάν θα προχωρήσει το έργο.
www.worldenergynews.gr