Τροποποίηση της αυτοδίκαιης παύσης των Βεβαιώσεων Παραγωγού ΑΠΕ εισηγείται η ΕΛΕΤΑΕΝ

Τροποποίηση της αυτοδίκαιης παύσης των Βεβαιώσεων Παραγωγού ΑΠΕ εισηγείται η ΕΛΕΤΑΕΝ
Στα σχόλιά της στο σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ, η Ένωση προτείνει επίσης τη θέσπιση της δυνατότητας για παράταση προθεσμιών λόγω της έκτακτης κατάστασης από την κρίση κορωνοϊού
Θετικές ρυθμίσεις χαρακτηρίζει η ΕΛΕΤΑΕΝ τις παρεμβάσεις που δρομολογεί το ΥΠΕΝ για την απλοποίηση της άδειας παραγωγής, με το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Σύμφωνα με το υπόμνημα της Ένωσης, συνδυαζόμενη με τις επικείμενες, άκρως απαραίτητες, παρεμβάσεις στη λοιπή αδειοδότηση, η απλοποίηση μπορεί να διαμορφώσει ένα καλύτερο νέο συνολικό αδειοδοτικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ.

Όσον αφορά τις παρατηρήσεις της για τις εν λόγω παρεμβάσεις, η Ένωση προτείνει μεταξύ άλλων την τροποποίηση της πρόβλεψης για αυτοδίκαιη παύση της Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ. Τροποποίηση που εκτιμά ως απαραίτητη, έναντι του σχεδίου του υπουργείου οι Βεβαιώσεις να παύουν αυτοδίκαια, στην περίπτωση που εντός συγκεκριμένων προθεσμιών είτε οι κάτοχοί τους δεν καταθέσουν αίτηση για χορήγηση ΑΕΠΟ, είτε δεν γίνει αποδοχή της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, για τα υποψήφια έργα σε μη κορεσμένα δίκτυα.

Η πρώτη ένσταση της Ένωσης αφορά το γεγονός ότι η παύση θα γίνεται αυτοδίκαια, δηλαδή χωρίς διοικητική πράξη, γεγονός που σύμφωνα με την ίδια περιορίζει το δικαίωμα δικαστικής προστασίας και κυρίως τιμωρεί τους επενδυτές για τις καθυστερήσεις του κράτους. Παράλληλα, με βάση την ΕΛΕΤΑΕΝ, η αποδοχή της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης αποτελεί προθεσμία που δεν είναι σε πλήρη έλεγχο του επενδυτή. Επομένως, προτείνει να αντικατασταθεί με μία διορία για την αίτηση για χορήγηση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης, στην περίπτωση των μη κορεσμένων δικτύων, μετά την λήψη της ΑΕΠΟ.

Παραβίαση των προθεσμιών με υπαιτιότητα δημόσιων υπηρεσιών

Παράλληλα, η ΕΛΕΤΑΕΝ προτείνει να διευρυνθούν οι περιπτώσεις στις οποίες αναστέλλονται οι προθεσμίες, εκτός από το σενάριο της δικαστικής αναστολής που προβλέπει το σχέδιο νόμου. Όπως αναφέρει, θα πρέπει να προστεθούν οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας και ειδικά οι περιπτώσεις (που είναι και οι περισσότερες) κατά τις οποίες για την καθυστέρηση ευθύνεται το ίδιο το κράτος, λόγω παραβίασης εκ μέρους του των προθεσμιών που προβλέπει η νομοθεσία για την έκδοση των διαφόρων αδειών. «Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το ίδιο σχέδιο νόμου προβλέπει ρητά στην παρ. 6 του άρ. 9 ότι το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δεν υπόκειται σε καμία προθεσμία!», σημειώνεται στο υπόμνημα.

Η Ένωση εκφράζει επίσης ενστάσεις και ως προς το πότε θα μπουν σε εφαρμογή οι ανωτέρω διορίες. Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνει, θα ήταν πιο λογικό να τεθούν σε ισχύ μόνο μετά τη ριζική απλοποίηση όλων των διαδικασιών αδειοδότησης και την παραγωγή απτών αποτελεσμάτων από την απλοποίηση αυτή.

Μετάθεση της αναπροσαρμογής των Τιμών Αναφοράς

Στο υπόμνημά της για το αδειοδοτικό σκέλος των ΑΠΕ, που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου, η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει επίσης εντάξει και προτάσεις για πρόσθετες νομοθετικές ρυθμίσεις. Έτσι, εισηγείται κατ’ αρχάς τη δυνατότητα για παράταση προθεσμιών λόγω της έκτακτης κατάστασης για την οικονομία από την κρίση του κορωνοϊού.

Στο πλαίσιο της παράτασης, προτείνει να αυξηθεί η διάρκεια ισχύος των αδειών εγκατάστασης και των ΟΠΣ (τουλάχιστον για 6 μήνες για τις ήδη εκδοθείσες και αναλόγως για όσες εκδοθούν εντός του εξαμήνου), αλλά και να παραταθεί η προθεσμία για την Τιμή Αναφοράς έργων διαγωνισμού να παραταθεί (τουλάχιστον για 6 μήνες για τα ήδη επιλεγέντα και αναλόγως για όσα επιλεγούν εντός του εξαμήνου). Παράλληλα, η προθεσμία για την Τιμή Αναφοράς έργων εκτός διαγωνισμού να μετατεθεί στην 1η Σεπτεμβρίου 2021 (από 1.1.2021).

Αδειοδοτική προτεραιότητα των υπό ανάπτυξη έργων

Στις νέες προτεινόμενες διατάξεις περιλαμβάνεται επίσης η δυνατότητα άμεσης υποβολής αιτήσεων από έργα διαγωνισμών που τροποποιούν το πολύγωνό τους, καθώς και η ανάγκη να εξετάζονται κατά προτεραιότητα και να μην κωλύονται από ανώριμα έργα,αιτήματα για τροποποιήσεις σχεδιασμού έργων που έχουν επιτύχει σε διαγωνισμό και έργων που βρίσκονται υπό κατασκευή. Τέλος, εισηγείται τη δυνατότητα να επιστρέφεται η εγγυητική επιστολή της ΟΠΣ σε έργα εκτός διαγωνισμών, όπως ισχύει και για τα έργα με διαγωνισμό.

Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει εκπονήσει ανάλογο υπόμνημα με προτάσεις και για τις διατάξεις για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, που είναι ενταγμένες στο σχέδιο νόμου.

Κ.Δ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης