Το investment grade ή επενδυτική βαθμίδα θα βοηθήσει την κυβέρνηση Μητσοτάκη να εκδώσει ομόλογα που θα λήγουν πέραν του ορόσημου που έχει καθοριστεί δηλαδή το 2032
Οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας με βάση τις προβολές σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και η εμφανής – ακόμη τουλάχιστον – αδυναμία έκδοσης ομολόγου λήξης πέραν του 2032 όπου οριοθετούνται τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος…. Αποτελούν τις βασικές προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας και της επόμενης κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Μέχρι τώρα η κυβέρνηση Τσίπρα δεν κατάφερε να πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και μια από τις βασικές αδυναμίες της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν η αδυναμία να κινητοποιήσει τις οικονομικές δυνάμεις σε συνδυασμό με τις δημόσιες επενδύσεις που παρέμειναν υποτονικές…η ανάπτυξη της οικονομίας έμεινε καθηλωμένη.
Ρυθμοί ανάπτυξης 1,9% ή 2% δεν σηματοδοτούν ενθουσιώδη επιστροφή στην κανονικότητα.
Σηματοδοτούν επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε μια κατάσταση όπου ανακτάται σταδιακά η εμπιστοσύνη.
Το απέδειξαν οι επιτυχείς εκδόσεις ομολόγων και η μεγάλη πτώση των αποδόσεων και αντίστοιχα η μεγάλη άνοδος των τιμών των κρατικών ομολόγων.
Εάν αναλυθεί με προσοχή η μεθοδολογία τόσο του ESM όσο και του ΔΝΤ στις προβολές που έχουν κάνει για το μέλλον της Ελλάδος εξάγεται το συμπέρασμα ότι … προβλέπουν 1% κατά μέσο όρο αύξηση του ΑΕΠ για τα επόμενα 40 χρόνια.
Όμως με βάση το κόστος εργασίας και την παραγωγικότητα σε πραγματικούς όρους η Ελλάδα αναπτύσσεται με ρυθμό -0,7%.
Απουσιάζει η δυναμική από την Ελλάδα και την οικονομία.
Οι επενδυτές αγοράζουν μετοχές, αγοράζουν ομόλογα γιατί επανατιμολογούν τον ελληνικό κίνδυνο που μετριάζεται αλλά δεν έχουν αλλάξει δομικά τα προβλήματα που ταλανίζουν την Ελλάδα.
Οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της Ελλάδος σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα θα πρέπει να συνδυαστούν με την απαίτηση των δανειστών η Ελλάδα να διατηρεί πρωτογενή πλεονάσματα έως το 2022 περί το 3,5% και μετά το 2022 στα 2,2% του ΑΕΠ.
Η Ελλάδα με ΑΕΠ π.χ. 200 δισεκ. ευρώ θα πρέπει να διακρατεί 4,4 δισεκ. ευρώ για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Ιστορικά καμία χώρα δεν έχει πετύχει σε τόσο μακροπρόθεσμο ορίζοντα τέτοιας κλίμακας αύξηση του ΑΕΠ στο 1% ετησίως.
Το 1% είναι ο μέσος όρος καθώς μια χρονιά μπορεί να έχει π.χ. 2,5% και μια άλλη 0,5% κ.ο.κ.
Ο Μητσοτάκης πολλές φορές έχει επικεντρωθεί σε δύο ζητήματα ότι θα εστιάσει στους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και ότι επιδίωξη του είναι στο τέλος του 2020 η Ελλάδα να έχει αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα.
Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης είναι προαπαιτούμενο για να μπορέσει να τροφοδοτήσει την οικονομία με ρευστότητα και επαρκεί κεφάλαια και ορθώς εστιάζει στους υψηλούς ρυθμούς στο ΑΕΠ.
Όμως η επενδυτική βαθμίδα investment grade δηλαδή πιστοληπτική ικανότητα από τους οίκους αξιολόγησης Standard and Poor’s, Fitch, DBRS και Moody’s στην κλίμακα ΒΒΒ- και υψηλότερα έχει άλλη σκοπιμότητα.
Μια χώρα που έχει επενδυτική βαθμίδα θεωρούνται τα ομόλογα της φερέγγυα και όχι junk bond, διεθνή ασφαλιστικά ταμεία pension fund μπορούν να επενδύσουν στα ομόλογα και γενικώς θεωρούνται επενδύσιμα assets από πλειάδα διεθνών επενδυτών.
Εύλογα η Ελλάδα θέλει να προσελκύσει τους μακροπρόθεσμους επενδυτές όπως τα ασφαλιστικά ταμεία τα οποία δεν πλησιάζουν ομόλογα σκουπίδια junk bond όπως της Ελλάδος.
Όμως η επενδυτική βαθμίδα εξυπηρετεί και άλλη σκοπιμότητα.
Η Ελλάδα έχει μια δομική αδυναμία.
Διατηρεί χρέος 359,8 δισεκ. ή 310 δισεκ. χωρίς την πλεονάζουσα ρευστότητα... με το συνολικό δημόσιο χρέος να θεωρείται... μη βιώσιμο.
Έτσι χρειάστηκε να παρθούν μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους και αυτά έχουν ορίζοντα έως το 2032.
Η Ελλάδα π.χ. πρόσφατα εξέδωσε 10ετές ομόλογο λήξης 2029 ήταν επιτυχές γιατί βρίσκεται εντός της χρονικής ζώνης του 2032.
Έως το 2032 τα ελληνικά ομόλογα θεωρούνται εξασφαλισμένα.
Η Ελλάδα μπορεί να εκδώσει πιο μακροπρόθεσμα ομόλογα;
Μπορεί να εκδώσει 20ετές ομόλογο;
Τι θα γίνει το 2023 π.χ. που θα θέλει να εκδώσει 10ετές ομόλογο και το οποίο θα λήγει μετά το 2032 όπου τερματίζονται τα μέτρα στήριξης του ελληνικού χρέους;
Το investment grade ή επενδυτική βαθμίδα θα βοηθήσει την κυβέρνηση Μητσοτάκη να εκδώσει ομόλογα που θα λήγουν πέραν του ορόσημου που έχει καθοριστεί δηλαδή το 2032.
Η Ελλάδα έχει ανάγκη από μακροπρόθεσμο δανεισμό όχι ομόλογα που λήγουν σε 3 ή 5 χρόνια.
Ούτως ή άλλως το συνολικό Ταμείο της Ελλάδος μαζί με τα 24,1 δισεκ. που χορηγήθηκαν από το τρίτο μνημόνιο και τα repos καθώς και τα κεφάλαια που έχουν συγκεντρωθεί από τις εκδόσεις ομολόγων προσεγγίζουν τα 50 δισεκ. που θεωρείται ότι είναι η ρευστότητα της Ελλάδος σχεδόν σε πλεονασματική βάση.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Μέχρι τώρα η κυβέρνηση Τσίπρα δεν κατάφερε να πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και μια από τις βασικές αδυναμίες της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ήταν η αδυναμία να κινητοποιήσει τις οικονομικές δυνάμεις σε συνδυασμό με τις δημόσιες επενδύσεις που παρέμειναν υποτονικές…η ανάπτυξη της οικονομίας έμεινε καθηλωμένη.
Ρυθμοί ανάπτυξης 1,9% ή 2% δεν σηματοδοτούν ενθουσιώδη επιστροφή στην κανονικότητα.
Σηματοδοτούν επιστροφή της ελληνικής οικονομίας σε μια κατάσταση όπου ανακτάται σταδιακά η εμπιστοσύνη.
Το απέδειξαν οι επιτυχείς εκδόσεις ομολόγων και η μεγάλη πτώση των αποδόσεων και αντίστοιχα η μεγάλη άνοδος των τιμών των κρατικών ομολόγων.
Εάν αναλυθεί με προσοχή η μεθοδολογία τόσο του ESM όσο και του ΔΝΤ στις προβολές που έχουν κάνει για το μέλλον της Ελλάδος εξάγεται το συμπέρασμα ότι … προβλέπουν 1% κατά μέσο όρο αύξηση του ΑΕΠ για τα επόμενα 40 χρόνια.
Όμως με βάση το κόστος εργασίας και την παραγωγικότητα σε πραγματικούς όρους η Ελλάδα αναπτύσσεται με ρυθμό -0,7%.
Απουσιάζει η δυναμική από την Ελλάδα και την οικονομία.
Οι επενδυτές αγοράζουν μετοχές, αγοράζουν ομόλογα γιατί επανατιμολογούν τον ελληνικό κίνδυνο που μετριάζεται αλλά δεν έχουν αλλάξει δομικά τα προβλήματα που ταλανίζουν την Ελλάδα.
Οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της Ελλάδος σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα θα πρέπει να συνδυαστούν με την απαίτηση των δανειστών η Ελλάδα να διατηρεί πρωτογενή πλεονάσματα έως το 2022 περί το 3,5% και μετά το 2022 στα 2,2% του ΑΕΠ.
Η Ελλάδα με ΑΕΠ π.χ. 200 δισεκ. ευρώ θα πρέπει να διακρατεί 4,4 δισεκ. ευρώ για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Ιστορικά καμία χώρα δεν έχει πετύχει σε τόσο μακροπρόθεσμο ορίζοντα τέτοιας κλίμακας αύξηση του ΑΕΠ στο 1% ετησίως.
Το 1% είναι ο μέσος όρος καθώς μια χρονιά μπορεί να έχει π.χ. 2,5% και μια άλλη 0,5% κ.ο.κ.
Ο Μητσοτάκης πολλές φορές έχει επικεντρωθεί σε δύο ζητήματα ότι θα εστιάσει στους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και ότι επιδίωξη του είναι στο τέλος του 2020 η Ελλάδα να έχει αποκτήσει επενδυτική βαθμίδα.
Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης είναι προαπαιτούμενο για να μπορέσει να τροφοδοτήσει την οικονομία με ρευστότητα και επαρκεί κεφάλαια και ορθώς εστιάζει στους υψηλούς ρυθμούς στο ΑΕΠ.
Όμως η επενδυτική βαθμίδα investment grade δηλαδή πιστοληπτική ικανότητα από τους οίκους αξιολόγησης Standard and Poor’s, Fitch, DBRS και Moody’s στην κλίμακα ΒΒΒ- και υψηλότερα έχει άλλη σκοπιμότητα.
Μια χώρα που έχει επενδυτική βαθμίδα θεωρούνται τα ομόλογα της φερέγγυα και όχι junk bond, διεθνή ασφαλιστικά ταμεία pension fund μπορούν να επενδύσουν στα ομόλογα και γενικώς θεωρούνται επενδύσιμα assets από πλειάδα διεθνών επενδυτών.
Εύλογα η Ελλάδα θέλει να προσελκύσει τους μακροπρόθεσμους επενδυτές όπως τα ασφαλιστικά ταμεία τα οποία δεν πλησιάζουν ομόλογα σκουπίδια junk bond όπως της Ελλάδος.
Όμως η επενδυτική βαθμίδα εξυπηρετεί και άλλη σκοπιμότητα.
Η Ελλάδα έχει μια δομική αδυναμία.
Διατηρεί χρέος 359,8 δισεκ. ή 310 δισεκ. χωρίς την πλεονάζουσα ρευστότητα... με το συνολικό δημόσιο χρέος να θεωρείται... μη βιώσιμο.
Έτσι χρειάστηκε να παρθούν μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους και αυτά έχουν ορίζοντα έως το 2032.
Η Ελλάδα π.χ. πρόσφατα εξέδωσε 10ετές ομόλογο λήξης 2029 ήταν επιτυχές γιατί βρίσκεται εντός της χρονικής ζώνης του 2032.
Έως το 2032 τα ελληνικά ομόλογα θεωρούνται εξασφαλισμένα.
Η Ελλάδα μπορεί να εκδώσει πιο μακροπρόθεσμα ομόλογα;
Μπορεί να εκδώσει 20ετές ομόλογο;
Τι θα γίνει το 2023 π.χ. που θα θέλει να εκδώσει 10ετές ομόλογο και το οποίο θα λήγει μετά το 2032 όπου τερματίζονται τα μέτρα στήριξης του ελληνικού χρέους;
Το investment grade ή επενδυτική βαθμίδα θα βοηθήσει την κυβέρνηση Μητσοτάκη να εκδώσει ομόλογα που θα λήγουν πέραν του ορόσημου που έχει καθοριστεί δηλαδή το 2032.
Η Ελλάδα έχει ανάγκη από μακροπρόθεσμο δανεισμό όχι ομόλογα που λήγουν σε 3 ή 5 χρόνια.
Ούτως ή άλλως το συνολικό Ταμείο της Ελλάδος μαζί με τα 24,1 δισεκ. που χορηγήθηκαν από το τρίτο μνημόνιο και τα repos καθώς και τα κεφάλαια που έχουν συγκεντρωθεί από τις εκδόσεις ομολόγων προσεγγίζουν τα 50 δισεκ. που θεωρείται ότι είναι η ρευστότητα της Ελλάδος σχεδόν σε πλεονασματική βάση.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr