Συζητήθηκαν οι βέλτιστες πρακτικές προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι πτωχοί δανειολήπτες και να διαχωριστούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές
Ολοκληρώθηκε η συνάντηση που είχε ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας με την Ένωση Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΑΕΔΑΔΠ), στην οποία συζήτησε μαζί τους τις βέλτιστες πρακτικές προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι πτωχοί δανειολήπτες και να διαχωριστούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Πηγές της Ένωσης ανέφεραν πως συζήτησαν με τον υπουργό το πώς θα προσφερθούν βιώσιμες λύσεις στους δανειολήπτες.
Σκοπός των εταιριών της Ένωσης δεν είναι να βγάλει τον κόσμο από τα σπίτια του ή να κλείσει επιχειρήσεις.
Αντίθετα σκοπός της Ένωσης είναι οι ρυθμίσεις και οι πλειστηριασμοί να αποτελέσουν την έσχατη λύση.
Θεωρούμε είπαν πηγές «ότι η Ένωση έχει την τεχνογνωσία να βοηθήσει τους δανειολήπτες».
Οι ίδιες πηγές μίλησαν για το γεγονός πως δεν μπορούν να υπάρχουν λύσεις με καθολική ισχύ και πως όσα γράφονται και λέγονται για αγορά δανείων στο 30% δίνουν την εικόνα ενός μέσου όρου.
Κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή.
Η Ένωση σημειώνει πως «πραγματοποιεί διαχείριση και δεν είναι ιδιοκτήτης των δανείων.
Αντιθέτως τα δάνεια ανήκουν στα funds».
Σε ερώτηση για το αν θα υπάρξει δικαστική προστασία στο νέο πτωχευτικό κώδικα η Ένωση εξέφρασε για άλλη μια φορά την πάγια άποψή της πως κάτι τέτοιο δεν πρέπει να υπάρξει.
Πάντως η Ένωση θα εφαρμόσει το δίκαιο και ότι αυτό προβλέπει
Μαραθώνιος του Υπουργείου Οικονομικών
Σε εξέλιξη βρίσκεται ο μαραθώνιος που άρχισε το Υπουργείο Οικονομικών με στόχο να προχωρήσει τις διαδικασίες υποστήριξης των φτωχών νοικοκυριών με δεδομένο του ότι η πλατφόρμα για την προστασία της α κατοικίας λήγει στο τέλος του Απριλίου 2020.
Το γεγονός αυτό είναι απόλυτο και καθοριστικό αφού υπάρχει δέσμευση της κυβέρνησης στους θεσμούς, δέσμευση η οποία είχε ως αποτέλεσμα την αποδέσμευση των Anfa's.
Παρ' όλα αυτά η κυβέρνηση βρίσκεται μπροστά σε ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα το οποίο οφείλει να επιλύσει.
Η προσπάθειά της φαίνεται να έχει δύο σκέλη: Το πρώτο να τρέξει όσο το δυνατόν γρηγορότερα τυχόν ελλείψεις της πλατφόρμας ώστε να εισέλθουν σε αυτήν όσο το δυνατόν περισσότεροι δανειολήπτες ως το τέλος Απριλίου και το δεύτερο να βρει μια διάδοχη λύση με δεδομένο πως τα περιθώρια στα οποία πρέπει να κινηθεί είναι στενά τόσο από άποψη χρόνου όσο και από άποψη νομικών ορίων.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργού Οικονομικών κ. Σταϊκούρα, το υπουργείο σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους προχώρησε σε μια σειρά από ενέργειες ζητώντας από την Ενωση στοιχεία αναφορικά με τις ρυθμίσεις των στεγαστικών, καταναλωτικών και επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη στην κύρια κατοικία
Επίσης προχώρησε σε έρευνα, μέσω αποστολής e-mails σε 42.107 χρήστες της πλατφόρμας, προκειμένου να διευκρινιστούν οι λόγοι για τους οποίους δεν προέβησαν στην οριστική υποβολή αιτήσεως για να λάβουν ρύθμιση του δανείου και συνακόλουθα να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία τους.
Το υπουργείο ζητάει επίσης στοιχεία από τον ειδικό εκκαθαριστή PQH καθώς και το σύνολο των αδειοδοτημένων εταιριών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις,
Το υπουργείο οργανώνει συνάντηση με την ένωση εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση για την πορεία ρύθμισης των δανείων που μεταβιβάστηκαν σε αυτές.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες το Υπουργείο θα μπορούσε να εξετάσει τη μείωση των υπερημεριών ή την αύξηση της περιμέτρου της κάλυψης καθώς το 120% που ισχύει αποκλείει πολύ κόσμο από την πλατφόρμα.
Με την υποβολή της αίτησης, αυτή διαβιβάζεται ηλεκτρονικά στις εμπλεκόμενες τράπεζες, οι οποίες υποχρεούνται να παρέχουν μια πρόταση ρύθμισης με τους ακόλουθους όρους: α) Διαγραφή οφειλής, εφόσον το ανεξόφλητο υπόλοιπο του δανείου ξεπερνά το 120% της εμπορικής αξίας της πρώτης κατοικίας. Για παράδειγμα, αν το υπόλοιπο του δανείου είναι 130.000 ευρώ και η εμπορική αξία του ακινήτου 80.000 ευρώ, τότε θα υπάρξει απομείωση οφειλής κατά 34.000 ευρώ, ώστε να φθάσει το υπόλοιπο του δανείου στις 96.000 ευρώ και να διατηρηθεί ο λόγος Loan to Value ratio (LTV) στο 120%
Εάν το 120% οδηγηθεί προς το 100% τότε μπορεί ο αριθμός των αιτήσεων να πολλαπλασιαστεί αναφέρουν τραπεζικοί παράγοντες.
Αλλωστε υπάρχουν προϊόντα ρύθμισης σε τράπεζες με χαμηλότερο ποσοστό.
Το δεύτερο σκέλος όσων εξετάζει το Υπουργείο Οικονομικών είναι ο νέος πτωχευτικός κώδικας που βρίσκεται anter portas και θα πρέπει σε πρώτη ή σε δεύτερη φάση να ενσωματώσει και τη δεύτερη ευκαιρία για τους πτωχευμένους ιδιώτες και επιχειρηματίες.
Η πτώχευση συνοδεύεται με εκποίηση της περιουσίας του πτωχού έως ότου καλυφθούν τα χρέη και εάν εκποιηθεί όλη η περιουσία του το υπόλοιπο χρέος παύει να τον βαρύνει.
Τι θα γίνει όμως με όσους αντιμετωπίζουν το φάσμα της πτώχευσης που σημαίνει ρευστοποίηση της περιουσίας τους και τι θα συμβεί με το εύρος των πλειστηριασμών που θα αφορούν τις πρώτες κατοικίες;
Καθώς το νομοσχέδιο είναι σχεδόν βέβαιο πως δεν θα έχει στο σύνολό του ετοιμαστεί μέχρι την 1η Μάη- άλλωστε δεν χρειάζεται αφού η εναρμόνιση με την κοινοτική οδηγία δίδει άλλον έναν χρόνο περιθώριο- το οικονομικό επιτελείο επεργάζεται διάφορες λύσεις προκειμένου από τη μία να ικανοποιήσει τους θεσμούς από την άλλη να μην ανοίξει ένα μεγάλο κοινωνικό μέτωπο.
Η περίφημη επιδότηση του ενοικίου που προβλέπεται στις περιπτώσεις των πτωχών που έχασαν τα σπίτια τους, ενδέχεται να μην λάβει χώρα τότε, δηλαδή μετά την πτώχευση και την απώλεια της πρώτης κατοικίας αλλά νωρίτερα εν είδη ρύθμισης, λένε καλά πληροφορημένες τραπεζικές πηγές.
Πριν δηλαδή την πτώχευση του ιδιώτη ή του επιχειρηματία είναι πιθανόν με πολύ αυστηρά κριτήρια- ακόμη αυστηρότερα εισοδηματικά κριτήρια από εκείνα της ένταξης στην πλατφόρμα για την προστασία της α' κατοικίας- να λάβει χώρα σε εκείνους που επιθυμούν να ρυθμίσουν, επιδότηση της δόσης ή ακόμη και το γνωστό μοντέλο sale and leaseback με επιδότηση εκ νέου της δόσης.
Ειρήνη Σακελλάρη
Πηγές της Ένωσης ανέφεραν πως συζήτησαν με τον υπουργό το πώς θα προσφερθούν βιώσιμες λύσεις στους δανειολήπτες.
Σκοπός των εταιριών της Ένωσης δεν είναι να βγάλει τον κόσμο από τα σπίτια του ή να κλείσει επιχειρήσεις.
Αντίθετα σκοπός της Ένωσης είναι οι ρυθμίσεις και οι πλειστηριασμοί να αποτελέσουν την έσχατη λύση.
Θεωρούμε είπαν πηγές «ότι η Ένωση έχει την τεχνογνωσία να βοηθήσει τους δανειολήπτες».
Οι ίδιες πηγές μίλησαν για το γεγονός πως δεν μπορούν να υπάρχουν λύσεις με καθολική ισχύ και πως όσα γράφονται και λέγονται για αγορά δανείων στο 30% δίνουν την εικόνα ενός μέσου όρου.
Κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή.
Η Ένωση σημειώνει πως «πραγματοποιεί διαχείριση και δεν είναι ιδιοκτήτης των δανείων.
Αντιθέτως τα δάνεια ανήκουν στα funds».
Σε ερώτηση για το αν θα υπάρξει δικαστική προστασία στο νέο πτωχευτικό κώδικα η Ένωση εξέφρασε για άλλη μια φορά την πάγια άποψή της πως κάτι τέτοιο δεν πρέπει να υπάρξει.
Πάντως η Ένωση θα εφαρμόσει το δίκαιο και ότι αυτό προβλέπει
Μαραθώνιος του Υπουργείου Οικονομικών
Σε εξέλιξη βρίσκεται ο μαραθώνιος που άρχισε το Υπουργείο Οικονομικών με στόχο να προχωρήσει τις διαδικασίες υποστήριξης των φτωχών νοικοκυριών με δεδομένο του ότι η πλατφόρμα για την προστασία της α κατοικίας λήγει στο τέλος του Απριλίου 2020.
Το γεγονός αυτό είναι απόλυτο και καθοριστικό αφού υπάρχει δέσμευση της κυβέρνησης στους θεσμούς, δέσμευση η οποία είχε ως αποτέλεσμα την αποδέσμευση των Anfa's.
Παρ' όλα αυτά η κυβέρνηση βρίσκεται μπροστά σε ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα το οποίο οφείλει να επιλύσει.
Η προσπάθειά της φαίνεται να έχει δύο σκέλη: Το πρώτο να τρέξει όσο το δυνατόν γρηγορότερα τυχόν ελλείψεις της πλατφόρμας ώστε να εισέλθουν σε αυτήν όσο το δυνατόν περισσότεροι δανειολήπτες ως το τέλος Απριλίου και το δεύτερο να βρει μια διάδοχη λύση με δεδομένο πως τα περιθώρια στα οποία πρέπει να κινηθεί είναι στενά τόσο από άποψη χρόνου όσο και από άποψη νομικών ορίων.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργού Οικονομικών κ. Σταϊκούρα, το υπουργείο σε συνεργασία με την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους προχώρησε σε μια σειρά από ενέργειες ζητώντας από την Ενωση στοιχεία αναφορικά με τις ρυθμίσεις των στεγαστικών, καταναλωτικών και επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη στην κύρια κατοικία
Επίσης προχώρησε σε έρευνα, μέσω αποστολής e-mails σε 42.107 χρήστες της πλατφόρμας, προκειμένου να διευκρινιστούν οι λόγοι για τους οποίους δεν προέβησαν στην οριστική υποβολή αιτήσεως για να λάβουν ρύθμιση του δανείου και συνακόλουθα να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία τους.
Το υπουργείο ζητάει επίσης στοιχεία από τον ειδικό εκκαθαριστή PQH καθώς και το σύνολο των αδειοδοτημένων εταιριών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις,
Το υπουργείο οργανώνει συνάντηση με την ένωση εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις προκειμένου να υπάρξει ενημέρωση για την πορεία ρύθμισης των δανείων που μεταβιβάστηκαν σε αυτές.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες το Υπουργείο θα μπορούσε να εξετάσει τη μείωση των υπερημεριών ή την αύξηση της περιμέτρου της κάλυψης καθώς το 120% που ισχύει αποκλείει πολύ κόσμο από την πλατφόρμα.
Με την υποβολή της αίτησης, αυτή διαβιβάζεται ηλεκτρονικά στις εμπλεκόμενες τράπεζες, οι οποίες υποχρεούνται να παρέχουν μια πρόταση ρύθμισης με τους ακόλουθους όρους: α) Διαγραφή οφειλής, εφόσον το ανεξόφλητο υπόλοιπο του δανείου ξεπερνά το 120% της εμπορικής αξίας της πρώτης κατοικίας. Για παράδειγμα, αν το υπόλοιπο του δανείου είναι 130.000 ευρώ και η εμπορική αξία του ακινήτου 80.000 ευρώ, τότε θα υπάρξει απομείωση οφειλής κατά 34.000 ευρώ, ώστε να φθάσει το υπόλοιπο του δανείου στις 96.000 ευρώ και να διατηρηθεί ο λόγος Loan to Value ratio (LTV) στο 120%
Εάν το 120% οδηγηθεί προς το 100% τότε μπορεί ο αριθμός των αιτήσεων να πολλαπλασιαστεί αναφέρουν τραπεζικοί παράγοντες.
Αλλωστε υπάρχουν προϊόντα ρύθμισης σε τράπεζες με χαμηλότερο ποσοστό.
Το δεύτερο σκέλος όσων εξετάζει το Υπουργείο Οικονομικών είναι ο νέος πτωχευτικός κώδικας που βρίσκεται anter portas και θα πρέπει σε πρώτη ή σε δεύτερη φάση να ενσωματώσει και τη δεύτερη ευκαιρία για τους πτωχευμένους ιδιώτες και επιχειρηματίες.
Η πτώχευση συνοδεύεται με εκποίηση της περιουσίας του πτωχού έως ότου καλυφθούν τα χρέη και εάν εκποιηθεί όλη η περιουσία του το υπόλοιπο χρέος παύει να τον βαρύνει.
Τι θα γίνει όμως με όσους αντιμετωπίζουν το φάσμα της πτώχευσης που σημαίνει ρευστοποίηση της περιουσίας τους και τι θα συμβεί με το εύρος των πλειστηριασμών που θα αφορούν τις πρώτες κατοικίες;
Καθώς το νομοσχέδιο είναι σχεδόν βέβαιο πως δεν θα έχει στο σύνολό του ετοιμαστεί μέχρι την 1η Μάη- άλλωστε δεν χρειάζεται αφού η εναρμόνιση με την κοινοτική οδηγία δίδει άλλον έναν χρόνο περιθώριο- το οικονομικό επιτελείο επεργάζεται διάφορες λύσεις προκειμένου από τη μία να ικανοποιήσει τους θεσμούς από την άλλη να μην ανοίξει ένα μεγάλο κοινωνικό μέτωπο.
Η περίφημη επιδότηση του ενοικίου που προβλέπεται στις περιπτώσεις των πτωχών που έχασαν τα σπίτια τους, ενδέχεται να μην λάβει χώρα τότε, δηλαδή μετά την πτώχευση και την απώλεια της πρώτης κατοικίας αλλά νωρίτερα εν είδη ρύθμισης, λένε καλά πληροφορημένες τραπεζικές πηγές.
Πριν δηλαδή την πτώχευση του ιδιώτη ή του επιχειρηματία είναι πιθανόν με πολύ αυστηρά κριτήρια- ακόμη αυστηρότερα εισοδηματικά κριτήρια από εκείνα της ένταξης στην πλατφόρμα για την προστασία της α' κατοικίας- να λάβει χώρα σε εκείνους που επιθυμούν να ρυθμίσουν, επιδότηση της δόσης ή ακόμη και το γνωστό μοντέλο sale and leaseback με επιδότηση εκ νέου της δόσης.
Ειρήνη Σακελλάρη