Επίσημη εκκίνηση της 7ης αξιολόγησης στις 6 Ιουλίου
Αναλυτικό «λογαριασμό» με το μέγεθος της ζημιάς του κορωνοϊού στην οικονομία ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο, ώστε να τον παρουσιάσει στην τεχνική αντιπροσωπεία των θεσμών στο πλαίσιο της 7ης αξιολόγησης που ξεκινά τη Δευτέρα 6 Ιουλίου.
Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται ύφεση και προϋπολογισμός, με την εικόνα του δεύτερου στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2020 να είναι από τις χειρότερες της τελευταίας δεκαετίας: οι εισπράξεις από ΦΠΑ και ειδικούς φόρους να καταρρέουν, οι δαπάνες στήριξης (αποζημιώσεις ειδικού σκοπού και άλλες) να βρίσκονται ήδη στο κόκκινο και η βελόνα του ελλείμματος να δείχνει ήδη τα 4,8 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το πρωτογενές έλλειμμα του προϋπολογισμού που παρακολουθούν με μεγάλη προσοχή οι θεσμοί και όχι για το δημοσιονομικό (ενσωματώνει τις δαπάνες για την εξόφληση των τόκων) που είναι πολύ υψηλότερο και φ
τάνει τα 7,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, τα φορολογικά έσοδα τον Μάιο βυθίστηκαν κατά 34%, καθώς στο Ταμείο μπήκαν 2,3 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 3,4 δισ. ευρώ, με πτώση απότοκο της καραντίνας. Συνολικά στο 5μηνο Ιανουαρίου-Μαΐου τα φορολογικά έσοδα γράφουν «χασούρα» 2,57 δισ. ευρώ ή ποσοστό 12,6% καθώς ανήλθαν σε 15,4 δισ. ευρώ. Ισχυρές πιέσεις δέχεται ο προϋπολογισμός και από τις δαπάνες, με την υπέρβαση στο πεντάμηνο να ξεπερνά τα 2,2 δισ. ευρώ οδηγώντας τα συνολικά έξοδα του κράτους σε πάνω από 23,5 δισ. ευρώ.
Στο Γενικό Λογιστήριο αναγκάστηκαν να… βάλουν χέρι στα κονδύλια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) προκειμένου να καλύψουν το κονδύλι των αποζημιώσεων ειδικού σκοπού συνολικού ύψους 1,76 δισ. ευρώ.
Από τον ίδιο κουμπαρά βγήκαν και τα 747 εκατ. ευρώ που αποτελούν πληρωμές του υπουργείου Εργασίας προς τους επιστήμονες.
Μόνο τα στοιχεία του προϋπολογισμού που οδεύει σε εκτροχιασμό, της βαθιάς ύφεσης (στο δεύτερο τρίμηνο προδιαγράφεται μεγαλύτερη από 16%) και του δημόσιου χρέους (φέτος κινείται σε επίπεδα πάνω από 200% του ΑΕΠ, που αποτελούν νέο ιστορικό υψηλό) θεωρούνται από αξιωματούχους του υπουργείου Οικονομικών ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί στις διαβουλεύσεις για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα που επιδιώκει η κυβέρνηση τα δύο τελευταία χρόνια της ενισχυμένης εποπτείας.
Η ελληνική πλευρά έχει αποσπάσει μόνο τη ρητορική συμπάθεια των δανειστών, οι οποίοι σε προφορικές συνεννοήσεις που έχουν κάνει με την Αθήνα έχουν αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο η δέσμευση για πλεόνασμα 3,5% να μην ισχύσει το 2021 εξαιτίας του σοκ που έχει υποστεί η παγκόσμια οικονομία, άρα και η ελληνική, από τον κορονοϊό.
Το τοπίο με τις δαπάνες που θα αποκλείονται από τις μετρήσεις του πρωτογενούς πλεονάσματος θα ξεκαθαρίσει το φθινόπωρο και μέχρι τότε η κυβέρνηση θα προσπαθήσει στην 7η μεταμνημονιακή αξιολόγηση να δώσει τον καλύτερο εαυτό της, διότι η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που θα εκδοθεί τον Σεπτέμβριο θα είναι το «εισιτήριο» για χαμηλότερα πλεόνασμα, τα οποία εξεταστούν στο Eurogroup της 5ης Οκτωβρίου.
Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη αξιολόγηση δεν συνδέεται με εκταμιεύσεις κερδών από ελληνικά ομόλογα.
Τούτο όμως δεν σημαίνει ότι θα είναι μια αξιολόγηση-περίπατος για το οικονομικό επιτελείο, το οποίο θα πρέπει να περάσει από απειλητικές Συμπληγάδες όπως είναι ο νέος πτωχευτικός νόμος. Υπάρχουν κεφάλαια που είναι ακόμα ανοιχτά, στα οποία θα επιδιωχθεί να δοθεί λύση σε ανώτερο επίπεδο.
Οι διαπραγματεύσεις (με τηλεδιάσκεψη) με τους τέσσερις επικεφαλής των δανειστών πάνω στα ανοιχτά μέτωπα θα ξεκινήσουν την Τρίτη 14 Ιουλίου και εκτός από τα τραπεζικά προαπαιτούμενα (άρση προστασίας της πρώτης κατοικίας, κατάργηση του νόμου Κατσέλη), που θεωρούνται κομβικά για τις σχέσεις της Αθήνας με τις Βρυξέλλες, εξετάσεις θα δώσει το οικονομικό επιτελείο και σε μια σειρά από άλλες μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν προχωρήσει και αποτελούν «ουρές» από τις προηγούμενες αξιολογήσεις: ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί ακινήτων, ευθυγράμμιση αντικειμενικών με τις αγοραίες τιμές, μεταρρυθμίσεις στον χώρο της ενέργειας, ιδιωτικοποιήσεις κ.ά.
Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2021 δεν θα συζητηθεί τώρα, αλλά τον Οκτώβριο με την 8η μεταμνημονιακή αξιολόγηση που συγκεντρώνει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την τρέχουσα.
Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται ύφεση και προϋπολογισμός, με την εικόνα του δεύτερου στο πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου 2020 να είναι από τις χειρότερες της τελευταίας δεκαετίας: οι εισπράξεις από ΦΠΑ και ειδικούς φόρους να καταρρέουν, οι δαπάνες στήριξης (αποζημιώσεις ειδικού σκοπού και άλλες) να βρίσκονται ήδη στο κόκκινο και η βελόνα του ελλείμματος να δείχνει ήδη τα 4,8 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το πρωτογενές έλλειμμα του προϋπολογισμού που παρακολουθούν με μεγάλη προσοχή οι θεσμοί και όχι για το δημοσιονομικό (ενσωματώνει τις δαπάνες για την εξόφληση των τόκων) που είναι πολύ υψηλότερο και φ
τάνει τα 7,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο, τα φορολογικά έσοδα τον Μάιο βυθίστηκαν κατά 34%, καθώς στο Ταμείο μπήκαν 2,3 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 3,4 δισ. ευρώ, με πτώση απότοκο της καραντίνας. Συνολικά στο 5μηνο Ιανουαρίου-Μαΐου τα φορολογικά έσοδα γράφουν «χασούρα» 2,57 δισ. ευρώ ή ποσοστό 12,6% καθώς ανήλθαν σε 15,4 δισ. ευρώ. Ισχυρές πιέσεις δέχεται ο προϋπολογισμός και από τις δαπάνες, με την υπέρβαση στο πεντάμηνο να ξεπερνά τα 2,2 δισ. ευρώ οδηγώντας τα συνολικά έξοδα του κράτους σε πάνω από 23,5 δισ. ευρώ.
Στο Γενικό Λογιστήριο αναγκάστηκαν να… βάλουν χέρι στα κονδύλια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) προκειμένου να καλύψουν το κονδύλι των αποζημιώσεων ειδικού σκοπού συνολικού ύψους 1,76 δισ. ευρώ.
Από τον ίδιο κουμπαρά βγήκαν και τα 747 εκατ. ευρώ που αποτελούν πληρωμές του υπουργείου Εργασίας προς τους επιστήμονες.
Μόνο τα στοιχεία του προϋπολογισμού που οδεύει σε εκτροχιασμό, της βαθιάς ύφεσης (στο δεύτερο τρίμηνο προδιαγράφεται μεγαλύτερη από 16%) και του δημόσιου χρέους (φέτος κινείται σε επίπεδα πάνω από 200% του ΑΕΠ, που αποτελούν νέο ιστορικό υψηλό) θεωρούνται από αξιωματούχους του υπουργείου Οικονομικών ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί στις διαβουλεύσεις για χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα που επιδιώκει η κυβέρνηση τα δύο τελευταία χρόνια της ενισχυμένης εποπτείας.
Η ελληνική πλευρά έχει αποσπάσει μόνο τη ρητορική συμπάθεια των δανειστών, οι οποίοι σε προφορικές συνεννοήσεις που έχουν κάνει με την Αθήνα έχουν αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο η δέσμευση για πλεόνασμα 3,5% να μην ισχύσει το 2021 εξαιτίας του σοκ που έχει υποστεί η παγκόσμια οικονομία, άρα και η ελληνική, από τον κορονοϊό.
Το τοπίο με τις δαπάνες που θα αποκλείονται από τις μετρήσεις του πρωτογενούς πλεονάσματος θα ξεκαθαρίσει το φθινόπωρο και μέχρι τότε η κυβέρνηση θα προσπαθήσει στην 7η μεταμνημονιακή αξιολόγηση να δώσει τον καλύτερο εαυτό της, διότι η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που θα εκδοθεί τον Σεπτέμβριο θα είναι το «εισιτήριο» για χαμηλότερα πλεόνασμα, τα οποία εξεταστούν στο Eurogroup της 5ης Οκτωβρίου.
Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη αξιολόγηση δεν συνδέεται με εκταμιεύσεις κερδών από ελληνικά ομόλογα.
Τούτο όμως δεν σημαίνει ότι θα είναι μια αξιολόγηση-περίπατος για το οικονομικό επιτελείο, το οποίο θα πρέπει να περάσει από απειλητικές Συμπληγάδες όπως είναι ο νέος πτωχευτικός νόμος. Υπάρχουν κεφάλαια που είναι ακόμα ανοιχτά, στα οποία θα επιδιωχθεί να δοθεί λύση σε ανώτερο επίπεδο.
Οι διαπραγματεύσεις (με τηλεδιάσκεψη) με τους τέσσερις επικεφαλής των δανειστών πάνω στα ανοιχτά μέτωπα θα ξεκινήσουν την Τρίτη 14 Ιουλίου και εκτός από τα τραπεζικά προαπαιτούμενα (άρση προστασίας της πρώτης κατοικίας, κατάργηση του νόμου Κατσέλη), που θεωρούνται κομβικά για τις σχέσεις της Αθήνας με τις Βρυξέλλες, εξετάσεις θα δώσει το οικονομικό επιτελείο και σε μια σειρά από άλλες μεταρρυθμίσεις που δεν έχουν προχωρήσει και αποτελούν «ουρές» από τις προηγούμενες αξιολογήσεις: ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί ακινήτων, ευθυγράμμιση αντικειμενικών με τις αγοραίες τιμές, μεταρρυθμίσεις στον χώρο της ενέργειας, ιδιωτικοποιήσεις κ.ά.
Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2021 δεν θα συζητηθεί τώρα, αλλά τον Οκτώβριο με την 8η μεταμνημονιακή αξιολόγηση που συγκεντρώνει πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την τρέχουσα.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr