Ήδη από τις 7 Ιανουαρίου οι τιμές της βενζίνης στην εγχώρια αγορά έχουν υποχωρήσει κατά 8,5% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 14% συγκριτικά με τον περασμένο Οκτώβριο
Μπορεί η κατρακύλα της διεθνούς τιμής του πετρελαίου στα 32 δολάρια το βαρέλι να έχει προκαλέσει σοκ στις χρηματιστηριακές αγορές ανά το κόσμο, για τους καταναλωτές όμως φέρνει μειώσεις και ελάφρυνση των δαπανών για καύσιμα κίνησης και θέρμανσης.
Το κατά πόσο οι Ελληνες καταναλωτές θα εισπράξουν στο σύνολό τους τα οφέλη από την πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου κατά 30% θα φανεί από τη στάση που θα κρατήσει η αλυσίδα της αγοράς πετρελαιοειδών (διυλιστήρια- εταιρίες -πρατήρια), εάν δηλαδή θα μετακυλήσει στην κατανάλωση τις αντίστοιχες μειώσεις που προκύπτουν βάσει της τιμής που διαμορφώνεται για τα προϊόντα (βενζίνες και ντίζελ κίνησης και θέρμανσης) στην αγορά platts της Μεσογείου.
Το υπουργείο Ανάπτυξης πάντως εμφανίζεται να έχει ξεκινήσει ήδη τους ελέγχους στα τιμολόγια αγοράς για να ελέγξει την πορεία των τιμών προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μειώσεις θα μεταφερθούν στην αντλία προς όφελος των καταναλωτών.
Ελαττωμένη ήδη κατά 10 λεπτά η βενζίνη
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η μείωση της διεθνούς τιμής θα αρχίσει να γίνεται αισθητή στους καταναλωτές από σήμερα και τις επόμενες τρεις ημέρες. Σωρευτικά στο τριήμερο η τιμή της βενζίνης με βάση τα δεδομένα που διαμορφώθηκαν μέχρι και χθες στη διεθνή αγορά θα υποχωρήσει σε ποσοστό 8,5%.
Ήδη πάντως από τις 7 Ιανουαρίου που άρχισε η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών λόγω κορονοϊού, οι τιμές της βενζίνης στην εγχώρια αγορά έχουν υποχωρήσει κατά 8,5% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 14% από τον περασμένο Οκτώβριο. Η τιμή της βενζίνης μειώθηκε κατά 10 λεπτά το λίτρο περίπου και διαμορφώθηκε χθες στα 1,52 ευρώ το λίτρο έναντι 1,62 ευρώ το λίτρο στις 7 Μαρτίου.
Τα διυλιστήρια που αποτελούν την τιμή βάσης για την τιμολόγηση του καυσίμου μέχρι αυτό να φτάσει στην αντλία, τιμολογούν βάσει τις τιμής platts η οποία υποχώρησε από τα 490 δολάρια ο μετρικό τόνος την περασμένη Πέμπτη, στα 440 δολάρια ο μετρικός τόνος την Παρασκευή που ξεκίνησε η βουτιά της τιμής του αργού και στα 356 δολάρια χθες.
Αντίστοιχα η διυλιστηριακή τιμή, η οποία διαμορφώνεται με βάση την τιμή platts των τεσσάρων προηγούμενων ημερών, διαμορφώθηκε το περασμένο Σάββατο στα 396,8 ευρώ το κυβικό και χθες στα 388, 5 ευρώ το κυβικό. Πηγές των διυλιστηρίων εκτιμούν ότι σήμερα η διυλιστηριακή τιμή θα υποχωρήσει κάτω από τα 365 ευρώ το κυβικό και τις επόμενες ημέρες πιθανότατα και κάτω από τα 310 ευρώ το κυβικό.
«Φρένο» στην αποκλιμάκωση από τους φόρους
Η πλευρά των διυλιστηρίων υποστηρίζει ότι οι μειώσεις μεταφέρονται αυτόματα στην χονδρική αγορά, προϊδεάζουν ωστόσο για μικρές μειώσεις στην αντλία, επισημαίνοντας ότι η τιμή διύλισης αντιπροσωπεύει σήμερα μόλις το 26% της τελικής τιμής. Ποσοστό 68%, τονίζουν, αντιστοιχεί σε φόρους και 7% στα περιθώρια κέρδους εταιριών και πρατηρίων.
Σε ό,τι αφορά στις επιπτώσεις της μείωσης των διεθνών τιμών στις ίδιες τις εταιρίες διύλισης, επισημαίνουν ότι θα υπάρξει σαφώς μια αρνητική επίπτωση στην αποτίμηση της αξίας των αποθεμάτων που θα φανεί στα τριμηνιαία αποτελέσματα η οποία ωστόσο θα εξισορροπηθεί κατά ένα μέρος από την μείωση του κόστους πρώτων υλών και των αναγκών για κεφάλαια κίνησης.
Την εκτίμηση ότι η τιμή της βενζίνης μέσα στις επόμενες ημέρες θα διαμορφωθεί κοντά στο 1 ευρώ το λίτρο εκφράζει η πλευρά των εταιριών εμπορίας, η οποία αναμένει τη σταδιακή μετακύλιση των διεθνών τιμών στην κατανάλωση. Η πλευρά των πρατηρίων, εξαρτά το ποσοστό της μείωσης στην αντλία από τα δύο προηγούμενα στάδια της αλυσίδας, δηλαδή διυλιστήρια και εταιρίες.
Εκπρόσωποι των πρατηριούχων επισημαίνουν ότι η διεθνής τιμή επηρεάζει ένα πολύ μικρό μέρος της τελικής τιμής. "Η μείωση του αργού κατά 30% επηρεάζει μόνο τα 37 λεπτά από την συνολική τιμή των 1,53 ευρώ το λίτρο της βενζίνης" αναφέρουν χαρακτηριστικά.
www.worldenergynews.gr
Το κατά πόσο οι Ελληνες καταναλωτές θα εισπράξουν στο σύνολό τους τα οφέλη από την πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου κατά 30% θα φανεί από τη στάση που θα κρατήσει η αλυσίδα της αγοράς πετρελαιοειδών (διυλιστήρια- εταιρίες -πρατήρια), εάν δηλαδή θα μετακυλήσει στην κατανάλωση τις αντίστοιχες μειώσεις που προκύπτουν βάσει της τιμής που διαμορφώνεται για τα προϊόντα (βενζίνες και ντίζελ κίνησης και θέρμανσης) στην αγορά platts της Μεσογείου.
Το υπουργείο Ανάπτυξης πάντως εμφανίζεται να έχει ξεκινήσει ήδη τους ελέγχους στα τιμολόγια αγοράς για να ελέγξει την πορεία των τιμών προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μειώσεις θα μεταφερθούν στην αντλία προς όφελος των καταναλωτών.
Ελαττωμένη ήδη κατά 10 λεπτά η βενζίνη
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η μείωση της διεθνούς τιμής θα αρχίσει να γίνεται αισθητή στους καταναλωτές από σήμερα και τις επόμενες τρεις ημέρες. Σωρευτικά στο τριήμερο η τιμή της βενζίνης με βάση τα δεδομένα που διαμορφώθηκαν μέχρι και χθες στη διεθνή αγορά θα υποχωρήσει σε ποσοστό 8,5%.
Ήδη πάντως από τις 7 Ιανουαρίου που άρχισε η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών λόγω κορονοϊού, οι τιμές της βενζίνης στην εγχώρια αγορά έχουν υποχωρήσει κατά 8,5% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 14% από τον περασμένο Οκτώβριο. Η τιμή της βενζίνης μειώθηκε κατά 10 λεπτά το λίτρο περίπου και διαμορφώθηκε χθες στα 1,52 ευρώ το λίτρο έναντι 1,62 ευρώ το λίτρο στις 7 Μαρτίου.
Τα διυλιστήρια που αποτελούν την τιμή βάσης για την τιμολόγηση του καυσίμου μέχρι αυτό να φτάσει στην αντλία, τιμολογούν βάσει τις τιμής platts η οποία υποχώρησε από τα 490 δολάρια ο μετρικό τόνος την περασμένη Πέμπτη, στα 440 δολάρια ο μετρικός τόνος την Παρασκευή που ξεκίνησε η βουτιά της τιμής του αργού και στα 356 δολάρια χθες.
Αντίστοιχα η διυλιστηριακή τιμή, η οποία διαμορφώνεται με βάση την τιμή platts των τεσσάρων προηγούμενων ημερών, διαμορφώθηκε το περασμένο Σάββατο στα 396,8 ευρώ το κυβικό και χθες στα 388, 5 ευρώ το κυβικό. Πηγές των διυλιστηρίων εκτιμούν ότι σήμερα η διυλιστηριακή τιμή θα υποχωρήσει κάτω από τα 365 ευρώ το κυβικό και τις επόμενες ημέρες πιθανότατα και κάτω από τα 310 ευρώ το κυβικό.
«Φρένο» στην αποκλιμάκωση από τους φόρους
Η πλευρά των διυλιστηρίων υποστηρίζει ότι οι μειώσεις μεταφέρονται αυτόματα στην χονδρική αγορά, προϊδεάζουν ωστόσο για μικρές μειώσεις στην αντλία, επισημαίνοντας ότι η τιμή διύλισης αντιπροσωπεύει σήμερα μόλις το 26% της τελικής τιμής. Ποσοστό 68%, τονίζουν, αντιστοιχεί σε φόρους και 7% στα περιθώρια κέρδους εταιριών και πρατηρίων.
Σε ό,τι αφορά στις επιπτώσεις της μείωσης των διεθνών τιμών στις ίδιες τις εταιρίες διύλισης, επισημαίνουν ότι θα υπάρξει σαφώς μια αρνητική επίπτωση στην αποτίμηση της αξίας των αποθεμάτων που θα φανεί στα τριμηνιαία αποτελέσματα η οποία ωστόσο θα εξισορροπηθεί κατά ένα μέρος από την μείωση του κόστους πρώτων υλών και των αναγκών για κεφάλαια κίνησης.
Την εκτίμηση ότι η τιμή της βενζίνης μέσα στις επόμενες ημέρες θα διαμορφωθεί κοντά στο 1 ευρώ το λίτρο εκφράζει η πλευρά των εταιριών εμπορίας, η οποία αναμένει τη σταδιακή μετακύλιση των διεθνών τιμών στην κατανάλωση. Η πλευρά των πρατηρίων, εξαρτά το ποσοστό της μείωσης στην αντλία από τα δύο προηγούμενα στάδια της αλυσίδας, δηλαδή διυλιστήρια και εταιρίες.
Εκπρόσωποι των πρατηριούχων επισημαίνουν ότι η διεθνής τιμή επηρεάζει ένα πολύ μικρό μέρος της τελικής τιμής. "Η μείωση του αργού κατά 30% επηρεάζει μόνο τα 37 λεπτά από την συνολική τιμή των 1,53 ευρώ το λίτρο της βενζίνης" αναφέρουν χαρακτηριστικά.
www.worldenergynews.gr