Η όποια επίπτωση στην αξία της εταιρείας «αγγίζει» τον διαγωνισμό της ΔΕΠΑ Υποδομών – Διαφορετική ερμηνεία και εντός Αρχής για την εφαρμογή της ρήτρας της 18μηνης καθυστέρησης
Τις εξελίξεις αναφορικά με την απένταξη των 6 πόλεων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, καθώς και της Βέροιας και των Γιαννιτσών από το πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΑ, παρακολουθεί σύμφωνα με πληροφορίες το ΤΑΙΠΕΔ.
Με δεδομένο ότι η ΔΕΔΑ ενσωματώνεται στη ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί πλήρως, η όποια τροποποίηση του προγράμματος ανάπτυξής της «αγγίζει» και τον εν εξελίξει διαγωνισμό για την πώληση των εγχώριων υποδομών της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου. Επομένως, μέλημα του Ταμείου είναι να αξιολογήσει τις επιπτώσεις που θα έχουν αυτές οι απεντάξεις, αν τελικά οριστικοποιηθούν, καθώς «ψαλιδίζουν» την περιουσιακή βάση που είχε δρομολογηθεί να αναπτύξει η εταιρεία.
Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι ακόμη και χωρίς τις 8 συγκεκριμένες περιοχές, η αξία της ΔΕΔΑ δεν απομειώνεται σε σημαντικό βαθμό. Επομένως, εκτιμούν ότι θα είναι μικρές οι όποιες παρενέργειες στον διαγωνισμό της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Διαφορετικές ερμηνείες και εντός ΡΑΕ
Την ίδια στιγμή, η ΔΕΔΑ έχει καταστήσει σαφές ότι θα υποβάλει αίτηση αναθεώρησης για την απόφαση της ΡΑΕ, με την οποία απεντάσσονται από το πρόγραμμα ανάπτυξής της οι εν λόγω πόλεις. Όπως έχει ήδη γράψει το WorldEnergyNews, η εταιρεία υποστηρίζει πως ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόστηκε το κριτήριο της 18μηνης καθυστέρησης, ο οποίος και οδήγησε στις απεντάξεις, αποτελεί ερμηνεία εκ μέρους του Ρυθμιστή της σχετικής πρόβλεψης του θεσμικού πλαισίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ανάλογες ενστάσεις είχαν διατυπωθεί και στους κόλπους της Αρχής, κατά τη λήψη της σχετικής απόφασης. Έτσι, η ερμηνεία που προκρίθηκε δεν είχε καθολική αποδοχή, με το αντεπιχείρημα ότι το κριτήριο θα οδηγούσε όντως σε απεντάξεις, μόνον αν είχαν παρέλθει 18 μήνες από το χρονοδιάγραμμα στο τελευταίο εγκεκριμένο πρόγραμμα ανάπτυξης της εταιρείας.
Μάλιστα, η ερμηνεία που τελικά υιοθετήθηκε έχει χαρακτηρισθεί δρακόντεια, συν τοις άλλοις επειδή υπήρχαν παράγοντες καθυστερήσεων, πέραν της δικαιοδοσίας της ΔΕΔΑ. Όπως για παράδειγμα η «έξοδος» του ΔΕΣΦΑ για την τροφοδοσία της Κορίνθου, του Άργους και της Τρίπολης, ή οι άδειες για τους σταθμούς CNG, από τους οποίους θα λαμβάνουν αέριο τα δίκτυα σε Βέροια και Γιαννιτσά.
Σύγκριση αρχικών και επικαιροποιημένων χρονοδιαγραμμάτων
Υπενθυμίζεται ότι το «ψαλίδισμα» έγινε κατά την απόφαση έγκρισης του Προγράμματος Ανάπτυξης για τα έτη 2020-2024, με βάση την πρόβλεψη για απώλεια από τη ΔΕΔΑ της ιδιότητας του φορέα υλοποίησης, στην περίπτωση 18μηνης καθυστέρησης. Μία πρόβλεψη που, σύμφωνα με την ερμηνεία που τελικά προκρίθηκε, κατά πληροφορίες εφαρμόσθηκε συγκρίνοντας τα επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα στο νέο πρόγραμμα, με τις χρονικές προθεσμίες που προβλέπονταν στο αρχικό πρόγραμμα, για τα έτη 2018-2022.
Μέχρι αυτή τη στιγμή, η απόφαση έγκρισης δεν έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, ώστε να διασταυρωθεί το σκεπτικό της απόφασης. Πάντως, τη Δευτέρα στη Βουλή, ο υπουργός Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως η ΡΑΕ εξάντλησε την αυστηρότητά της, προσθέτοντας ότι η ΔΕΔΑ θα χρησιμοποιήσει όλα τα νομικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή της για να μπορέσει να κάνει η ίδια τα έργα για τα δίκτυα φυσικού αερίου στις πόλεις της Βέροιας και των Γιαννιτσών που έχουν επιταχυνθεί.
Έντονες αντιδράσεις
Με δεδομένο ότι βρίσκονται στην τελική ευθεία οι προκηρύξεις της ΔΕΔΑ για τα κατασκευαστικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία, το πρώτο «κύμα» των οποίων αναμένεται τον επόμενο μήνα, οι περιπτώσεις της Βέροιας και των Γιαννιτσών έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις για το «φρενάρισμα» της διαδικασίας. Κι αυτό γιατί οποιαδήποτε αλλαγή στον φορέα υλοποίησης αναπόφευκτα θα επιφέρει περαιτέρω καθυστέρηση στην υλοποίηση των υποδομών, τινάζοντας στον αέρα τον υφιστάμενο σχεδιασμό.
«Η κατασκευή δικτύων φυσικού αερίου στις δύο πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας συμπεριλαμβάνεται στο έργο της επέκτασης του φυσικού αερίου στα αστικά κέντρα της Περιφέρειας, το οποίο έχει ήδη διασφαλισμένη χρηματοδότηση από πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας», σημείωνε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, σε επιστολή του στους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνη Γεωργιάδη και τους συναρμόδιους υφυπουργούς.
Στην περίπτωση της Πελοποννήσου, καθώς τα έργα δεν είχαν ενταχθεί στο ΠΕΠ, οι ενστάσεις έχουν να κάνουν κατά κύριο λόγο με το ενδεχόμενο η αλλαγή του φορέα υλοποίησης των έργων να αλλάξει και τον τρόπο «έλευσής» του, έναντι του πλάνου της ΔΕΔΑ για ανάπτυξη υποδομών και στις 6 μεγαλύτερες πόλεις. Σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη, Παναγιώτη Νίκα, απαιτείται κεντρικός σχεδιασμός που θα αφορά ολόκληρη την Περιφέρεια, ακόμα και τις πόλεις ή τις περιοχές που δεν είναι ελκυστικές σε αυτή τη φάση. Σε αντίθετη περίπτωση, θα δημιουργηθούν πόλεις και περιοχές δύο ταχυτήτων.
www.worldenergynews.gr
Με δεδομένο ότι η ΔΕΔΑ ενσωματώνεται στη ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί πλήρως, η όποια τροποποίηση του προγράμματος ανάπτυξής της «αγγίζει» και τον εν εξελίξει διαγωνισμό για την πώληση των εγχώριων υποδομών της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου. Επομένως, μέλημα του Ταμείου είναι να αξιολογήσει τις επιπτώσεις που θα έχουν αυτές οι απεντάξεις, αν τελικά οριστικοποιηθούν, καθώς «ψαλιδίζουν» την περιουσιακή βάση που είχε δρομολογηθεί να αναπτύξει η εταιρεία.
Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι ακόμη και χωρίς τις 8 συγκεκριμένες περιοχές, η αξία της ΔΕΔΑ δεν απομειώνεται σε σημαντικό βαθμό. Επομένως, εκτιμούν ότι θα είναι μικρές οι όποιες παρενέργειες στον διαγωνισμό της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Διαφορετικές ερμηνείες και εντός ΡΑΕ
Την ίδια στιγμή, η ΔΕΔΑ έχει καταστήσει σαφές ότι θα υποβάλει αίτηση αναθεώρησης για την απόφαση της ΡΑΕ, με την οποία απεντάσσονται από το πρόγραμμα ανάπτυξής της οι εν λόγω πόλεις. Όπως έχει ήδη γράψει το WorldEnergyNews, η εταιρεία υποστηρίζει πως ο τρόπος με τον οποίο εφαρμόστηκε το κριτήριο της 18μηνης καθυστέρησης, ο οποίος και οδήγησε στις απεντάξεις, αποτελεί ερμηνεία εκ μέρους του Ρυθμιστή της σχετικής πρόβλεψης του θεσμικού πλαισίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ανάλογες ενστάσεις είχαν διατυπωθεί και στους κόλπους της Αρχής, κατά τη λήψη της σχετικής απόφασης. Έτσι, η ερμηνεία που προκρίθηκε δεν είχε καθολική αποδοχή, με το αντεπιχείρημα ότι το κριτήριο θα οδηγούσε όντως σε απεντάξεις, μόνον αν είχαν παρέλθει 18 μήνες από το χρονοδιάγραμμα στο τελευταίο εγκεκριμένο πρόγραμμα ανάπτυξης της εταιρείας.
Μάλιστα, η ερμηνεία που τελικά υιοθετήθηκε έχει χαρακτηρισθεί δρακόντεια, συν τοις άλλοις επειδή υπήρχαν παράγοντες καθυστερήσεων, πέραν της δικαιοδοσίας της ΔΕΔΑ. Όπως για παράδειγμα η «έξοδος» του ΔΕΣΦΑ για την τροφοδοσία της Κορίνθου, του Άργους και της Τρίπολης, ή οι άδειες για τους σταθμούς CNG, από τους οποίους θα λαμβάνουν αέριο τα δίκτυα σε Βέροια και Γιαννιτσά.
Σύγκριση αρχικών και επικαιροποιημένων χρονοδιαγραμμάτων
Υπενθυμίζεται ότι το «ψαλίδισμα» έγινε κατά την απόφαση έγκρισης του Προγράμματος Ανάπτυξης για τα έτη 2020-2024, με βάση την πρόβλεψη για απώλεια από τη ΔΕΔΑ της ιδιότητας του φορέα υλοποίησης, στην περίπτωση 18μηνης καθυστέρησης. Μία πρόβλεψη που, σύμφωνα με την ερμηνεία που τελικά προκρίθηκε, κατά πληροφορίες εφαρμόσθηκε συγκρίνοντας τα επικαιροποιημένα χρονοδιαγράμματα στο νέο πρόγραμμα, με τις χρονικές προθεσμίες που προβλέπονταν στο αρχικό πρόγραμμα, για τα έτη 2018-2022.
Μέχρι αυτή τη στιγμή, η απόφαση έγκρισης δεν έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, ώστε να διασταυρωθεί το σκεπτικό της απόφασης. Πάντως, τη Δευτέρα στη Βουλή, ο υπουργός Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης επισήμανε πως η ΡΑΕ εξάντλησε την αυστηρότητά της, προσθέτοντας ότι η ΔΕΔΑ θα χρησιμοποιήσει όλα τα νομικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή της για να μπορέσει να κάνει η ίδια τα έργα για τα δίκτυα φυσικού αερίου στις πόλεις της Βέροιας και των Γιαννιτσών που έχουν επιταχυνθεί.
Έντονες αντιδράσεις
Με δεδομένο ότι βρίσκονται στην τελική ευθεία οι προκηρύξεις της ΔΕΔΑ για τα κατασκευαστικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία, το πρώτο «κύμα» των οποίων αναμένεται τον επόμενο μήνα, οι περιπτώσεις της Βέροιας και των Γιαννιτσών έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις για το «φρενάρισμα» της διαδικασίας. Κι αυτό γιατί οποιαδήποτε αλλαγή στον φορέα υλοποίησης αναπόφευκτα θα επιφέρει περαιτέρω καθυστέρηση στην υλοποίηση των υποδομών, τινάζοντας στον αέρα τον υφιστάμενο σχεδιασμό.
«Η κατασκευή δικτύων φυσικού αερίου στις δύο πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας συμπεριλαμβάνεται στο έργο της επέκτασης του φυσικού αερίου στα αστικά κέντρα της Περιφέρειας, το οποίο έχει ήδη διασφαλισμένη χρηματοδότηση από πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας», σημείωνε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, σε επιστολή του στους υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνη Γεωργιάδη και τους συναρμόδιους υφυπουργούς.
Στην περίπτωση της Πελοποννήσου, καθώς τα έργα δεν είχαν ενταχθεί στο ΠΕΠ, οι ενστάσεις έχουν να κάνουν κατά κύριο λόγο με το ενδεχόμενο η αλλαγή του φορέα υλοποίησης των έργων να αλλάξει και τον τρόπο «έλευσής» του, έναντι του πλάνου της ΔΕΔΑ για ανάπτυξη υποδομών και στις 6 μεγαλύτερες πόλεις. Σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη, Παναγιώτη Νίκα, απαιτείται κεντρικός σχεδιασμός που θα αφορά ολόκληρη την Περιφέρεια, ακόμα και τις πόλεις ή τις περιοχές που δεν είναι ελκυστικές σε αυτή τη φάση. Σε αντίθετη περίπτωση, θα δημιουργηθούν πόλεις και περιοχές δύο ταχυτήτων.
www.worldenergynews.gr