Οι ΗΠΑ εκτιμούν ότι η επαναλειτουργία του αγωγού είναι αμοιβαία επωφελής, με συνέπεια να υπάρχει έδαφος για τη διευθέτηση των αποζημιώσεων των ΕΛΠΕ
Οι ΗΠΑ εκτιμούν ότι μπορεί να υπάρξει κοινό έδαφος για εξωδικαστικό συμβιβασμό ανάμεσα στα ΕΛΠΕ και το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, ώστε να ξεμπλοκάρει η επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων.
Αυτό διαφάνηκε σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη χθεσινή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε για τον αγωγό και στην οποία, όπως ανέφερε η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ, συμφωνήθηκε να συνεχιστούν οι συζητήσεις μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών, ώστε να βρεθεί κοινός παρονομαστής το ταχύτερο δυνατό.
Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνάντησης που διοργάνωσε η πρεσβεία των ΗΠΑ στα γραφεία του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) στη Θεσσαλονίκη, όπου παραβρέθηκε και μίλησε ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Mike Pompeo. Στις συνομιλίες για το «ξεπάγωμα» του αγωγού, από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Χατζηδάκης, οι κ.κ. Φραγκογιάννης, Σδούκου και Σιάμισιης-Παπαθανασίου (διοίκηση ΕΛΠΕ). Από την όμορη χώρα, έλαβαν μέρος οι δυο αντιπρόεδροι της κυβέρνησης και ο υπουργός Οικονομικών της Βόρειας Μακεδονίας ενώ οι κ.κ. Fannon και Byrnes εκπροσώπησαν την κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων
«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. έργου αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 – 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.
Ο πετρελαιαγωγός συνδέει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998. Κατασκευάσθηκε το 2002, για να μειώσει τα κόστη μεταφοράς αργού πετρελαίου στη μονάδα της ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Τα οφέλη από την επαναλειτουργία
Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που θα μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο. Μία προοπτική που, όπως επισημάνθηκε από τους Αμερικανούς αξιωματούχους κατά τη χθεσινή σύσκεψη, είναι αμοιβαία επωφελής και για τις δύο πλευρές, ώστε να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Είναι ενδεικτικό ότι από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.
Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η χώρα θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, τα ΕΛΠΕ θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή. Έτσι, θα άνοιγε ο δρόμος ώστε η Βόρεια Μακεδονία να μετατραπεί σε κόμβο διανομής καυσίμων υψηλής ποιότητας σε όλα τα Δυτικά Βαλκάνια.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Αυτό διαφάνηκε σύμφωνα με πληροφορίες κατά τη χθεσινή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε για τον αγωγό και στην οποία, όπως ανέφερε η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ, συμφωνήθηκε να συνεχιστούν οι συζητήσεις μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών, ώστε να βρεθεί κοινός παρονομαστής το ταχύτερο δυνατό.
Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συνάντησης που διοργάνωσε η πρεσβεία των ΗΠΑ στα γραφεία του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) στη Θεσσαλονίκη, όπου παραβρέθηκε και μίλησε ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Mike Pompeo. Στις συνομιλίες για το «ξεπάγωμα» του αγωγού, από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Χατζηδάκης, οι κ.κ. Φραγκογιάννης, Σδούκου και Σιάμισιης-Παπαθανασίου (διοίκηση ΕΛΠΕ). Από την όμορη χώρα, έλαβαν μέρος οι δυο αντιπρόεδροι της κυβέρνησης και ο υπουργός Οικονομικών της Βόρειας Μακεδονίας ενώ οι κ.κ. Fannon και Byrnes εκπροσώπησαν την κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Αθέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων
«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. έργου αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 – 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.
Ο πετρελαιαγωγός συνδέει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998. Κατασκευάσθηκε το 2002, για να μειώσει τα κόστη μεταφοράς αργού πετρελαίου στη μονάδα της ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.
Τα οφέλη από την επαναλειτουργία
Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που θα μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο. Μία προοπτική που, όπως επισημάνθηκε από τους Αμερικανούς αξιωματούχους κατά τη χθεσινή σύσκεψη, είναι αμοιβαία επωφελής και για τις δύο πλευρές, ώστε να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Είναι ενδεικτικό ότι από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.
Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η χώρα θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, τα ΕΛΠΕ θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή. Έτσι, θα άνοιγε ο δρόμος ώστε η Βόρεια Μακεδονία να μετατραπεί σε κόμβο διανομής καυσίμων υψηλής ποιότητας σε όλα τα Δυτικά Βαλκάνια.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr