Δεν θα πάρει ποσοστό μεγαλύτερο από 25% ο Euroasia Interconnector αναφερουν οι πληροφορίες
Δεν ανησυχεί η ΡΑΕ για την επιστολή από τον ACER που ακολούθησε την επιστολή της Κομισιόν για την ανάθεση στον ΑΔΜΗΕ του έργου της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης.
Παράλληλα η επισήμανση του αρχηγού της Νέας Δημοκρατίας για αποτυχία της κυβέρνησης στην μέχρι τώρα υλοποίηση του έργου αποκτά μεγάλη σημασία λόγω της προεκλογικής περιόδου, ακόμα και αν είναι παρατεταμένη, αλλά και της αμφισβήτησης που διατυπώνεται για τα χρονικά περιθώρια καθυστέρησης και τον αποκλεισμό του από την κοινοτική χρηματοδοότηση.
Κύκλοι της ΡΑΕ εκτιμούν ότι οι χρονικές προθεσμίες που έχουν τεθεί για να υπάρξει αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Euroasia μέχρι το τέλος του 2018 δεν θα δημιουργήσουν πρόβλημα, αλλά θα επιταχύνουν τελικά τις εξελίξεις. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης πάντως σημείωσε χαρακτηριστικά από την ΔΕΘ ότι," αποτελεί άμεση πολιτική προτεραιότητα για μας και ήδη είχα την ευκαιρία να θίξω την κρισιμότητα του ζητήματος για την επόμενη, ελπίζω, κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στην Επίτροπο Βεστάγκερ. Δεν είναι η καθ’ ύλην αρμόδια για το ζήτημα αυτό, αλλά θέλω να καταδείξω, με κάθε τρόπο, ότι η διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα είναι έργο απόλυτης προτεραιότητας για τη ΝΔ."
Η σημασία της παρέμβασης του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Κομισιόν έχει τριβές με την ελληνική πλευρά όσον αφορά την πορεία του έργου και κατ ουσίαν έχει μπλοκάρει τις εξελίξεις.
Από την πλευρά της η ΡΑΕ δηλώνει ότι το περιεχόμενο της επιστολής του ACER που είναι ο Σύνδεσμος των Ευρωπαίων Διαχειριστών ζητούσε απλά διευκρινίσεις όσον αφορά την προετοιμασία του έργου και αυτό μπορεί να θεωρηθεί σύνηθες, καθώς για πρώτη φορά ακολουθείται αυτή η διαδικασία ένταξης έργου στο PCI.
Στο 25% πιθανώς το πσοσοτό του Euroasia
Σύμφωνα με εκτιμήσεις το ενδιαφέρον της συμμετοχής του Euroasia Interconnector είναι πιθανό να περιοριστεί τελικά στο 25% έναντι 39% που είναι ο αρχικός προγραμματισμός. Το υπόλοιπο 24% θα τεθεί σε διεθνή διαγωνισμό για τους Ευρωπαίους διαχειριστές μετά το ενδιαφέρον που ήδη έχει εκδηλωθεί από Βέλγιο και Γαλλία αλλά και πιθανώς από Γερμανία. Ελληνική συμμετοχή επιχειρήσεων δεν θα υπάρξει, εκτός αν δε καλυφθεί αυτό το 24% από τους Διαχειριστές. Με τον τρόπο αυτό η ΡΑΕ βάζει τέλος στα σενάρια περί ένταξης του έργου στην κατηγορία του εθνικού με αυξημένο τον παρασκηνιακό ρόλο των Κινέζων, οι οποίοι όπως ανέφεραν οι πληροφορίες ήθελαν να επιβάλουν και τις τεχνικές προδιαγραφές. Πρόκειται για την State Grid of China που διαθέτει το 29% του ΑΔΜΗΕ που ανέλαβε το έργο από την ΡΑΕ.
Η σημασία του έργου είναι μεγάλη και δεν επιδέχεται δυστοκίας καθυστερήσεων.Εξάλλου ιδιαίτερη μνεία έκανε για αυτό και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας την προηγούμενη εβδομάδα στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα μελλοντικά μπορεί να αποτελέσει τον συνδετικό κρίκο για την διασύνδεση Αττικής - Κρήτης - Κύπρου - Ισραήλ, άρα το ζήτημα είναι εξαιρετικά σημαντικό για την διεθνή θέση της χώρας.
Αναλυτικά η δήλωση του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης:
Το ζήτημα της διασύνδεσης είναι μια ακόμα μεγάλη αποτυχία της κυβέρνησης. Να εξηγήσω, με απλά λόγια, ότι είναι απολύτως επιβεβλημένο να διασυνδεθεί η Κρήτη με το κυρίως σύστημα ηλεκτρικής διανομής της ηπειρωτικής Ελλάδος. Όχι μόνο διότι με αυτό τον τρόπο θα μπορεί να εξάγεται πολύ πιο αποτελεσματικά -είναι ο μόνος τρόπος να εξάγεται το πλεόνασμα της αιολικής και ηλιακής ενέργειας που μπορεί να παράγει το νησί- αλλά και διότι από το 2019 και μετά θα αρχίσουν να τρέχουν πολύ αυστηρά πρόστιμα, καθώς η ηλεκτροπαραγωγή της Κρήτης σήμερα είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από μαζούτ. Και αυτό είναι κάτι το οποίο η Κομισιόν δεν το επιτρέπει.
Έχουμε επεξεργαστεί μια σειρά από σχέδια για τον καλύτερο τρόπο δρομολόγησης του έργου της διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Αποτελεί άμεση πολιτική προτεραιότητα για μας και ήδη είχα την ευκαιρία να θίξω την κρισιμότητα του ζητήματος για την επόμενη, ελπίζω, κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στην Επίτροπο Βεστάγκερ. Δεν είναι η καθ’ ύλην αρμόδια για το ζήτημα αυτό, αλλά θέλω να καταδείξω, με κάθε τρόπο, ότι η διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα είναι έργο απόλυτης προτεραιότητας για τη ΝΔ.
www.worldenergynews.gr