Αναζητούνται 13 -14 δισ. ευρώ για να καλυφθεί η ζημιά που προκάλεσε ο κορωνοϊός
Φθηνές γραμμές χρηματοδότησης για την κάλυψη της ζημιάς των 13 -14 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό από τον κορωνοϊό, αναζητεί το οικονομικό επιτελείο εξετάζοντας όλες τις δεξαμενές ενίσχυσης της ρευστότητας.
Πάνω στο τραπέζι βρίσκονται διάφορα σχέδια και συγκεκριμένα από τη «στροφή» του κράτους προς στον εσωτερικό δανεισμό με αύξηση του πλαφόν των εντόκων γραμματίων στα 15 δισ. ευρώ, νέο δανεισμό από τις αγορές, μετακύληση πληρωμών του χρέους για τον επόμενο χρόνο ακόμα και χρήση της υγειονομικής γραμμής του ESM.
Η Ελλάδα δεν θέλει με τίποτα να είναι η πρώτη χώρα της ευρωζώνης που θα προσφύγει σε αυτή την γραμμή, αλλά ούτε και να αφήσει ανεκμετάλλευτη αυτή την ευκαιρία.
Μέχρι όμως να ξεκαθαρίσει το τοπίο με τους όρους δανεισμού από τον ESM και αποσοβηθεί ο κίνδυνος ενός νέου μνημονίου με συγκεκριμένα προαπαιτούμενα και δεσμεύσεις για μεταρρυθμίσεις, η ελληνική πλευρά θα παρακολουθεί στενά το ζήτημα.
Εξάλλου στο Eurogroup αυτής της Παρασκευής, όπου θα εξεταστούν εκ νέου τα μέτρα αντιμετώπισης των οικονομικών επιπτώσεων από την πανδημία, θα υπάρξουν χώρες που θα ανακινήσουν το θέμα.
Στο Γενικό Λογιστήριο βρίσκονται σε κατάσταση επιφυλακής από τη στιγμή που ο αριθμός των κρουσμάτων στην χώρα δεν έχει μηδενιστεί και το σενάριο μίας νέας καραντίνας είναι ανοικτό. Υπό αυτό το ενδεχόμενο το Δημόσιο θα πρέπει σύμφωνα με αρμόδια στελέχη να αποκτήσει μεγαλύτερα περιθώρια κινήσεων στη χρηματοδότηση των μέτρων στήριξης της οικονομίας για την επόμενη ημέρα. Επίσης θα πρέπει να αποφευχθεί η πτώση της στάθμης των ταμειακών διαθεσίμων κάτω από ένα όριο, ώστε να μείνει ανέπαφο σημαντικό μέρος του «μαξιλαριού» που είναι το διαβατήριο του ΟΔΔΗΧ για φθηνό δανεισμό από τις αγορές.
Η κυβέρνηση βάζει το τραπέζι όλα τα όπλα για την εξασφάλιση φθηνής ρευστότητας σε μια χρονιά με έξτρα δημοσιονομικό κόστος που εκτιμάται περίπου στα 12 -14 δισ. ευρώ αλλά η στρατηγική επιδίωξη της είναι στο τέλος του έτους ο «φουσκωμένος» δημοσιονομικός λογαριασμός να έχει καλυφθεί με όσο το δυνατόν λιγότερα νέα δανεικά, και με όσο το δυνατόν μικρότερη χρήση του «μαξιλαριού» των ταμειακών διαθεσίμων του δημοσίου.
Μέχρι η Αθήνα να φθάσει να αποκτήσει πρόσβαση στα λεφτά που της αναλογούν από το Ταμείο της Ανάκαμψης στο υπουργείο Οικονομικών περνούν από κρησάρα όλες τις δεξαμενές των χρημάτων. Συγκεκριμένα:
1.Κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα: Μετά την θετική κατάληξη των διαπραγματεύσεων για την 6η μεταμνημονιακή αξιολόγηση με τους θεσμούς στο Γενικό Λογιστήριο περιμένουν την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα τους εξασφαλίσει την πρώτη καλοκαιρινή ανάσα ρευστότητας.
2. Έντοκα γραμμάτια: Αύξηση του «στοκ» των εντόκων γραμματίων στα 15 δισ. ευρώ από τα επίπεδα των 12,6 δισ. ευρώ που ήταν το 2019. Για το 2020 ο αρχικός στόχος προέβλεπε περαιτέρω συρρίκνωση του βραχυπρόθεσμου δανεισμού από έντοκα στα 8,2 δισ. ευρώ.
3. Νέα έξοδο στις αγορές: Στην ατζέντα του οικονομικού επιτελείου βρίσκεται σχέδιο για νέα έξοδο στις αγορές με δεκαετές ομόλογο έως τις αρχές Ιουνίου. Ωστόσο οι αποδόσεις των ελληνικών τίτλων δεν υποστηρίζουν τα ελληνικά σχέδια. Στο υπουργείο Οικονομικών κοιτούν παράλληλα και την πυξίδα του χρέους να μην κινηθεί απότομα ανηφορικά.
4. «Μαξιλάρι»: Χρήση μέρους των χρημάτων από το «μαξιλάρι» των διαθεσίμων των 28 δισ. ευρώ που προέρχεται από εκδόσεις χρέους και από τα αποθεματικά φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Τα υπόλοιπα 16 δισ. ευρώ είναι κλειδωμένα για το χρέος και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να πειραχτούν.
5. Υγειονομική γραμμή ΕΣΜ: Προσφυγή στον ESM για άντληση πόρων ύψους 4 δισ. ευρώ ή 2% του ΑΕΠ, όπως προβλέπεται στην απόφαση του Eurogroup για το ύψος των κεφαλαίων που μπορεί να λάβει το κάθε κράτος-μέλος της ευρωζώνης. Το πρόβλημα ωστόσο είναι ότι, δεν έχουν αποσαφηνιστεί οι κανόνες δανεισμού της πιστωτικής υγειονομικής γραμμής και ο κίνδυνος να συνοδεύεται από ένα είδος μνημονίου με συγκεκριμένα προαπαιτούμενα και ελέγχους από τα θεσμικά ευρωπαϊκά όργανα εξακολουθεί να υφίσταται.
6. Τόκοι χρέους: Μετακύληση πληρωμής των τόκων των 5 δισ. ευρώ από τα μνημονιακά δάνεια για τον επόμενο χρόνο.
7. Ποσοτική χαλάρωση: Άντληση ρευστότητας ύψους 12-13 δισ. ευρώ μέσω της αγοράς ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στο πλαίσιο του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης.
Πάνω στο τραπέζι βρίσκονται διάφορα σχέδια και συγκεκριμένα από τη «στροφή» του κράτους προς στον εσωτερικό δανεισμό με αύξηση του πλαφόν των εντόκων γραμματίων στα 15 δισ. ευρώ, νέο δανεισμό από τις αγορές, μετακύληση πληρωμών του χρέους για τον επόμενο χρόνο ακόμα και χρήση της υγειονομικής γραμμής του ESM.
Η Ελλάδα δεν θέλει με τίποτα να είναι η πρώτη χώρα της ευρωζώνης που θα προσφύγει σε αυτή την γραμμή, αλλά ούτε και να αφήσει ανεκμετάλλευτη αυτή την ευκαιρία.
Μέχρι όμως να ξεκαθαρίσει το τοπίο με τους όρους δανεισμού από τον ESM και αποσοβηθεί ο κίνδυνος ενός νέου μνημονίου με συγκεκριμένα προαπαιτούμενα και δεσμεύσεις για μεταρρυθμίσεις, η ελληνική πλευρά θα παρακολουθεί στενά το ζήτημα.
Εξάλλου στο Eurogroup αυτής της Παρασκευής, όπου θα εξεταστούν εκ νέου τα μέτρα αντιμετώπισης των οικονομικών επιπτώσεων από την πανδημία, θα υπάρξουν χώρες που θα ανακινήσουν το θέμα.
Στο Γενικό Λογιστήριο βρίσκονται σε κατάσταση επιφυλακής από τη στιγμή που ο αριθμός των κρουσμάτων στην χώρα δεν έχει μηδενιστεί και το σενάριο μίας νέας καραντίνας είναι ανοικτό. Υπό αυτό το ενδεχόμενο το Δημόσιο θα πρέπει σύμφωνα με αρμόδια στελέχη να αποκτήσει μεγαλύτερα περιθώρια κινήσεων στη χρηματοδότηση των μέτρων στήριξης της οικονομίας για την επόμενη ημέρα. Επίσης θα πρέπει να αποφευχθεί η πτώση της στάθμης των ταμειακών διαθεσίμων κάτω από ένα όριο, ώστε να μείνει ανέπαφο σημαντικό μέρος του «μαξιλαριού» που είναι το διαβατήριο του ΟΔΔΗΧ για φθηνό δανεισμό από τις αγορές.
Η κυβέρνηση βάζει το τραπέζι όλα τα όπλα για την εξασφάλιση φθηνής ρευστότητας σε μια χρονιά με έξτρα δημοσιονομικό κόστος που εκτιμάται περίπου στα 12 -14 δισ. ευρώ αλλά η στρατηγική επιδίωξη της είναι στο τέλος του έτους ο «φουσκωμένος» δημοσιονομικός λογαριασμός να έχει καλυφθεί με όσο το δυνατόν λιγότερα νέα δανεικά, και με όσο το δυνατόν μικρότερη χρήση του «μαξιλαριού» των ταμειακών διαθεσίμων του δημοσίου.
Μέχρι η Αθήνα να φθάσει να αποκτήσει πρόσβαση στα λεφτά που της αναλογούν από το Ταμείο της Ανάκαμψης στο υπουργείο Οικονομικών περνούν από κρησάρα όλες τις δεξαμενές των χρημάτων. Συγκεκριμένα:
1.Κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα: Μετά την θετική κατάληξη των διαπραγματεύσεων για την 6η μεταμνημονιακή αξιολόγηση με τους θεσμούς στο Γενικό Λογιστήριο περιμένουν την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που θα τους εξασφαλίσει την πρώτη καλοκαιρινή ανάσα ρευστότητας.
2. Έντοκα γραμμάτια: Αύξηση του «στοκ» των εντόκων γραμματίων στα 15 δισ. ευρώ από τα επίπεδα των 12,6 δισ. ευρώ που ήταν το 2019. Για το 2020 ο αρχικός στόχος προέβλεπε περαιτέρω συρρίκνωση του βραχυπρόθεσμου δανεισμού από έντοκα στα 8,2 δισ. ευρώ.
3. Νέα έξοδο στις αγορές: Στην ατζέντα του οικονομικού επιτελείου βρίσκεται σχέδιο για νέα έξοδο στις αγορές με δεκαετές ομόλογο έως τις αρχές Ιουνίου. Ωστόσο οι αποδόσεις των ελληνικών τίτλων δεν υποστηρίζουν τα ελληνικά σχέδια. Στο υπουργείο Οικονομικών κοιτούν παράλληλα και την πυξίδα του χρέους να μην κινηθεί απότομα ανηφορικά.
4. «Μαξιλάρι»: Χρήση μέρους των χρημάτων από το «μαξιλάρι» των διαθεσίμων των 28 δισ. ευρώ που προέρχεται από εκδόσεις χρέους και από τα αποθεματικά φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Τα υπόλοιπα 16 δισ. ευρώ είναι κλειδωμένα για το χρέος και δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να πειραχτούν.
5. Υγειονομική γραμμή ΕΣΜ: Προσφυγή στον ESM για άντληση πόρων ύψους 4 δισ. ευρώ ή 2% του ΑΕΠ, όπως προβλέπεται στην απόφαση του Eurogroup για το ύψος των κεφαλαίων που μπορεί να λάβει το κάθε κράτος-μέλος της ευρωζώνης. Το πρόβλημα ωστόσο είναι ότι, δεν έχουν αποσαφηνιστεί οι κανόνες δανεισμού της πιστωτικής υγειονομικής γραμμής και ο κίνδυνος να συνοδεύεται από ένα είδος μνημονίου με συγκεκριμένα προαπαιτούμενα και ελέγχους από τα θεσμικά ευρωπαϊκά όργανα εξακολουθεί να υφίσταται.
6. Τόκοι χρέους: Μετακύληση πληρωμής των τόκων των 5 δισ. ευρώ από τα μνημονιακά δάνεια για τον επόμενο χρόνο.
7. Ποσοτική χαλάρωση: Άντληση ρευστότητας ύψους 12-13 δισ. ευρώ μέσω της αγοράς ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στο πλαίσιο του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr