Εγκρίθηκε από τον EFSF η επιστροφή 103 εκατ. ευρώ από τόκους στην Ελλάδα
Την ενεργοποίηση του πακέτου του 1 δισ. ευρώ ως ελάφρυνση του ελληνικού χρέους αποφάσισε ο μόνιμος μηχανισμός στήριξης της Ευρωζώνης, ο ESM, λαμβάνοντας τη σειρά των σχετικών αποφάσεων.
Ειδικότερα, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM), ο οποίος ενεργεί ως αντιπρόσωπος των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ, θα πραγματοποιήσει τη μεταφορά ποσών ισοδύναμων με τα έσοδα που αποκτώνται από εκμεταλλεύσεις των SMP/ANFA και είναι ύψους 644,42 εκατ. ευρώ.
Επίσης, αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα το ποσό των 103 εκατ. ευρώ, μετά από έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), το οποίο προκύπτει από το κλιμακωτό περιθώριο (margin) που κατέβαλε η Ελλάδα για την περίοδο από 1 Ιανουαρίου έως 17 Ιουνίου 2018.
Ο EFSF αποφάσισε, για την περίοδο μεταξύ 17 Ιουνίου 2018 και 17 Ιουνίου 2019, να μειώσει στο μηδέν το περιθώριο κλιμάκωσης, το οποίο ήταν στο 2%, το οποίο θα έπρεπε να καταβληθεί για ορισμένα δάνεια του.
Αυτό θα εξοικονομήσει 226 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το συνολικό όφελος της Ελλάδας που σχετίζεται με αυτές τις αποφάσεις θα ανέλθει σε 329 εκατ. ευρώ.
Αυτή η απόφαση αποτελεί συνέχεια της έγκρισης από τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη, που κοινοποιήθηκε στον ESM από τον Πρόεδρο του EuroWorking Group (EWG) στις 26 Απριλίου 2019.
"Μετά το τέλος του προγράμματος του ESM, η Ελλάδα ανέλαβε τη δέσμευση να συνεχίσει να εφαρμόζει όλες τις βασικές μεταρρυθμίσεις που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος.
Η σημερινή απόφαση του EFSF να μην χρεώνει το περιθώριο αύξησης δείχνει ότι η ελληνική κυβέρνηση τηρεί τις μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις της.
Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για το EFSF / ESM, καθώς έχουμε εκταμιεύσει πάνω από 200 δισ. ευρώ σε δάνεια προς την Ελλάδα.
Η συνέχιση της μεταρρυθμιστικής πορείας θα ενισχύσει το αναπτυξιακό δυναμικό της Ελλάδας, θα ενισχύσει την οικονομία της χώρας και θα διευκολύνει επίσης την Ελλάδα να εξοφλήσει τα δάνειά της", δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ESM και ο CEO της EFSF, Klaus Regling.
"Η μεταφορά των ισοδύναμων ποσών από τα SMP/ANFA είναι επιχορήγηση, όχι δάνειο.
Μαζί με τις μειώσεις του περιθωρίου και την τρέχουσα αποζημίωση, το πακέτο αυτό αντιπροσωπεύει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την Ελλάδα", διευκρινίζει ο Regling.
Το κλιμακωτό περιθώριο ύψους 2% αφορά τη δόση δανείου ύψους 11,3 δισ. ευρώ της χρηματοδοτικής συνδρομής του EFSF για την Ελλάδα (το δεύτερο ελληνικό πρόγραμμα), το οποίο χρησιμοποιήθηκε για να χρηματοδοτήσει την εξαγορά χρέους το 2012.
Το περιθώριο είχε αρχικά προβλεφθεί να εφαρμοστεί σε αυτή τη δόση από το 2017 και μετά.
Στο πλαίσιο των βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, το επιτοκιακό περιθώριο μειώθηκε στο μηδέν για το έτος 2017.
Στο πλαίσιο των επακόλουθων μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, το διοικητικό συμβούλιο του EFSF συμφώνησε σε έναν υπό όρους μηχανισμό για τη μείωση στο 0% του περιθωρίου που αρχίζει με το έτος 2018.
Για την περίοδο έως το 2022, το περιθώριο μπορεί να μειωθεί στο μηδέν με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου κάθε εξάμηνο, για την επόμενη εξαμηνιαία περίοδο.
Κάθε εξαμηνιαία απόφαση που θα μειώνει το περιθώριο στο μηδέν βασίζεται σε μια θετική αξιολόγηση της συνέχισης της εφαρμογής των βασικών μεταρρυθμίσεων που έχει εγκριθεί στο πλαίσιο του προγράμματος ESM και της συμμόρφωσης με τις δεσμεύσεις της μετά το πρόγραμμα.
Το αίτημα για την πρόωρη αποπληρωμή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείο υπέβαλε σήμερα η Ελλάδα στο Euro Working Group
Σύμφωνα με πληροφορίες από το Μέγαρο Μαξίμου, κανένα μέλος δεν ήγειρε ενστάσεις και ως εκ τούτου ξεκινούν οι διαδικασίες με ορίζοντα τον Ιούλιο του 2019.
To EWG συνεδριάζει σήμερα με διευρυμένη ατζέντα για την Ελλάδα, στην οποία περιλαμβάνονται το «πακέτο» με τις διπλές παροχές, τα προαπαιτούμενα της 3ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης και το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων για το 2019, με στόχο να προετοιμάσει την υπουργική σύνοδο της 16ης Μαΐου.
Την Ελλάδα εκπροσωπεί ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης, ο οποίος θα έχει την ευκαιρία να βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις των Ευρωπαίων εταίρων για τα μέτρα φοροελάφρυνσης και αποκατάστασης των απωλειών που έχουν υποστεί συνταξιούχοι και δημόσιοι υπάλληλοι με την καταβολή μιας 13ης σύνταξης ή ενός 13ου μισθού, που έχει προαναγγείλει ο πρωθυπουργός.
Είναι σαφές ότι το νέο «πακέτο» Τσίπρα θα βρεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων με τους επικεφαλής των θεσμών οι οποίοι, 6, 7 και 8 Μαΐου, θα βρίσκονται στην Αθήνα για την επίσημη εκκίνηση της 3ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, που θα ολοκληρωθεί με τη δημοσίευση της σχετικής έκθεσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις 5 Ιουνίου.
Σύμφωνα με το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων, η κυβέρνηση έχει φέτος δυνατότητα για παροχές ακόμη και για 1,1 δισ. ευρώ (200 εκατ. ευρώ παραπάνω σε σχέση με αυτά που διένειμε το 2018), εφόσον πιστοποιηθεί από τους δανειστές η κατάκτηση της νέας πρόβλεψης για πλεόνασμα 4,1% το 2019 έναντι αρχικής εκτίμησης του προϋπολογισμού για 3,6%.
Η διαφορά της μισής ποσοστιαίας μονάδας μεταφράζεται σε 1,1 δισ. ευρώ δημοσιονομικό χώρο, που μπορεί να χρηματοδοτήσει μέρος του κόστους των νέων φοροελαφρύνσεων, το οποίο είναι αρκετά μεγάλο.
Στο σημερινό EWG θα βρεθεί «επί τάπητος» και το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων για το 2019.
Στο κείμενο που εστάλη στις Βρυξέλλες, η κυβέρνηση έχει αναθεωρήσει επί το δυσμενέστερο, στο 2,3% από 2,5%, την πρόβλεψη για τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2019, ενώ γκρίζες οι προβλέψεις και για τα επόμενα χρόνια, με αποκορύφωμα το 2022, όπου ο πήχης για το ΑΕΠ χαμηλώνει στο 2%.
Σε κάθε περίπτωση, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας παραμένει υψηλότερος από το μέσο όρο της ευρωζώνης που αναπτύσσεται με μόλις 1,3%.
Αναφορές θα υπάρξουν και για το νέο Μεσοπρόθεσμο το οποίο προβλέπει πλεονάσματα πάνω από 6% για το 2023.
Στο νέο πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής η κυβέρνηση «ξεδιπλώνει» τη δημοσιονομική πολιτική της επόμενης τετραετίας ενημερώνοντας τους θεσμούς για τις νέες φορολογικές ελαφρύνσεις και τις παροχές που θα μοιρασθούν τα επόμενα χρόνια, αρχής γενομένης από φέτος.
Με το νέο Μεσοπρόθεσμο το οικονομικό επιτελείο επιχειρεί να καθησυχάσει τους θεσμούς για τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς κινδύνους όπως είναι τα ποσά των αναδρομικών που θα επιδικάσουν τα ελληνικά δικαστήρια σε συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλου.
Οι θεσμοί βλέπουν τις δικαστικές αποφάσεις για τις αναδρομικές διεκδικήσεις μισθών και συντάξεων ως τη δεύτερη μεγαλύτερη απειλή μετά την παροδική ύφεση λόγω που παραμονεύει η οποία μπορεί ακόμη να επιφέρει εφάπαξ επιβάρυνση 9,5 δισ. ευρώ για τον ελληνικό προϋπολογισμό και επιβαρύνσεις ύψους 0,75% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση με την καρατόμηση κονδυλίων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που κανονικά θα πήγαιναν για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Ειδικότερα, ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM), ο οποίος ενεργεί ως αντιπρόσωπος των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ, θα πραγματοποιήσει τη μεταφορά ποσών ισοδύναμων με τα έσοδα που αποκτώνται από εκμεταλλεύσεις των SMP/ANFA και είναι ύψους 644,42 εκατ. ευρώ.
Επίσης, αποφάσισε να επιστρέψει στην Ελλάδα το ποσό των 103 εκατ. ευρώ, μετά από έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), το οποίο προκύπτει από το κλιμακωτό περιθώριο (margin) που κατέβαλε η Ελλάδα για την περίοδο από 1 Ιανουαρίου έως 17 Ιουνίου 2018.
Ο EFSF αποφάσισε, για την περίοδο μεταξύ 17 Ιουνίου 2018 και 17 Ιουνίου 2019, να μειώσει στο μηδέν το περιθώριο κλιμάκωσης, το οποίο ήταν στο 2%, το οποίο θα έπρεπε να καταβληθεί για ορισμένα δάνεια του.
Αυτό θα εξοικονομήσει 226 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το συνολικό όφελος της Ελλάδας που σχετίζεται με αυτές τις αποφάσεις θα ανέλθει σε 329 εκατ. ευρώ.
Αυτή η απόφαση αποτελεί συνέχεια της έγκρισης από τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη, που κοινοποιήθηκε στον ESM από τον Πρόεδρο του EuroWorking Group (EWG) στις 26 Απριλίου 2019.
"Μετά το τέλος του προγράμματος του ESM, η Ελλάδα ανέλαβε τη δέσμευση να συνεχίσει να εφαρμόζει όλες τις βασικές μεταρρυθμίσεις που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος.
Η σημερινή απόφαση του EFSF να μην χρεώνει το περιθώριο αύξησης δείχνει ότι η ελληνική κυβέρνηση τηρεί τις μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις της.
Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία για το EFSF / ESM, καθώς έχουμε εκταμιεύσει πάνω από 200 δισ. ευρώ σε δάνεια προς την Ελλάδα.
Η συνέχιση της μεταρρυθμιστικής πορείας θα ενισχύσει το αναπτυξιακό δυναμικό της Ελλάδας, θα ενισχύσει την οικονομία της χώρας και θα διευκολύνει επίσης την Ελλάδα να εξοφλήσει τα δάνειά της", δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ESM και ο CEO της EFSF, Klaus Regling.
"Η μεταφορά των ισοδύναμων ποσών από τα SMP/ANFA είναι επιχορήγηση, όχι δάνειο.
Μαζί με τις μειώσεις του περιθωρίου και την τρέχουσα αποζημίωση, το πακέτο αυτό αντιπροσωπεύει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την Ελλάδα", διευκρινίζει ο Regling.
Το κλιμακωτό περιθώριο ύψους 2% αφορά τη δόση δανείου ύψους 11,3 δισ. ευρώ της χρηματοδοτικής συνδρομής του EFSF για την Ελλάδα (το δεύτερο ελληνικό πρόγραμμα), το οποίο χρησιμοποιήθηκε για να χρηματοδοτήσει την εξαγορά χρέους το 2012.
Το περιθώριο είχε αρχικά προβλεφθεί να εφαρμοστεί σε αυτή τη δόση από το 2017 και μετά.
Στο πλαίσιο των βραχυπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, το επιτοκιακό περιθώριο μειώθηκε στο μηδέν για το έτος 2017.
Στο πλαίσιο των επακόλουθων μεσοπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, το διοικητικό συμβούλιο του EFSF συμφώνησε σε έναν υπό όρους μηχανισμό για τη μείωση στο 0% του περιθωρίου που αρχίζει με το έτος 2018.
Για την περίοδο έως το 2022, το περιθώριο μπορεί να μειωθεί στο μηδέν με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου κάθε εξάμηνο, για την επόμενη εξαμηνιαία περίοδο.
Κάθε εξαμηνιαία απόφαση που θα μειώνει το περιθώριο στο μηδέν βασίζεται σε μια θετική αξιολόγηση της συνέχισης της εφαρμογής των βασικών μεταρρυθμίσεων που έχει εγκριθεί στο πλαίσιο του προγράμματος ESM και της συμμόρφωσης με τις δεσμεύσεις της μετά το πρόγραμμα.
Το αίτημα για την πρόωρη αποπληρωμή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείο υπέβαλε σήμερα η Ελλάδα στο Euro Working Group
Σύμφωνα με πληροφορίες από το Μέγαρο Μαξίμου, κανένα μέλος δεν ήγειρε ενστάσεις και ως εκ τούτου ξεκινούν οι διαδικασίες με ορίζοντα τον Ιούλιο του 2019.
To EWG συνεδριάζει σήμερα με διευρυμένη ατζέντα για την Ελλάδα, στην οποία περιλαμβάνονται το «πακέτο» με τις διπλές παροχές, τα προαπαιτούμενα της 3ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης και το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων για το 2019, με στόχο να προετοιμάσει την υπουργική σύνοδο της 16ης Μαΐου.
Την Ελλάδα εκπροσωπεί ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης, ο οποίος θα έχει την ευκαιρία να βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις των Ευρωπαίων εταίρων για τα μέτρα φοροελάφρυνσης και αποκατάστασης των απωλειών που έχουν υποστεί συνταξιούχοι και δημόσιοι υπάλληλοι με την καταβολή μιας 13ης σύνταξης ή ενός 13ου μισθού, που έχει προαναγγείλει ο πρωθυπουργός.
Είναι σαφές ότι το νέο «πακέτο» Τσίπρα θα βρεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων με τους επικεφαλής των θεσμών οι οποίοι, 6, 7 και 8 Μαΐου, θα βρίσκονται στην Αθήνα για την επίσημη εκκίνηση της 3ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης, που θα ολοκληρωθεί με τη δημοσίευση της σχετικής έκθεσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις 5 Ιουνίου.
Σύμφωνα με το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων, η κυβέρνηση έχει φέτος δυνατότητα για παροχές ακόμη και για 1,1 δισ. ευρώ (200 εκατ. ευρώ παραπάνω σε σχέση με αυτά που διένειμε το 2018), εφόσον πιστοποιηθεί από τους δανειστές η κατάκτηση της νέας πρόβλεψης για πλεόνασμα 4,1% το 2019 έναντι αρχικής εκτίμησης του προϋπολογισμού για 3,6%.
Η διαφορά της μισής ποσοστιαίας μονάδας μεταφράζεται σε 1,1 δισ. ευρώ δημοσιονομικό χώρο, που μπορεί να χρηματοδοτήσει μέρος του κόστους των νέων φοροελαφρύνσεων, το οποίο είναι αρκετά μεγάλο.
Στο σημερινό EWG θα βρεθεί «επί τάπητος» και το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων για το 2019.
Στο κείμενο που εστάλη στις Βρυξέλλες, η κυβέρνηση έχει αναθεωρήσει επί το δυσμενέστερο, στο 2,3% από 2,5%, την πρόβλεψη για τον ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2019, ενώ γκρίζες οι προβλέψεις και για τα επόμενα χρόνια, με αποκορύφωμα το 2022, όπου ο πήχης για το ΑΕΠ χαμηλώνει στο 2%.
Σε κάθε περίπτωση, ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας παραμένει υψηλότερος από το μέσο όρο της ευρωζώνης που αναπτύσσεται με μόλις 1,3%.
Αναφορές θα υπάρξουν και για το νέο Μεσοπρόθεσμο το οποίο προβλέπει πλεονάσματα πάνω από 6% για το 2023.
Στο νέο πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής η κυβέρνηση «ξεδιπλώνει» τη δημοσιονομική πολιτική της επόμενης τετραετίας ενημερώνοντας τους θεσμούς για τις νέες φορολογικές ελαφρύνσεις και τις παροχές που θα μοιρασθούν τα επόμενα χρόνια, αρχής γενομένης από φέτος.
Με το νέο Μεσοπρόθεσμο το οικονομικό επιτελείο επιχειρεί να καθησυχάσει τους θεσμούς για τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς κινδύνους όπως είναι τα ποσά των αναδρομικών που θα επιδικάσουν τα ελληνικά δικαστήρια σε συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλου.
Οι θεσμοί βλέπουν τις δικαστικές αποφάσεις για τις αναδρομικές διεκδικήσεις μισθών και συντάξεων ως τη δεύτερη μεγαλύτερη απειλή μετά την παροδική ύφεση λόγω που παραμονεύει η οποία μπορεί ακόμη να επιφέρει εφάπαξ επιβάρυνση 9,5 δισ. ευρώ για τον ελληνικό προϋπολογισμό και επιβαρύνσεις ύψους 0,75% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση με την καρατόμηση κονδυλίων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που κανονικά θα πήγαιναν για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr