Έξι στοχευμένες παρεμβάσεις υπέρ των ΑΠΕ στο περιβαλλοντικό ν/σ του ΥΠΕΝ

tags :
Έξι στοχευμένες παρεμβάσεις υπέρ των ΑΠΕ στο περιβαλλοντικό ν/σ του ΥΠΕΝ
Σύμφωνα με ανθρώπους του κλάδου, οι ρυθμίσεις αυτές αποδεικνύουν έμπρακτα την πρόθεση του υπουργείου να στηρίξει τις «πράσινες» επενδύσεις
Μπορεί η αντικατάσταση της Άδειας Παραγωγής ΑΠΕ από τη Βεβαίωση Παραγωγού να κατέχει κεντρική θέση στις παρεμβάσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που έχει εντάξει το ΥΠΕΝ στο περιβαλλοντικό σχέδιο νόμου, ωστόσο υπάρχουν πολλές ακόμη στοχευμένες ρυθμίσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν επιμέρους προσκόμματα στην αγορά – είτε αυτά έχουν να κάνουν με την κρίση του κορωνοϊού, είτε χρονολογούνται αρκετά νωρίτερα.

«Η εικόνα που αποτυπώνουν οι εν λόγω ρυθμίσεις είναι πως το υπουργείο θέλει να δώσει λύσεις σε προβλήματα που αφορούν όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες έργων, ώστε να μην φρενάρει καμία "πράσινη" επένδυση», σημειώνουν χαρακτηριστικά στελέχη της αγοράς. «Από αυτή την άποψη, αποτελούν έμπρακτη απόδειξη ότι η κυβέρνηση στηρίζει έμπρακτα τις ΑΠΕ, και μάλιστα σε όλο το φάσμα τους».

Παράταση των τιμών αναφοράς των «μικρών» φωτοβολταϊκών

Όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι με το σχέδιο νόμου, λόγω του κορωνοϊού, πρακτικά απεμπλέκονται οι τιμές αναφοράς των υπό ανάπτυξη «μικρών» φωτοβολταϊκών, από την προοπτική υλοποίησης μέσα στους επόμενους μήνες των επόμενων διαγωνισμών ΑΠΕ. Κι αυτό γιατί στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται ρύθμιση για τετράμηνη παράταση στις ισχύουσες τιμές για τα πάρκα εκτός διαγωνισμών, από την ημερομηνία διεξαγωγής των επόμενων δημοπρασιών.

Έτσι, από τη μια μεριά, αίρει το πρόβλημα απομείωσης των αποζημιώσεων των «μικρών» πάρκων, τα οποία λόγω της κρίσης ενδεχομένως δεν θα προλάβουν να ηλεκτρισθούν μέχρι τις επόμενες δημοπρασίες. Ένα πρόβλημα που, από την άλλη πλευρά, δεν θα έπρεπε να γίνει αιτία να μετατεθούν για αργότερα οι επόμενοι διαγωνισμοί, καθυστερώντας την κατακύρωση τιμών αναφοράς από μονάδες ΑΠΕ που είναι αδειοδοτικά ώριμες εδώ και πολλούς μήνες.

Μία ακόμη σημαντική ρύθμιση είναι ο διπλασιασμός στο 1 MW του ορίου απαλλαγής για την περιβαλλοντική αδειοδότηση φωτοβολταϊκών σταθμών. Κάτι που, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, αποτελούσε αίτημα φορέων του κλάδου, καθώς τα τελευταία 9-10 χρόνια με την εξέλιξη της τεχνολογίας, η απόδοση έχει διπλασιαστεί ανά μονάδα επιφάνειας γηπέδου. Επομένως, το όριο απαλλαγής σε τετραγωνικά που κάλυπτε πριν από περίπου μία 10ετία ένα πάρκο 0,5 MW, και επομένως κρινόταν πως δεν χρήζει περιβαλλοντικής αδειοδότησης, πλέον πρακτικά αφορά έργα 1 MW.

Συνάρτηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης με το υπό ανάπτυξη έργο

Παράλληλα, με το σχέδιο νόμου η διάρκεια της ΑΕΠΟ αυξάνεται σε 15ετία, από 10ετία που ήταν νωρίτερα, ενώ επίσης απεξαρτάται η περιβαλλοντική αδειοδότηση των υπό ανάπτυξη έργων από τις τυχόν μεταβιβάσεις τους. Έως σήμερα, η περιβαλλοντική αδειοδότηση συναρτάται με τον φορέα του πάρκου, κάτι που σήμαινε πως αν αυτός το μεταβίβαζε πριν από την αίτηση σύνδεσης, τότε ο νέος ιδιοκτήτης θα έπρεπε να ξεκινήσει εκ νέου την περιβαλλοντική του αδειοδότηση. Μία επιπλοκή που αίρεται πλέον, καθώς οι άδειες συναρτώνται με το έργο και όχι με τον φορέα κατασκευής του.

Την ίδια ώρα, ξεμπλοκάρει τη δυνατότητα υποβολής αιτήματος για Βεβαίωση Παραγωγού από ιδιοκτήτες ή επικαρπωτές εκτάσεων, για τις οποίες έχει εκδοθεί Βεβαίωση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού. Έτσι, με την υποβολή αιτήματος, διενεργείται συγκριτική αξιολόγηση με την ήδη εκδοθείσα Βεβαίωση και, στην περίπτωση που εγκριθεί το νέο αίτημα, τότε ανακαλείται η υπάρχουσα βεβαίωση.

Πλαίσιο για την απορρόφηση του διαθέσιμου ηλ. «χώρου» στην Πελοπόννησο

Επίσης, με το σχέδιο νόμου εισάγεται ένα οργανωμένο πλαίσιο για την αξιοποίηση του ηλεκτρικού «χώρου» που απελευθερώνεται σε πρώην κορεσμένα δίκτυα, κάτι που στη δεδομένη συγκυρία αφορά την Πελοπόννησο. Συγκεκριμένα, προβλέπεται πως στον κανονισμό για την έκδοση των Βεβαιώσεων Παραγωγού ΑΠΕ, που θα εκπονήσει η ΡΑΕ, ειδικά για τα κορεσμένα δίκτυα θα τίθενται συγκεκριμένες παράμετροι για τον επιμερισμό αυτού του «χώρου», όπως ανά τεχνολογία ΑΠΕ και ανά κατηγορία έργων.

Παράλληλα, ξεκαθαρίζεται το «τοπίο» αναφορικά με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας, προβλέποντας πρακτικά ότι αποκλειστικό πλαίσιο εφαρμογής θα είναι η επικείμενη ΚΥΑ με τον κατάλογο με το πλαφόν, ανά Περιφερειακή Ενότητα, της επιτρεπόμενης συνολικής ισχύος.

Άρση του οριζόντιου «κουρέματος» για τα αγροτικά φωτοβολταϊκά

Τέλος, αίρει τελεσίδικα την οριζόντια μείωση των τιμών που είχε εφαρμοσθεί στα αγροτικά φωτοβολταϊκά με το New Deal, εντάσσοντάς τους στον παραμετροποιημένο πίνακα τιμών που ισχύει και για τα ιδιωτικά πάρκα. Κάτι που σημαίνει πως μειώνει το «κούρεμα» στα παλιότερα φωτοβολταϊκά, έναντι των νεότερων έργων που υλοποιήθηκαν με μικρότερες επενδύσεις λόγω της προοδευτικής ελάττωσης του κόστους του εξοπλισμού.

Την ίδια στιγμή, πάντως, άνθρωποι της αγοράς επισημαίνουν ότι το σχέδιο νόμου δεν «απαντά» στο εμπόδιο που δημιουργεί για τους μικρομεσαίους επενδυτές το αριθμητικό όριο των δύο έργων ΑΠΕ εκτός διαγωνισμών ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο, το οποίο θεσπίσθηκε με τον νόμο 4602/2019. Ένα όριο που, πρακτικά «κλείνει την πόρτα» στην περαιτέρω δραστηριοποίηση στον κλάδο στη συγκεκριμένη κατηγορία επενδυτών, με δεδομένο ότι καθίσταται ολοένα και πιο απαγορευτική η κατακύρωση τιμών από μικρά έργα μέσω των διαγωνισμών της ΡΑΕ.


Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης