Γι΄ αυτό έχει ήδη δρομολογηθεί συνεργασία με την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) και τον ΔΕΔΔΗΕ, ενώ αναμένεται συνεργασία και με τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.
Στόχος είναι να αναπτυχθεί μια δια-λειτουργικότητα της υποδομής της ΑΑΔΕ με εκείνη του ΔΕΔΔΗΕ, ώστε οι αλλαγές και η ταυτοποίηση των μετρητών να γίνονται ηλεκτρονικά και αυτοποιημένα.
Μάλιστα, δεν αποκλείεται να μπορεί μελλοντικά να συνδέονται και τα μισθωτήρια των κτιρίων.
Της απόφασης της ΡΑΕ για την ολοκλήρωση του Μητρώου του ΔΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με τον κ. Δαγούμα, θα προηγηθεί τον Νοέμβριο η Έκδοση Κατευθυντηρίων Γραμμών για την υιοθέτηση των τυποποιημένων εντύπων προσυμβατικής ενημέρωσης («Αίτηση Προσφοράς Προμήθειας») και «Λογαριασμού Κατανάλωσης», για τη διασφάλιση της προσήκουσας ενημέρωσης των καταναλωτών πριν από κάθε τροποποίηση συμβατικού όρου, αλλά και η σαφής κατηγοριοποίηση των τιμολογίων βάσει συστήματος διαβάθμισης κινδύνου καθώς και η ξεκάθαρη κατηγοριοποίηση συμβάσεων, δηλαδή θα αποκλείονται οι μεικτές συμβάσεις (με σταθερή και κυμαινόμενη χρέωση).
Καλαποθαράκου - Ζαγορίτης για τις αυξήσεις
Tα προβλήματα με τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας, το τελευταίο τρίμηνο, σύμφωνα με την πρόεδρος της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ και νομικό κυρία Παναγιώτα Καλαποθαράκου έχουν πολλαπλασιαστεί.
«Το τελευταίο τρίμηνο, από την επεξεργασία λογαριασμών που έλαβε η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. διαπιστώνουμε ότι, στο ανταγωνιστικό σκέλος των λογαριασμών, οι αυξήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί είναι από 30% έως 170%. Οι καταγγελίες των καταναλωτών για τα θέματα της ενέργειας από την 6η θέση που βρίσκονταν στον πίνακα των καταγγελιών το 2017, έχουν αναρριχηθεί πλέον στη 2η θέση και διαφαίνεται πως είναι ζήτημα χρόνου να καταλάβουν την πρώτη θέση», σημείωσε η κ. Καλαποθαράκου.
Από την πλευρά του ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, υπογράμμισε ότι η Αρχή γίνεται δέκτης, τον τελευταίο καιρό, ενός μεγάλου και συνεχώς αυξανόμενου αριθμού καταγγελιών που σχετίζονται με τις χρεώσεις προμήθειας και ιδίως ρητρών (αναπροσαρμογής, αποχώρησης κτλ). Το πρώτο 10μηνο του 2021 καταγράφηκε αύξηση των αναφορών για τον κλάδο της ενέργειας κατά 44,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2020. « Έχουμε εκδώσει δεκάδες, για να μην πω εκατοντάδες, σχετικές ενστάσεις οι οποίες κοινοποιούνται στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, στο ΥΠΕΝ και στη ΡΑΕ. Η ΡΑΕ έχει εκδώσει τα τελευταία χρόνια πολύ σημαντικές κανονιστικές ρυθμίσεις που, σε συνδυασμό με το υπάρχον πλαίσιο του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, διαμορφώνει ένα αποτελεσματικό πλαίσιο λειτουργίας το οποίο πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί όχι μόνο από τους καταναλωτές, αλλά και από τους συνεπείς προμηθευτές. Σημαντική είναι και η, σε εξέλιξη διαβούλευση, για την τυποποίηση των τιμολογίων», σημείωσε ο ίδιος.
Προβλήματα που κατέγραψε η ΕΚΠΟΙΖΩ
Ενδεικτικά η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. κατέγραψε, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα προβλήματα:
1)Τα τιμολόγια των διαφόρων προγραμμάτων που προσφέρουν οι προμηθευτές εμφανίζουν πολυπλοκότητα που κατά την κρίση μας δεν δικαιολογείται από εμπορικές ανάγκες των προμηθευτών και καταλήγουν απλά και μόνο να δυσχεραίνουν την κατανόησή τους από τους καταναλωτές.
2) Ο καταναλωτής δεν λαμβάνει ενημέρωση σχετικά με τις δυσμενείς συνέπειες που μπορεί να έχει το πρόγραμμα, ιδίως σχετικά με τις ρήτρες αναπροσαρμογής.
3) Προγράμματα προμήθειας εμφανίζονται ως έχοντα σταθερό πλαίσιο τιμής, δίχως αυτό να αντιστοιχεί στην πραγματικότητα.
4) Οι χαρακτηρισμοί που χρησιμοποιούνται για διάφορες επιμέρους χρεώσεις είναι ασαφείς και παραπλανητικοί.
5) Αδικαιολόγητες ποινές υπονομεύουν το δικαίωμα των καταναλωτών να αλλάξουν προμηθευτή.
6) Οι προμηθευτές προβαίνουν μονομερώς σε τροποποίηση βασικών στοιχείων της σύμβασης, δίχως αυτό να δικαιολογείται με βάση νόμιμους όρους της σύμβασης.
7) Οι συμβάσεις είναι δυσνόητες, δυσανάγνωστες, πολυσέλιδες με κατά κυριολεξία “ψιλά γράμματα”, με πλήθος αδιαφανών ή καταχρηστικών όρων.
8) Οι συμβάσεις για σταθερή τιμολόγηση διαμορφώνονται σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα.
9) Σε συμβάσεις με κυμαινόμενη τιμολόγηση προμηθευτές κάνουν χρήση καταχρηστικών όρων για να προσαυξάνουν τα κέρδη τους.
10) Υπήρξαν περιπτώσεις άμεσης ή έμμεσης αδικαιολόγητης χρέωσης για τους έγχαρτους λογαριασμούς.
11) Επικρατεί η ελλιπής, αν όχι η ανύπαρκτη, προσυμβατική ενημέρωση (Η ΕΚΠΟΙΖΩ πραγματοποίησε μυστική έρευνα σε επτά προμηθευτές ενέργειας και κανένας από αυτούς δεν έδωσε γραπτή ενημέρωση κατά παράβαση του Κωδικα Προμήθειας).
12) Ακολουθούνται αθέμιτες εμπορικές πρακτικές/παραπλανητικές διαφημίσεις αφού τα στοιχεία που προτάσσονται ή με τα οποία προσεγγίζονται οι καταναλωτές αποδεικνύονται ανακριβή (η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει προσφύγει στο ΣΕΕ για παραπλανητικές διαφημίσεις και έχουμε δικαιωθεί).
13) Η εξυπηρέτηση των πελατών είναι πλημμελής/κακή.
14) Οι ρυθμίσεις για τους καταναλωτές που βρίσκονται αποδεδειγμένα σε αδυναμία είναι ανελαστικές.
Συνεχείς εναλλαγές για την μείωση των πόρων του ΕΛΑΠΕ
Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα ήταν από τις χώρες της ΕΕ που έλαβε άμεσα μέτρα για την ελάφρυνση των καταναλωτών από τις αυξήσεις των τιμολογίων. Ωστόσο, με δεδομένο ότι, οι αρχικοί υπολογισμοί για τα κονδύλια που απαιτούνται για την επιδότηση των λογαριασμών ρεύματος έγιναν με άλλα δεδομένα, και καθώς το κόστος της μεγαβατώρας αυξάνεται μέρα με τη μέρα, με την τιμή της στη χοδρεμπορική να κινείται σταθερά τις τελευταίες εβδομάδες πάνω από τα 200 ευρώ, το επιτελείο του ΥΠΕΝ γράφει και ξαναγράφει την υπουργική απόφαση για την κατανομή των εσόδων από τους ρύπους του 2021, δηλαδή του περίπου 1 δισ. ευρώ.
Έτσι, στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης θα πήγαινε το 40% των πόρων, ψαλιδίζοντας τον ΕΛΑΠΕ, ο οποίος θα έπεφτε περίπου στο 40% (από 60% που προβλεπόταν). Το βράδυ της Παρασκευής ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας, ήταν έτοιμος να υπογράψει την ΚΥΑ με το 38% να κατευθύνεται στον ΕΛΑΠΕ και το 40,86% στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης. Ωστόσο, μετά από νέους υπολογισμούς, τα ποσοστά εχθές ήταν περίπου 30% για τον ΕΛΑΠΕ και 45% για το Ταμείο. Ζητούμενο αποτελεί για την ώρα που θα …κάτσει τελικά το μοίρασμα των κονδυλίων μέχρι την τελική υπογραφή της απόφασης.
www.worldenergynews.gr