Στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας θα ξεναγηθεί από την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ η Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ Κάντρι Σίμσον την προσεχή Πέμπτη 7 Απριλίου. Η Επίτροπος θα επισκεφτεί την Ελλάδα για να συμμετάσχει στις εργασίες του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, στο περιθώριο του οποίου θα έχει συναντήσεις με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα και την ΓΓ Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου.
Η ξενάγηση της Επιτρόπου στον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας έχει συμβολικό χαρακτήρα , λόγω του ρόλου που καλείται να παίξει το LNG στην υποκατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου.
Η Ευρώπη, σύμφωνα με τα όσα επισήμως έχουν ανακοινωθεί θα πρέπει να πληρώσει το 90% των αποθεμάτων της από την 1η Απριλίου έως και την 1η Νοεμβρίου φέτος , ποσότητα που κατά κύριο λόγο θα προέλθει από LNG. Επιπλέον θα πρέπει να μειώσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία κατά τα δύο τρίτα φέτος και να απεξαρτηθεί πλήρως πολύ πριν το 2030.
Η αναβάθμιση των τερματικών σταθμών με τις νέες συνθήκες
Οι τερματικοί σταθμοί LNG αποτελούν το κλειδί της απεξάρτησης από ρωσικό αέριο και ήδη αρκετές χώρες της Ευρώπης σχεδιάζουν επενδύσεις. Η Γερμανία εξετάζει την ανάπτυξη διάφορων τερματικών LNG, συμπεριλαμβανομένης μίας μονάδας FSRU στο Wilhelmshaven, ενώ η Ιταλία διερευνά τόσο χερσαία όσο και πλωτά projects. Στη Βρετανία, τέλος, υπάρχουν ορισμένες εγκαταστάσεις που θα μπορούσαν να τεθούν ξανά σε λειτουργία, όπως το Teesside Gasport, το οποίο ανήκει τώρα στην Trafigura, και το οποίο αξιοποιείτο ως εισαγωγικό project FSRU, αλλά σήμερα έχει παροπλιστεί.
Στην Ελλάδα, ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει την προσθήκη μιας ακόμη αποθήκης, με την αγκυροβόληση ενός πλοίου στο λιμάνι τη Ρεβυθούσας, προκειμένου να αυξήσει την δυναμικότητα αποθήκευσης κατά 100.000 κυβικά μέτρα αερίου στην υφιστάμενη των 25.000 κυβικών μέτρων των τριών δεξαμενών σήμερα. Με το τρόπο αυτό η αποθηκευτική δυναμικότητα της Ρεβυθούσας θα αυξηθεί από τις 19-21 ημέρες σήμερα στον 1,5 μήνα.
Τα FSRU στον ελληνικό τομέα
H Gastrade που κατέθεσε άδεια στη ΡΑΕ για δεύτερο FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ενώ η Motor Oil αναμένεται να πάρει την επενδυτική απόφαση για την κατασκευή και λειτουργία FSRU (Διώρυγα Gas) στην Κόρινθο.
Με την ολοκλήρωσή και τη λειτουργία τους τα νέα FSRU θα διαφοροποιήσουν στρατηγικά τις πηγές προμήθειας, δεδομένου ότι τώρα και στο ορατό μέλλον το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αερίου που εισάγεται στην Ελλάδα διοχετεύεται μέσω Τουρκίας (Turkstream, Κήποι, TAP). Oι νέοι σταθμοί LNG, όπως συμβαίνει σήμερα με τη Ρεβυθούσα, θα έχουν τη δυνατότητα να παραλαμβάνουν LNG από διάφορες χώρες, όπως Αλγερία, Αίγυπτος, Νιγηρία, Νορβηγία, Περού, Κατάρ, ΗΠΑ καθώς και φορτία που προέρχονται από άλλα ευρωπαϊκά τερματικά (Ισπανία, Βέλγιο, Iταλία, Ολλανδία).
H Eλλάδα με τη λειτουργία των νέων FSRU και την αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών φυσικού αερίου μπορεί να μετατραπεί σε Hub στην περιοχή της Νοτιο- Ανατολικής Ευρώπης. Μέσω της Ελλάδας μπορεί να φτάσει στην Ευρώπη αέριο από την Κασπία, την Ανατολική Μεσόγειο και LNG από διάφορες πηγές καλύπτοντας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αρμοδίων παραγόντων, το 20% των ποσοτήτων που εισάγει σήμερα η Ευρώπη από την Ρωσία.
Εξάλλου οι αναλύσεις του Foreign Policy, που έχει δημοσιεύσει στην αρθρογαφία του το WEN έχουν δώσει μεγάλη σημασία στα FSRU που κατασκευάζονται στην Ελλάδα και στον ρόλο που θα παίξουν σαν υποδοχέας και θεματοφύλακας του αμερικανικού LNG.
www.worldenergynews.gr