Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, το έργο θα επιταχυνθεί με την υπαγωγή του στον Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, η οποία τέθηκε επί τάπητος στο χθεσινό υπουργικό συμβούλιο
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η υπογραφή από την «Αριάδνη Interconnection» των συμβάσεων με τους αναδόχους για τα καλωδιακά τμήματα του Κρήτη-Αττική. Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, η συμβασιοποίηση αναμένεται να γίνει εντός του επόμενου μήνα, γεγονός που θα σηματοδοτήσει τη δρομολόγηση των εργασιών κατασκευής.
Υπενθυμίζεται ότι ο δρόμος για την υπογραφή των συμβάσεων άνοιξε στις αρχές Απριλίου, με την έγκριση από το ΥΠΕΝ των περιβαλλοντικών όρων του έργου. Το ίδιο χρονικό διάστημα, ολοκληρώθηκε επίσης και ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για προσυμβατικό έλεγχο, βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι συμβάσεις για τους Σταθμούς Μετατροπής. Έτσι, οι ίδιες πηγές του Διαχειριστή τοποθετούν στο πρώτο 15νθημερο του Ιουνίου τον ορίζοντα συμβασιοποίησης και των Σταθμών, ανάλογα με τον χρόνο ολοκλήρωσης του ελέγχου από το Ελεγκτικό.
Οι ανάδοχοι
Όπως είναι γνωστό, στον διαγωνισμό για τα καλωδιακά τμήματα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 600 εκατ. ευρώ, η Prysmian αναδείχθηκε μειοδότρια για το πρώτο σκέλος, το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του ενός από τα δυο υποβρύχια καλώδια που θα συνδέουν την Κρήτη με την Αττική και των σταθμών ηλεκτροδίων σε Κρήτη και Αττική.
Για το δεύτερο τμήμα, το οποίο αφορά το έτερο υποβρύχιο καλώδιο, μειοδότρια ήταν η Nexans. Οι εταιρείες Ελληνικά Καλώδια-ΝΚΤ μειοδότησαν για το τρίτο τμήμα, το οποίο αφορά στα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική με τα υποβρύχια καλωδιακά τμήματα. Τέλος, η Prysmian ανακηρύχθηκε μειοδότρια και για το τέταρτο τμήμα, το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση οπτικών ινών. Από την άλλη πλευρά, ανάδοχος στον διαγωνισμό για τους Σταθμούς Μετατροπής ήταν η κοινοπραξία Siemens – ΤΕΡΝΑ, έναντι τιμήματος 370 εκατ. ευρώ περίπου.
Fast track απαλλοτριώσεις
Παράλληλα, την επιτάχυνση των εργασιών κατασκευής της διασύνδεσης προδιαγράφει η προοπτική fast track ολοκλήρωσης των απαραίτητων απαλλοτριώσεων. Η προοπτική αυτή άνοιξε κατά το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο, κατά το οποίο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, εισηγήθηκε να υπαχθούν στην ειδική διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων (ν. 2882/2001) οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις που θα πραγματοποιηθούν για την υλοποίηση του Κρήτη-Αττική, εντάσσοντάς το στα έργα που έχουν γενικότερη σημασία για την οικονομία της χώρας.
Σύμφωνα με την εισήγηση, το Κρήτη-Αττική συμπεριλαμβάνεται έργα γενικότερης σημασίας για την οικονομία, καθώς είναι ζωτικό για την ενεργειακή ασφάλεια του νησιού, αλλά και για την κάλυψη της αύξησης της ικανότητας απορρόφησης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Έτσι, η υπαγωγή του στην ειδική διαδικασία του άρθρου 7Α θα σημαίνει μεταξύ άλλων ότι θα επιτρέπεται η πραγματοποίηση εργασιών και πριν από τον προσδιορισμό και την καταβολή της αποζημίωσης για το ακίνητο που απαλλοτριώνεται, καθώς με την απόφαση του δικαστηρίου διατάσσεται η αποβολή του ιδιοκτήτη από το ακίνητο και η άμεση παράδοση αυτού.
Θετική εξέλιξη
Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, πρόκειται για μία θετική εξέλιξη, καθώς θα έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρξουν καθυστερήσεις για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις. Όπως προσθέτουν οι ίδιοι κύκλοι, μία από τις ιδιαιτερότητες που έχουν μεγάλες διασυνδέσεις, όπως το Κρήτη-Αττική, είναι ότι διέρχονται από πολλούς Δήμους και Περιφέρειες, κάτι που σημαίνει πως χρειάζεται μεγάλο πλήθος αδειών.
Επομένως, η γρήγορη διεκπεραίωση των απαλλοτριώσεων ελαχιστοποιεί τους νεκρούς χρόνους στα επιμέρους στάδια των αδειοδοτήσεων, επιταχύνοντας επομένως τις σχετικές διαδικασίες. Κάτι που, όπως είναι φυσικό, συντελεί στην προοπτική έγκαιρης ολοκλήρωσης της διασύνδεσης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τόσο για έργα σε εξέλιξη όσο και για νέα έργα που περιλαμβάνονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, είναι πιθανό ανάλογα αδειοδοτικά οφέλη να προκύπτουν από τις ρυθμίσεις του περιβαλλοντικού σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ. Έτσι, ο Διαχειριστής εξετάζει τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου, ώστε να εξακριβώσει κατά πόσο κάποιες από αυτές «αγγίζουν» υποδομές του συστήματος μεταφοράς, που είτε βρίσκονται υπό κατασκευή, είτε θα δρομολογηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Υπενθυμίζεται ότι ο δρόμος για την υπογραφή των συμβάσεων άνοιξε στις αρχές Απριλίου, με την έγκριση από το ΥΠΕΝ των περιβαλλοντικών όρων του έργου. Το ίδιο χρονικό διάστημα, ολοκληρώθηκε επίσης και ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για προσυμβατικό έλεγχο, βρίσκονται αυτή τη στιγμή οι συμβάσεις για τους Σταθμούς Μετατροπής. Έτσι, οι ίδιες πηγές του Διαχειριστή τοποθετούν στο πρώτο 15νθημερο του Ιουνίου τον ορίζοντα συμβασιοποίησης και των Σταθμών, ανάλογα με τον χρόνο ολοκλήρωσης του ελέγχου από το Ελεγκτικό.
Οι ανάδοχοι
Όπως είναι γνωστό, στον διαγωνισμό για τα καλωδιακά τμήματα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 600 εκατ. ευρώ, η Prysmian αναδείχθηκε μειοδότρια για το πρώτο σκέλος, το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του ενός από τα δυο υποβρύχια καλώδια που θα συνδέουν την Κρήτη με την Αττική και των σταθμών ηλεκτροδίων σε Κρήτη και Αττική.
Για το δεύτερο τμήμα, το οποίο αφορά το έτερο υποβρύχιο καλώδιο, μειοδότρια ήταν η Nexans. Οι εταιρείες Ελληνικά Καλώδια-ΝΚΤ μειοδότησαν για το τρίτο τμήμα, το οποίο αφορά στα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική με τα υποβρύχια καλωδιακά τμήματα. Τέλος, η Prysmian ανακηρύχθηκε μειοδότρια και για το τέταρτο τμήμα, το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση οπτικών ινών. Από την άλλη πλευρά, ανάδοχος στον διαγωνισμό για τους Σταθμούς Μετατροπής ήταν η κοινοπραξία Siemens – ΤΕΡΝΑ, έναντι τιμήματος 370 εκατ. ευρώ περίπου.
Fast track απαλλοτριώσεις
Παράλληλα, την επιτάχυνση των εργασιών κατασκευής της διασύνδεσης προδιαγράφει η προοπτική fast track ολοκλήρωσης των απαραίτητων απαλλοτριώσεων. Η προοπτική αυτή άνοιξε κατά το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο, κατά το οποίο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, εισηγήθηκε να υπαχθούν στην ειδική διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων (ν. 2882/2001) οι αναγκαστικές απαλλοτριώσεις που θα πραγματοποιηθούν για την υλοποίηση του Κρήτη-Αττική, εντάσσοντάς το στα έργα που έχουν γενικότερη σημασία για την οικονομία της χώρας.
Σύμφωνα με την εισήγηση, το Κρήτη-Αττική συμπεριλαμβάνεται έργα γενικότερης σημασίας για την οικονομία, καθώς είναι ζωτικό για την ενεργειακή ασφάλεια του νησιού, αλλά και για την κάλυψη της αύξησης της ικανότητας απορρόφησης της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Έτσι, η υπαγωγή του στην ειδική διαδικασία του άρθρου 7Α θα σημαίνει μεταξύ άλλων ότι θα επιτρέπεται η πραγματοποίηση εργασιών και πριν από τον προσδιορισμό και την καταβολή της αποζημίωσης για το ακίνητο που απαλλοτριώνεται, καθώς με την απόφαση του δικαστηρίου διατάσσεται η αποβολή του ιδιοκτήτη από το ακίνητο και η άμεση παράδοση αυτού.
Θετική εξέλιξη
Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, πρόκειται για μία θετική εξέλιξη, καθώς θα έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρξουν καθυστερήσεις για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις. Όπως προσθέτουν οι ίδιοι κύκλοι, μία από τις ιδιαιτερότητες που έχουν μεγάλες διασυνδέσεις, όπως το Κρήτη-Αττική, είναι ότι διέρχονται από πολλούς Δήμους και Περιφέρειες, κάτι που σημαίνει πως χρειάζεται μεγάλο πλήθος αδειών.
Επομένως, η γρήγορη διεκπεραίωση των απαλλοτριώσεων ελαχιστοποιεί τους νεκρούς χρόνους στα επιμέρους στάδια των αδειοδοτήσεων, επιταχύνοντας επομένως τις σχετικές διαδικασίες. Κάτι που, όπως είναι φυσικό, συντελεί στην προοπτική έγκαιρης ολοκλήρωσης της διασύνδεσης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τόσο για έργα σε εξέλιξη όσο και για νέα έργα που περιλαμβάνονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, είναι πιθανό ανάλογα αδειοδοτικά οφέλη να προκύπτουν από τις ρυθμίσεις του περιβαλλοντικού σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ. Έτσι, ο Διαχειριστής εξετάζει τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου, ώστε να εξακριβώσει κατά πόσο κάποιες από αυτές «αγγίζουν» υποδομές του συστήματος μεταφοράς, που είτε βρίσκονται υπό κατασκευή, είτε θα δρομολογηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr