Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Έντονη η παραβατικότητα στην αγορά του υγραερίου κίνησης

Έντονη η παραβατικότητα στην αγορά του υγραερίου κίνησης
Ο καταναλωτής είναι απροστάτευτος και η αγορά γεμάτη από αθέμιτες πρακτικές
Στην αγορά του υγραερίου κίνησης, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει γνωρίσει μεγάλη άνθηση, παρατηρείται έντονη παραβατικότητα, σε συνδυασμό με έλλειψη ελέγχων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες και ατιμωρησία.
Η παραβατικότητα  μάλιστα έχει ενταθεί μετά την πρόσφατη επιβολή επιπλέον δασμού στο υγραέριο κίνησης.    
Το εκτιμώμενο ύψος της φοροδιαφυγής από το λαθρεμπόριο υγραερίου κίνησης εκτιμάται πως ξεπερνάει τα 20 εκατ. ευρώ ετησίως.

Περιπτώσεις παραβατικότητας
•    Κλοπή στις αντλίες (εκτιμάται ότι μεγάλο μέρος των πρατηρίων παρεμβαίνουν στις αντλίες με διαφόρους τρόπους).
•    Πώληση υγραερίου χαμηλότερης φορολογίας (βιομηχανικό) στα πρατήρια ως υγραερίου κίνησης (λαθρεμπορία). Εκτιμάται ότι πάνω από το 20% του υγραερίου κίνησης που πωλείται  στην Ελλάδα προέρχεται από παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας, χαμηλότερου ΕΦΚ, οι οποίες γίνονται παράνομα.
•    Κάθε λίτρο υγραερίου θέρμανσης κοστίζει περίπου 0,21 ευρώ φθηνότερα από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι το οικονομικό κίνητρο για παραβατική συμπεριφορά μέρουςτων πρατηρίων είναι τώρα ακόμα πιο ισχυρό.

Παρούσα κατάσταση
•    Απουσία Ελέγχων – Ελλιπής εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας – Ψήφιση και εφαρμογή υποτιθέμενων νέων μέτρων, που δημιουργούν υψηλή γραφειοκρατία θα έχουν πολύ περιορισμένη αποτελεσματικότητα  (κατάργηση υποχρέωσης ετήσιου ελέγχου τελωνείων (ΦΕΚ 2100 Β 7/7/2016), υποχρεωτική αναγραφή σε ετήσιες καταστάσεις που υποβάλλονται στα Τελωνεία αριθμών διασάφησης και για τα βιομηχανικά υγραέρια κ.α.).
•    Δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα εισροών/εκροών για το υγραέριο κίνησης.
•    Δεν υπάρχει φορολογικός μηχανισμός συνδεδεμένος με τον διανομέα στα πρατήρια υγραερίου κίνησης (σε αντίθεση με τα πρατήρια υγρών καυσίμων, στα οποία έχει αυτό επιβληθεί εδώ και παρά πολύ καιρό και προ της θέσπισης του Συστήματος  Εισροών εκροών).
•    Έλλειψη πόρων, μέσων, ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς (πχ. Τελωνεία, Μετρολογία, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΚΕΔΑΚ κλπ).
•    Έλλειψη καταρτισμένων στο αντικείμενο, ελεγκτών.
•    Καμία ουσιαστική ποινή που θα απέτρεπε την επανάληψη τέτοιων φαινομένων.
•    Οι περισσότεροι τύποι αντλιών επιδέχονται εύκολα παρεμβάσεις και με διπλές πλακέτες παρακάμπτονται και τα υποτυπώδη συστήματα ελέγχου.

Φθηνά πρατήρια
Προσοχή στα φθηνά πρατήρια, όπως ισχύει για όλα τα καύσιμα και για τον πελάτη του υγραερίου τα φθηνά πρατήρια δεν είναι πάντοτε η καλύτερη επιλογή.
Υπάρχουν δεκάδες πρατήρια στην Αττική που η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο φθηνή, που δεν δικαιολογεί ούτε καν το να μεταφερθεί το καύσιμο από τα διυλιστήρια στο σημείο πώλησης – πολλώ δε μάλλον νόμιμο κέρδος εταιρίας & πρατηρίου.

Σοβαρές συνέπειες για όλους
Για τον καταναλωτή:
•    Όπου υπάρχουν “πειραγμένες” αντλίες, ο καταναλωτής μπορεί να παραλαμβάνει βιομηχανικό υγραέριο ακατάλληλων προδιαγραφών και αμφίβολης ποσότητας. Δηλαδή ο καταναλωτής πληρώνει ένα κακής ποιότητας υγραέριο που οδηγεί σε χαμηλή απόδοση του αυτοκινήτου του. Η κλοπή στην ποσότητα δεν έχει μετρηθεί ποτέ και μπορεί να φτάσει και διψήφιο ποσοστό!
Για το κράτος :
•    Λαθρεμπόριο: Απώλεια εσόδων εκτιμάται πάνω από 20 εκατ. τον χρόνο από διαφυγόντες φόρους & δασμούς.
•    Πλαστά τιμολόγια βιομηχανικού υγραερίου, που παρουσιάζονται ως έξοδα από τους συνεργούς
       Για τον κλάδο :
•    Αθέμιτος ανταγωνισμός.
•    Βάλλονται οικονομικά  οι σωστοί επαγγελματίες του κλάδου (πρατήρια, εταιρίες εμπορίας).
•    Ανεργία.
Για την κοινωνία
•    Εγκληματικότητα/Διαφθορά.
•    Ξέπλυμα μαύρου χρήματος που χρηματοδοτεί παράνομες δραστηριότητες/ τρομοκρατία.

Λύσεις
•    Εφαρμογή φορολογικού μηχανισμού με αυτόματη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης και για τις αντλίες υγραερίου (με ποσότητα (λίτρα) και τιμή, όπως ισχύει και στα υγρά καύσιμα).
•    Αποτελεσματική σφράγιση των αντλιών, ώστε να μην επιδέχονται επεμβάσεις από τους επιτήδειους
•    Άμεση ένταξη του υγραερίου κινητήρων στο σύστημα εισροών/εκροών.
•    Ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών σε ένα κλάδο που γνώρισε μεγάλη και απότομη αύξηση τα τελευταία χρόνια.
•    Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών ή αποδεικνύεται ότι εφοδιάζονται με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης.
•    Αυστηρές ποινές για τις εταιρείες εμπορίας υγραερίου και μεταφορείς που αποδεικνύεται ότι εφοδιάζουν τα πρατήρια με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης, αλλά και για τις βιομηχανίες.
•    Ενημέρωση καταναλωτή

Συμβουλές για καταναλωτές
•    Ψωνίστε από τον επαγγελματία που εμπιστεύεστε και από αξιόπιστα σήματα που έχουν συστήματα έλεγχου ποιότητας και ποσότητας.
•    Προσοχή στις πολύ χαμηλές τιμές! – να είστε υποψιασμένοι σε εξόφθαλμες περιπτώσεις.
•    Αποδείξεις- να ζητάτε πάντα απόδειξη. Επειδή οι αντλίες του υγραερίου κίνησης δεν εκδίδουν αυτόματα αποδείξεις πρέπει ο καταναλωτής να τη ζητάει. Έτσι ο πρατηριούχος υποχρεούται να δηλώσει το προϊόν που πουλάει και δυσκολεύεται να διακινήσει παράνομες ποσότητες.
•    Συχνός έλεγχος της μέσης κατανάλωσης ανά χλμ.- έλεγχος πόσων χιλιομέτρων διανύσατε με ένα γέμισμα.
•    Να μην αλλάζετε πολλά πρατήρια- έτσι έχετε ένα μέτρο σύγκρισης.
Το υγραέριο κίνησης αποτελεί μια μοντέρνα, αξιόπιστη και οικονομική λύση για τον αυτοκινητιστή προσφέροντας κατά μέσο όρο 40-45% οικονομία σε σχέση με την βενζίνη, ακόμα και μετά τις πρόσφατες αυξήσεις, ενώ ταυτόχρονα προστατεύει και το περιβάλλον.
Είναι μια αγορά που τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται με ταχύ ρυθμό και είναι κρίμα να πλήττεται από τέτοιες παράνομες πρακτικές.

Αρχική δημοσίευση: 15/02/2017 07:50

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης