Αναλυτές υποστηρίζουν ότι τυχόν παρέκκλιση με το επιχείρημα του ΑΕΠ είναι μακριά από την εντολή του Συμβουλίου και θα είχε ελάχιστες πιθανότητες να γίνει αποδεκτή από το Ευρωκοινοβούλιο
Το ενδεχόμενο υιοθέτησης ειδικής ρύθμισης που θα εξαιρεί χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με χαμηλό ΑΕΠ, κάτω του μέσου ευρωπαϊκού και ταυτόχρονα μεγάλη εξάρτηση από τον άνθρακα για ηλεκτροπαραγωγή, από την πλήρη κατάργηση των ενισχύσεων των ανθρακικών μονάδων, φαίνεται ότι εξετάζει η Κομισιόν.
Η ρύθμιση σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται με αφορμή την έντονη αντίδραση της Πολωνίας στη νέα μεταρρύθμιση της ενεργειακής αγοράς, αλλά εφόσον υιοθετηθεί θα αφορά και άλλες χώρες μεταξύ των οποίων ενδεχομένως και την Ελλάδα.
Το θέμα ως γνωστόν απασχολεί έντονα τη χώρα μας που διεκδικεί την έγκριση των λεγόμενων λιγνιτικών ΑΔΙ στο πλαίσιο του Μόνιμου Μηχανισμό Επάρκειας, τα οποία μάλιστα αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για την επιτυχία του διαγωνισμού πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε Φλώρινα και Μεγαλόπολη.
Στο πλαίσιο του «τριλόγου» (διαπραγματεύσεις μεταξύ Κομισιόν, Ευρωκοινοβουλίου και Κρατών - Μελών) για τη νέα μεταρρύθμιση στην αγορά ηλεκτρισμού, που αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα Τρίτη 18/12, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φαίνεται να υιοθετεί μία πιο ρεαλιστική προσέγγιση σε ότι αφορά τους μηχανισμούς επάρκειας ισχύος, δηλαδή τα εθνικά συστήματα αμοιβής των εφεδρικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής.
Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν ότι αποδέχεται πως οι χώρες της ΕΕ αντιμετωπίζουν διαφορετικές προκλήσεις, κατά τη μετάβαση τους στην καθαρή ενέργεια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η παράταξη των Πράσινων στο ευρωκοινοβούλιο δεν κρύβει τη δυσαρέσκειά της για την ενδεχόμενη εξαίρεση, ενώ ο Iσπανός ευρωβουλευτής των Πρασίνων Florent Marcellesi, κατηγόρησε την Επιτροπή για ελιγμούς στο παρασκήνιο προκειμένου να πετύχει συμφωνία για την προτεινόμενη μεταρρύθμιση των κανονισμών της ΕΕ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Πάντως μέχρι στιγμής η ΕΕ έχει αρνηθεί να σχολιάσει τις εξελίξεις.
Πολωνική «αντίσταση»
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο προηγούμενος γύρος συνομιλιών κατέρρευσε λόγω της επιμονής της Πολωνίας, να συνεχίσει να παρέχει κρατικές ενισχύσεις στον άνθρακα μέσω των λεγόμενων «μηχανισμών δυναμικότητας».
Δηλαδή τους αντίστοιχους με τους «δικούς» μας μηχανισμούς επάρκειας ισχύος, οι οποίοι αμείβουν τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής για να παραμείνουν σε κατάσταση αναμονής, ώστε να είναι σε θέση να καλύπτουν την αιχμή της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας.
Oι «μονάδες κάλυψης αιχμής» θεωρούνται απαραίτητες για την αποφυγή blackout, ιδιαίτερα το χειμώνα, αλλά είναι ασύμφορες χωρίς κρατική στήριξη.
Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της αναμόρφωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η Επιτροπή πρότεινε τη σταδιακή κατάργηση κρατικών ενισχύσεων για μονάδες που εκπέμπουν περισσότερα από 550 g CO2 ανά KWh, υποστηρίζοντας ότι οι μηχανισμοί επάρκειας ισχύος δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ως «επιδοτήσεις από την πίσω πόρτα» για τα ορυκτά καύσιμα.
Η θέση αυτή απορρίφθηκε από την Πολωνία, η οποία βασίζεται στον άνθρακα για την κάλυψη περίπου του 80% των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια.
Καθώς οι διαπραγματεύσεις για τη νέα αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ εισέρχονται στην τελική ευθεία, οι Βρυξέλλες σταθμίζουν πλέον όλες τις επιλογές όσον αφορά την κατάργηση των καθεστώτων στήριξης του άνθρακα, επιτρέποντας κάποιου είδους παρέκκλιση για την Πολωνία και πιθανώς σε άλλες χώρες.
Εξαίρεση βάση ΑΕΠ
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κριτήρια σχετικά με το ΑΕΠ καταγράφηκαν για πρώτη φορά πριν από ένα χρόνο, πριν από μια συνάντηση των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ.
Τότε, επειδή τα κριτήρια αφορούσαν περιφέρειες της Ευρώπης, είχε θεωρηθεί ότι το αίτημα προερχόταν από το Βερολίνο, όμως Γερμανοί διπλωμάτες το αρνήθηκαν.
Πάντως, η Αυστριακή Προεδρία του Συμβουλίου επιβεβαίωσε ότι η εξαίρεση που σχετίζεται με το ΑΕΠ συζητήθηκε κατά τη διάρκεια της Συνόδου των υπουργών ενέργειας το Δεκέμβριο του 2017.
Ένας πιθανός συμβιβασμός θα μπορούσε να πάρει τη μορφή ρήτρας, με την εγγύηση ότι η ΕΕ «δεν παρεμβαίνει» στις συμβάσεις που έχουν συναφθεί με τους παραγωγούς ενέργειας στο πλαίσιο των μηχανισμών αυτών.
Ωστόσο, λεπτομέρειες της πρότασης δεν φαίνεται να έχουν ακόμη συζητηθεί σε βάθος.
Πολύ σημαντική είναι η παρέκκλιση από τον «κανόνα 550» για το επιτρεπόμενο όριο εκπομπής CO2 από τις μονάδες, που θα μπορούν να επιδοτούνται στο μέλλον.
Η διαπραγμάτευση επικεντρώνεται κυρίως στο πότε θα αρχίσει να εφαρμόζεται ο νέος κανόνας των 550 g.
Πάντως, ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι μια παρέκκλιση με το επιχείρημα του ΑΕΠ είναι ούτως ή άλλως μακριά από την εντολή του Συμβουλίου και θα είχε ελάχιστες πιθανότητες να γίνει αποδεκτή, ιδίως από το Κοινοβούλιο, το οποίο θέλει αυστηρό χρονοδιάγραμμα για τη σταδιακή κατάργηση των οικονομικών ενισχύσεων στον άνθρακα.
www.worldenergynews.gr