Το σχέδιο «πράσινων μεταφορών», όπως περιγράφεται σε ειδικό παράρτημα στην αναλυτική περιγραφή του πρώτου «πράσινου» πυλώνα επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων του Σχεδίου Ανάκαμψης περιλαμβάνει α) αντικατάσταση 2.000 παλαιών ταξί με 2.000 νέα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας και β) αντικατάσταση 220 παλαιών λεωφορείων με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία (157 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και 63 στη Θεσσαλονίκη).
Περιλαμβάνει ωστόσο και το σύστημα «Φόρτιση Παντού» (Charge Everywhere), ένα σύστημα επιδότησης που θα παρέχει επιχορηγήσεις για την κάλυψη μέρους του αρχικού κόστους για τον εξοπλισμό, την εγκατάσταση και τη σύνδεση στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας από 8.656 προσβάσιμα στο κοινό σημεία φόρτισης.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο αναλυτικό κείμενο για τον εξηλεκτρισμό των μεταφορών, οι αναγκαίες επενδύσεις εκτιμώνται σε 356 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 220 εκατ. ευρώ (272,8 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) θα καλυφθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι επενδύσεις θα ξεκινήσουν εντός του έτους και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν έως το τρίτο τρίμηνο του 2025.
Αντικατάσταση ταξί και λεωφορείων
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο σχέδιο, η πρωτοβουλία «Πράσινα ταξί» θα επιδοτήσει την αντικατάσταση περίπου 6% του υπάρχοντος στόλου ταξί στην Ελλάδα με ηλεκτρικά οχήματα (Battery Electric Vehicles -BEVs). Η συντριπτική πλειοψηφία των ταξί στη χώρα είναι σήμερα άνω των 12 ετών.
Η υλοποίηση του έργου θα γίνει μέσω του υπάρχοντος συστήματος επιδοτήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Ο στόχος είναι να αντικατασταθούν ταξί που έχουν υπερβεί το όριο ηλικίας των 18, 21, 24 ετών στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Ελλάδα αντίστοιχα και πρόκειται να αποσυρθούν έως το τέλος του 2021. Ως προαπαιτούμενο για την επιδότηση θα τεθεί η υποχρέωση καταστροφής του παλαιού οχήματος.
Στόχος του προωθούμενου προγράμματος επιδοτήσεων είναι η μείωση της διαφοράς στο κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού και ενός συμβατικού ταξί, η οποία σήμερα είναι εξαιρετικά μεγάλη. Η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κατάλληλου για ταξί είναι 41.000 ευρώ προ φόρων και ενός συμβατικού οχήματος 16.000 ευρώ προ φόρων.
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνεται και την αντικατάσταση 220 παλαιών ρυπογόνων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, τα οποία έχουν μέσο όρο ηλικίας περίπου 18 ετών, με συνέπεια εκτός από υψηλές εκπομπές ρύπων να έχουν και υψηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης. Τα δημόσια αστικά λεωφορεία διανύουν κατά μέσο όρο 199,11 χλμ. ανά ημέρα (από 147,43 χλμ. έως 247,02 χλμ. ανά ημέρα).
Σταθμοί φόρτισης με παραχωρήσεις από τους δήμους
Από το πρόγραμμα θα επιδοτηθεί και η ανάπτυξη 8.656 σημείων φόρτισης έως το τέλος του 2025. Οι δήμοι, θα χρησιμοποιήσουν ένα μοντέλο παραχώρησης και μέσω μιας διαδικασίας υποβολής προσφορών θα επιλέγονται οι παραχωρησιούχοι. Βασικό κριτήριο για την επιλογή του αναδόχου θα είναι η τιμή που θα προτείνει για τη χρέωση των καταναλωτών για τις υπηρεσίες φόρτισης. Των διαγωνισμών θα πρέπει να προηγηθεί η δημιουργία Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων στην επικράτειά τους.
Οι επιδοτήσεις θα καλύπτουν μέρος του αρχικού κόστους για τον εξοπλισμό, την εγκατάσταση και τη σύνδεση στο ηλεκτρικό δίκτυο σημείων φόρτισης. Θα παρέχεται επίσης δυνατότητα επιδότησης για ανάπτυξη αυτόνομων συστημάτων ΑΠΕ και αποθήκευσης ενέργειας, υποδομές που θα μπορούν να υποστηρίζουν «πράσινα» σημεία φόρτισης. H ανάπτυξη των πρώτων δικτύων φορτιστών εκτιμάται ότι μπορεί να ξεκινήσει το 2022.
Οι επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση στοχεύουν στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που σχετίζονται με τη μεγάλη εξάρτηση των μεταφορών από τα ορυκτά καύσιμα και την αντίστοιχη συσσώρευση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές. Το σχέδιο εξηλεκτρισμού των μεταφορών συνδέεται με το Εθνικό Σχέδιο Ενέργειας και Κλίματος (ΕΣΕΚ). Επιπλέον, οι συγκεκριμένες επενδύσεις θα κινητοποιήσουν τον κατασκευαστικό κλάδο αλλά θα προσφέρουν και θέσεις εργασίας, ενώ θα συμβάλουν στον περιορισμό της ρύπανσης στις αστικές περιοχές.
www.worldenergynews.gr