Φόβους για αποσταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος από τον διάδοχο νόμο Κατσέλη εκφράζει η ΕΚΤ
Σημαντικές αντιρρήσεις για το πρώτο προσχέδιο του νόμου Κατσέλη -και όχι για την τροποποιημένη εκδοχή του, η οποία συμφωνήθηκε στις 27/2- εκφράζει σε έκθεσή της η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Στη μακροσκελή έκθεση (15 σελίδες) της ΕΚΤ, αφού πρώτα γίνεται ανάπτυξη των προτάσεων της ελληνικής πλευράς, ακολούθως εξετάζονται οι επιπτωσεις που μπορεί να έχει η εφαρμογή του νόμου τόσο στην οικονομία όσο και στο τραπεζικό σύστημα.
Η πρώτη επιφύλαξη της ΕΚΤ έγκειται στην πρόταση για διαγραφή οφειλών, καθώς, όπως τονίζει «Κάθε πλαίσιο ρύθμισης ιδιωτικών οφειλών θα πρέπει να διατυπώνεται με τρόπο που να διασφαλίζει τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, να προάγει την αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς και τη ρευστότητά της και να υποστηρίζει την επαρκή ροή πιστώσεων στην οικονομία.
Αν και η μερική διαγραφή οφειλών ενίοτε μπορεί να αποτελέσει λύση όταν η φερεγγυότητα του δανειολήπτη μπορεί να αποκατασταθεί και η ζημία των πιστωτών μπορεί να ελαχιστοποιηθεί, είναι σημαντικό να διασφαλίζεται ότι κάθε τέτοιο πλαίσιο ρύθμισης:
α) δεν οδηγεί σε γενική άφεση χρέους χωρίς να λαμβάνει υπόψη την ικανότητα αποπληρωμής των οφειλετών και την ικανότητα απορρόφησης ζημιών των τραπεζών·
β) προάγει τη νοοτροπία των έγκαιρων πληρωμών και αποσοβεί τον ηθικό κίνδυνο, δηλαδή τη δημιουργία κινήτρων κατά της έγκαιρης εξυπηρέτησης των χρεών·
γ) προσανατολίζεται στην ελαχιστοποίηση του κινδύνου κατάχρησης, διασφαλίζοντας την καλόπιστη συμπεριφορά των οφειλετών· και δ) διαφυλάσσει τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την αξιοπιστία των πιστωτικών ιδρυμάτων. Θα πρέπει πάνω απ’ όλα να επιβεβαιώνεται ότι όλα τα σχετικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων νομοθετικού ή κανονιστικού χαρακτήρα, καθώς επίσης και οι απαραίτητες για την εφαρμογή τους υποστηρικτικές διοικητικές υποδομές και υποδομές πληροφορικής, είναι εφαρμόσιμα και αποτελεσματικά σε μακροπρόθεσμη βάση, ενισχύουν την αποτελεσματικότητα και την ταχύτητα των εξωδικαστικών και δικαστικών ρυθμίσεων, ενώ παράλληλα περιορίζουν τον ηθικό κίνδυνο και διατηρούν την πιστωτική πειθαρχία».
Οι επιπτώσεις στις τράπεζες
Επιπρόσθετα η ΕΚΤ τονίζει ότι το σχέδιο αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα πιστωτικά ιδρύματα, κυρίως σε ό,τι αφορά την κεφαλαιακή τους επάρκεια, τις ανάγκες σχηματισμού προβλέψεων και την ποιότητα των στοιχείων του ενεργητικού τους, καθώς αυτά ενδέχεται να υποχρεωθούν σε προσαρμογές των όρων αποτίμησης των δανειακών τους χαρτοφυλακίων.
Παράλληλα εκτιμά ότι «Το σχέδιο νόμου ενδέχεται ακόμη να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στις πωλήσεις δανείων και στις τιτλοποιήσεις, καθώς επιτρέπει σε οφειλές που τιτλοποιούνται βάσει του νόμου 3156/2003 για ομολογιακά δάνεια, τιτλοποίηση απαιτήσεων και απαιτήσεων από ακίνητα και άλλες διατάξεις, καθώς και σε οφειλές που μεταβιβάζονται βάσει του νόμου για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων14, να ρυθμίζονται και βάσει των διατάξεών του, παρέχει δε νομική προστασία σε ένα ευρύ φάσμα οφειλών που περιλαμβάνουν και τις επιχειρηματικές.
Οι συγκεκριμένες διατάξεις ενέχουν τον πιθανό κίνδυνο να λειτουργήσουν αποτρεπτικά ως προς μελλοντικές πωλήσεις και τιτλοποιήσεις Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) και να επηρεάσουν όσες έχουν ήδη ολοκληρωθεί.
Εν προκειμένω το σχέδιο νόμου ενδέχεται να δυσχεράνει την πρόσβαση των πιστωτικών ιδρυμάτων στις αγορές τιτλοποιήσεων για σκοπούς μεταβίβασης χαρτοφυλακίων ΜΕΔ και άντλησης ρευστότητας και, συνεπώς, τη χορήγηση πιστώσεων στην οικονομία».
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Στη μακροσκελή έκθεση (15 σελίδες) της ΕΚΤ, αφού πρώτα γίνεται ανάπτυξη των προτάσεων της ελληνικής πλευράς, ακολούθως εξετάζονται οι επιπτωσεις που μπορεί να έχει η εφαρμογή του νόμου τόσο στην οικονομία όσο και στο τραπεζικό σύστημα.
Η πρώτη επιφύλαξη της ΕΚΤ έγκειται στην πρόταση για διαγραφή οφειλών, καθώς, όπως τονίζει «Κάθε πλαίσιο ρύθμισης ιδιωτικών οφειλών θα πρέπει να διατυπώνεται με τρόπο που να διασφαλίζει τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, να προάγει την αποτελεσματική λειτουργία της αγοράς και τη ρευστότητά της και να υποστηρίζει την επαρκή ροή πιστώσεων στην οικονομία.
Αν και η μερική διαγραφή οφειλών ενίοτε μπορεί να αποτελέσει λύση όταν η φερεγγυότητα του δανειολήπτη μπορεί να αποκατασταθεί και η ζημία των πιστωτών μπορεί να ελαχιστοποιηθεί, είναι σημαντικό να διασφαλίζεται ότι κάθε τέτοιο πλαίσιο ρύθμισης:
α) δεν οδηγεί σε γενική άφεση χρέους χωρίς να λαμβάνει υπόψη την ικανότητα αποπληρωμής των οφειλετών και την ικανότητα απορρόφησης ζημιών των τραπεζών·
β) προάγει τη νοοτροπία των έγκαιρων πληρωμών και αποσοβεί τον ηθικό κίνδυνο, δηλαδή τη δημιουργία κινήτρων κατά της έγκαιρης εξυπηρέτησης των χρεών·
γ) προσανατολίζεται στην ελαχιστοποίηση του κινδύνου κατάχρησης, διασφαλίζοντας την καλόπιστη συμπεριφορά των οφειλετών· και δ) διαφυλάσσει τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την αξιοπιστία των πιστωτικών ιδρυμάτων. Θα πρέπει πάνω απ’ όλα να επιβεβαιώνεται ότι όλα τα σχετικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων νομοθετικού ή κανονιστικού χαρακτήρα, καθώς επίσης και οι απαραίτητες για την εφαρμογή τους υποστηρικτικές διοικητικές υποδομές και υποδομές πληροφορικής, είναι εφαρμόσιμα και αποτελεσματικά σε μακροπρόθεσμη βάση, ενισχύουν την αποτελεσματικότητα και την ταχύτητα των εξωδικαστικών και δικαστικών ρυθμίσεων, ενώ παράλληλα περιορίζουν τον ηθικό κίνδυνο και διατηρούν την πιστωτική πειθαρχία».
Οι επιπτώσεις στις τράπεζες
Επιπρόσθετα η ΕΚΤ τονίζει ότι το σχέδιο αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα πιστωτικά ιδρύματα, κυρίως σε ό,τι αφορά την κεφαλαιακή τους επάρκεια, τις ανάγκες σχηματισμού προβλέψεων και την ποιότητα των στοιχείων του ενεργητικού τους, καθώς αυτά ενδέχεται να υποχρεωθούν σε προσαρμογές των όρων αποτίμησης των δανειακών τους χαρτοφυλακίων.
Παράλληλα εκτιμά ότι «Το σχέδιο νόμου ενδέχεται ακόμη να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στις πωλήσεις δανείων και στις τιτλοποιήσεις, καθώς επιτρέπει σε οφειλές που τιτλοποιούνται βάσει του νόμου 3156/2003 για ομολογιακά δάνεια, τιτλοποίηση απαιτήσεων και απαιτήσεων από ακίνητα και άλλες διατάξεις, καθώς και σε οφειλές που μεταβιβάζονται βάσει του νόμου για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων14, να ρυθμίζονται και βάσει των διατάξεών του, παρέχει δε νομική προστασία σε ένα ευρύ φάσμα οφειλών που περιλαμβάνουν και τις επιχειρηματικές.
Οι συγκεκριμένες διατάξεις ενέχουν τον πιθανό κίνδυνο να λειτουργήσουν αποτρεπτικά ως προς μελλοντικές πωλήσεις και τιτλοποιήσεις Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) και να επηρεάσουν όσες έχουν ήδη ολοκληρωθεί.
Εν προκειμένω το σχέδιο νόμου ενδέχεται να δυσχεράνει την πρόσβαση των πιστωτικών ιδρυμάτων στις αγορές τιτλοποιήσεων για σκοπούς μεταβίβασης χαρτοφυλακίων ΜΕΔ και άντλησης ρευστότητας και, συνεπώς, τη χορήγηση πιστώσεων στην οικονομία».
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr