Η διέξοδος για φθηνό ενεργειακό κόστος στα επόμενα χρόνια θα είναι τα διμερή συμβόλαια, που χρειάζονται όμως επενδύσεις
Η κρίση στην αγορά ενέργειας αποκάλυψε ορισμένα πλεονεκτήματα αλλά και τις αδυναμίες του ελληνικού ενεργειακού συστήματος, που οφείλονται κυρίως στους αργούς ρυθμούς των μεταρρυθμίσεων. Από την μια οι ενεργειακές εταιρίες παρουσιάζονται ισχυρές κεφαλαιακά και ανθεκτικές απέναντι στην κρίση. Από την άλλη η δομή της αγοράς οδήγησε στο να πληρώσουν οι καταναλωτές με καπέλο τη "νύφη της χονδρικής" εξαιτίας της απουσίας των διμερών συμβολαίων.
Η αγορά όμως δεν μπορούσε να ωριμάσει όμως απο την μια στιγμή στην άλλη, καθώς η παρουσία των ιδιωτών σε μια αγορά που άνοιγε στον τομέα της παραγωγής απαιτούσε τα βήματα της χονδρικής, γιατί σε διαφορετική περίπτωση το σύνολο των χαρτοφυλακίων πελατών θα συγκεντρωνόταν στην ΔΕΗ, πράγμα που δεν ήταν το ζητούμενο από κανέναν και πολύ περισσότερο από την Κομισιόν που θεσπίζει το πλαίσιο για την απελευθέρωση.
Η καθυστέρηση όμως την περίοδο 2017 -2019 στην εφαρμογή του target model οδήγησε στην μη ύπαρξη των διμερών συμβολαίων στην φάση της κλιμάκωσης της κρίσης, γιατί ακριβώς η εφαρμογή του target model ξεκίνησε καθυστερημένα.
Η δικαίωση του σχεδιασμού της κυβέρνησης Μητσοτάκη
Τα αδιέξοδα όμως αλλά και η παρατεταμένη προβληματική εικόνα των διεθνών τιμών φυσικού αερίου δημιουργούν πλέον πιεστικές ανάγκες για την μετάβαση στη νέα πραγματικότητα. Η ΔΕΗ όπως και οι άλλοι παραγωγοί θα αναλάβουν την υλοποίηση στην μετάβαση της ανταγωνιστικά τιμολογημένης ενέργειας για τους καταναλωτές.
Για την ΔΕΗ το μέγεθος της κρίσης δικαιώνει την στρατηγική της κυβέρνησης Μητσοτάκη να προχωρήσει σε μια διπλή αύξηση κεφαλαίου, έμμεση και άμεση που της εξασφάλισε ρευστότητα 2,6 δισ την κατάλληλη στιγμή. Κανείς δεν θέλει να σκέφθεται τι θα σηνέμαινε μια κατάσταση της ΔΕΗ, όπως την άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση στην παρούσα συγκυρία.
Σήμερα η ΔΕΗ μπορεί να χρηματοδοτήσει ευχερώς τις καθυστερήσεις των εισπράξεων που φέρνει η κρίση, να παράσχει μεγάλο αριθμό δόσεων και να συμμετάσχει στις επιδοτήσεις των καταναλωτών.
Παράλληλα είναι εξοπλισμένη με έναν όγκο κεφαλαίων για να χρηματοδοτήσει ένα ευρύ πρόγραμμα ΑΠΕ, που έχει ήδη ξεκινήσει και να διαδραματίσει ρόλο leader στο market making της αγοράς των διμερών συμβολαίων, ώστε να πιέσει αποφασιστικά το ενεργειακό κόστος προς όφελος των καταναλωτών στο επερχόμενο διάστημα.
Η απουσία της ΔΕΗ από μια τέτοια αγορά, όπως ίσως θα γινόταν αν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε παραμείνει στα πράγματα, θα οδηγούσε μοιραία την αγορά σε ιδιώτες, πόσο μάλλον και σε ξενόφερτα κεφάλαια, τα οποία θα μπορούσαν να κερδοσκοπήσουν δημιουργώντας καρτέλ, όπως γίνεται σε άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (π.χ. κατασκευές).
Τσίπρας εκτός τόπου και χρόνου τρώει την σκόνη του ΚΙΝΑΛ
Αντί αυτού ο Αλέξης Τσίπρας ανέφερε ότι η ιδιωτικοποιημένη ΔΕΗ έχει σήμερα την «μερίδα του λέοντος» στα «υπερκέρδη» με «1 δισ. στο οχτάμηνο». Πρόκειται ασφαλώς για ένα πρωτοφανές σφάλμα για αρχηγό κόμματος και πρώην πρωθυπουργό ο οποίος ταυτίζει τα καθαρά κέρδη μιας επιχείρησης με τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων τα λεγόμενα EBITDA, αφού όπως θα αποδειχθεί η ΔΕΗ στο 2021 θα έχει ζημιογόνο λειτουργικό αποτέλεσμα.
Καθυστερημένα ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ ανακάλυψε την ρήτρα αναπροσαρμογής που φρόντισε να την "κιτρινίσει" πλην όμως εκεί τρώει την σκόνη της αντιπολιτευτικής στρατηγικής του ΚΙΝΑΛ, που έχει κάνει πρόταση για πλαφόν στην ρήτρα αναπροσαρμογής εδώ και περισσότερο από ενάμιση μήνα.
Πρέπει η ΔΕΗ να κάψει τώρα τα κεφάλαια και να μην κάνει επενδύσεις;
Συνολικά το τι θα κάνει η ΔΕΗ με τα κεφάλαιά της είναι κάτι που μόνο η ΡΑΕ θα μπορέσει να το απαντήσει διεξοδικά, καθώς θυσία δυσανάλογη βραχυπρόθεσμα θα την αποδυναμώσει καταδικαστικά για όλο τον σχεδιασμό του μακροπρόθεσμου πλάνου, που στόχο έχει τον ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη των ΑΠΕ και της αποθήκευσης, ώστε να ειναι σε θέση να παίξει καταλυτικό ρόλο στον περιορισμό του ενεργειακού κόστους στην δύσκολη μεσοπρόθεσμη περίοδο που έχουμε εισέλθει.
Σημειώνεται, ότι για την ΔΕΗ δεν προβλέπεται κάποια αξιοσημείωστη κερδοφορία πριν την περίοδο 2023-24, καθώς το επενδυτικό πρόγραμμα είναι βαρύ, κατα συνέπεια η φρασεολογία του νυν αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης περί fund και τα σχετικά μόνον στην σφαίρα της μικροπολιτικής μπορεί να αναχθεί, εκτός και αν κάθε ιδιωτική επενδυτική οντότητα στοχοποιείται.
Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφερθεί πάντως ότι η ΔΕΗ δεν χρειάζεται στην κρίση επάνω να κάνει αύξηση κεφαλαίου, όπως συμβαίνει στην Γαλλία με την EDF οι υποχρεώσεις της οποίας φτάνουν τα 40 δισ. Και θα πρέπει να σημειωθεί και η επιτυχία του μάνατζμεντ Στάσση που με την αντιστάθμιση έχει κρατήσει την επιχείρηση σε θετικο έδαφος, παρά την αρνητική συγκυρία. Θυμίζουμε ότι η δίοκηση Εμ. Παναγιωτάκη στην περίοδο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε περιθώρια και κονδύλια για να αντισταθμίσει, χωρίς σε αυτό να ευθύνεται ο έμπειρος και έντιμος πρόεδρος της περιόδου, αλλά οι πολιτικές κατευθύνσεις που του είχαν δέσει τα χέρια, οδηγώντας σε καταδίκη την επιχείρηση. Και πρέπει να αναρωτηθούν εκεί στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης με ποιές επενδύσεις θα ετοιμαζόταν η ΔΕΗ για τα διμερή συμβόλαια, χωρίς 10 MW AΠΕ και με την Μελίτη, την Μεγαλόπολη και τον Άγιο Δημήτριο; Κομματάκι δύσκολο....
www.worldenergynews.gr
Η αγορά όμως δεν μπορούσε να ωριμάσει όμως απο την μια στιγμή στην άλλη, καθώς η παρουσία των ιδιωτών σε μια αγορά που άνοιγε στον τομέα της παραγωγής απαιτούσε τα βήματα της χονδρικής, γιατί σε διαφορετική περίπτωση το σύνολο των χαρτοφυλακίων πελατών θα συγκεντρωνόταν στην ΔΕΗ, πράγμα που δεν ήταν το ζητούμενο από κανέναν και πολύ περισσότερο από την Κομισιόν που θεσπίζει το πλαίσιο για την απελευθέρωση.
Η καθυστέρηση όμως την περίοδο 2017 -2019 στην εφαρμογή του target model οδήγησε στην μη ύπαρξη των διμερών συμβολαίων στην φάση της κλιμάκωσης της κρίσης, γιατί ακριβώς η εφαρμογή του target model ξεκίνησε καθυστερημένα.
Η δικαίωση του σχεδιασμού της κυβέρνησης Μητσοτάκη
Τα αδιέξοδα όμως αλλά και η παρατεταμένη προβληματική εικόνα των διεθνών τιμών φυσικού αερίου δημιουργούν πλέον πιεστικές ανάγκες για την μετάβαση στη νέα πραγματικότητα. Η ΔΕΗ όπως και οι άλλοι παραγωγοί θα αναλάβουν την υλοποίηση στην μετάβαση της ανταγωνιστικά τιμολογημένης ενέργειας για τους καταναλωτές.
Για την ΔΕΗ το μέγεθος της κρίσης δικαιώνει την στρατηγική της κυβέρνησης Μητσοτάκη να προχωρήσει σε μια διπλή αύξηση κεφαλαίου, έμμεση και άμεση που της εξασφάλισε ρευστότητα 2,6 δισ την κατάλληλη στιγμή. Κανείς δεν θέλει να σκέφθεται τι θα σηνέμαινε μια κατάσταση της ΔΕΗ, όπως την άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση στην παρούσα συγκυρία.
Σήμερα η ΔΕΗ μπορεί να χρηματοδοτήσει ευχερώς τις καθυστερήσεις των εισπράξεων που φέρνει η κρίση, να παράσχει μεγάλο αριθμό δόσεων και να συμμετάσχει στις επιδοτήσεις των καταναλωτών.
Παράλληλα είναι εξοπλισμένη με έναν όγκο κεφαλαίων για να χρηματοδοτήσει ένα ευρύ πρόγραμμα ΑΠΕ, που έχει ήδη ξεκινήσει και να διαδραματίσει ρόλο leader στο market making της αγοράς των διμερών συμβολαίων, ώστε να πιέσει αποφασιστικά το ενεργειακό κόστος προς όφελος των καταναλωτών στο επερχόμενο διάστημα.
Η απουσία της ΔΕΗ από μια τέτοια αγορά, όπως ίσως θα γινόταν αν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε παραμείνει στα πράγματα, θα οδηγούσε μοιραία την αγορά σε ιδιώτες, πόσο μάλλον και σε ξενόφερτα κεφάλαια, τα οποία θα μπορούσαν να κερδοσκοπήσουν δημιουργώντας καρτέλ, όπως γίνεται σε άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (π.χ. κατασκευές).
Τσίπρας εκτός τόπου και χρόνου τρώει την σκόνη του ΚΙΝΑΛ
Αντί αυτού ο Αλέξης Τσίπρας ανέφερε ότι η ιδιωτικοποιημένη ΔΕΗ έχει σήμερα την «μερίδα του λέοντος» στα «υπερκέρδη» με «1 δισ. στο οχτάμηνο». Πρόκειται ασφαλώς για ένα πρωτοφανές σφάλμα για αρχηγό κόμματος και πρώην πρωθυπουργό ο οποίος ταυτίζει τα καθαρά κέρδη μιας επιχείρησης με τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων τα λεγόμενα EBITDA, αφού όπως θα αποδειχθεί η ΔΕΗ στο 2021 θα έχει ζημιογόνο λειτουργικό αποτέλεσμα.
Καθυστερημένα ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ ανακάλυψε την ρήτρα αναπροσαρμογής που φρόντισε να την "κιτρινίσει" πλην όμως εκεί τρώει την σκόνη της αντιπολιτευτικής στρατηγικής του ΚΙΝΑΛ, που έχει κάνει πρόταση για πλαφόν στην ρήτρα αναπροσαρμογής εδώ και περισσότερο από ενάμιση μήνα.
Πρέπει η ΔΕΗ να κάψει τώρα τα κεφάλαια και να μην κάνει επενδύσεις;
Συνολικά το τι θα κάνει η ΔΕΗ με τα κεφάλαιά της είναι κάτι που μόνο η ΡΑΕ θα μπορέσει να το απαντήσει διεξοδικά, καθώς θυσία δυσανάλογη βραχυπρόθεσμα θα την αποδυναμώσει καταδικαστικά για όλο τον σχεδιασμό του μακροπρόθεσμου πλάνου, που στόχο έχει τον ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη των ΑΠΕ και της αποθήκευσης, ώστε να ειναι σε θέση να παίξει καταλυτικό ρόλο στον περιορισμό του ενεργειακού κόστους στην δύσκολη μεσοπρόθεσμη περίοδο που έχουμε εισέλθει.
Σημειώνεται, ότι για την ΔΕΗ δεν προβλέπεται κάποια αξιοσημείωστη κερδοφορία πριν την περίοδο 2023-24, καθώς το επενδυτικό πρόγραμμα είναι βαρύ, κατα συνέπεια η φρασεολογία του νυν αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης περί fund και τα σχετικά μόνον στην σφαίρα της μικροπολιτικής μπορεί να αναχθεί, εκτός και αν κάθε ιδιωτική επενδυτική οντότητα στοχοποιείται.
Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφερθεί πάντως ότι η ΔΕΗ δεν χρειάζεται στην κρίση επάνω να κάνει αύξηση κεφαλαίου, όπως συμβαίνει στην Γαλλία με την EDF οι υποχρεώσεις της οποίας φτάνουν τα 40 δισ. Και θα πρέπει να σημειωθεί και η επιτυχία του μάνατζμεντ Στάσση που με την αντιστάθμιση έχει κρατήσει την επιχείρηση σε θετικο έδαφος, παρά την αρνητική συγκυρία. Θυμίζουμε ότι η δίοκηση Εμ. Παναγιωτάκη στην περίοδο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε περιθώρια και κονδύλια για να αντισταθμίσει, χωρίς σε αυτό να ευθύνεται ο έμπειρος και έντιμος πρόεδρος της περιόδου, αλλά οι πολιτικές κατευθύνσεις που του είχαν δέσει τα χέρια, οδηγώντας σε καταδίκη την επιχείρηση. Και πρέπει να αναρωτηθούν εκεί στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης με ποιές επενδύσεις θα ετοιμαζόταν η ΔΕΗ για τα διμερή συμβόλαια, χωρίς 10 MW AΠΕ και με την Μελίτη, την Μεγαλόπολη και τον Άγιο Δημήτριο; Κομματάκι δύσκολο....
www.worldenergynews.gr