Θα διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και θα παρέχει φυσικό αέριο 6,1 δισ. κυβικών μέτρων το έτος
Η συμμετοχή της εταιρίας Gaslog του Πητ Λιβανού στο project του πλωτού σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης, το οποίο προωθεί η εταιρία Gastrade του ομίλου Κοπελούζου, δημιουργεί νέα δεδομένα στην ενεργειακή σκακιέρα της περιοχής, καθώς διαμορφώνει μια ισχυρή αλυσίδα παραγόντων που συνεργάζονται μεταξύ τους με στόχο την προώθηση εναλλακτικών πηγών προμήθειας φυσικού αερίου και τη μείωση της εξάρτησης από τη Ρωσία.
Όπως είναι γνωστό ο πλωτός σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης στον οποίο συμμετέχει πλέον με ποσοστό 20% η Gaslog του Πητ Λιβανού, συνδέεται άμεσα με τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB).
Η υλοποίηση των δυο έργων που σύμφωνα με τους σχεδιασμούς θα πρέπει να είναι έτοιμα έως το τέλος του 2019, ή στις αρχές του 2020, θα επιτρέψουν την τροφοδοσία με αέριο από τρίτες πηγές, πέραν της Ρωσίας, χωρών της Βαλκανικής και της Ανατολικής Ευρώπης.
Τα δυο έργα μπορούν να αποτελέσουν την πύλη, για την είσοδο του αμερικανικού LNG στην περιοχή, ενώ θα μπορούσαν επίσης να παίξουν κομβικό ρόλο για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη.
Στήριξη στο project από την Ουάσιγκτον
Άλλωστε ο σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης, όπως και ο IGB, έχουν την ισχυρή στήριξη της Ουάσιγκτον, η οποία επιδιώκει με κάθε μέσο, τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία και παράλληλα αναζητεί νέες αγοράς για τις μεγάλες ποσότητες αμερικάνικου σχιστολιθικού αερίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η συμμετοχή στο project της Αλεξανδρούπολης, ενός από τους ισχυρότερους παίκτες της ναυτιλιακής αγοράς του LNG, δημιουργεί νέα δεδομένα για το έργο.
Η Gaslog, διαθέτει την τεχνογνωσία αλλά και τα απαραίτητα συμβόλαια με ναυπηγεία για την κατασκευή του πλωτού σταθμού ο οποίος στην πραγματικότητα θα είναι ένα LNG currier με τον επιπλέον εξοπλισμό για την αεριοποιήσει του LNG.
Σημειώνεται ότι μέσω των δύο εταιρειών του (Gaslog Ltd και Gaslog Partners) ο Πητ Λιβανός ελέγχει έναν στόλο 23 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου συνολικής αξίας 3,554 δις δολαρίων.
Η Gaslog διαθέτει τον 5ο σε αξία στόλο LNG στον κόσμο και το δεύτερο μεγαλύτερο ελληνόκτητο.
Το τελευταίο διάστημα η εταιρία έχει υπογράψει πολυετή ναυλοσύμφωνα με κορυφαίες ενεργειακές εταιρίες όπως η βρετανική Centrica, η γαλλική Total και η Αγγλοολλανδική Shell.
Η εταιρία του Πητ Λιβανού έχει επίσης παραγγελίες για το χτίσιμο ακόμη 5 πλοίων με ρήτρες στα συμβόλαια που επιτρέπουν τη μετατροπή τους σε πλωτούς σταθμούς LNG.
Παράλληλα η Gaslog είναι ένας από τους βασικούς συνεργάτες της αμερικανικής Cheniere για τη μεταφορά LNG από το μεγάλο hub αερίου Sabina Pus.
Όπως είναι γνωστό η Cheniere έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον τόσο για τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης, όσο και για τον IGB και έχει συμμετάσχει στο προκαταρκτικό market test που διενεργήθηκε για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό.
Κομβική η φετινή χρονιά για την υλοποίηση των δύο έργων
Όπως έλεγε χαρακτηριστικά παράγοντας της αγοράς «η αλυσίδα είναι γερά δεμένη» και το 2017 αναμένεται να είναι κομβικό έτος για την υλοποίηση των δυο έργων.
Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017 προβλέπεται να πραγματοποιηθεί το τρίτο και τελευταίο market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό IGB.
Από τη συμμετοχή σε αυτή τη διαδικασία θα εξαρτηθεί η βιωσιμότητα του έργου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στην προκαταρκτική φάση του market test που έγινε τον περασμένο Ιούνιο συμμετείχαν εννέα εταιρίες ενώ στη δεύτερη φάση υπήρξαν 3 - 4 εταιρίες που για κάποιους λόγους δεν πρόλαβαν να συμμετάσχουν.
Έτσι προγραμματίζεται το τελικό market test εντός του πρώτου τριμήνου του έτους προκειμένου να ληφθεί στη συνέχεια η επενδυτική απόφαση από τους συμμετέχοντες και να ανοίξει ο δρόμος για την κατασκευαστική περίοδο που υπολογίζεται ότι θα διαρκέσει 18 μήνες.
Έργο προτεραιότητας για την Ευρωπαϊκή Ένωση ο πλωτός σταθμός
Ανάλογο είναι και το χρονοδιάγραμμα για τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης καθώς τα δυο έργα είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους.
Άλλωστε η GasTrade έχει ήδη συμφωνήσει τόσο με τη ΔΕΠΑ όσο και με την βουλγαρική BEH να συμμετάσχουν μετοχικά στο έργο με ποσοστό της τάξης του 20% η κάθε μία.
Αυτός εξάλλου ήταν και ο λόγος που επί του παρόντος η Gaslog συμμετέχει με ποσοστό 20% (το υπόλοιπο 80% ανήκει στην κ. Ελμίνα Κοπελούζου) παρά το γεγονός ότι θα επιθυμούσε υψηλότερο μερίδιο.
Ο Τερματικός σταθμός LNG Βορείου Ελλάδας στην Αλεξανδρούπολη έχει ενταχθεί στα Ευρωπαϊκά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI - Project of Common Interest – Κανονισμός Ε.Ε. 347/2013), δηλαδή αποτελεί έργο προτεραιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υποστηρίζεται σταθερά από την Ελληνική και την Βουλγαρική Κυβέρνηση.
Το έργο θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.
Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω του αγωγού αυτού το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές τόσο της Ελλάδας, όσο και της ευρύτερης περιφέρειας και ειδικότερα της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας αλλά και της Ουκρανίας.
www.worldenergynews.gr
Όπως είναι γνωστό ο πλωτός σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης στον οποίο συμμετέχει πλέον με ποσοστό 20% η Gaslog του Πητ Λιβανού, συνδέεται άμεσα με τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB).
Η υλοποίηση των δυο έργων που σύμφωνα με τους σχεδιασμούς θα πρέπει να είναι έτοιμα έως το τέλος του 2019, ή στις αρχές του 2020, θα επιτρέψουν την τροφοδοσία με αέριο από τρίτες πηγές, πέραν της Ρωσίας, χωρών της Βαλκανικής και της Ανατολικής Ευρώπης.
Τα δυο έργα μπορούν να αποτελέσουν την πύλη, για την είσοδο του αμερικανικού LNG στην περιοχή, ενώ θα μπορούσαν επίσης να παίξουν κομβικό ρόλο για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη.
Στήριξη στο project από την Ουάσιγκτον
Άλλωστε ο σταθμός LNG της Αλεξανδρούπολης, όπως και ο IGB, έχουν την ισχυρή στήριξη της Ουάσιγκτον, η οποία επιδιώκει με κάθε μέσο, τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία και παράλληλα αναζητεί νέες αγοράς για τις μεγάλες ποσότητες αμερικάνικου σχιστολιθικού αερίου.
Στο πλαίσιο αυτό, η συμμετοχή στο project της Αλεξανδρούπολης, ενός από τους ισχυρότερους παίκτες της ναυτιλιακής αγοράς του LNG, δημιουργεί νέα δεδομένα για το έργο.
Η Gaslog, διαθέτει την τεχνογνωσία αλλά και τα απαραίτητα συμβόλαια με ναυπηγεία για την κατασκευή του πλωτού σταθμού ο οποίος στην πραγματικότητα θα είναι ένα LNG currier με τον επιπλέον εξοπλισμό για την αεριοποιήσει του LNG.
Σημειώνεται ότι μέσω των δύο εταιρειών του (Gaslog Ltd και Gaslog Partners) ο Πητ Λιβανός ελέγχει έναν στόλο 23 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου συνολικής αξίας 3,554 δις δολαρίων.
Η Gaslog διαθέτει τον 5ο σε αξία στόλο LNG στον κόσμο και το δεύτερο μεγαλύτερο ελληνόκτητο.
Το τελευταίο διάστημα η εταιρία έχει υπογράψει πολυετή ναυλοσύμφωνα με κορυφαίες ενεργειακές εταιρίες όπως η βρετανική Centrica, η γαλλική Total και η Αγγλοολλανδική Shell.
Η εταιρία του Πητ Λιβανού έχει επίσης παραγγελίες για το χτίσιμο ακόμη 5 πλοίων με ρήτρες στα συμβόλαια που επιτρέπουν τη μετατροπή τους σε πλωτούς σταθμούς LNG.
Παράλληλα η Gaslog είναι ένας από τους βασικούς συνεργάτες της αμερικανικής Cheniere για τη μεταφορά LNG από το μεγάλο hub αερίου Sabina Pus.
Όπως είναι γνωστό η Cheniere έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον τόσο για τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης, όσο και για τον IGB και έχει συμμετάσχει στο προκαταρκτικό market test που διενεργήθηκε για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό.
Κομβική η φετινή χρονιά για την υλοποίηση των δύο έργων
Όπως έλεγε χαρακτηριστικά παράγοντας της αγοράς «η αλυσίδα είναι γερά δεμένη» και το 2017 αναμένεται να είναι κομβικό έτος για την υλοποίηση των δυο έργων.
Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017 προβλέπεται να πραγματοποιηθεί το τρίτο και τελευταίο market test για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό IGB.
Από τη συμμετοχή σε αυτή τη διαδικασία θα εξαρτηθεί η βιωσιμότητα του έργου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στην προκαταρκτική φάση του market test που έγινε τον περασμένο Ιούνιο συμμετείχαν εννέα εταιρίες ενώ στη δεύτερη φάση υπήρξαν 3 - 4 εταιρίες που για κάποιους λόγους δεν πρόλαβαν να συμμετάσχουν.
Έτσι προγραμματίζεται το τελικό market test εντός του πρώτου τριμήνου του έτους προκειμένου να ληφθεί στη συνέχεια η επενδυτική απόφαση από τους συμμετέχοντες και να ανοίξει ο δρόμος για την κατασκευαστική περίοδο που υπολογίζεται ότι θα διαρκέσει 18 μήνες.
Έργο προτεραιότητας για την Ευρωπαϊκή Ένωση ο πλωτός σταθμός
Ανάλογο είναι και το χρονοδιάγραμμα για τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης καθώς τα δυο έργα είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους.
Άλλωστε η GasTrade έχει ήδη συμφωνήσει τόσο με τη ΔΕΠΑ όσο και με την βουλγαρική BEH να συμμετάσχουν μετοχικά στο έργο με ποσοστό της τάξης του 20% η κάθε μία.
Αυτός εξάλλου ήταν και ο λόγος που επί του παρόντος η Gaslog συμμετέχει με ποσοστό 20% (το υπόλοιπο 80% ανήκει στην κ. Ελμίνα Κοπελούζου) παρά το γεγονός ότι θα επιθυμούσε υψηλότερο μερίδιο.
Ο Τερματικός σταθμός LNG Βορείου Ελλάδας στην Αλεξανδρούπολη έχει ενταχθεί στα Ευρωπαϊκά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI - Project of Common Interest – Κανονισμός Ε.Ε. 347/2013), δηλαδή αποτελεί έργο προτεραιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υποστηρίζεται σταθερά από την Ελληνική και την Βουλγαρική Κυβέρνηση.
Το έργο θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου 6,1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.
Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω του αγωγού αυτού το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές τόσο της Ελλάδας, όσο και της ευρύτερης περιφέρειας και ειδικότερα της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας αλλά και της Ουκρανίας.
www.worldenergynews.gr