Πως ήρθε στο προσκήνιο το θέμα της αξιοποίησης των 24 δισεκ. που είναι το κεφαλαιακό μαξιλάρι για τις ελληνικές τράπεζες ως μηχανισμός εγγυήσεων...
Ενώ η κυβέρνηση θέλει να αποτρέψει την χρήση 9 δισεκ. από το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 24 δισεκ. που διαθέτει το ελληνικό δημόσιο για το APS ή νόμο Ηρακλή λόγω Capital Requirements Regulation ή CRR ή Κανονισμό Κεφαλαιακών Απαιτήσεων υπάρχουν ακόμη ασαφείς παράμετροι....που χρήζουν προσοχής καθώς οι ευρωπαίοι και ειδικά οι Γερμανοί συνεχίζουν να είναι άτεγκτοι.
Για να γίνει αντιληπτό τι ακριβώς συμβαίνει θα πρέπει πρώτα να δούμε το παρελθόν.
Η Ελλάδα με τον νόμο APS ή Ηρακλής που αφορά τα προβληματικά ανοίγματα των τραπεζών NPEs υιοθέτησε σε μεγάλο ποσοστό την ισχύουσα νομοθεσία σε Ιταλία και άλλες χώρες.
Με βάση τον νόμο που φέρνει η κυβέρνηση και έχει ζητήσει γνώμη από την ΕΚΤ οι ελληνικές τράπεζες θα τιτλοποιούν προβληματικά ανοίγματα NPEs και έναντι αυτών θα εκδίδουν ομόλογα.
Το ελληνικό δημόσιο θα εγγυηθεί μόνο τα senior bond δηλαδή κύρια ομόλογα που εκτιμάται ότι για 30 δισεκ. τιτλοποιήσεις προβληματικών δανείων θα εκδοθούν 9 δισεκ. senior bond.
Στην Ιταλία όλα τα NPEs που τιτλοποιήθηκαν είχαν μηδενική επίδραση στο σταθμισμένο ενεργητικό risk weight assets γιατί με βάση τον κανονισμό των κεφαλαιακών απαιτήσεων CRR η Ιταλία διέθετε επενδυτική βαθμίδα ή investment grade από τους οίκους αξιολόγησης.
Τα Ιταλικά ομόλογα ήταν επιλέξιμα για πράξεις νομισματικής πολιτικής καθώς η Ιταλία είχε βαθμολογία τέτοια ως χώρα που τα ομόλογα της δεν θεωρούνται junk δηλαδή σκουπίδια.
Η Ελλάδα ενώ εφάρμοσε σε μεγάλο βαθμό το Ιταλικό μοντέλο για την συλλογική αντιμετώπιση του προβλήματος των NPEs ωστόσο δεν διαθέτει επενδυτική βαθμίδα.
Τα ελληνικά ομόλογα δεν θεωρούνται επενδυτικής βαθμίδας είναι junk, είναι ακόμη σκουπίδια, οπότε δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μηχανισμός εγγυήσεων ή ακόμη και εάν χρησιμοποιηθούν δεν επαρκούν.
Έτσι ανέκυψε το ζήτημα πως θα καλυφθούν τα 9 δισεκ. κύρια ομόλογα των τραπεζών που θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος ώστε όλη η διαδικασία να έχει μηδενική επίδραση στο μέσο σταθμισμένο ενεργητικό.
Από την μια πλευρά υπάρχει η οδηγία Capital Requirements Regulation ή CRR ή Κανονισμός Κεφαλαιακών Απαιτήσεων της ΕΚΤ, EBA Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής και SSM Μόνιμου Εποπτικού Μηχανισμού των Τραπεζών.
Με βάση αυτό τον κανονισμό η Ελλάδα επειδή δεν πληροί τα κριτήρια και οι τράπεζες αντίστοιχα θα πρέπει το ελληνικό κράτος να παράσχει εγγυήσεις… ότι οι εγγυήσεις που θα δώσει στις τράπεζες είναι αξιόπιστες.
Δηλαδή το CRR απαιτεί… εγγύηση της εγγύησης…
Έτσι λοιπόν ήρθε στο προσκήνιο το θέμα αξιοποίησης των 24 δισεκ. που είναι το κεφαλαιακό μαξιλάρι που δημιουργήθηκε όταν η Ελλάδα βγήκε από το μνημόνιο.
Τα 24 δισεκ. δόθηκαν βέβαια με ένα στόχο να καλυφθούν οι ανάγκες σε ρευστότητα του ελληνικού δημοσίου για το διάστημα 2018 με 2021 εάν δηλαδή δεν κατάφερνε να βγει στις αγορές.
Επίσης το κεφαλαιακό μαξιλάρι που έχει φθάσει τα 30-32 δισεκ. μαζί με τα ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού δημοσίου υπάρχει και ως μηχανισμός ασφαλείας ότι και εάν συμβεί στο μέλλον η Ελλάδα θα έχει πάντα επαρκέστατη ρευστότητα για να καλύψει τις ανάγκες του προϋπολογισμού και του χρέους.
Η ελληνική κυβέρνηση δεν θέλει να χρησιμοποιηθούν τα 9 δισεκ. ως μηχανισμός εγγύησης του ελληνικού δημοσίου για τις εγγυήσεις που θα χορηγήσει στις τράπεζες για τους εξής λόγους
1)Θα αποτελεί – έστω και τυπικά – αρνητική εξέλιξη ένα κράτος να χρειάζεται εγγυήσεις για να παράσχει… εγγυήσεις
Ουσιαστικά τα 9 δισεκ. του κεφαλαιακού μαξιλαριού θα χρησιμοποιηθούν ως εγγύηση στα 9 δισεκ που αντιστοιχούν στις εγγυήσεις που θα παράσχει το ελληνικό κράτος στις ελληνικές τράπεζες.
Πολύ πιο απλά για τα 9 δισεκ. εγγυήσεις στις τράπεζες θα πρέπει το ελληνικό κράτος να φέρει μετρητά εγγυήσεις από το κεφαλαιακό μαξιλάρι.
Αυτό δεν έχει ξανασυμβεί στην Ευρώπη.
2)Θα δείξει στις αγορές ότι ούτε η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη φερεγγυότητα, ούτε και οι τράπεζες οπότε θα είναι ένα εμπόδιο στις αξιολογήσεις των επενδυτικών οίκων.
Βέβαια από την άλλη οι εγγυήσεις σε μετρητά είναι ανώτερης διαβάθμισης ακόμη και από μια πολύ καλή βαθμολογία
3)Η Ελλάδα δεν θέλει να χρησιμοποιήσει το κεφαλαιακό μαξιλάρι συν τοις άλλοις και γιατί αυτό έχει δημιουργηθεί για το χρέος και την χρηματοδότηση του προϋπολογισμού για άλλο σκοπό και σίγουρα ενδέχεται η μείωση του να επιδράσει αρνητικά στην ελληνική αγορά ομολόγων καθώς μειώνεται το δίχτυ ασφαλείας.
Βέβαια η Ελλάδα δανείζεται με επιτόκια που βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά οπότε ίσως το εμπόδιο αυτό ξεπεραστεί.
4)Η ελληνική κυβέρνηση είναι αληθές ότι προσπαθεί να βρει λύση στο πρόβλημα ειδικά μάλιστα που όλα αυτά τα ζητήματα εγείρονται και από την Γερμανία στο πλαίσιο της τελικής διαμόρφωσης του πλαισίου για την πανευρωπαϊκή εγγύηση καταθέσεων.
Στο Υπουργείο Οικονομικών επικρατεί αισιοδοξία ότι το ζήτημα αυτό με τα 9 δισεκ. από το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 24 δισεκ. ως εγγυήσεις θα αντιμετωπιστεί χωρίς τελικώς να χρειαστεί να χρησιμοποιηθούν τα 9 δισεκ. άπαξ και η Ελλάδα έχει βγει από τα μνημόνια και φέρει αξιοπιστία.
Σύμμαχος της Ελλάδος στην προσπάθεια αυτή είναι οι χώρες του Νότου και βεβαίως η Γαλλία που θέλει να διασφαλίσει το τραπεζικό της σύστημα.
Υπάρχει και ένας αντίλογος όμως που αναφέρει ότι ακόμη και εάν χρησιμοποιηθούν τα 9 δισεκ. από το κεφαλαιακό μαξιλάρι όταν η Ελλάδα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα τότε αυτομάτως τα 9 δισεκ. θα αποσυρθούν γιατί οι χώρες με επενδυτική βαθμίδα δεν χρειάζονται πρόσθετες εγγυήσεις.
Κάθε χώρα μπορεί να εγγυάται αλλά ειδικά στην Ελλάδα ζητούν εγγυήσεις για τις εγγυήσεις που παρέχει στις τράπεζες.
Το οικονομικό επιτελείο υπό τον Γ. Ζαββό τον υφυπουργό υπεύθυνο για τις τράπεζες και η διοίκηση της ΤτΕ συναντήθηκαν στις 29 Νοεμβρίου 2019 με επίκεντρο μεταξύ άλλων και το ζήτημα των εγγυήσεων.
Ο Ζαββός έχει προσπαθήσει πολύ να φέρει καλά αποτελέσματα προς όφελος των τραπεζών και της οικονομίας.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Για να γίνει αντιληπτό τι ακριβώς συμβαίνει θα πρέπει πρώτα να δούμε το παρελθόν.
Η Ελλάδα με τον νόμο APS ή Ηρακλής που αφορά τα προβληματικά ανοίγματα των τραπεζών NPEs υιοθέτησε σε μεγάλο ποσοστό την ισχύουσα νομοθεσία σε Ιταλία και άλλες χώρες.
Με βάση τον νόμο που φέρνει η κυβέρνηση και έχει ζητήσει γνώμη από την ΕΚΤ οι ελληνικές τράπεζες θα τιτλοποιούν προβληματικά ανοίγματα NPEs και έναντι αυτών θα εκδίδουν ομόλογα.
Το ελληνικό δημόσιο θα εγγυηθεί μόνο τα senior bond δηλαδή κύρια ομόλογα που εκτιμάται ότι για 30 δισεκ. τιτλοποιήσεις προβληματικών δανείων θα εκδοθούν 9 δισεκ. senior bond.
Στην Ιταλία όλα τα NPEs που τιτλοποιήθηκαν είχαν μηδενική επίδραση στο σταθμισμένο ενεργητικό risk weight assets γιατί με βάση τον κανονισμό των κεφαλαιακών απαιτήσεων CRR η Ιταλία διέθετε επενδυτική βαθμίδα ή investment grade από τους οίκους αξιολόγησης.
Τα Ιταλικά ομόλογα ήταν επιλέξιμα για πράξεις νομισματικής πολιτικής καθώς η Ιταλία είχε βαθμολογία τέτοια ως χώρα που τα ομόλογα της δεν θεωρούνται junk δηλαδή σκουπίδια.
Η Ελλάδα ενώ εφάρμοσε σε μεγάλο βαθμό το Ιταλικό μοντέλο για την συλλογική αντιμετώπιση του προβλήματος των NPEs ωστόσο δεν διαθέτει επενδυτική βαθμίδα.
Τα ελληνικά ομόλογα δεν θεωρούνται επενδυτικής βαθμίδας είναι junk, είναι ακόμη σκουπίδια, οπότε δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μηχανισμός εγγυήσεων ή ακόμη και εάν χρησιμοποιηθούν δεν επαρκούν.
Έτσι ανέκυψε το ζήτημα πως θα καλυφθούν τα 9 δισεκ. κύρια ομόλογα των τραπεζών που θα εγγυηθεί το ελληνικό κράτος ώστε όλη η διαδικασία να έχει μηδενική επίδραση στο μέσο σταθμισμένο ενεργητικό.
Από την μια πλευρά υπάρχει η οδηγία Capital Requirements Regulation ή CRR ή Κανονισμός Κεφαλαιακών Απαιτήσεων της ΕΚΤ, EBA Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής και SSM Μόνιμου Εποπτικού Μηχανισμού των Τραπεζών.
Με βάση αυτό τον κανονισμό η Ελλάδα επειδή δεν πληροί τα κριτήρια και οι τράπεζες αντίστοιχα θα πρέπει το ελληνικό κράτος να παράσχει εγγυήσεις… ότι οι εγγυήσεις που θα δώσει στις τράπεζες είναι αξιόπιστες.
Δηλαδή το CRR απαιτεί… εγγύηση της εγγύησης…
Έτσι λοιπόν ήρθε στο προσκήνιο το θέμα αξιοποίησης των 24 δισεκ. που είναι το κεφαλαιακό μαξιλάρι που δημιουργήθηκε όταν η Ελλάδα βγήκε από το μνημόνιο.
Τα 24 δισεκ. δόθηκαν βέβαια με ένα στόχο να καλυφθούν οι ανάγκες σε ρευστότητα του ελληνικού δημοσίου για το διάστημα 2018 με 2021 εάν δηλαδή δεν κατάφερνε να βγει στις αγορές.
Επίσης το κεφαλαιακό μαξιλάρι που έχει φθάσει τα 30-32 δισεκ. μαζί με τα ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού δημοσίου υπάρχει και ως μηχανισμός ασφαλείας ότι και εάν συμβεί στο μέλλον η Ελλάδα θα έχει πάντα επαρκέστατη ρευστότητα για να καλύψει τις ανάγκες του προϋπολογισμού και του χρέους.
Η ελληνική κυβέρνηση δεν θέλει να χρησιμοποιηθούν τα 9 δισεκ. ως μηχανισμός εγγύησης του ελληνικού δημοσίου για τις εγγυήσεις που θα χορηγήσει στις τράπεζες για τους εξής λόγους
1)Θα αποτελεί – έστω και τυπικά – αρνητική εξέλιξη ένα κράτος να χρειάζεται εγγυήσεις για να παράσχει… εγγυήσεις
Ουσιαστικά τα 9 δισεκ. του κεφαλαιακού μαξιλαριού θα χρησιμοποιηθούν ως εγγύηση στα 9 δισεκ που αντιστοιχούν στις εγγυήσεις που θα παράσχει το ελληνικό κράτος στις ελληνικές τράπεζες.
Πολύ πιο απλά για τα 9 δισεκ. εγγυήσεις στις τράπεζες θα πρέπει το ελληνικό κράτος να φέρει μετρητά εγγυήσεις από το κεφαλαιακό μαξιλάρι.
Αυτό δεν έχει ξανασυμβεί στην Ευρώπη.
2)Θα δείξει στις αγορές ότι ούτε η Ελλάδα δεν διαθέτει ακόμη φερεγγυότητα, ούτε και οι τράπεζες οπότε θα είναι ένα εμπόδιο στις αξιολογήσεις των επενδυτικών οίκων.
Βέβαια από την άλλη οι εγγυήσεις σε μετρητά είναι ανώτερης διαβάθμισης ακόμη και από μια πολύ καλή βαθμολογία
3)Η Ελλάδα δεν θέλει να χρησιμοποιήσει το κεφαλαιακό μαξιλάρι συν τοις άλλοις και γιατί αυτό έχει δημιουργηθεί για το χρέος και την χρηματοδότηση του προϋπολογισμού για άλλο σκοπό και σίγουρα ενδέχεται η μείωση του να επιδράσει αρνητικά στην ελληνική αγορά ομολόγων καθώς μειώνεται το δίχτυ ασφαλείας.
Βέβαια η Ελλάδα δανείζεται με επιτόκια που βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά οπότε ίσως το εμπόδιο αυτό ξεπεραστεί.
4)Η ελληνική κυβέρνηση είναι αληθές ότι προσπαθεί να βρει λύση στο πρόβλημα ειδικά μάλιστα που όλα αυτά τα ζητήματα εγείρονται και από την Γερμανία στο πλαίσιο της τελικής διαμόρφωσης του πλαισίου για την πανευρωπαϊκή εγγύηση καταθέσεων.
Στο Υπουργείο Οικονομικών επικρατεί αισιοδοξία ότι το ζήτημα αυτό με τα 9 δισεκ. από το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 24 δισεκ. ως εγγυήσεις θα αντιμετωπιστεί χωρίς τελικώς να χρειαστεί να χρησιμοποιηθούν τα 9 δισεκ. άπαξ και η Ελλάδα έχει βγει από τα μνημόνια και φέρει αξιοπιστία.
Σύμμαχος της Ελλάδος στην προσπάθεια αυτή είναι οι χώρες του Νότου και βεβαίως η Γαλλία που θέλει να διασφαλίσει το τραπεζικό της σύστημα.
Υπάρχει και ένας αντίλογος όμως που αναφέρει ότι ακόμη και εάν χρησιμοποιηθούν τα 9 δισεκ. από το κεφαλαιακό μαξιλάρι όταν η Ελλάδα αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα τότε αυτομάτως τα 9 δισεκ. θα αποσυρθούν γιατί οι χώρες με επενδυτική βαθμίδα δεν χρειάζονται πρόσθετες εγγυήσεις.
Κάθε χώρα μπορεί να εγγυάται αλλά ειδικά στην Ελλάδα ζητούν εγγυήσεις για τις εγγυήσεις που παρέχει στις τράπεζες.
Το οικονομικό επιτελείο υπό τον Γ. Ζαββό τον υφυπουργό υπεύθυνο για τις τράπεζες και η διοίκηση της ΤτΕ συναντήθηκαν στις 29 Νοεμβρίου 2019 με επίκεντρο μεταξύ άλλων και το ζήτημα των εγγυήσεων.
Ο Ζαββός έχει προσπαθήσει πολύ να φέρει καλά αποτελέσματα προς όφελος των τραπεζών και της οικονομίας.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr