Aνταλλάγματα στα κράτη-μέλη που διαφωνούν με την δημουργία Ταμείου Ανάκαμψης
Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Valdis Dombrovskis υπόσχεται, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Die Welt» στις 2 Ιουνίου 2020.... ανταλλάγματα στα 4 κράτη-μέλη της ΕΕ, τα οποία διαφωνούν με την δημουργία Ταμείου Ανάκαμψης ύψους 750 δισ. ευρώ, το οποίο πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να το εγκρίνουν.
Μέχρι στιγμής, η Αυστρία, η Δανία, η Σουηδία και η Ολλανδία έχουν απορρίψει το Ταμείο στην προτεινόμενη μορφή.
Στην εν λόγω συνέντευξή του ο Dombrovskis προαναγγέλλει επίσης και αυστηρούς όρους για τους αποδέκτες της βοήθειας.
«Τα κράτη μέλη που επιθυμούν να λάβουν κεφάλαια από αυτό το Ταμείο πρέπει να παρουσιάσουν σχέδια που θα εκθέτουν ποιες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις θέλουν να κάνουν για να ενισχύσουν την ανάπτυξη και να καταστήσουν τις οικονομίες τους πιο ανθεκτικές στις κρίσεις.
Εάν δεν υπάρξουν μεταρρυθμίσεις, δεν θα δοθούν χρήματα.
Αυτή είναι μια λογική συνέπεια και έτσι εκτελούνται ήδη πολλά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εάν οι χώρες δεν προωθήσουν τα μεταρρυθμιστικά τους σχέδια ή δεν επενδύσουν, δεν μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε αυτά τα έργα από τον προϋπολογισμό της ΕΕ.
Τόσο απλό είναι.
Στην πράξη, τα κεφάλαια διανέμονται σε δόσεις και θα εισρέουν μόνο όταν έχουν επιτευχθεί ορισμένοι μεταρρυθμιστικοί στόχοι ή έχουν ολοκληρωθεί οι επενδυτικές φάσεις.
Κατά βάσιν, τα γραφειοκρατικά εμπόδια για το Ταμείο δεν θα πρέπει να είναι πολύ μεγάλα, αλλά πρέπει μολαταύτα να διασφαλίσουμε ότι τα σχέδια των κυβερνήσεων ξεκινούν πραγματικά τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις», τόνισε στην εφημερίδα « Die Welt».
Ο Dombrovskis είπε επίσης πως είναι έτοιμος να προσεγγίσει τους τέσσερις επικριτές του σχεδίου ανάκαμψης.
Σε αντάλλαγμα για την έγκρισή τους, θα μπορούσε κανείς να συζητήσει για τη διατήρηση των εκπτώσεων αυτών που έχουν καθαρή συνεισφορά στον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την οποία η Επιτροπή ήθελε να καταργήσει.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έτοιμη να διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις για το πρόγραμμα ανάκαμψης.
Επίσης, όσον αφορά τις εκπτώσεις, βασικά ισχύει ότι θέλουμε να λήξουν, αλλά θα μπορούσαμε να δεχτούμε τη συνέχιση των εκπτώσεων, εάν αυτό διευκολύνει τη συμφωνία», δήλωσε ο Dombrovskis.
Τι έχει αναφέρει το bankingnews
Αλλαγές όρων στο Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισ με 55% επιχορηγήσεις και 45% δάνεια και Επιτροπή Ελέγχου
Σοβαρές ζυμώσεις λαμβάνουν χώρα στο παρασκήνιο όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. ευρώ.
Με βάση ορισμένες πληροφορίες για να υπάρξει γεφύρωση των διαφορών φαίνεται ότι θα αλλάξει μερικώς η αρχική δομή της σύνθεσης της χρηματοδότησης του Ταμείου.
Ενώ είχε αρχικώς ανακοινωθεί ότι στα 750 δισεκ. τα 500 δισεκ. ή 66% του συνόλου θα έχουν μορφή επιδοτήσεων και τα υπόλοιπα 250 δισεκ. ή 33% θα έχουν την μορφή πάσης φύσεως δανείων.
Όμως λόγω των αντιδράσεων της ομάδας των 4 χωρών που έχουν εναντιωθεί στις επιδοτήσεις, δηλαδή Αυστρία, Ολλανδία, Δανία και Σουηδία, φαίνεται ότι η κατεύθυνση που λαμβάνουν οι εξελίξεις θα περιλαμβάνουν τα εξής νέα δεδομένα.
1)Η δομή των 750 δισεκ. ευρώ τροποποιείται μερικώς με τις επιδοτήσεις να υποχωρούν στο 55% ή 412 δισεκ. ευρώ και τα δάνεια να αυξάνονται στο 45% ή στα 338 δισεκ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι η επιβάρυνση στο δημόσιο χρέος των κρατών της ΕΕ θα είναι μεγαλύτερη άπαξ και τα δάνεια αυξάνονται στον μηχανισμό χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης.
Εφόσον αυτή η εξέλιξη επιβεβαιωθεί – καθώς ακόμη δεν έχει υπάρξει τελική συμφωνία – τα 32 δισεκ. για την Ελλάδα με την αρχική μορφή 22,5 δισεκ. επιδοτήσεις και 9,5 δισεκ. δάνεια προφανώς και αλλάζει.
Για την Ελλάδα θα αντιστοιχούν 18,5 δισεκ. επιδοτήσεις και 13,5 δισεκ. δάνεια.
2)Θα υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του Ταμείου, περισσότερες από τις 4 χώρες συγκλίνουν στην άποψη ότι το Ταμείο Ανάκαμψης πρέπει να έχει προσωρινό χαρακτήρα.
3)Τα κριτήρια επιλεξιμότητας για την πρόσβαση στο Ταμείο αποτελούν ακόμη πεδίο διαπραγμάτευσης ενώ υπάρχουν διαφωνίες από πολλά κράτη για τον σκοπό που τελικώς θα χρησιμοποιηθούν επιδοτήσεις και δάνεια.
4)Υπάρχουν σκέψεις εμπλοκή στο Ταμείο Ανάκαμψης να έχει ο ESM ίσως όχι άμεσα αλλά σε επόμενη φάση.
Ο ESM ο Μηχανισμός Σταθερότητας της ευρωζώνης θα μπορούσε να διαδραματίσει κάποιο ρόλο σε επόμενη φάση, ωστόσο ακόμη αυτό δεν είναι σαφές.
5)Το Ταμείο Ανάκαμψης επειδή θα δανείζεται από τις αγορές για να χρηματοδοτήσει τα κράτη δεν θα μπορεί να δανείζεται περισσότερα από 130 με 160 δισεκ. ετησίως ώστε να μην υπάρχουν και ζητήματα με τους οίκους αξιολόγησης.
Με μια τέτοια κλίμακα δανεισμού δεν θα διακινδυνεύσει αυτός ο υπερεθνικός οργανισμός να χάσει το ΑΑΑ.
6)Όπως φαίνεται δεν μπορεί να υπάρξει εμπροσθοβαρής χρηματοδότηση.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα ξεκινήσει να χρηματοδοτεί από το α΄ τρίμηνο του 2021 σε ένα αισιόδοξο σενάριο.
Πολλά κράτη συναινούν – όχι όλα – οι κατανομές επιχορηγήσεων και δανείων να είναι τμηματική ξεκινώντας από το 2021 έως το 2024.
7)Η Γερμανία επιμένει και ήδη ο Schaeuble ο πρώην υπουργός Οικονομικών κινείται παρασκηνιακά να συσταθεί μια επιτροπή ελέγχου που θα αξιολογεί την πορεία απόδοσης της ροής κεφαλαίων, θα συμβάλει στον εντοπισμό των έργων που θα χρηματοδοτηθούν και γενικώς θα ασκεί τακτικούς ελέγχους στα κράτη για το εάν συμμορφώνονται με τους κανόνες που θα τεθούν.
Ο έλεγχος δεν θα έχει την μορφή τύπου ΕΣΠΑ όπου κάθε κράτος αποστέλλει στις Βρυξέλλες ένα πλαίσιο παρεμβάσεων, έργων και μεταρρυθμίσεων.
Η Επιτροπή Ελέγχου θα έχει πολύ περισσότερες αρμοδιότητες, θα είναι κάτι σαν άτυπη τρόικα που θα διεξάγει ελέγχους στις χώρες και ενίοτε θα κάνει και αυτοψίες στις χώρες που έχουν δανειστεί.
www.worldenergynews.gr
Μέχρι στιγμής, η Αυστρία, η Δανία, η Σουηδία και η Ολλανδία έχουν απορρίψει το Ταμείο στην προτεινόμενη μορφή.
Στην εν λόγω συνέντευξή του ο Dombrovskis προαναγγέλλει επίσης και αυστηρούς όρους για τους αποδέκτες της βοήθειας.
«Τα κράτη μέλη που επιθυμούν να λάβουν κεφάλαια από αυτό το Ταμείο πρέπει να παρουσιάσουν σχέδια που θα εκθέτουν ποιες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις θέλουν να κάνουν για να ενισχύσουν την ανάπτυξη και να καταστήσουν τις οικονομίες τους πιο ανθεκτικές στις κρίσεις.
Εάν δεν υπάρξουν μεταρρυθμίσεις, δεν θα δοθούν χρήματα.
Αυτή είναι μια λογική συνέπεια και έτσι εκτελούνται ήδη πολλά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εάν οι χώρες δεν προωθήσουν τα μεταρρυθμιστικά τους σχέδια ή δεν επενδύσουν, δεν μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε αυτά τα έργα από τον προϋπολογισμό της ΕΕ.
Τόσο απλό είναι.
Στην πράξη, τα κεφάλαια διανέμονται σε δόσεις και θα εισρέουν μόνο όταν έχουν επιτευχθεί ορισμένοι μεταρρυθμιστικοί στόχοι ή έχουν ολοκληρωθεί οι επενδυτικές φάσεις.
Κατά βάσιν, τα γραφειοκρατικά εμπόδια για το Ταμείο δεν θα πρέπει να είναι πολύ μεγάλα, αλλά πρέπει μολαταύτα να διασφαλίσουμε ότι τα σχέδια των κυβερνήσεων ξεκινούν πραγματικά τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις», τόνισε στην εφημερίδα « Die Welt».
Ο Dombrovskis είπε επίσης πως είναι έτοιμος να προσεγγίσει τους τέσσερις επικριτές του σχεδίου ανάκαμψης.
Σε αντάλλαγμα για την έγκρισή τους, θα μπορούσε κανείς να συζητήσει για τη διατήρηση των εκπτώσεων αυτών που έχουν καθαρή συνεισφορά στον προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την οποία η Επιτροπή ήθελε να καταργήσει.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έτοιμη να διευκολύνει τις διαπραγματεύσεις για το πρόγραμμα ανάκαμψης.
Επίσης, όσον αφορά τις εκπτώσεις, βασικά ισχύει ότι θέλουμε να λήξουν, αλλά θα μπορούσαμε να δεχτούμε τη συνέχιση των εκπτώσεων, εάν αυτό διευκολύνει τη συμφωνία», δήλωσε ο Dombrovskis.
Τι έχει αναφέρει το bankingnews
Αλλαγές όρων στο Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισ με 55% επιχορηγήσεις και 45% δάνεια και Επιτροπή Ελέγχου
Σοβαρές ζυμώσεις λαμβάνουν χώρα στο παρασκήνιο όσον αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. ευρώ.
Με βάση ορισμένες πληροφορίες για να υπάρξει γεφύρωση των διαφορών φαίνεται ότι θα αλλάξει μερικώς η αρχική δομή της σύνθεσης της χρηματοδότησης του Ταμείου.
Ενώ είχε αρχικώς ανακοινωθεί ότι στα 750 δισεκ. τα 500 δισεκ. ή 66% του συνόλου θα έχουν μορφή επιδοτήσεων και τα υπόλοιπα 250 δισεκ. ή 33% θα έχουν την μορφή πάσης φύσεως δανείων.
Όμως λόγω των αντιδράσεων της ομάδας των 4 χωρών που έχουν εναντιωθεί στις επιδοτήσεις, δηλαδή Αυστρία, Ολλανδία, Δανία και Σουηδία, φαίνεται ότι η κατεύθυνση που λαμβάνουν οι εξελίξεις θα περιλαμβάνουν τα εξής νέα δεδομένα.
1)Η δομή των 750 δισεκ. ευρώ τροποποιείται μερικώς με τις επιδοτήσεις να υποχωρούν στο 55% ή 412 δισεκ. ευρώ και τα δάνεια να αυξάνονται στο 45% ή στα 338 δισεκ. ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι η επιβάρυνση στο δημόσιο χρέος των κρατών της ΕΕ θα είναι μεγαλύτερη άπαξ και τα δάνεια αυξάνονται στον μηχανισμό χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης.
Εφόσον αυτή η εξέλιξη επιβεβαιωθεί – καθώς ακόμη δεν έχει υπάρξει τελική συμφωνία – τα 32 δισεκ. για την Ελλάδα με την αρχική μορφή 22,5 δισεκ. επιδοτήσεις και 9,5 δισεκ. δάνεια προφανώς και αλλάζει.
Για την Ελλάδα θα αντιστοιχούν 18,5 δισεκ. επιδοτήσεις και 13,5 δισεκ. δάνεια.
2)Θα υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του Ταμείου, περισσότερες από τις 4 χώρες συγκλίνουν στην άποψη ότι το Ταμείο Ανάκαμψης πρέπει να έχει προσωρινό χαρακτήρα.
3)Τα κριτήρια επιλεξιμότητας για την πρόσβαση στο Ταμείο αποτελούν ακόμη πεδίο διαπραγμάτευσης ενώ υπάρχουν διαφωνίες από πολλά κράτη για τον σκοπό που τελικώς θα χρησιμοποιηθούν επιδοτήσεις και δάνεια.
4)Υπάρχουν σκέψεις εμπλοκή στο Ταμείο Ανάκαμψης να έχει ο ESM ίσως όχι άμεσα αλλά σε επόμενη φάση.
Ο ESM ο Μηχανισμός Σταθερότητας της ευρωζώνης θα μπορούσε να διαδραματίσει κάποιο ρόλο σε επόμενη φάση, ωστόσο ακόμη αυτό δεν είναι σαφές.
5)Το Ταμείο Ανάκαμψης επειδή θα δανείζεται από τις αγορές για να χρηματοδοτήσει τα κράτη δεν θα μπορεί να δανείζεται περισσότερα από 130 με 160 δισεκ. ετησίως ώστε να μην υπάρχουν και ζητήματα με τους οίκους αξιολόγησης.
Με μια τέτοια κλίμακα δανεισμού δεν θα διακινδυνεύσει αυτός ο υπερεθνικός οργανισμός να χάσει το ΑΑΑ.
6)Όπως φαίνεται δεν μπορεί να υπάρξει εμπροσθοβαρής χρηματοδότηση.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα ξεκινήσει να χρηματοδοτεί από το α΄ τρίμηνο του 2021 σε ένα αισιόδοξο σενάριο.
Πολλά κράτη συναινούν – όχι όλα – οι κατανομές επιχορηγήσεων και δανείων να είναι τμηματική ξεκινώντας από το 2021 έως το 2024.
7)Η Γερμανία επιμένει και ήδη ο Schaeuble ο πρώην υπουργός Οικονομικών κινείται παρασκηνιακά να συσταθεί μια επιτροπή ελέγχου που θα αξιολογεί την πορεία απόδοσης της ροής κεφαλαίων, θα συμβάλει στον εντοπισμό των έργων που θα χρηματοδοτηθούν και γενικώς θα ασκεί τακτικούς ελέγχους στα κράτη για το εάν συμμορφώνονται με τους κανόνες που θα τεθούν.
Ο έλεγχος δεν θα έχει την μορφή τύπου ΕΣΠΑ όπου κάθε κράτος αποστέλλει στις Βρυξέλλες ένα πλαίσιο παρεμβάσεων, έργων και μεταρρυθμίσεων.
Η Επιτροπή Ελέγχου θα έχει πολύ περισσότερες αρμοδιότητες, θα είναι κάτι σαν άτυπη τρόικα που θα διεξάγει ελέγχους στις χώρες και ενίοτε θα κάνει και αυτοψίες στις χώρες που έχουν δανειστεί.
www.worldenergynews.gr