Με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει συμφωνηθεί μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και Θεσμών, η αγοραπωλησία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο έως τα τέλη του 2018
Για το τέλος Νοεμβρίου προγραμματίζονται τα εγκαίνια της τρίτης δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, ένα έργο που θεωρείται από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του ΔΕΣΦΑ και ένα από τα ισχυρότερα κίνητρα της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας Snam – Enagas – Fluxys για την εξαγορά του 66% του Διαχειριστή Φυσικού Αερίου.
Οι Ιταλοί της Snam που είναι η επικεφαλής εταιρία της κοινοπραξίας και οι οποίοι έχουν ήδη επιλέξει Ιταλό για τη θέση του CEO στον ΔΕΣΦΑ, ελπίζουν ότι έως τότε θα έχει επιλυθεί από την ελληνική πλευρά τουλάχιστον μια από τις εκκρεμότητες που δεν επιτρέπουν την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Πρόκειται για τον πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΔΕΣΦΑ από τη ΔΕΠΑ, ο οποίος θα περιλαμβάνεται σύμφωνα με πληροφορίες στο νομοσχέδιο που προτίθεται να καταθέσει έως το τέλος του μήνα στη Βουλή το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το οποίο θα επιλύει μια σειρά από κρίσιμα ενεργειακά ζητήματα μεταξύ των οποίων και ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ σε δυο εταιρίες ώστε να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Το γεγονός ότι η αγοραπωλησία του 66% του ΔΕΣΦΑ στην ευρωπαϊκή κοινοπραξία δεν έχει ολοκληρωθεί εδώ και μήνες, δεν καθυστερεί μόνο την καταβολή του τιμήματος ύψους 535 εκατ. ευρώ αλλά και τον προγραμματισμό των επενδύσεων που σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν οι αγοραστές και οι οποίες υπολογίζονται σε 330 εκατ. ευρώ έως το 2023.
Με βάση τις προθεσμίες που έχουν συμφωνηθεί μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των Θεσμών η αγοραπωλησία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του χρόνου, τουλάχιστον ως προς το τυπικό της μέρος.
Η δε οικονομική συναλλαγή μπορεί να πραγματοποιηθεί και στις αρχές του 2019.
Προς διευθέτηση οι τελευταίες εκκρεμότητες
Μεταξύ των θεμάτων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα και εμποδίζουν την ολοκλήρωση της συναλλαγής, είναι και η πιστοποίηση από την Κομισιόν του ΔΕΣΦΑ ως διαχειριστή του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Η ΡΑΕ έχει στείλει το σχετικό φάκελο στις Βρυξέλλες και αναμένει σύντομα το πράσινο φως.
Επίσης, η πλέον χρονοβόρα από τις εκκρεμούσες διαδικασίες είναι ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΔΕΣΦΑ από τη ΔΕΠΑ, της οποία σήμερα είναι θυγατρική κατά 100%.
Ο διαχωρισμός θα πρέπει να συνοδευτεί από την αντίστοιχη απομείωση του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ λειτουργικά έχει διαχωριστεί πλήρως από τη ΔΕΠΑ και το διοικητικό του συμβούλιο ορίζεται από το δημόσιο, ωστόσο παραμένει κατά 100% θυγατρική της.
Μετά τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό από τη ΔΕΠΑ και τη μεταβίβαση του 66% στην κοινοπραξία Snam – Enagas – Fluxys θα απομείνει ένα 34% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ υπό τον έλεγχο του δημοσίου, ποσοστό το οποίο ενδέχεται να περάσει σε εταιρία του δημοσίου που θα συσταθεί για τον σκοπό αυτό.
Ανοιχτό, τέλος, παραμένει και το ζήτημα του προσδιορισμού από τη ΡΑΕ του WACC, δηλαδή του συντελεστή της ρυθμιζόμενης απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων.
Πρόκειται για ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για τους αγοραστές, αφού από το ύψος του WACC κρίνονται τα τιμολόγια του ΔΕΣΦΑ και άρα το μελλοντικό βασικό έσοδο της εταιρίας.
Τα νέα τιμολόγια θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ από 1/1/2019.
www.worldenergynews.gr