Το σενάριο της αγοράς έναντι του leasing προκρίνει ο ΔΕΣΦΑ για την προσθήκη πλωτής μονάδας αποθήκευσης (FSU) υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια τροφοδοσίας της χώρας σε περίπτωση διαταραχής ή και διακοπής της ροής αερίου από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με τη μελέτη κόστους – οφέλους που πραγματοποίησε ο ΔΕΣΦΑ μετά από εντολή της ομάδας διαχείρισης κρίσης, με την εγκατάσταση FSU η αποθηκευτική ικανότητα της Ρεβυθούσας θα αυξηθεί κατά περίπου 70% και η ικανότητα επαναεριοποίησης κατά 10% δίνοντας τη δυνατότητα βελτίωσης των συνθηκών λειτουργίας της αγοράς φυσικού αερίου ανεξαρτήτως μιας ενδεχόμενης κρίσης τροφοδοσίας.
Αύξηση 25% της κάλυψης της ζήτησης
Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο ΔΕΣΦΑ στη μελέτη του, η οποία δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ έως τις 15 Απριλίου, η εγκατάσταση του FSU θα βελτιώσει το πρόγραμμα εκφορτώσεων στη Ρεβυθούσα αυξάνοντας την απόδοση της εγκατάστασης κατά 27 TWh και δίνοντας τη δυνατότητα να καλυφθεί 25% περισσότερη ζήτηση ετησίως, οδηγώντας σε δυνητικό όφελος της τάξης των δισεκατομμυρίων ευρώ, για την Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες.
Μετά την αύξηση της αποθηκευτικής ικανότητας της Ρεβυθούσας, θα είναι εφικτή η εκφόρτωση μεγάλων σκαφών (μεγαλύτερα από 150.000 m3), ενώ εξασφαλίζοντας χαμηλότερο κόστος μεταφοράς LNG θα οδηγήσει σε χαμηλότερο κόστος προμήθειας και συνεπώς σε μειωμένες τιμές στους τελικούς καταναλωτές.
Επίσης η Ρεβυθούσα θα μετατραπεί σε εγκατάσταση εισαγωγής βασικού φορτίου, ενώ παράλληλα θα μπορεί να καλύψει τη ζήτηση αιχμής και σύμφωνα με τη μελέτη του Διαχειριστή ακόμη και με μια συντηρητική σύγκριση του οφέλους με το κόστος, το FSU οδηγεί σε πιθανή εξοικονόμηση υπερβαίνει σημαντικά το κόστος είτε της αγοράς είτε της μίσθωσης.
Γιατί προκρίνεται η αγορά
Αξίζει να σημειωθεί ότι η καθαρή παρούσα αξία του FSUμε συντελεστή πενταετίας έχει υπολογιστεί από τον ΔΕΣΦΑ για το σενάριο του leasing στα 110,6 εκατ. ευρώ και για το σενάριο της αγοράς στα 62,2 εκατ ευρώ.Έτσι ο ΔΕΣΦΑ προκρίνει την αγορά μιας πλωτής μονάδας αποθήκευσης (FSU) και την εγκατάσταση της στον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας αυξάνοντας τη συνολική διαθέσιμη χωρητικότητα αποθήκευσης από 225.000 m3 σε περισσότερα από 380.000 m3.
Αυτό θα γίνει με την προμήθεια μετασκευασμένου πλοίου μεταφοράς LNG χωρητικότητας 150.000 m3 LNG
Το FSU θα χρησιμεύσει ως πρόσθετη αποθήκευση και θα παρέχει αυξημένη ενεργειακή ασφάλεια στον τερματικό σταθμό Ρεβυθούσας
Η αναγκαιότητα της επένδυσης
Η προσθήκη του FSU θα αυξήσει σημαντικά τη συνολική απόδοση του τερματικού σταθμού με την υποδοχή ενός πολύ μεγαλύτερου αριθμού φορτίων ανά έτος από ό,τι είναι σήμερα δυνατό, με την άρση των περιορισμών που επιβάλλονται από την υπάρχουσα ικανότητα αποθήκευσης.
Σημειώνεται ότι τα προγραμματισμένα φορτία LNG για την περίοδο από 31/3/2022 έως 31/3/2023 ανέρχονται σε 38 TWh (46 πλοία), ωστόσο στην περίπτωση διαταραχής της προμήθειας από τη Ρωσία θα απαιτηθούν επιπλέον 45 TWh δηλαδή 50 επιπλέον πλοία LNG για την κάλυψη του κενού.
Το σύνολο των 96 σκαφών είναι αδύνατο να εξυπηρετηθεί με την υπάρχουσα αποθηκευτική ικανότητα της Ρεβυθούσας υπό τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΕΣΦΑ, αστοχία παράδοσης ακόμη και μικρού φορτίου (500 GWh) στην περίοδο υψηλής ζήτησης, η αξία της απώλειας φορτίου στο αέριο ανέρχεται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ.Μάλιστα ο ΔΕΣΦΑ σημειώνει ότι αυτή είναι μια εξαιρετικά μέτρια εκτίμηση δεδομένης της συνολικής ανάγκης για φορτία.
Μάλιστα τονίζει ότι ακόμη και με την προσθήκη FSRU στο μέλλον, η αύξηση της χωρητικότητας αποθήκευσης της Ρεβυθούσας θα είναι απαραίτητη για την παρακολούθηση των διακυμάνσεων της ζήτησης φυσικού αερίου, λαμβάνοντας υπόψη την έλλειψη ευελιξίας του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου και ότι το FSRU έχει υποχρέωση πλήρους επαναεριοποίησης κάθε φορτίου.
www.worldenergynews.gr