Ελάχιστη εκτιμά η ΡΑΕ ότι θα είναι η επίπτωση στα τέλη χρήσης του δικτύου, από τον σχεδιαζόμενο αγωγό υψηλής πίεσης μεταφοράς φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ που θα αυξήσει σημαντικά την Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΔΕΣΦΑ.
Με βάση αυτό το δεδομένο αλλά και κυρίως διότι το έργο κρίνεται ότι έχει στρατηγική σημασία στο πλαίσιο του προγράμματος απολιγνιτοποίησης, αλλά και της εισαγωγής του υδρογόνου στο σύστημα φυσικού αερίου της χώρας, η ΡΑΕ ενέκρινε την ένταξη του για πρώτη φορά στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2021 – 2030, παραβλέποντας μάλιστα την άποψη που εκφράστηκε στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης ότι η ένταξη του έργου είναι πρώιμη.
Έτσι παρά το γεγονός ότι η αγορά φυσικού αερίου της περιοχής δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί πλήρως και συναρτάται με την εξέλιξη της διαδικασίας απολιγνιτοποίησης, η ΡΑΕ εκτιμά ότι στο υψηλό σενάριο ζήτησης ενδέχεται να μην υπάρξει αύξηση στη μέση χρέωση χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου, ενώ στην περίπτωση λήψης επιχορηγήσεων κατά 50% του κόστους του έργου μέσω της ένταξης του στο ΕΣΠΑ 2021-2027, η επίπτωση στη Μέση Χρέωση Χρήσης μπορεί να είναι έως και αρνητική (0,57%).
Σύμφωνα πάντα με τη ΡΑΕ, ακόμη και στο σενάριο χαμηλής ζήτησης και χωρίς επιχορηγήσεις, το έργο θα συνεπάγεται την αύξηση της μέσης χρέωσης χρήσης του δικτύου κατά 0,58%.
Αναγκαία η ένταξη στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ
Η ΡΑΕ σημειώνει επίσης πως λόγω της στρατηγικής σημασίας του έργου, παρόλο που δεν συνοδεύεται από μελέτη κόστους οφέλους και δεν καταγράφει τις αλληλεπιδράσεις στη λειτουργία των διασυνδεδεμένων ενεργειακών αγορών, είναι αναγκαία η ένταξη του στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ προκειμένου να ξεκινήσει η αδειοδοτική διαδικασία μέσω της εκπόνησης περιβαλλοντικής μελέτης, αλλά και η τεχνική προετοιμασία του.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη, ο νέος αγωγός θα ξεκινά από την περιοχή του υφιστάμενου βανοστασίου στα Τρίκαλα Ημαθίας και θα έχει μήκος 122 χλμ, με τα εξής ειδικότερα χαρακτηριστικά: αγωγός 94 χλμ με διάμετρο 30’’ και αγωγός 28 χλμ με διάμετρο 14’’.
Το έργο περιλαμβάνει Μετρητικό/Ρυθμιστικό σταθμό 50.000 Nm3/h στην περιοχή της Καρδιάς για την τροφοδοσία των εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης στις περιοχές της Πτολεμαΐδας, της Κοζάνης και του Αμύνταιου, καθώς και βανοστάσια για την τροφοδοσία λοιπών καταναλώσεων της περιοχής.
Επιπλέον, προβλέπεται σύνδεση με τους Μ/Ρ σταθμούς Άσπρους και Περδίκκα, οι οποίοι θα συνδεθούν αρχικά με έξοδο του ΤΑΡ, έως ότου κατασκευαστεί ο αγωγός.
Προβλέπεται, επίσης, ένας κλάδος για την τροφοδοσία της Νάουσας και της Βέροιας, καθώς και αναμονές για μελλοντικές επεκτάσεις, όπως αυτή προς την Πορειά.
Γιατί είναι σημαντική η διείσδυση αερίου στη Δυτ. Μακεδονία
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 110 εκατ. € και η ημερομηνία ένταξής του στο Σύστημα είναι ο Σεπτέμβριος 2023.
Η ΡΑΕ θεωρεί εξαιρετικά σημαντική τη διείσδυση του φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, περιοχή με χαμηλές θερμοκρασίες και μεγάλη έως τώρα εξάρτηση από τον λιγνίτη.
Στη βάση αυτή θεωρεί ότι το έργο θα συμβάλει στην ανάπτυξη της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και υπογραμμίζει ότι οι προκαταρκτικές μελέτες υποδεικνύουν την οικονομικότητα του.
Σημειώνεται ότι η ΡΑΕ με την απόφαση της κάνει δεκτή την άποψη της ΔΕΔΑ που κατατέθηκε στη δημόσια διαβούλευση για την όδευση του αγωγού από τον Δήμο Βέροιας και την κατασκευή Σημείου Εξόδου στο σημείο αυτό.
Σύμφωνα με τη ΔΕΔΑ, ο αγωγός αυτός μπορεί να διέλθει κοντά από τη Βέροια και να αντικαταστήσει τη μέχρι σήμερα σχεδιαζόμενη τροφοδοσία της πόλης με την τεχνολογία του συμπιεσμένου φυσικού αερίου.
Επιπλέον η ΔΕΔΑ αναφέρει ότι θα εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα ο Δήμος της Νάουσας και άλλες περιοχές, μειώνοντας περαιτέρω τη Μέση Χρέωση Χρήσης του ΕΣΦΑ.
www.worldenergynews.gr