Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ θεσμοθετεί τέσσερα νέα είδη εταιριών για την εκμετάλλευση των φορτιστών, την παροχή υπηρεσιών φόρτισης και τη διαχείριση του φορτίου
Όλοι οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας φαίνεται ότι θα εμπλακούν στο νέο πεδίο που διαμορφώνεται στην αγορά ηλεκτρισμού και δεν είναι άλλο από την ηλεκτροκίνηση η οποία αρχίζει να σχηματοποιείται μέσω του νομοσχεδίου που έδωσε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η ΔΕΗ τα ΕΛΠΕ αλλά και η NRG του ομίλου Βαρδινογιάννη έχουν ήδη ανακοινώσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ότι θα δραστηριοποιηθούν στην αγορά της ηλεκτροκίνησης αλλά πρέπει να θεωρείται βέβαιη η ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών από τις περισσότερες εταιρίες που αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Την ίδια ώρα εξειδικευμένες εταιρίες στη διαχείριση ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από ΑΠΕ, ξένοι παίκτες τους τομέα της ηλεκτροκίνησης και πιθανώς εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην αυτοκίνηση παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις.
Η δημιουργία υποδομών φόρτισης αλλά και η διαχείριση του δικτύου αυτού και της ηλεκτρικής ενέργειας που είτε θα διατίθεται για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, είτε θα επιστρέφεται προς το δίκτυο από τα ηλεκτρικά οχήματα τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν ως μπαταρίες, είναι νέες δραστηριότητες που επιδιώκεται να ρυθμιστούν με το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο θεσμοθετεί τέσσερα νέα είδη εταιριών χωρίς να θέτει περιορισμούς ως προς τη δημιουργία τους.
Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων
Πρώτον προβλέπεται η δημιουργία Φορέων Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο.). Τέτοιος φορέας μπορεί να είναι οποιαδήποτε ατομική επιχείρηση ή νομικό πρόσωπο εγγεγραμμένο στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.), με σκοπό την εκμετάλλευση υποδομών φόρτισης.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο. παρέχει υπηρεσίες επαναφόρτισης σε χρήστες Ηλεκτρικών Οχημάτων και είναι υπεύθυνος για την άρτια τεχνική συντήρηση των υποδομών φόρτισης, τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας και της ασφαλούς λειτουργίας των σημείων επαναφόρτισης, την εποπτεία και τον έλεγχο. Υποχρεούνται να λειτουργούν ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την εποπτεία και τον έλεγχο των υποδομών επαναφόρτισης και πληροφοριακά συστήματα διαχείρισης των συλλεγόμενων πληροφοριών.
Πρέπει να σημειωθεί πως σε ότι αφορά τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης, την εκμετάλλευση αναλαμβάνει Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο. εντός ενός έτους από την εγκατάσταση τους. Αυτό σημαίνει ότι όσοι δημόσιοι φορτιστές υπάρχουν αυτή τη στιγμή ή θα κατασκευαστούν το επόμενο διάστημα θα πρέπει εντός ενός έτους να έχουν υπαχθεί σε μια τέτοια εταιρία. Στο μεσοδιάστημα τις όποιες υποχρεώσεις αναλαμβάνει ο κύριος των υποδομών.
Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης Φορτίου Ηλεκτρικών Οχημάτων
Η δεύτερη μορφή εταιρίας που δημιουργείται είναι ο Φορέας Σωρευτικής Εκπροσώπησης Φορτίου Ηλεκτρικών Οχημάτων (Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο.) που αναλαμβάνει την εκπροσώπηση του φορτίου των Ηλεκτρικών Οχημάτων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων διαχείρισης του φορτίου μέσω συστημάτων απομακρυσμένης εποπτείας και ελέγχου των Υποδομών Φόρτισης.
Οι Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο. συμπεριλαμβάνονται στην έννοια του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης. Οι υποχρεώσεις και η λειτουργία των Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο. καθορίζονται στις διατάξεις των Κανονισμών Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως ισχύει, στο μέτρο που λειτουργούν ως Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης.
Οι Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο. διαθέτουν ή έχουν εξασφαλίσει τη δυνατότητα διαχείρισης του φορτίου Η/Ο για την παροχή των υπηρεσιών τους. Μπορούν να συμβάλλονται με φορείς της αγοράς ηλεκτροκίνησης ή και απευθείας με χρήστες Ηλεκτρικών Οχημάτων ή κατόχους μη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης, ώστε να διασφαλίσουν τη δυνατότητα διαχείρισης του φορτίου των συνδεδεμένων στο Δίκτυο Η/Ο, το οποίο εκπροσωπούν.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο ως Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο. μπορεί να δραστηριοποιούνται φορείς της αγοράς ηλεκτροκίνησης δηλαδή εταιρίες εισαγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίοι διαθέτουν δυνατότητα ελέγχου του φορτίου των Η/Ο συμβεβλημένων χρηστών, συμμετέχοντες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, όπως προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και τρίτα πρόσωπα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν αποκλείεται το ίδιο πρόσωπο να δραστηριοποιείται συγχρόνως ως ιδιοκτήτης υποδομών φόρτισης, Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο., Πάροχος Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης Φ.Δ.Σ. και Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο..».
Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης – Φορείς Διεκπεραίωσης Συναλλαγών
Τρίτης μορφή εταιρίας είναι ο Πάροχος Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης (Π.Υ.Η.) διατηρεί συμβατική σχέση τόσο με συνεργαζόμενους Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο. ή Φ.Δ.Σ. όσο και με χρήστες Η/Ο, βάσει της οποίας καθορίζονται ο τρόπος τιμολόγησης των υπηρεσιών επαναφόρτισης, οι τιμές χρέωσης και οι μέθοδοι ταυτοποίησης και πληρωμής. Επιπλέον, ο Π.Υ.Η. μπορεί να παρέχει πρόσθετες υπηρεσίες σχετιζόμενες με την επαναφόρτιση, όπως εύρεση διαθέσιμων σημείων επαναφόρτισης, πλοήγηση και κράτηση θέσεων, με στόχο τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των χρηστών.
Τέταρτη μορφή είναι ο Φορέας Διεκπεραίωσης Συναλλαγών (Φ.Δ.Σ.) που διευκολύνει την ανταλλαγή στοιχείων και τη διεκπεραίωση οικονομικών συναλλαγών μεταξύ φορέων της αγοράς. Για τον σκοπό αυτό αναπτύσσει και λειτουργεί ηλεκτρονική πλατφόρμα για την ανταλλαγή δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο ή βάσει προγραμματισμού μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, που απαιτούνται για την υποστήριξη της απρόσκοπτης παροχής υπηρεσιών από υποδομές
Τέλος, καθορίζεται ρητά ο ρόλος του διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και προβλέπεται η υποχρέωσή του να συνεργάζεται κατά τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις με κάθε επιχείρηση η οποία έχει στην ιδιοκτησία της, αναπτύσσει, λειτουργεί ή διαχειρίζεται σημεία επαναφόρτισης για Η/Ο, όσον αφορά, μεταξύ άλλων, τη σύνδεση με το δίκτυο διανομής.
www.worldenergynews.gr
Η ΔΕΗ τα ΕΛΠΕ αλλά και η NRG του ομίλου Βαρδινογιάννη έχουν ήδη ανακοινώσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ότι θα δραστηριοποιηθούν στην αγορά της ηλεκτροκίνησης αλλά πρέπει να θεωρείται βέβαιη η ανάληψη σχετικών πρωτοβουλιών από τις περισσότερες εταιρίες που αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Την ίδια ώρα εξειδικευμένες εταιρίες στη διαχείριση ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από ΑΠΕ, ξένοι παίκτες τους τομέα της ηλεκτροκίνησης και πιθανώς εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην αυτοκίνηση παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις.
Η δημιουργία υποδομών φόρτισης αλλά και η διαχείριση του δικτύου αυτού και της ηλεκτρικής ενέργειας που είτε θα διατίθεται για τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, είτε θα επιστρέφεται προς το δίκτυο από τα ηλεκτρικά οχήματα τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν ως μπαταρίες, είναι νέες δραστηριότητες που επιδιώκεται να ρυθμιστούν με το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο θεσμοθετεί τέσσερα νέα είδη εταιριών χωρίς να θέτει περιορισμούς ως προς τη δημιουργία τους.
Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων
Πρώτον προβλέπεται η δημιουργία Φορέων Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο.). Τέτοιος φορέας μπορεί να είναι οποιαδήποτε ατομική επιχείρηση ή νομικό πρόσωπο εγγεγραμμένο στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.), με σκοπό την εκμετάλλευση υποδομών φόρτισης.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο. παρέχει υπηρεσίες επαναφόρτισης σε χρήστες Ηλεκτρικών Οχημάτων και είναι υπεύθυνος για την άρτια τεχνική συντήρηση των υποδομών φόρτισης, τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας και της ασφαλούς λειτουργίας των σημείων επαναφόρτισης, την εποπτεία και τον έλεγχο. Υποχρεούνται να λειτουργούν ηλεκτρονικές πλατφόρμες για την εποπτεία και τον έλεγχο των υποδομών επαναφόρτισης και πληροφοριακά συστήματα διαχείρισης των συλλεγόμενων πληροφοριών.
Πρέπει να σημειωθεί πως σε ότι αφορά τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης, την εκμετάλλευση αναλαμβάνει Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο. εντός ενός έτους από την εγκατάσταση τους. Αυτό σημαίνει ότι όσοι δημόσιοι φορτιστές υπάρχουν αυτή τη στιγμή ή θα κατασκευαστούν το επόμενο διάστημα θα πρέπει εντός ενός έτους να έχουν υπαχθεί σε μια τέτοια εταιρία. Στο μεσοδιάστημα τις όποιες υποχρεώσεις αναλαμβάνει ο κύριος των υποδομών.
Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης Φορτίου Ηλεκτρικών Οχημάτων
Η δεύτερη μορφή εταιρίας που δημιουργείται είναι ο Φορέας Σωρευτικής Εκπροσώπησης Φορτίου Ηλεκτρικών Οχημάτων (Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο.) που αναλαμβάνει την εκπροσώπηση του φορτίου των Ηλεκτρικών Οχημάτων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων διαχείρισης του φορτίου μέσω συστημάτων απομακρυσμένης εποπτείας και ελέγχου των Υποδομών Φόρτισης.
Οι Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο. συμπεριλαμβάνονται στην έννοια του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης. Οι υποχρεώσεις και η λειτουργία των Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο. καθορίζονται στις διατάξεις των Κανονισμών Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως ισχύει, στο μέτρο που λειτουργούν ως Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης.
Οι Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο. διαθέτουν ή έχουν εξασφαλίσει τη δυνατότητα διαχείρισης του φορτίου Η/Ο για την παροχή των υπηρεσιών τους. Μπορούν να συμβάλλονται με φορείς της αγοράς ηλεκτροκίνησης ή και απευθείας με χρήστες Ηλεκτρικών Οχημάτων ή κατόχους μη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης, ώστε να διασφαλίσουν τη δυνατότητα διαχείρισης του φορτίου των συνδεδεμένων στο Δίκτυο Η/Ο, το οποίο εκπροσωπούν.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο ως Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο. μπορεί να δραστηριοποιούνται φορείς της αγοράς ηλεκτροκίνησης δηλαδή εταιρίες εισαγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίοι διαθέτουν δυνατότητα ελέγχου του φορτίου των Η/Ο συμβεβλημένων χρηστών, συμμετέχοντες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, όπως προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και τρίτα πρόσωπα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν αποκλείεται το ίδιο πρόσωπο να δραστηριοποιείται συγχρόνως ως ιδιοκτήτης υποδομών φόρτισης, Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο., Πάροχος Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης Φ.Δ.Σ. και Φ.Ο.Σ.Ε.Φ.Η.Ο..».
Πάροχοι Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης – Φορείς Διεκπεραίωσης Συναλλαγών
Τρίτης μορφή εταιρίας είναι ο Πάροχος Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης (Π.Υ.Η.) διατηρεί συμβατική σχέση τόσο με συνεργαζόμενους Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο. ή Φ.Δ.Σ. όσο και με χρήστες Η/Ο, βάσει της οποίας καθορίζονται ο τρόπος τιμολόγησης των υπηρεσιών επαναφόρτισης, οι τιμές χρέωσης και οι μέθοδοι ταυτοποίησης και πληρωμής. Επιπλέον, ο Π.Υ.Η. μπορεί να παρέχει πρόσθετες υπηρεσίες σχετιζόμενες με την επαναφόρτιση, όπως εύρεση διαθέσιμων σημείων επαναφόρτισης, πλοήγηση και κράτηση θέσεων, με στόχο τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των χρηστών.
Τέταρτη μορφή είναι ο Φορέας Διεκπεραίωσης Συναλλαγών (Φ.Δ.Σ.) που διευκολύνει την ανταλλαγή στοιχείων και τη διεκπεραίωση οικονομικών συναλλαγών μεταξύ φορέων της αγοράς. Για τον σκοπό αυτό αναπτύσσει και λειτουργεί ηλεκτρονική πλατφόρμα για την ανταλλαγή δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο ή βάσει προγραμματισμού μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, που απαιτούνται για την υποστήριξη της απρόσκοπτης παροχής υπηρεσιών από υποδομές
Τέλος, καθορίζεται ρητά ο ρόλος του διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και προβλέπεται η υποχρέωσή του να συνεργάζεται κατά τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις με κάθε επιχείρηση η οποία έχει στην ιδιοκτησία της, αναπτύσσει, λειτουργεί ή διαχειρίζεται σημεία επαναφόρτισης για Η/Ο, όσον αφορά, μεταξύ άλλων, τη σύνδεση με το δίκτυο διανομής.
Αρμόδιο για την οργάνωση και εποπτεία της αγοράς ηλεκτροκίνησης είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία με τη Ρ.Α.Ε. για θέματα αρμοδιότητάς της, το οποίο ελέγχει και την ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση των φορέων της αγοράς σε αυτήν.
www.worldenergynews.gr