Ποιες είναι οι βασικές αιτίες για το ακραίο ράλι στα ελληνικά ομόλογα που δίνει ώθηση και στο χρηματιστήριο;
Μια άκρως επικίνδυνη φούσκα, που δεν έχει καμία λογική, δεν υποστηρίζεται από κανένα θεμελιώδες στοιχείο της οικονομίας και ειδικά το χρέος έχει δημιουργηθεί με επίκεντρο τις αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων.
Σημειώνεται ράλι στα ελληνικά ομόλογα που δεν σχετίζεται με το εάν θα έρθει στην εξουσία η ΝΔ – λειτουργεί επικουρικά ο παράγοντας αυτός -.
Το ράλι στα ομόλογα συντηρεί και την ανοδική κίνηση στο ελληνικό χρηματιστήριο, τα ομόλογα δίνουν ώθηση στις μετοχές.
Η βασική αιτία του ράλι στα ελληνικά ομόλογα είναι το κύμα μαζικών αγορών που εκδηλώνεται σε όλα τα ομόλογα της ευρωζώνης που καταγράφουν συνεχή ιστορικά χαμηλά λόγω της προσδοκίας ότι η ΕΚΤ θα ξεκινήσει νέο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης και δεν θα περιοριστεί μόνο σε ένα νέο γύρο TLTRs φθηνής ρευστότητας προς τις τράπεζες.
Έτσι εξηγείται γιατί π.χ. η Γερμανία διαθέτει 24 ομόλογα εκ των οποίων μόνο 3 έχουν θετική απόδοση, μέχρι και τα 15 χρόνια οι αποδόσεις είναι αρνητικές.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα Ιρλανδικά, Πορτογαλικά, Ισπανικά, Γερμανικά, Κυπριακά ομόλογα σημειώνουν συνεχή ιστορικά χαμηλά.
Η Κύπρος πριν μήνες είχε εκδώσει 10ετές ομόλογο με επιτόκιο 2,40% και σήμερα η απόδοση έχει υποχωρήσει στο 0,60%.
Λόγω αυτού του ράλι που συντελείται οι επενδυτές έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους και στα ελληνικά ομόλογα και δεν είναι τυχαίο ότι το 10ετές ελληνικό υποχώρησε στο 2,30% που αποτελεί ιστορικό χαμηλό όλων των εποχών.
Για την ιστορία το χαμηλότερο ιστορικό χαμηλό για 10ετές ελληνικό ομόλογο είχε σημειωθεί το 2005 στο 3,31%.
Ποτέ στην ιστορία η καμπύλη αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων δεν είχε υποστεί τέτοιας κλίμακας πτώση απόρροια του ράλι στις τιμές των ομολόγων.
Όταν οι τιμές αυξάνονται και οι αποδόσεις υποχωρούν σημαίνει ότι το κράτος είναι αξιόπιστο, τα ομόλογα είναι αξιόπιστα οπότε οι επενδυτές τα αγοράζουν ανεβάζοντας τις τιμές και ρίχνοντας τις αποδόσεις.
Τα ελληνικά ομόλογα όμως γιατί σημειώνουν ράλι;
Οι βασικές αιτίες είναι κατά βάση τρεις
1)Υπάρχει διάθεση να αγοραστούν τα ομόλογα της ευρωζώνης, σχεδόν 146 ομόλογα έχουν αρνητικό επιτόκιο ή σημειώνουν ιστορικά χαμηλά.
Πρώτη φορά τόσα ομόλογα είχαν αρνητικά επιτόκια και πρώτη φορά καταγράφονται σε τέτοια κλίμακα απανωτά μπαράζ ιστορικών χαμηλών.
2)Η αγορά εκτιμάει ότι η νέα κυβέρνηση της ΝΔ θα επιχειρήσει να εκδώσει πιο μακροπρόθεσμους τίτλους π.χ. 15 και 20 χρόνια ώστε να δείξει στην αγορά ότι μπορεί να αντλήσει νέα κεφάλαια από τους επενδυτές και πέραν του 2032.
Το 2032 δεν είναι μια τυχαία ημερομηνία, τότε λήγουν τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, το οποίο από πολλούς – και είναι αληθές – δεν είναι βιώσιμο.
Εάν η Ελλάδα π.χ. εκδώσει 15ετές ομόλογο λήξης 2034 το επιτόκιο που θα διαμορφωθεί θα είναι κάτω από 3% δηλαδή επιτόκιο καλύτερο από το ΔΝΤ που είναι μικρότερης διάρκειας ο δανεισμός.
Προσεχώς ακόμη και το 25ετές ομόλογο θα έχει επιτόκιο κάτω από 3%.
Η έκδοση μακροπρόθεσμου ομολόγου με αποδόσεις στο 3% στην Ελλάδα όταν π.χ. στην Γερμανία η αποδόσεις είναι στο 0,18% στα 25 χρόνια είναι βέβαιο ότι έχουν ελκυστικές αποδόσεις.
Η κυβέρνηση της ΝΔ θα επιχειρήσει να εκδώσει 15ετές και 20ετές ομόλογο το επόμενο διάστημα.
3)Η ΕΚΤ και ο Draghi ο επικεφαλής έχουν προαναγγείλει ότι θα μπορούσε να ξεκινήσει ένας νέος γύρος ποσοτικής χαλάρωσης με παράλληλη μείωση επιτοκίων.
Αν και η αντικατάσταση του Draghi στα τέλη Οκτωβρίου 2019 από την ΕΚΤ μπορεί να περιπλέξει τα σχέδια για την νέα νομισματική πολιτική η ουσία είναι ότι ένα νέο QE, νέο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης εύλογα αποτιμάται από τις αγορές και έτσι εξηγείται το ράλι.
Η Ελλάδα με βαθμολογία ΒΒ- δηλαδή δεν είναι επενδυτικής βαθμίδας – investment grade – δεν μπορεί να ενταχθεί σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η πιθανότητα όμως μέσα στο 2020 η Ελλάδα να βαθμολογηθεί και να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα επιτρέπει σε ορισμένα funds να ποντάρουν στο σενάριο ότι θα μπορούσαν και τα ελληνικά ομόλογα να ενταχθούν.
Εάν σήμερα τα ελληνικά ομόλογα εντάσσονταν σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης το 10ετές αντί 2,30% θα ήταν 1,5%.
Όμως η Ελλάδα δεν μπορεί να ενταχθεί άμεσα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Α)Γιατί δεν διαθέτει επενδυτική βαθμίδα δηλαδή πιστοληπτική ικανότητα BBB- και υψηλότερα
Β)Υπάρχει και ένα δεύτερο πρόβλημα.
Ακόμη και εάν η Ελλάδα μπορούσε σήμερα να ενταχθεί σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ τότε θα αντιμετώπιζε το εξής ζήτημα.
Η ΕΚΤ στο νέο πρόγραμμα μπορεί να επαναγοράζει παλαιές εκδόσεις που λήγουν και ανανεώνονται με νέες εκδόσεις ομολόγων.
Ήδη η ΕΚΤ κατέχει κρατικά ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης και κατά την λήξη τους θα μπορούσε να ανανεώσει τις θέσεις που κατέχει αγοράζοντας νέα ομόλογα από την πρωτογενή αγορά.
Π.χ. εάν η Πορτογαλία συμμετέχει στην ποσοτική χαλάρωση με 50 δισεκ. και έληγαν 3 δισεκ. ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ από παλαιά προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης, το πορτογαλικό δημόσιο θα προέβαινε σε νέα δημοπρασία για να καλύψει παλαιές λήξεις και η ΕΚΤ θα μπορούσε να αγοράσει πορτογαλικό χρέος από την πρωτογενή αγορά δηλαδή κατά την δημοπρασία.
Η ΕΚΤ θα συνέχιζε να διατηρεί έκθεση σε πορτογαλικά ομόλογα 50 δισεκ. αλλά θα είχε ανανεώσει τα ομόλογα που έληξαν με νέα.
Η Ελλάδα επειδή δεν συμμετείχε σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης η ΕΚΤ δεν κατέχει ελληνικό χρέος μέσω προγράμματος – δεν περιλαμβάνονται αυτά που αγόρασε το 2012 – οπότε πως θα αγοράσει ομόλογα της Ελλάδος αφού δεν κατέχει ελληνικό χρέος;
Αυτό είναι ένα πρόβλημα που δεν έχει αντιμετωπιστεί, ούτε μπορεί να αγοράζει από την ελληνική πρωτογενή αγορά άμεσα γιατί αντιβαίνει τους κανόνες, πρέπει να έχει ελληνικό ομόλογο η ΕΚΤ που λήγει για να το αντικαταστήσει με κάποιο νέο το οποίο θα αγοράσει στην πρωτογενή αγορά.
Ορισμένοι θεωρούν ότι τα εμπόδια θα ξεπεραστούν αλλά δεν υπάρχει άλλο ιστορικό προηγούμενο για το πώς ξεπεράστηκαν.
Μετά τα μέσα του 2020 η αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα
Έχει καλλιεργηθεί μια προσδοκία ότι η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί σε investment grade σε επενδυτική βαθμίδα σύντομα.
Πρώτα από όλα θα πρέπει να εξηγήσουμε τι είναι επενδυτική βαθμίδα investment grade, τι σημαίνει για την Ελλάδα, τις τράπεζες και τους πολίτες και το κυριότερο πότε χρονικά θα μπορούσε η Ελλάδα να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα.
Οι εταιρίες αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας Moody’s, Fitch, Standard and Poor’s, DBRS και Scope ουσιαστικά 5 οίκοι αξιολόγησης αποτελούν σημείο αναφοράς για χιλιάδες εταιρίες, επενδυτές, funds, τράπεζες, διαχειριστές κεφαλαίων ανά τον κόσμο.
Η πιστοληπτική ικανότητα είναι το πιστοποιητικό ενός κράτους και μιας εταιρίας για το κόστος δανεισμού των ομολόγων κρατικών και εταιρικών, εάν μια εταιρία ή ένα κρατικό asset είναι επενδύσιμο ή όχι και άλλα…
Η πιστοληπτική ικανότητα ουσιαστικά είναι ένα διαβατήριο για μια χώρα ή μια εταιρία να δανειστεί από τις αγορές, να προσελκύσει επενδυτές γενικώς να είναι επενδύσιμο assets.
Οπότε η έννοια πιστοληπτική ικανότητα έχει βαρύνουσα σημασία καθώς εάν μια χώρα π.χ. δεν έχει πιστοληπτική ικανότητα κανείς επενδυτής δεν δείχνει ενδιαφέρον η χώρα ή η εταιρία βρίσκεται στην αφάνεια.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο νέος πρωθυπουργός της Ελλάδος πολλές φορές έχει αναφέρει ότι η Ελλάδα θα βαθμολογεί ως investment grade ως επενδυτική βαθμίδα.
Οι αξιολογήσεις θα λέγαμε ότι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες αυτές που είναι επενδυτική βαθμίδας δηλαδή ΒΒΒ- και υψηλότερα και αυτές που δεν είναι επενδυτικής βαθμίδας δηλαδή junk bond δηλαδή ομόλογα σκουπίδια.
Τα ομόλογα σκουπίδια έχουν διαβαθμίσεις με βάση το ρίσκο, η Ελλάδα είχε φθάσει μέχρι την επιλεκτική χρεοκοπία.
Οι κλίμακες αξιολόγησης θεσμοθετήθηκαν πριν 80 χρόνια και στηρίζονται στο βρετανικό αλφάβητο.
Οι χώρες που έχουν βαθμολογία investment grade θεωρούνται χώρες υψηλής αξιοπιστίας, το χρέος είναι βιώσιμο άρα και εξυπηρετήσιμο και αντιμετωπίζονται από τους διεθνείς επενδυτές με όρους κανονικότητας.
Οι κεντρικές τράπεζες έδωσαν βαρύτητα στην επενδυτική βαθμίδα γιατί μόνο ομόλογα που χαρακτηρίζονται investment grade συμμετέχουν στα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης QE.
Έτσι εξηγείται γιατί τα ελληνικά ομόλογα δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Χρονικά πότε η Ελλάδα θα μπορούσε να βαθμολογεί σε επενδυτική βαθμίδα;
Η περίπτωση της Κύπρου είναι ένας καλός χρονικός οδηγός για το πότε μπορεί να αναβαθμιστεί η Ελλάδα.
Η Κύπρος τον Οκτώβριο του 2016 είχε βαθμολογία ΒΒ- (όπως είναι σήμερα η ανώτατη βαθμολογία της Ελλάδος από την Fitch και DBRs) και χρειάστηκαν να περάσουν δύο χρόνια τον Σεπτέμβριο του 2018 όπου η Standard and Poor’s αναβάθμισε την Κύπρο σε ΒΒΒ- δηλαδή σε επενδυτική βαθμίδα.
Η Κύπρος είχε υψηλό ΑΕΠ, υψηλά NPEs αλλά χαμηλό χρέος προς ΑΕΠ στο 94%.
Με βάση το μοντέλο Κύπρου η Ελλάδα βαθμολογήθηκε ΒΒ- από την Fitch Αύγουστο του 2018 και θα μπορούσε να βαθμολογηθεί σε επενδυτική βαθμίδα προς το τέλος του 2020.
Η Ελλάδα απέχει τρεις βαθμίδες από το να βαθμολογηθεί σε επενδυτική βαθμίδα.
Όμως η Ελλάδα έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα ότι η σχέση χρέους προς ΑΕΠ είναι στο 185% με την χειρότερη σχέση χρέους προς ΑΕΠ στην ευρωζώνη.
Από την άλλη το χρέος σε σύνολο 357 δισεκ. τα 252 δισεκ. είναι των μηχανισμών στήριξης δηλαδή η δομή του ελληνικού χρέους έχει μοναδικότητα.
Η Ελλάδα άπαξ και έχει μειονέκτημα λόγω χρέους θα πρέπει να επιδείξει πολύ καλά στοιχεία στο ΑΕΠ δηλαδή ρυθμό ανάπτυξης υψηλό π.χ. 4% που αναφέρει ο Μητσοτάκης με παράλληλη μείωση των NPEs των τραπεζών σε τέτοιο βαθμό που να αναγνωρίζεται η μείωση του κινδύνου.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Σημειώνεται ράλι στα ελληνικά ομόλογα που δεν σχετίζεται με το εάν θα έρθει στην εξουσία η ΝΔ – λειτουργεί επικουρικά ο παράγοντας αυτός -.
Το ράλι στα ομόλογα συντηρεί και την ανοδική κίνηση στο ελληνικό χρηματιστήριο, τα ομόλογα δίνουν ώθηση στις μετοχές.
Η βασική αιτία του ράλι στα ελληνικά ομόλογα είναι το κύμα μαζικών αγορών που εκδηλώνεται σε όλα τα ομόλογα της ευρωζώνης που καταγράφουν συνεχή ιστορικά χαμηλά λόγω της προσδοκίας ότι η ΕΚΤ θα ξεκινήσει νέο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης και δεν θα περιοριστεί μόνο σε ένα νέο γύρο TLTRs φθηνής ρευστότητας προς τις τράπεζες.
Έτσι εξηγείται γιατί π.χ. η Γερμανία διαθέτει 24 ομόλογα εκ των οποίων μόνο 3 έχουν θετική απόδοση, μέχρι και τα 15 χρόνια οι αποδόσεις είναι αρνητικές.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα Ιρλανδικά, Πορτογαλικά, Ισπανικά, Γερμανικά, Κυπριακά ομόλογα σημειώνουν συνεχή ιστορικά χαμηλά.
Η Κύπρος πριν μήνες είχε εκδώσει 10ετές ομόλογο με επιτόκιο 2,40% και σήμερα η απόδοση έχει υποχωρήσει στο 0,60%.
Λόγω αυτού του ράλι που συντελείται οι επενδυτές έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους και στα ελληνικά ομόλογα και δεν είναι τυχαίο ότι το 10ετές ελληνικό υποχώρησε στο 2,30% που αποτελεί ιστορικό χαμηλό όλων των εποχών.
Για την ιστορία το χαμηλότερο ιστορικό χαμηλό για 10ετές ελληνικό ομόλογο είχε σημειωθεί το 2005 στο 3,31%.
Ποτέ στην ιστορία η καμπύλη αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων δεν είχε υποστεί τέτοιας κλίμακας πτώση απόρροια του ράλι στις τιμές των ομολόγων.
Όταν οι τιμές αυξάνονται και οι αποδόσεις υποχωρούν σημαίνει ότι το κράτος είναι αξιόπιστο, τα ομόλογα είναι αξιόπιστα οπότε οι επενδυτές τα αγοράζουν ανεβάζοντας τις τιμές και ρίχνοντας τις αποδόσεις.
Τα ελληνικά ομόλογα όμως γιατί σημειώνουν ράλι;
Οι βασικές αιτίες είναι κατά βάση τρεις
1)Υπάρχει διάθεση να αγοραστούν τα ομόλογα της ευρωζώνης, σχεδόν 146 ομόλογα έχουν αρνητικό επιτόκιο ή σημειώνουν ιστορικά χαμηλά.
Πρώτη φορά τόσα ομόλογα είχαν αρνητικά επιτόκια και πρώτη φορά καταγράφονται σε τέτοια κλίμακα απανωτά μπαράζ ιστορικών χαμηλών.
2)Η αγορά εκτιμάει ότι η νέα κυβέρνηση της ΝΔ θα επιχειρήσει να εκδώσει πιο μακροπρόθεσμους τίτλους π.χ. 15 και 20 χρόνια ώστε να δείξει στην αγορά ότι μπορεί να αντλήσει νέα κεφάλαια από τους επενδυτές και πέραν του 2032.
Το 2032 δεν είναι μια τυχαία ημερομηνία, τότε λήγουν τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, το οποίο από πολλούς – και είναι αληθές – δεν είναι βιώσιμο.
Εάν η Ελλάδα π.χ. εκδώσει 15ετές ομόλογο λήξης 2034 το επιτόκιο που θα διαμορφωθεί θα είναι κάτω από 3% δηλαδή επιτόκιο καλύτερο από το ΔΝΤ που είναι μικρότερης διάρκειας ο δανεισμός.
Προσεχώς ακόμη και το 25ετές ομόλογο θα έχει επιτόκιο κάτω από 3%.
Η έκδοση μακροπρόθεσμου ομολόγου με αποδόσεις στο 3% στην Ελλάδα όταν π.χ. στην Γερμανία η αποδόσεις είναι στο 0,18% στα 25 χρόνια είναι βέβαιο ότι έχουν ελκυστικές αποδόσεις.
Η κυβέρνηση της ΝΔ θα επιχειρήσει να εκδώσει 15ετές και 20ετές ομόλογο το επόμενο διάστημα.
3)Η ΕΚΤ και ο Draghi ο επικεφαλής έχουν προαναγγείλει ότι θα μπορούσε να ξεκινήσει ένας νέος γύρος ποσοτικής χαλάρωσης με παράλληλη μείωση επιτοκίων.
Αν και η αντικατάσταση του Draghi στα τέλη Οκτωβρίου 2019 από την ΕΚΤ μπορεί να περιπλέξει τα σχέδια για την νέα νομισματική πολιτική η ουσία είναι ότι ένα νέο QE, νέο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης εύλογα αποτιμάται από τις αγορές και έτσι εξηγείται το ράλι.
Η Ελλάδα με βαθμολογία ΒΒ- δηλαδή δεν είναι επενδυτικής βαθμίδας – investment grade – δεν μπορεί να ενταχθεί σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η πιθανότητα όμως μέσα στο 2020 η Ελλάδα να βαθμολογηθεί και να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα επιτρέπει σε ορισμένα funds να ποντάρουν στο σενάριο ότι θα μπορούσαν και τα ελληνικά ομόλογα να ενταχθούν.
Εάν σήμερα τα ελληνικά ομόλογα εντάσσονταν σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης το 10ετές αντί 2,30% θα ήταν 1,5%.
Όμως η Ελλάδα δεν μπορεί να ενταχθεί άμεσα σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Α)Γιατί δεν διαθέτει επενδυτική βαθμίδα δηλαδή πιστοληπτική ικανότητα BBB- και υψηλότερα
Β)Υπάρχει και ένα δεύτερο πρόβλημα.
Ακόμη και εάν η Ελλάδα μπορούσε σήμερα να ενταχθεί σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ τότε θα αντιμετώπιζε το εξής ζήτημα.
Η ΕΚΤ στο νέο πρόγραμμα μπορεί να επαναγοράζει παλαιές εκδόσεις που λήγουν και ανανεώνονται με νέες εκδόσεις ομολόγων.
Ήδη η ΕΚΤ κατέχει κρατικά ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης και κατά την λήξη τους θα μπορούσε να ανανεώσει τις θέσεις που κατέχει αγοράζοντας νέα ομόλογα από την πρωτογενή αγορά.
Π.χ. εάν η Πορτογαλία συμμετέχει στην ποσοτική χαλάρωση με 50 δισεκ. και έληγαν 3 δισεκ. ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ από παλαιά προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης, το πορτογαλικό δημόσιο θα προέβαινε σε νέα δημοπρασία για να καλύψει παλαιές λήξεις και η ΕΚΤ θα μπορούσε να αγοράσει πορτογαλικό χρέος από την πρωτογενή αγορά δηλαδή κατά την δημοπρασία.
Η ΕΚΤ θα συνέχιζε να διατηρεί έκθεση σε πορτογαλικά ομόλογα 50 δισεκ. αλλά θα είχε ανανεώσει τα ομόλογα που έληξαν με νέα.
Η Ελλάδα επειδή δεν συμμετείχε σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης η ΕΚΤ δεν κατέχει ελληνικό χρέος μέσω προγράμματος – δεν περιλαμβάνονται αυτά που αγόρασε το 2012 – οπότε πως θα αγοράσει ομόλογα της Ελλάδος αφού δεν κατέχει ελληνικό χρέος;
Αυτό είναι ένα πρόβλημα που δεν έχει αντιμετωπιστεί, ούτε μπορεί να αγοράζει από την ελληνική πρωτογενή αγορά άμεσα γιατί αντιβαίνει τους κανόνες, πρέπει να έχει ελληνικό ομόλογο η ΕΚΤ που λήγει για να το αντικαταστήσει με κάποιο νέο το οποίο θα αγοράσει στην πρωτογενή αγορά.
Ορισμένοι θεωρούν ότι τα εμπόδια θα ξεπεραστούν αλλά δεν υπάρχει άλλο ιστορικό προηγούμενο για το πώς ξεπεράστηκαν.
Μετά τα μέσα του 2020 η αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα
Έχει καλλιεργηθεί μια προσδοκία ότι η Ελλάδα θα αναβαθμιστεί σε investment grade σε επενδυτική βαθμίδα σύντομα.
Πρώτα από όλα θα πρέπει να εξηγήσουμε τι είναι επενδυτική βαθμίδα investment grade, τι σημαίνει για την Ελλάδα, τις τράπεζες και τους πολίτες και το κυριότερο πότε χρονικά θα μπορούσε η Ελλάδα να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα.
Οι εταιρίες αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας Moody’s, Fitch, Standard and Poor’s, DBRS και Scope ουσιαστικά 5 οίκοι αξιολόγησης αποτελούν σημείο αναφοράς για χιλιάδες εταιρίες, επενδυτές, funds, τράπεζες, διαχειριστές κεφαλαίων ανά τον κόσμο.
Η πιστοληπτική ικανότητα είναι το πιστοποιητικό ενός κράτους και μιας εταιρίας για το κόστος δανεισμού των ομολόγων κρατικών και εταιρικών, εάν μια εταιρία ή ένα κρατικό asset είναι επενδύσιμο ή όχι και άλλα…
Η πιστοληπτική ικανότητα ουσιαστικά είναι ένα διαβατήριο για μια χώρα ή μια εταιρία να δανειστεί από τις αγορές, να προσελκύσει επενδυτές γενικώς να είναι επενδύσιμο assets.
Οπότε η έννοια πιστοληπτική ικανότητα έχει βαρύνουσα σημασία καθώς εάν μια χώρα π.χ. δεν έχει πιστοληπτική ικανότητα κανείς επενδυτής δεν δείχνει ενδιαφέρον η χώρα ή η εταιρία βρίσκεται στην αφάνεια.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο νέος πρωθυπουργός της Ελλάδος πολλές φορές έχει αναφέρει ότι η Ελλάδα θα βαθμολογεί ως investment grade ως επενδυτική βαθμίδα.
Οι αξιολογήσεις θα λέγαμε ότι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες αυτές που είναι επενδυτική βαθμίδας δηλαδή ΒΒΒ- και υψηλότερα και αυτές που δεν είναι επενδυτικής βαθμίδας δηλαδή junk bond δηλαδή ομόλογα σκουπίδια.
Τα ομόλογα σκουπίδια έχουν διαβαθμίσεις με βάση το ρίσκο, η Ελλάδα είχε φθάσει μέχρι την επιλεκτική χρεοκοπία.
Οι κλίμακες αξιολόγησης θεσμοθετήθηκαν πριν 80 χρόνια και στηρίζονται στο βρετανικό αλφάβητο.
Οι χώρες που έχουν βαθμολογία investment grade θεωρούνται χώρες υψηλής αξιοπιστίας, το χρέος είναι βιώσιμο άρα και εξυπηρετήσιμο και αντιμετωπίζονται από τους διεθνείς επενδυτές με όρους κανονικότητας.
Οι κεντρικές τράπεζες έδωσαν βαρύτητα στην επενδυτική βαθμίδα γιατί μόνο ομόλογα που χαρακτηρίζονται investment grade συμμετέχουν στα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης QE.
Έτσι εξηγείται γιατί τα ελληνικά ομόλογα δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Χρονικά πότε η Ελλάδα θα μπορούσε να βαθμολογεί σε επενδυτική βαθμίδα;
Η περίπτωση της Κύπρου είναι ένας καλός χρονικός οδηγός για το πότε μπορεί να αναβαθμιστεί η Ελλάδα.
Η Κύπρος τον Οκτώβριο του 2016 είχε βαθμολογία ΒΒ- (όπως είναι σήμερα η ανώτατη βαθμολογία της Ελλάδος από την Fitch και DBRs) και χρειάστηκαν να περάσουν δύο χρόνια τον Σεπτέμβριο του 2018 όπου η Standard and Poor’s αναβάθμισε την Κύπρο σε ΒΒΒ- δηλαδή σε επενδυτική βαθμίδα.
Η Κύπρος είχε υψηλό ΑΕΠ, υψηλά NPEs αλλά χαμηλό χρέος προς ΑΕΠ στο 94%.
Με βάση το μοντέλο Κύπρου η Ελλάδα βαθμολογήθηκε ΒΒ- από την Fitch Αύγουστο του 2018 και θα μπορούσε να βαθμολογηθεί σε επενδυτική βαθμίδα προς το τέλος του 2020.
Η Ελλάδα απέχει τρεις βαθμίδες από το να βαθμολογηθεί σε επενδυτική βαθμίδα.
Όμως η Ελλάδα έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα ότι η σχέση χρέους προς ΑΕΠ είναι στο 185% με την χειρότερη σχέση χρέους προς ΑΕΠ στην ευρωζώνη.
Από την άλλη το χρέος σε σύνολο 357 δισεκ. τα 252 δισεκ. είναι των μηχανισμών στήριξης δηλαδή η δομή του ελληνικού χρέους έχει μοναδικότητα.
Η Ελλάδα άπαξ και έχει μειονέκτημα λόγω χρέους θα πρέπει να επιδείξει πολύ καλά στοιχεία στο ΑΕΠ δηλαδή ρυθμό ανάπτυξης υψηλό π.χ. 4% που αναφέρει ο Μητσοτάκης με παράλληλη μείωση των NPEs των τραπεζών σε τέτοιο βαθμό που να αναγνωρίζεται η μείωση του κινδύνου.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr