Tέσσερα ζητήματα θέτει προς τον ΥΠΕΝ
Eρώτηση που υπογράφει ο Κώστας Σκρέκας και 32 ακόμη βουλευτές της ΝΔ κατατέθηκε για το έργο διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης.
Το τελευταίο διάστημα έρχονται στο φως δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία η προοπτική κατασκευής του έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη Αττικής ως έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος που εξασφαλίζει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση απομακρύνεται, έπειτα από επιστολή του Υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία ενημερώνει για την πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει μονομερώς στην κατασκευή του έργου ως εθνικό έργο από την εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη.
Η απόφασή αυτή έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες στην Κύπρο, όπως προκύπτει από σχετική επιστολή που απέστειλε ο ομόλογος Υπουργός, με την οποία παροτρύνει να μην τεθούν προσκόμματα από την Ελληνική Κυβέρνηση στην προσπάθεια της Κύπρου να άρει την ενεργειακή της απομόνωση και να διασυνδέσει την αγορά της με την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία Εuroasia Interconnector, ως φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος, υπέβαλε αίτημα για χρηματοδότηση του μέρους που αφορά τη διασύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα και ότι αν και τα εμπλεκόμενα μέρη συμφώνησαν το Κρήτη - Αττική να υλοποιηθεί από το SPV «Aριάδνη», εάν δεν παρουσιαστεί ενώπιον των ευρωπαϊκών θεσμών ως ενιαίο μέρος της διασύνδεσης Κύπρου – Αττικής, υπάρχει ο κίνδυνος το σκέλος του έργου Κρήτη - Αττική να μην μπορεί να αποδειχθεί ότι είναι διασυνοριακού χαρακτήρα.
Αυτό άλλωστε διαμηνύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία φαίνεται πως εμμένει στην άποψη ότι αν δεν υπάρξει συνεργασία ΑΔΜΗΕ Euroasia, τότε η διασύνδεση της Κρήτης θα θεωρηθεί πλέον εθνικό έργο, αποστερώντας την πρόσβαση σε διευκολύνσεις αδειοδότησης και χρηματοδότησης που ισχύον για τα σημαντικά ευρωπαϊκά έργα υποδομών κοινού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest).
Επειδή πρόκειται για ένα κολοσσιαίο έργο κόστους 1 δις ευρώ και η εξέλιξη αυτή δείχνει να περιπλέκει την υλοποίηση του έργου, το οποίο για να μην επιβαρύνει υπέρμετρα τους Έλληνες καταναλωτές θα πρέπει να εξασφαλίσει κοινοτικά κονδύλια αλλά και πρόσβαση σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία με ευνοϊκούς όρους,
Επειδή φαίνεται ότι έχει προκληθεί αδιέξοδο στις συζητήσεις των εμπλεκόμενων μερών του έργου ενώ ταυτόχρονα η Ελληνική κυβέρνηση γίνεται αποδέκτης διαφόρων επιστολών (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Κυβέρνηση της Κύπρου, Ένωση Ευρωπαίων Ρυθμιστών ACER) που εκφράζουν τη δυσαρέσκεια και την ανησυχία τους ως προς τις αποφάσεις της,
Επειδή η απάντηση του αρμόδιου Επίτροπου για την Κλιματική Αλλαγή και Ενέργεια κ.Κανιέτε σε σχετική ερώτηση ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν θα δοθεί καμία παράταση στις πετρελαϊκές μονάδες της ΔΕΗ στην Κρήτη πέραν της μεταβατικής περιόδου που έχει οριστεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2019 εντείνει τις ανησυχίες μας, καθώς σε περίπτωση μη έγκαιρης υλοποίησης του έργου, το νησί απειλείται να μείνει από ρεύμα με την πάροδο της μεταβατικής λειτουργίας και την κατ’επέκταση απόσυρση των πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ,
Επειδή η επάρκεια του ηλεκτρικού εφοδιασμού της Κρήτης είναι επιβεβλημένη και ως εκ τούτου η διασύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα πρέπει να ξεκινήσει τάχιστα, αφού, μεταξύ άλλων, θα απαλλάξει τους καταναλωτές από δαπάνη άνω των 300 εκατ. ευρώ ετησίως, που είναι το επιπλέον κόστος για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης από τοπικούς πετρελαϊκούς σταθμούς, κόστος το οποίο χρηματοδοτείται από τους καταναλωτές μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.
Επειδή δεν δικαιολογούνται κυβερνητικές παλινωδίες σε ένα έργο εθνικής σημασίας,
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ:
-Προτίθεται η Ελληνική Κυβέρνηση να στηρίξει την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ που θα αναβαθμίσει σημαντικά τον γεω-ενεργειακό ρόλο της χώρας μας και αν ναι με ποιο τρόπο;
-Ποιος είναι εντέλει ο προγραμματισμός σας για την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττική- Κρήτη; Θα προχωρήσει ως εθνικό έργο ή θα παραμείνει έργο ενταγμένο στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI);
-Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο και τι θα γίνει με την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης στο μεσοδιάστημα;
-Από ποιες πηγές θα χρηματοδοτηθεί το έργο, εφόσον δεν προχωρήσει η χρηματοδότηση του από το Connecting Europe Facility;
www.worldenergynews.gr