Στόχος του ΑΔΜΗΕ να ελεγχθούν τα οφέλη στην αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας των διασυνδέσεων και την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας
Σε 1-2 νησιά των Κυκλάδων, από εκείνα που διασυνδέθηκαν το τελευταίο χρονικό διάστημα, στοχεύει ο ΑΔΜΗΕ να δοκιμάσει την εγκατάσταση κεντρικών συστημάτων αποθήκευσης μικρής κλίμακας (δηλαδή συστοιχιών μπαταριών), για να ελέγξει τόσο τα οφέλη τους για το δίκτυο, όσο και τις οικονομικές παραμέτρους λειτουργίας τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη από τον Διαχειριστή οι μελέτες για τα τεχνικά χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχουν αυτά τα συστήματα, ώστε να εξετασθεί στην πράξη η λειτουργία τους. Εξέταση που προορίζεται να γίνει σε κάποιο ή κάποια από τα νησιά των οποίων έχει αρθεί η «ηλεκτρική απομόνωση», μέσω των δύο πρώτων φάσεων διασύνδεσης των Κυκλάδων.
Σε μία τέτοια περίπτωση, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, μία συστοιχία μπαταριών σε ρόλο κεντρικής αποθήκευσης θα μπορεί να εξασφαλίσει για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα την ηλεκτροδότηση του νησιού σε περίπτωση βλάβης της διασύνδεσης. Επομένως, θα μειώσει δραστικά τον ρόλο που καλούνται να παίξουν οι μονάδες ψυχρής εφεδρείας.
Μείωση των περικοπών ΑΠΕ
Παράλληλα, θα αναβαθμίσει τη μεταφορική ικανότητα της διασύνδεσης, ενώ θα βελτιώσει και την ευστάθεια του δικτύου του νησιού, καθώς με την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια θα υπάρχει πιο άμεσος και καλύτερος έλεγχος του δικτύου, σε επείγουσες περιπτώσεις. Την ίδια στιγμή που η τοπική αποθήκευση θα περιορίσει και τις απορρίψεις «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής από τις τοπικές ΑΠΕ.
Για την παροχή τέτοιων υπηρεσιών για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος, η μόνη δυνατότητα είναι ο ΑΔΜΗΕ να αμείβεται αποκλειστικά με μηχανισμούς εκτός αγοράς – σε αντίθεση με τα συστήματα αποθήκευσης που ενδεχομένως θα αναπτύξουν τα επόμενα χρόνια ιδιώτες, τα οποία θα πωλούν ενέργεια στο σύστημα.
Έτσι, ένα ακόμη στοιχείο που θέλει να ελέγξει ο ΑΔΜΗΕ από την πιλοτική εφαρμογή είναι τα οικονομικά μεγέθη εφαρμογής αυτής της λύσης, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο θα ήταν εφικτό να δημιουργηθεί ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για την αποζημίωσή της. Κάτι που σημαίνει πως από τον «πιλότο» θα εξακριβωθεί και η σχετική πρόταση που θα υποβάλει στη συνέχεια στη ΡΑΕ για ένα μηχανισμό αμοιβής αυτών των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Η αποθήκευση καταλύτης για τη διείσδυση των ΑΠΕ
Υπενθυμίζεται ότι η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας θα αρχίζει ήδη από τα επόμενα χρόνια να διαδραματίζει ολοένα σημαντικότερο ρόλο. Ο λόγος είναι η δρομολογημένη ενίσχυση του μεριδίου των ΑΠΕ, το ποσοστό των οποίων θα ανέλθει στο 35% έως το 2030, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Έτσι, με δεδομένο ότι η ηλεκτροπαραγωγή από τις περισσότερες μορφές ΑΠΕ δεν μπορεί να προγραμματισθεί (λόγω της στοχαστικότητάς τους), θα είναι απαραίτητες τόσο κεντρικές όσο και διεσπαρμένες μονάδες που θα αποθηκεύουν τις «πράσινες» κιλοβατώρες οι οποίες δεν θα καταναλώνονται άμεσα, ώστε με αυτή την περίσσεια ηλεκτρικής ενέργειας να συμβάλουν στην ασφάλεια τροφοδοσίας, αλλά και την ευστάθεια του συστήματος.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη από τον Διαχειριστή οι μελέτες για τα τεχνικά χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχουν αυτά τα συστήματα, ώστε να εξετασθεί στην πράξη η λειτουργία τους. Εξέταση που προορίζεται να γίνει σε κάποιο ή κάποια από τα νησιά των οποίων έχει αρθεί η «ηλεκτρική απομόνωση», μέσω των δύο πρώτων φάσεων διασύνδεσης των Κυκλάδων.
Σε μία τέτοια περίπτωση, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, μία συστοιχία μπαταριών σε ρόλο κεντρικής αποθήκευσης θα μπορεί να εξασφαλίσει για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα την ηλεκτροδότηση του νησιού σε περίπτωση βλάβης της διασύνδεσης. Επομένως, θα μειώσει δραστικά τον ρόλο που καλούνται να παίξουν οι μονάδες ψυχρής εφεδρείας.
Μείωση των περικοπών ΑΠΕ
Παράλληλα, θα αναβαθμίσει τη μεταφορική ικανότητα της διασύνδεσης, ενώ θα βελτιώσει και την ευστάθεια του δικτύου του νησιού, καθώς με την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια θα υπάρχει πιο άμεσος και καλύτερος έλεγχος του δικτύου, σε επείγουσες περιπτώσεις. Την ίδια στιγμή που η τοπική αποθήκευση θα περιορίσει και τις απορρίψεις «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής από τις τοπικές ΑΠΕ.
Για την παροχή τέτοιων υπηρεσιών για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος, η μόνη δυνατότητα είναι ο ΑΔΜΗΕ να αμείβεται αποκλειστικά με μηχανισμούς εκτός αγοράς – σε αντίθεση με τα συστήματα αποθήκευσης που ενδεχομένως θα αναπτύξουν τα επόμενα χρόνια ιδιώτες, τα οποία θα πωλούν ενέργεια στο σύστημα.
Έτσι, ένα ακόμη στοιχείο που θέλει να ελέγξει ο ΑΔΜΗΕ από την πιλοτική εφαρμογή είναι τα οικονομικά μεγέθη εφαρμογής αυτής της λύσης, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο θα ήταν εφικτό να δημιουργηθεί ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για την αποζημίωσή της. Κάτι που σημαίνει πως από τον «πιλότο» θα εξακριβωθεί και η σχετική πρόταση που θα υποβάλει στη συνέχεια στη ΡΑΕ για ένα μηχανισμό αμοιβής αυτών των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Η αποθήκευση καταλύτης για τη διείσδυση των ΑΠΕ
Υπενθυμίζεται ότι η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας θα αρχίζει ήδη από τα επόμενα χρόνια να διαδραματίζει ολοένα σημαντικότερο ρόλο. Ο λόγος είναι η δρομολογημένη ενίσχυση του μεριδίου των ΑΠΕ, το ποσοστό των οποίων θα ανέλθει στο 35% έως το 2030, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Έτσι, με δεδομένο ότι η ηλεκτροπαραγωγή από τις περισσότερες μορφές ΑΠΕ δεν μπορεί να προγραμματισθεί (λόγω της στοχαστικότητάς τους), θα είναι απαραίτητες τόσο κεντρικές όσο και διεσπαρμένες μονάδες που θα αποθηκεύουν τις «πράσινες» κιλοβατώρες οι οποίες δεν θα καταναλώνονται άμεσα, ώστε με αυτή την περίσσεια ηλεκτρικής ενέργειας να συμβάλουν στην ασφάλεια τροφοδοσίας, αλλά και την ευστάθεια του συστήματος.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr