Η Ελλάδα δεν έχει την πιστωτική, φορολογική ή εξωτερική ώθηση που επέτρεψε στην Ιρλανδία ή την Ιβηρική Χερσόνησο να καταγράψουν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια
Η Ελλάδα ολοκλήρωσε με επιτυχία το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης με την οικονομία της να πρέπει φυσικά να κλείσει το κενό παραγωγής.
Η δυνατότητα όμως ανάκτησης του χαμένου εδάφους είναι περιορισμένη, λόγω της απουσίας ισχυρής πίστωσης ή δημοσιονομικής ώθησης. Αυτό αναφέρει η Deutsche Bank, στην τελευταία 27σέλιδη ανάλυσή της για την πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Στο υποκεφάλαιο για την Ελλάδα, το οποίο τιτλοφορεί "Greece: Any impulse to boost recovery?" (Ελλάδα: Οποιαδήποτε ώθηση προς ενίσχυση ανάκαμψης;), η Deutche Bank υπενθυμίζει στους επενδυτές ότι οι εξωτερικοί κίνδυνοι για την Ελλάδα παραμένουν, ενώ η χώρα παραμένει υπό "ενισχυμένη εποπτεία".
Η οικονομία έχει καταγράψει έξι διαδοχικά τρίμηνα θετικής ανάπτυξης, ενώ η ανεργία είναι τώρα στην πραγματικότητα στο χαμηλότερο επίπεδο από το Σεπτέμβριο του 2011.
Το ΔΝΤ και η ΕΚ αναμένουν αύξηση του ΑΕΠ ~ 2% το 2018 και το 2019.
Αλλά, η Ελλάδα δεν έχει την πιστωτική, φορολογική ή εξωτερική ώθηση που επέτρεψε στην Ιρλανδία ή την Ιβηρική Χερσόνησο να καταγράψουν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια.
Τράπεζες
Εστιάζοντας στην ιδιωτική εγχώρια ζήτηση, η ανάπτυξη δανεισμού θα παραμείνει αρνητική μέχρι το 2020, εκτιμά η Deutsche Bank, καθώς οι τράπεζες παραμένουν περιορισμένες λόγω του μεγάλου αποθέματος μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPE).
Καθώς ο ρυθμός ανάπτυξης των τραπεζών επιβραδύνεται, η Deutsche Bank αναμένει ότι η πίστωση θα είναι οριακά θετική το 2019-20, επιτρέποντας την εγχώρια ζήτηση να αυξηθεί ελαφρώς πάνω από τις δυνατότητες ανάπτυξης.
Το Σχήμα 30 υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ ιδιωτικής εγχώριας ζήτησης και πιστωτικής ώθησης.
Αναφέρει επίσης τον μέσο όρο της πιστωτικής ώθησης που παρατηρήθηκε τα τελευταία τρία χρόνια στην Πορτογαλία.
Δημοσιονομικά
Όσον αφορά τη δημοσιονομική πλευρά, η ΕΚ αναμένει το πρωτογενές πλεόνασμα να είναι 3,7% το 2019.
Αυτό θα οδηγήσει σε δημοσιονομική ενίσχυση της τάξης του -0,8% του ΑΕΠ.
Ενώ η φορολογική χαλάρωση θα πρέπει να στηρίξει τη βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη, σε σύγκριση με τη δημοσιονομική ώθηση που παρατηρήθηκε στην Ισπανία το 2015-16, όταν η τελευταία αυξήθηκε πάνω από 3% ετησίως, φαίνεται δύσκολο να υπάρξει ένας εξαιρετικός ρυθμός οικονομικής ανάκαμψης, ειδικά όταν νομισματική πολιτική σταδιακά θα γίνει λιγότερο υποστηρικτική.
Φορολογικά, η Ελλάδα παραμένει σε μια δύσκολη ισορροπία - η οριακή χαλάρωση θα μπορούσε να στηρίξει τη βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη αλλά οι μεγάλες αποκλίσεις από τους δημοσιονομικούς στόχους μπορεί να αποδειχθούν αντιπαραγωγικές εν μέσω αυστηρότερων οικονομικών συνθηκών μέσω υψηλότερων αποδόσεων και αβεβαιότητας.
Εξωτερικοί κίνδυνοι
Οι εξωτερικοί κίνδυνοι παραμένουν, αλλά είναι περιορισμένοι.
Ο κατάλογος περιλαμβάνει τους εμπορικούς πολέμους και την παγκόσμια ανάπτυξη, ενώ και η ελληνική εμπορική έκθεση στην Τουρκία (εικ. 32) και ο τομέας του τουρισμού διατηρούν την Ελλάδα σε ευάλωτη θέση.
Πολιτική
Η εστίαση μετατοπίζεται γρήγορα στις επερχόμενες γενικές εκλογές που θα πρέπει να γίνουν μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019.
Μπορεί να προκληθούν νωρίτερα για να συμπέσουν με τις εκλογές του Μαΐου στις ΗΠΑ.
Ο Τσίπρας πρόσφατα υποσχέθηκε ένα "φορολογικό μέρισμα" μέσω πιθανών περικοπών στον ΦΠΑ, στις ασφαλιστικές εισφορές και τον φόρο ακίνητης περιουσίας τα προσεχή έτη, αλλά οι δημοσιονομικές επιπτώσεις των μέτρων το 2019 θα είναι μικρές.
Ήταν επίσης προσεκτικός να μην υποννοήσει αναστροφή των προγραμματισμένων περικοπών των συντάξεων χωρίς διαβούλευση με την ΕΕ.
Οι τρέχουσες δημοσκοπήσεις δείχνουν μια νίκη για το κόμμα της κεντροδεξιά, ενδεχομένως όμως χωρίς πλήρη πλειοψηφία στη Βουλή.
www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr