Τι αναφέρει η διαβούλευση των φορέων για το 10ετές ΕΣΦΑ για έργα απολιγνιτοποίησης, ΑΣΦΑ Αγ. Θεοδώρων και FSRU
Επίσπευση κάποιων έργων, αμφισβήτηση άλλων ως προς τα στοιχεία κόστους-οφέλους αλλά και αδιαφάνεια επισημαίνουν οι συμμετέχοντες στη διαβούλευση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) 2021-2030 του ΔΕΣΦΑ.
Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα της διαβούλευσης που ανήρτησε χθες στην ιστοσελίδα της η ΡΑΕ.
Στη διαβούλευση συμμετείχαν έξι συνολικά φορείς εκ των οποίων ο ένας ζήτησε να μην δημοσιοποιηθούν οι απόψεις του.
Τέλος, σε ότι αφορά το έργο κατασκευής σταθμού Μ/Π για την παραλαβή αερίου από την μονάδα FSRU Αλεξανδρούπολης προτείνει να εξεταστεί η υδραυλική δυνατότητα αύξησης της παρεχόμενης δυναμικότητας χωρίς περιορισμούς από 0,7 εκατ. κμ ημερησίως σε 5-5 εκατ. κμ σημειώνοντας ότι με τον ισχύοντα προγραμματισμό η δέσμευση δυναμικότητας για το FSRU καλύπτει σχεδόν εξ ολοκλήρου πωλήσεις εκτός Ελλάδας.
Η ΔΕΠΑ Υποδομών χαρακτηρίζει πρώιμο το έργο του αγωγού προς τη Δυτική Μακεδονία που προτείνεται σε συνέχεια της στήριξης της πολιτικής απολιγνιτοποίησης της χώρας προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ. Επισημαίνει επίσης ότι θα έπρεπε να συνοδεύεται από σχετική μελέτη κόστους- οφέλους που να τεκμηριώνει το όφελος των καταναλωτών από την αύξηση του κόστους που θα επιφέρει.
Η ΔΕΔΑ αιτείται την επίσπευση κατά έξι μήνες της εγκατάστασης μετρητικού σταθμού Λιβαδειάς η κατασκευή του οποίου προβλέπεται για τον Μάρτιο του 2022, επισημαίνοντας ότι καθ όλη την διάρκεια κατασκευής του εν λόγω δικτύου διανομής και έως την ολοκλήρωσή του θα είναι αδύνατη η τροφοδοσία Τελικών Πελατών.
Επιτακτική είναι επίσης η ανάγκη κατά τη ΔΕΔΑ της επίσπευσης κατά έξι μήνες της εγκατάστασης και των μετρητικών σταθμών Πόρειας και Περδίκα Εορδαίας. Προτείνει τέλος την δημιουργία Σταθμού Συμπίεσης Αερίου σε βανοστάσιο του ΕΣΦΑ προκειμένου να τροφοδοτηθούν με συμπιεσμένο φυσικό αέριο οι πόλεις Αμφισσας και Καρπενησίου.
Η εταιρία Διώρυγα Gas (Ομιλος Motor Oil) πέρα από την ένταξη του ΑΣΦΑ στους Αγ. Θεοδώρους και τα πολλαπλά οφέλη αυτής για την αγορά του φυσικού αερίου της Ελλάδας και της ΝΑ Ευρώπης, προτείνει τη συνδυαστική αξιολόγηση της αναγκαιότητας κατασκευής του συνόλου των υποδομών που προβλέπει το δεκαετές πλάνο του ΔΕΣΦΑ επισημαίνοντας ότι μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική μείωση τόσο του συνολικού κόστους επένδυσης όσο και του συνολικού λειτουργικού κόστους του ΕΣΦΑ.
Επισημαίνει επίσης ότι η ύπαρξη μόνο της τεχνικής δυναμικότητας οποιασδήποτε υποδομής του ΕΣΦΑ, δεδομένου ότι δεν ισοδυναμεί με υπαρκτό ενδιαφέρον για εμπορική αξιοποίηση θα πρέπει να στηρίζεται και σε δεδομένα αξιολόγησης μελλοντικού ενδιαφέροντος της αγοράς.
Σε αντίθετη περίπτωση, υπογραμμίζει ενέχει ο κίνδυνος αποκλεισμού έργων λόγω τεχνητής συσσώρευσης τεχνικών περιορισμών από υπο-χρησιμοποιούμενες πιθανά ανταγωνιστικές υποδομές.
Η θυγατρική της Motor Οil καταλογίζει αδιαφάνεια στην μεθοδολογία κατάρτισης του προγράμματος και κρίνει απαραίτητη την αναθεώρησή της κατόπιν σχετική δημόσια διαβούλευσης και έγκρισης από τη ΡΑΕ.
Η μεθοδολογία αυτή, σημειώνει θα πρέπει να βασίζεται στις αντίστοιχες ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές.
Σημειώνει επίσης ότι θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια στην επιλογή ένταξης έργων. Συγκεκριμένα προτείνει να δημοσιεύεται από τον Διαχειριστή η ανάλυση κόστους οφέλους του έργου και ο τρόπος χρηματοδότησης και ανάκτησης των σχετικών επενδύσεων και η σχετική μελέτη σκοπιμότητας, στην οποία να φαίνονται αναλυτικά οι λόγοι που οδηγούν στην ανάγκη υλοποίησης του έργου και η εκτίμηση των σχετικών επιπτώσεων στο κόστος χρήσης του ΕΣΦΑ.
Προ της ένταξης οποιουδήποτε έργου στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΕΣΦΑ, θα πρέπει να υπάρχει πλήρης ανάλυση των υφιστάμενων εναλλακτικών λύσεων που υπάρχουν για την αντιμετώπιση των αναγκών της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου, όπως αυτές διαφαίνονται σήμερα και στο εγγύς και μεσοπρόθεσμο μέλλον, αναφέρει η Διώρυγα Gas.
Toνίζει δε την υποχρέωση του ΔΕΣΦΑ να διαχωρίζει, ως ανεξάρτητος Διαχειριστής, τις υποχρεώσεις του απέναντι στους χρήστες των υποδομών που διαχειρίζεται από τις επιχειρηματικές του επιδιώξεις και καλεί τη ΡΑΕ να προβαίνει, ως οφείλει, σε αυστηρό και ουσιαστικό έλεγχο των δραστηριοτήτων του Διαχειριστή αλλά και των εχεγγύων ανεξαρτησίας που αυτός οφείλει να παρέχει έναντι όλων των συμμετεχόντων στην αγορά φυσικού αερίου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Υπέρ της ένταξης του ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης τάσσεται και το ΙΕΝΕ που συμμετείχε στη διαβούλευση της ΡΑΕ σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι αποτελεί έργο αντίστοιχο του FSRU Αλεξανδρούπολης που έχει ενταχθεί ήδη, καθώς επίσης και πρόσθετη είσοδο LNG με ότι συνεπάγεται για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ρευστότητα της αγοράς ή την δυνητική λειτουργία gas trading στην Ελλάδα .
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το ΙΕΝΕ, σε πλήρη αναλογία με τον τρόπο ανάκτησης του κόστους σύνδεσης του FSRU Aλεξανδρούπολης, με το ΕΣΦΑ μέσω Τέλους Σύνδεσης και μηδενικής επιβάρυνσης των Χρηστών Μεταφοράς, η ένταξη του ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas δεν επιβαρύνει τους χρήστες.
Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα της διαβούλευσης που ανήρτησε χθες στην ιστοσελίδα της η ΡΑΕ.
Στη διαβούλευση συμμετείχαν έξι συνολικά φορείς εκ των οποίων ο ένας ζήτησε να μην δημοσιοποιηθούν οι απόψεις του.
Η ΔΕΠΑ μεταξύ άλλων ζητάει να συμπεριληφθεί η επίδραση της Μεσοσταθμικής Χρέωσης Χρήσης ΕΣΦΑ και το ποσοστό αυτής σε όλα τα προγραμματισμένα έργα.
Ζητάει επίσης την επίσπευση του έργου του νέου συμπιεστή στην Αμπελιά και την αναβάθμιση του συμπιεστή στη Νέα Μεσημβρία νωρίτερα από την προγραμματισμένη ημερομηνία έναρξης τον Ιούνιο του 2023 και τον Δεκέμβριο του 2022 αντίστοιχα ως απολύτως απαραίτητη ώστε να αρθούν οι περιορισμοί μεταφροάς από τα Βόρεια Σημεία Εσόδου του ΕΣΜΑΦΑ προς το Νότο όπου βρίσκεται το 80% της ζήτησης. Τέλος, σε ότι αφορά το έργο κατασκευής σταθμού Μ/Π για την παραλαβή αερίου από την μονάδα FSRU Αλεξανδρούπολης προτείνει να εξεταστεί η υδραυλική δυνατότητα αύξησης της παρεχόμενης δυναμικότητας χωρίς περιορισμούς από 0,7 εκατ. κμ ημερησίως σε 5-5 εκατ. κμ σημειώνοντας ότι με τον ισχύοντα προγραμματισμό η δέσμευση δυναμικότητας για το FSRU καλύπτει σχεδόν εξ ολοκλήρου πωλήσεις εκτός Ελλάδας.
Η ΔΕΠΑ Υποδομών χαρακτηρίζει πρώιμο το έργο του αγωγού προς τη Δυτική Μακεδονία που προτείνεται σε συνέχεια της στήριξης της πολιτικής απολιγνιτοποίησης της χώρας προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ. Επισημαίνει επίσης ότι θα έπρεπε να συνοδεύεται από σχετική μελέτη κόστους- οφέλους που να τεκμηριώνει το όφελος των καταναλωτών από την αύξηση του κόστους που θα επιφέρει.
Η ΔΕΔΑ αιτείται την επίσπευση κατά έξι μήνες της εγκατάστασης μετρητικού σταθμού Λιβαδειάς η κατασκευή του οποίου προβλέπεται για τον Μάρτιο του 2022, επισημαίνοντας ότι καθ όλη την διάρκεια κατασκευής του εν λόγω δικτύου διανομής και έως την ολοκλήρωσή του θα είναι αδύνατη η τροφοδοσία Τελικών Πελατών.
Επιτακτική είναι επίσης η ανάγκη κατά τη ΔΕΔΑ της επίσπευσης κατά έξι μήνες της εγκατάστασης και των μετρητικών σταθμών Πόρειας και Περδίκα Εορδαίας. Προτείνει τέλος την δημιουργία Σταθμού Συμπίεσης Αερίου σε βανοστάσιο του ΕΣΦΑ προκειμένου να τροφοδοτηθούν με συμπιεσμένο φυσικό αέριο οι πόλεις Αμφισσας και Καρπενησίου.
Η εταιρία Διώρυγα Gas (Ομιλος Motor Oil) πέρα από την ένταξη του ΑΣΦΑ στους Αγ. Θεοδώρους και τα πολλαπλά οφέλη αυτής για την αγορά του φυσικού αερίου της Ελλάδας και της ΝΑ Ευρώπης, προτείνει τη συνδυαστική αξιολόγηση της αναγκαιότητας κατασκευής του συνόλου των υποδομών που προβλέπει το δεκαετές πλάνο του ΔΕΣΦΑ επισημαίνοντας ότι μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική μείωση τόσο του συνολικού κόστους επένδυσης όσο και του συνολικού λειτουργικού κόστους του ΕΣΦΑ.
Επισημαίνει επίσης ότι η ύπαρξη μόνο της τεχνικής δυναμικότητας οποιασδήποτε υποδομής του ΕΣΦΑ, δεδομένου ότι δεν ισοδυναμεί με υπαρκτό ενδιαφέρον για εμπορική αξιοποίηση θα πρέπει να στηρίζεται και σε δεδομένα αξιολόγησης μελλοντικού ενδιαφέροντος της αγοράς.
Σε αντίθετη περίπτωση, υπογραμμίζει ενέχει ο κίνδυνος αποκλεισμού έργων λόγω τεχνητής συσσώρευσης τεχνικών περιορισμών από υπο-χρησιμοποιούμενες πιθανά ανταγωνιστικές υποδομές.
Η θυγατρική της Motor Οil καταλογίζει αδιαφάνεια στην μεθοδολογία κατάρτισης του προγράμματος και κρίνει απαραίτητη την αναθεώρησή της κατόπιν σχετική δημόσια διαβούλευσης και έγκρισης από τη ΡΑΕ.
Η μεθοδολογία αυτή, σημειώνει θα πρέπει να βασίζεται στις αντίστοιχες ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές.
Σημειώνει επίσης ότι θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια στην επιλογή ένταξης έργων. Συγκεκριμένα προτείνει να δημοσιεύεται από τον Διαχειριστή η ανάλυση κόστους οφέλους του έργου και ο τρόπος χρηματοδότησης και ανάκτησης των σχετικών επενδύσεων και η σχετική μελέτη σκοπιμότητας, στην οποία να φαίνονται αναλυτικά οι λόγοι που οδηγούν στην ανάγκη υλοποίησης του έργου και η εκτίμηση των σχετικών επιπτώσεων στο κόστος χρήσης του ΕΣΦΑ.
Προ της ένταξης οποιουδήποτε έργου στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΕΣΦΑ, θα πρέπει να υπάρχει πλήρης ανάλυση των υφιστάμενων εναλλακτικών λύσεων που υπάρχουν για την αντιμετώπιση των αναγκών της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου, όπως αυτές διαφαίνονται σήμερα και στο εγγύς και μεσοπρόθεσμο μέλλον, αναφέρει η Διώρυγα Gas.
Toνίζει δε την υποχρέωση του ΔΕΣΦΑ να διαχωρίζει, ως ανεξάρτητος Διαχειριστής, τις υποχρεώσεις του απέναντι στους χρήστες των υποδομών που διαχειρίζεται από τις επιχειρηματικές του επιδιώξεις και καλεί τη ΡΑΕ να προβαίνει, ως οφείλει, σε αυστηρό και ουσιαστικό έλεγχο των δραστηριοτήτων του Διαχειριστή αλλά και των εχεγγύων ανεξαρτησίας που αυτός οφείλει να παρέχει έναντι όλων των συμμετεχόντων στην αγορά φυσικού αερίου, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Υπέρ της ένταξης του ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης τάσσεται και το ΙΕΝΕ που συμμετείχε στη διαβούλευση της ΡΑΕ σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι αποτελεί έργο αντίστοιχο του FSRU Αλεξανδρούπολης που έχει ενταχθεί ήδη, καθώς επίσης και πρόσθετη είσοδο LNG με ότι συνεπάγεται για την ασφάλεια εφοδιασμού και την ρευστότητα της αγοράς ή την δυνητική λειτουργία gas trading στην Ελλάδα .
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το ΙΕΝΕ, σε πλήρη αναλογία με τον τρόπο ανάκτησης του κόστους σύνδεσης του FSRU Aλεξανδρούπολης, με το ΕΣΦΑ μέσω Τέλους Σύνδεσης και μηδενικής επιβάρυνσης των Χρηστών Μεταφοράς, η ένταξη του ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas δεν επιβαρύνει τους χρήστες.