Ενέργεια

Συνάντηση Δαγούμα με Γκάλι για τον δεύτερο αγωγό της ΥΑΦΑ ΝΚαβάλας - Προς διαβούλευση ο κανονισμός τιμολόγησης

Συνάντηση Δαγούμα με Γκάλι για τον δεύτερο αγωγό της ΥΑΦΑ ΝΚαβάλας - Προς διαβούλευση ο κανονισμός τιμολόγησης
Κρίσιμος παράγοντας ποιό μέρος του κόστους θα περάσει στους καταναλωτές

Από τον Κανονισμό Τιμολόγησης που θα βγάλει η ΡΑΕ και ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέσα στην εβδομάδα θα κριθεί η πορεία του διαγωνισμού για την παραχώρηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου Καβάλας. Η πλευρά του ΔΕΣΦΑ διά της διευθύνουσας συμβούλου κ. Μαρίας Ρίτας Γκάλι φέρεται να ξεκαθάρισε στη συνάντηση της περασμένης Παρασκευής με τον κ. Δαγούμα, ότι χωρίς τα συμπληρωματικά έργα- ζήτημα που έχει φέρει σε ανοιχτή αντιπαράθεση τις δύο πλευρές- η αποθήκη δεν θα είναι αξιοποιήσιμη, γιατί η δυναμικότητα του συστήματος δεν θα επιτρέπει την άντληση και την μεταφορά του αερίου που θα αποθηκεύεται σε αυτή.

Στη συνάντηση όπου ο ΔΕΣΦΑ εκπροσωπήθηκε ως Διαχειριστής και όχι με την ιδιότητα του υποψήφιου επενδυτή , παρουσίασε στοιχεία για την εξέλιξη της ζήτησης όπως αυτή προβλέπεται στη βάση και των προοπτικών για εξαγωγές στα Βαλκάνια μέσω του Τap, του IGB και της λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης αλλά και της νέας διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Η Αποθήκη της Καβάλας σε αυτό τον άξονα είναι σημαντική αλλά δεν θα μπορεί να λειτουργήσει εάν δεν ενισχυθεί η δυναμικότητα του συστήματος, σύμφωνα με το ΔΕΣΦΑ, γιατί απλούστατα δεν θα μπορεί να αντληθεί το αέριο, όταν το χρειαζόμαστε.

Την ανάγκη αύξησης της δυναμικότητας του συστήματος υποστηρίζουν και άλλοι παράγοντες της αγοράς με το επιχείρημα, ότι οι τρεις εβδομάδες αποθέματα που παρέχει η Ρεβυθούσα μπορεί να ήταν επαρκή όταν η ζήτηση ήταν στα 3 δις. κμ αλλά όχι όταν αυτή αυξάνεται στα 7 δις.

Το ποσοστό της κοινωνικοποίησης

Στη μελέτη –κόστους οφέλους του ΔΕΣΦΑ, τα συμπληρωματικά έργα, σχεδόν ένας δεύτερος κεντρικός αγωγός δηλαδή, προβλέπεται ότι θα κοστίσουν περί τα 420 εκατ. ευρώ.
Ένα δεύτερο ζήτημα που διχάζει ΡΑΕ και ΔΕΣΦΑ είναι σε τι ποσοστό το συνολικό κόστος του έργου θα κοινωνικοποιηθεί , θα καλυφθεί δηλαδή από τους καταναλωτές. Η αρχική εκτίμηση της ΡΑΕ είναι ότι η επένδυση θα πρέπει να καλυφθεί κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δηλαδή από την κατανάλωση), 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή. Σε κάθε περίπτωση, το όποιο ποσοστό κοινωνικοποίησης αποτελεί κρατική ενίσχυση και θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Την έκδοση του Κανονισμού Τιμολόγησης αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ για να προχωρήσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, της πρόσκλησης δηλαδή κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους επενδυτές δηλαδή τις Energean Oil & Gas και κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η αποθήκη αερίου προβλέπεται να δημιουργηθεί στο υπό εξάντληση κοίτασμα φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας, που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της υπολεκάνης Πρίνου-Καβάλας, σε θαλάσσιο βάθος 52 μέτρων στο Βόρειο Αιγαίο Πέλαγος, περίπου έξι χιλιόμετρα από τη δυτική ακτή της Θάσου.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης