Αναλύσεις

Πρατηριούχοι: Μείωση του ΕΦΚ για να μην πληρώσουν ακριβά το πετρέλαιο θέρμανσης οι καταναλωτές

Πρατηριούχοι: Μείωση του ΕΦΚ για να μην πληρώσουν ακριβά το πετρέλαιο θέρμανσης οι καταναλωτές

Εάν η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης ξεκινούσε σήμερα, η τιμή θα διαμορφωνόταν σε 1,15 - 1,20 ευρώ το λίτρο όταν πέρυσι ήταν 0,92 – 0,95 ευρώ  

Με τους διεθνείς αναλυτές να εκτιμούν ότι οι τιμές του πετρελαίου μπορεί να ανέβουν ακόμη και πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι έως το τέλος του χρόνου, αναζωπυρώνεται η «παραδοσιακή αντιπαράθεση» στους κόλπους της εγχώριας αγοράς καυσίμων γύρω από ερώτημα: «Ποιος φταίει για την άνοδο των τιμών;».
Εν όψει μάλιστα της έναρξης της περιόδου διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, οι πρατηριούχοι έσπευσαν να παρουσιάσουν λεπτομερή στοιχεία για τον τρόπο διαμόρφωσης της τελικής τιμής των καυσίμων θέλοντας έτσι να υπογραμμίσουν ότι οι φόροι και τα τέλη που επιβάλλονται πάνω στην τιμή διυλιστηρίου εκτοξεύουν στα ύψη την τελική τιμή, περιορίζοντας αν όχι εκμηδενίζοντας τα περιθώρια κέρδους των πρατηρίων.
Παράλληλα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) ανακοίνωσε ότι εάν η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης ξεκινούσε από σήμερα η τιμή θα διαμορφωνόταν στα 1,15 - 1,20 ευρώ ανά λίτρο, όταν η αντίστοιχη περσινή τιμή ήταν 0,92 – 0,95 ευρώ ανά λίτρο. 
Με δεδομένη δε την πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου τίποτα δεν δείχνει ότι μετά από 15 ημέρες όταν θα αρχίσει επισήμως η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης στην εγχώρια αγορά οι συνθήκες θα είναι διαφορετικές και η τιμή θα έχει αποκλιμακωθεί.

Τιμές στα ύψη λόγω των κυρώσεων στο Ιράν

Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι  σύμφωνα με το CNBC, αναλυτές εκτιμούν ότι οι τιμές του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, θα ξεπεράσουν τα 100 δολάρια το βαρέλι έως το τέλος του χρόνου, ως αποτέλεσμα των κυρώσεων των ΗΠΑ προς το Ιράν και της απροθυμίας των χωρών του ΟΠΕΚ να ανταποκριθούν άμεσα και θετικά στην πρόσκληση που τους απηύθυνε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να αυξήσουν την παραγωγή τους.
Η εφαρμογή των αμερικανικών κυρώσεων ξεκινά στις 4 Νοεμβρίου.
Πάντως η Σαουδική Αραβία και οι άλλες χώρες παραγωγής του ΟΠΕΚ προτίμησαν στη φάση αυτή να αφήσουν το ράλι των τιμών να εξελιχθεί, παρά να δεσμευτούν σε μία επίσημη απόφαση για την αύξηση της παραγωγής τους, προκειμένου να καλυφθεί το κενό που θα αφήσει το Ιράν λόγω των κυρώσεων και να εξασθενίσουν οι ανοδικές πιέσεις στις τιμές, όπως ζήτησε ο πρόεδρος Τραμπ.
Από την άλλη πλευρά πάντως, εκτιμάται ότι αθόρυβα το Ριάντ έχει ήδη προετοιμαστεί για να διαθέσει πρόσθετες ποσότητες πετρελαίου στην αγορά, παρότι το εφεδρικό δυναμικό παραγωγής είναι περιορισμένο. Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters μάλιστα η Σαουδική Αραβία και άλλες χώρες του ΟΠΕΚ έχουν προχωρήσει σε μυστικές συνεννοήσεις και διαπραγματεύσεις για να εξασφαλίσουν πρόσθετη παραγωγή της τάξης των 550.000 βαρελιών /ημέρα.

Φόροι και άλλες επιβαρύνσεις

Στα εγχώρια πράγματα η ΠΟΠΕΚ εύχεται την αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, αλλά επειδή οι ευχές δεν φτάνουν ζητεί από την κυβέρνηση να υλοποιήσει παλαιότερη θέση της και με τροπολογία να μειώσει τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, στα επίπεδα του 2011, δηλαδή στα 60 ευρώ το χιλιόλιτρο. 
Παράλληλα η ΠΟΠΕΚ αναλύει τον τρόπο διαμόρφωσης των τελικών τιμών σημειώνοντας τα εξής:
•    Ο Ε.Φ.Κ στο πετρέλαιο θέρμανσης για τη χρονική περίοδο από 15 Οκτωβρίου έως 30 Απριλίου, ορίζεται σε 280 ευρώ το χιλιόλιτρο και προστίθεται στις εκάστοτε διυλιστηριακές τιμές.
•    Ο Ε.Φ.Κ σε βενζίνες και πετρέλαιο κίνησης διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ ανά χιλιόλιτρο και προστίθεται στις εκάστοτε διυλιστηριακές τιμές.
•    Ο Ε.Φ.Κ στο Υγραέριο είναι 430 ευρώ και προστίθεται στις διυλιστηριακές τιμές.
Οι διυλιστηριακές τιμές επιβαρύνονται επί πλέον με:
•    Ανταποδοτικό τέλος ΡΑΕ 0,21 ευρώ ανά χίλια λίτρα.
•    Εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών 1,2% επί της τιμής διυλιστηρίου.
•    Τέλος Τελωνειακών εργασιών (ΔΕΤΕ): 0,5% επί του αθροίσματος της εκάστοτε τιμής διυλιστηρίου και του ΕΦΚ.
•    Κόστος μεταφοράς των πετρελαιοειδών προϊόντων, το οποίο  διαφοροποιείται αναλόγως του τελικού προορισμού. 
•    Μικτό κέρδος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (χονδρική).
•    Μικτό κέρδος των Πρατηριούχων και των Εμπόρων λιανικής.
Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι στο αθροιστικό αποτέλεσμα των εκάστοτε τιμών διυλιστηρίου και όλων των παραπάνω φορολογικών επιβαρύνσεων, υπολογίστε επί πλέον και Φ.Π.Α 24%.
Με άλλα λόγια, σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ, το κράτος και η υπέρμετρη φορολογία ευθύνονται για τις υψηλές τιμές των καυσίμων.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης