Πιθανό το λουκέτο για επιχειρήσεις του κλάδου, από τον συνδυασμό προστίμων και μεγάλων μη ανταποδοτικών επενδύσεων
Απειλή για τη βιωσιμότητα εταιριών του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών θα επιφέρει η επανάληψη στη νέα εθνική στρατηγική ενεργειακής εξοικονόμησης, για την περίοδο 2021-2030, του λάθους που έγινε στον προηγούμενο ενεργειακό σχεδιασμό, με την επιβολή στον κλάδο υποχρεωτικών στόχων εξοικονόμησης έως το 2020 για τους πελάτες τους.
Αυτό επισήμαναν σε χθεσινή τους συνέντευξη Τύπου οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), με τον πρόεδρο του Συνδέσμου, Γιάννη Αληγιζάκη, να σημειώνει ότι μία σειρά ευνοϊκών παραγόντων δείχνουν πως οι εταιρίες δεν θα επιβαρυνθούν τελικά με πρόστιμα το 2020, καθώς φαίνεται πως θα πετύχουν τους στόχους που είχαν αναλάβει στο πλαίσιο του σχεδιασμού για την περίοδο 2017-2020.
Ωστόσο, όπως συμπλήρωσε, αν και στον «οδικό χάρτη» ενεργειακής εξοικονόμησης 2021-2030 ακολουθηθεί η ίδια λογική, και υποχρεωθούν οι εταιρείες εμπορίας να πετύχουν συγκεκριμένα ποσά εξοικονόμησης, εντασσόμενες στα λεγόμενα «καθεστώτα επιβολής», τότε είναι πολύ πιθανό κάποιες από αυτές να βάλουν τελικά λουκέτο.
Κι αυτό γιατί, αυτή τη φορά θα υποχρεωθούν να προβούν σε σημαντικές, μη ανταποδοτικές επενδύσεις, ενώ παράλληλα θα είναι εκ των προτέρων αδύνατο να πετύχουν τα εν λόγω ποσά εξοικονόμησης, με δεδομένο ότι οι ενεργειακοί στόχοι θα είναι τώρα ακόμη μεγαλύτεροι.
Επομένως, εν τέλει θα επιβαρυνθούν και με δυσβάστακτα πρόστιμα μη συμμόρφωσης.
Ανοικτός ο τρόπος εφαρμογής των «καθεστώτων επιβολής»
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Σύνδεσμος δηλώνει αντίθετος στο ενδεχόμενο ο κλάδος εμπορίας πετρελαιοειδών να αναλάβει ξανά υποχρεώσεις ενεργειακής απόδοσης, επιδιώκοντας διάλογο με την πολιτεία.
«Έχουμε ήδη στείλει επιστολές στα αρμόδια υπουργεία, ενώ συναντηθήκαμε για το θέμα την περασμένη εβδομάδα με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεράσιμο Θωμά, καθώς προς το παρόν μόνο το ΥΠΕΝ έχει ανταποκριθεί στις κρούσεις μας», τόνισε ο κ. Αληγιζάκης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ, ο υφυπουργός Ενέργειας ανέφερε πως ακόμη δεν έχει αποφασισθεί αν στη στρατηγική ενεργειακής εξοικονόμησης της περιόδου 2021-2030 θα περιλαμβάνονται δεσμευτικοί στόχοι για συγκεκριμένους κλάδους.
Επίσης, δεν έχει αποσαφηνιστεί κατά πόσο στους κλάδους αυτούς θα συγκαταλέγονται και οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, αλλά και υπό ποιο πλαίσιο.
Εναλλακτικές κρατικές παρεμβάσεις
Στον αντίποδα των δεσμευτικών στόχων, και της απειλής προστίμων, ο ΣΕΕΠΕ έχει καταρτίσει μία σειρά προτεινόμενων κρατικών παρεμβάσεων, οι οποίες έχουν εφαρμοσθεί με επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, πετυχαίνοντας σημαντικά ποσοστά εξοικονόμησης.
«Οι εθνικοί στόχοι ενεργειακής απόδοσης μπορούν να επιτευχθούν εναλλακτικά με δημόσια μέτρα που είναι αποτελεσματικά, χωρίς να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό», επισήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Ενδεικτικά, μεταξύ των μέτρων που προτείνει ο Σύνδεσμος είναι η θέσπιση Συστήματος Πιστοποίησης Εξοικονόμησης Ενέργειας (που εφαρμόζεται σε Γαλλία, Ιταλία, Πολωνία).
Προς την ίδια κατεύθυνση θα συνέβαλε επίσης η δημιουργία «πράσινων» διαδρόμων για τις εμπορικές μεταφορές (που εφαρμόζεται σε Σουηδία, Γερμανία, Αυστρία, Σλοβενία, Σλοβακία, Κροατία), αλλά και η μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους (με εφαρμογή σε Βρετανία και Σουηδία).
Μάλιστα, στο σύνολό τους αυτές οι παρεμβάσεις εκτιμάται πως θα υπερκάλυπταν τα απαιτούμενα ποσοστά ενεργειακής εξοικονόμησης έως το 2030.
Χωρίς άμεση και απευθείας σχέση με τον καταναλωτή
«Το κράτος πρέπει να καταλάβει ποιο λάθος έκανε στον προηγούμενο ενεργειακό σχεδιασμό, για να μην οδηγηθούμε στα ίδια λανθασμένα αποτελέσματα», υπογράμμισε ο κ. Αληγιζάκης.
Όπως συμπλήρωσε, χάρις σε μία σειρά θετικές εξελίξεις, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι στις σχετικές δράσεις συνυπολογίσθηκε τελικά η εισαγωγή πρόσθετων στα καύσιμα που βελτιώνουν την απόδοση των κινητήρων, οι εταιρείες φαίνεται πως θα αποφύγουν τα πρόστιμα για το 2020.
«Ωστόσο, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι το κράτος αποφάσισε να μας εμπλέξει στα “καθεστώτα επιβολής”, παρόλο που η ευρωπαϊκή Οδηγία δίνει τη δυνατότητα εξαίρεσης, αναγνωρίζοντας πως οι εταιρείες εμπορίας δεν έχουν άμεση και απευθείας σχέση με μεγάλο μέρος των τελικών καταναλωτών, καθώς παρεμβάλλονται άλλοι κρίκοι της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως τα πρατήρια ή οι πωλητές πετρελαίου θέρμανσης», υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, τυχόν εκ νέου ένταξη του κλάδου στα καθεστώτα επιβολής, για τον ενεργειακό σχεδιασμό του 2030, όχι μόνο θα επαναλάβει την παραπάνω στρέβλωση, αλλά θα επιφέρει ακόμη μεγαλύτερες υποχρεώσεις στις εταιρείες, με δεδομένο ότι θα είναι ακόμη υψηλότεροι οι στόχοι εξοικονόμησης για το 2030.
Παράλληλα, θα συνεπάγεται μεγάλες επενδύσεις σε λεγόμενα τεχνικά μέτρα (όπως για παράδειγμα χρηματοδοτήσεις για την αλλαγή καυσίμου), ουσιαστικά επιβάλλοντας στις εταιρείες να χρηματοδοτήσουν τη μείωση της αγοράς τους.
Κώστας Δεληγιάννης
kdel@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Αυτό επισήμαναν σε χθεσινή τους συνέντευξη Τύπου οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), με τον πρόεδρο του Συνδέσμου, Γιάννη Αληγιζάκη, να σημειώνει ότι μία σειρά ευνοϊκών παραγόντων δείχνουν πως οι εταιρίες δεν θα επιβαρυνθούν τελικά με πρόστιμα το 2020, καθώς φαίνεται πως θα πετύχουν τους στόχους που είχαν αναλάβει στο πλαίσιο του σχεδιασμού για την περίοδο 2017-2020.
Ωστόσο, όπως συμπλήρωσε, αν και στον «οδικό χάρτη» ενεργειακής εξοικονόμησης 2021-2030 ακολουθηθεί η ίδια λογική, και υποχρεωθούν οι εταιρείες εμπορίας να πετύχουν συγκεκριμένα ποσά εξοικονόμησης, εντασσόμενες στα λεγόμενα «καθεστώτα επιβολής», τότε είναι πολύ πιθανό κάποιες από αυτές να βάλουν τελικά λουκέτο.
Κι αυτό γιατί, αυτή τη φορά θα υποχρεωθούν να προβούν σε σημαντικές, μη ανταποδοτικές επενδύσεις, ενώ παράλληλα θα είναι εκ των προτέρων αδύνατο να πετύχουν τα εν λόγω ποσά εξοικονόμησης, με δεδομένο ότι οι ενεργειακοί στόχοι θα είναι τώρα ακόμη μεγαλύτεροι.
Επομένως, εν τέλει θα επιβαρυνθούν και με δυσβάστακτα πρόστιμα μη συμμόρφωσης.
Ανοικτός ο τρόπος εφαρμογής των «καθεστώτων επιβολής»
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Σύνδεσμος δηλώνει αντίθετος στο ενδεχόμενο ο κλάδος εμπορίας πετρελαιοειδών να αναλάβει ξανά υποχρεώσεις ενεργειακής απόδοσης, επιδιώκοντας διάλογο με την πολιτεία.
«Έχουμε ήδη στείλει επιστολές στα αρμόδια υπουργεία, ενώ συναντηθήκαμε για το θέμα την περασμένη εβδομάδα με τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γεράσιμο Θωμά, καθώς προς το παρόν μόνο το ΥΠΕΝ έχει ανταποκριθεί στις κρούσεις μας», τόνισε ο κ. Αληγιζάκης.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ, ο υφυπουργός Ενέργειας ανέφερε πως ακόμη δεν έχει αποφασισθεί αν στη στρατηγική ενεργειακής εξοικονόμησης της περιόδου 2021-2030 θα περιλαμβάνονται δεσμευτικοί στόχοι για συγκεκριμένους κλάδους.
Επίσης, δεν έχει αποσαφηνιστεί κατά πόσο στους κλάδους αυτούς θα συγκαταλέγονται και οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, αλλά και υπό ποιο πλαίσιο.
Εναλλακτικές κρατικές παρεμβάσεις
Στον αντίποδα των δεσμευτικών στόχων, και της απειλής προστίμων, ο ΣΕΕΠΕ έχει καταρτίσει μία σειρά προτεινόμενων κρατικών παρεμβάσεων, οι οποίες έχουν εφαρμοσθεί με επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, πετυχαίνοντας σημαντικά ποσοστά εξοικονόμησης.
«Οι εθνικοί στόχοι ενεργειακής απόδοσης μπορούν να επιτευχθούν εναλλακτικά με δημόσια μέτρα που είναι αποτελεσματικά, χωρίς να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό», επισήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Ενδεικτικά, μεταξύ των μέτρων που προτείνει ο Σύνδεσμος είναι η θέσπιση Συστήματος Πιστοποίησης Εξοικονόμησης Ενέργειας (που εφαρμόζεται σε Γαλλία, Ιταλία, Πολωνία).
Προς την ίδια κατεύθυνση θα συνέβαλε επίσης η δημιουργία «πράσινων» διαδρόμων για τις εμπορικές μεταφορές (που εφαρμόζεται σε Σουηδία, Γερμανία, Αυστρία, Σλοβενία, Σλοβακία, Κροατία), αλλά και η μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους (με εφαρμογή σε Βρετανία και Σουηδία).
Μάλιστα, στο σύνολό τους αυτές οι παρεμβάσεις εκτιμάται πως θα υπερκάλυπταν τα απαιτούμενα ποσοστά ενεργειακής εξοικονόμησης έως το 2030.
Χωρίς άμεση και απευθείας σχέση με τον καταναλωτή
«Το κράτος πρέπει να καταλάβει ποιο λάθος έκανε στον προηγούμενο ενεργειακό σχεδιασμό, για να μην οδηγηθούμε στα ίδια λανθασμένα αποτελέσματα», υπογράμμισε ο κ. Αληγιζάκης.
Όπως συμπλήρωσε, χάρις σε μία σειρά θετικές εξελίξεις, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι στις σχετικές δράσεις συνυπολογίσθηκε τελικά η εισαγωγή πρόσθετων στα καύσιμα που βελτιώνουν την απόδοση των κινητήρων, οι εταιρείες φαίνεται πως θα αποφύγουν τα πρόστιμα για το 2020.
«Ωστόσο, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι το κράτος αποφάσισε να μας εμπλέξει στα “καθεστώτα επιβολής”, παρόλο που η ευρωπαϊκή Οδηγία δίνει τη δυνατότητα εξαίρεσης, αναγνωρίζοντας πως οι εταιρείες εμπορίας δεν έχουν άμεση και απευθείας σχέση με μεγάλο μέρος των τελικών καταναλωτών, καθώς παρεμβάλλονται άλλοι κρίκοι της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως τα πρατήρια ή οι πωλητές πετρελαίου θέρμανσης», υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, τυχόν εκ νέου ένταξη του κλάδου στα καθεστώτα επιβολής, για τον ενεργειακό σχεδιασμό του 2030, όχι μόνο θα επαναλάβει την παραπάνω στρέβλωση, αλλά θα επιφέρει ακόμη μεγαλύτερες υποχρεώσεις στις εταιρείες, με δεδομένο ότι θα είναι ακόμη υψηλότεροι οι στόχοι εξοικονόμησης για το 2030.
Παράλληλα, θα συνεπάγεται μεγάλες επενδύσεις σε λεγόμενα τεχνικά μέτρα (όπως για παράδειγμα χρηματοδοτήσεις για την αλλαγή καυσίμου), ουσιαστικά επιβάλλοντας στις εταιρείες να χρηματοδοτήσουν τη μείωση της αγοράς τους.
Κώστας Δεληγιάννης
kdel@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr