Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ολοένα και περισσότερο βιομηχανικό υγραέριο λόγω της χαμηλότερης φορολογίας του διοχετεύεται στα πρατήρια καυσίμων όπου πωλείται ως κίνησης
Σε περισσότερα από 40 εκατ. ευρώ ετησίως ανέρχονται σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς οι απώλειες εσόδων για το δημόσιο από την παράνομη διακίνηση υγραερίου και συγκεκριμένα από την πώληση «βιομηχανικού» υγραερίου με χαμηλό ΕΦΚ αντί του υγραερίου «κίνησης» που επιβαρύνεται με υψηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ο στόλος των οχημάτων που χρησιμοποιούν υγραέριο αυξάνεται συνεχώς, ενώ περισσότερα από 1.100 πρατήρια καυσίμων σε όλη την Ελλάδα διαθέτουν πλέον και υγραέριο, η κατανάλωση του συγκεκριμένου καυσίμου για κίνηση μειώνεται.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΝ, η συνολική αγορά υγραερίων το πρώτο εξάμηνο του 2018 είναι αυξημένη, παρουσιάζοντας όμως μια εντυπωσιακή στρέβλωση.
Συγκεκριμένα η κατανάλωση υγραερίου κίνησης είναι μειωμένη κατά 6%, ενώ η κατανάλωση του υγραερίου βιομηχανικής χρήσης έχει αυξηθεί κατά 8,5%.
Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς είναι προφανές πως ολοένα και περισσότερο βιομηχανικό υγραέριο διοχετεύεται στα πρατήρια ανά την Ελλάδα.
Παράνομες συναλλαγές
Εκτιμάται ότι πάνω από το 25% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται πλέον από παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας, χαμηλότερου ΕΦΚ, οι οποίες γίνονται παράνομα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι κάθε λίτρο βιομηχανικού υγραερίου έχει περίπου 0,21 ευρώ χαμηλότερη φορολογία από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης (πάνω από 25% της λιανικής τιμής του υγραερίου κίνησης).
Τη διαφορά αυτή καρπώνονται οι επιτήδειοι.
Χαρακτηριστικό είναι πως σήμερα στην Αττική, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και του παρατηρητηρίου τιμών, υπάρχουν πάνω από 15 πρατήρια που πουλούν το υγραέριο κίνησης χαμηλότερα από την τιμή διυλιστηριακού κόστους!
Αυτό σημαίνει πως τόσο οι εταιρείες προμήθειας όσο και οι πρατηριούχοι, είτε έχουν αποφασίσει να δουλεύουν συστηματικά με ζημιά, είτε προβαίνουν σε εκτεταμένο λαθρεμπόριο πουλώντας βιομηχανικό υγραέριο αντί για υγραέριο κίνησης, επωφελούμενοι τη σημαντική διαφορά του φόρου.
Σε εκκρεμότητα δέσμη μέτρων
Την ίδια στιγμή, παραμένουν στον αέρα καίρια θέματα που θα μπορούσαν να περιορίσουν το φαινόμενο όπως:
• Η υποχρέωση αυτόματης έκδοσης αποδείξεων από το πρατήριο κατά την πώληση υγραερίου όπως ισχύει για τα υπόλοιπα καύσιμα.
• Η διασύνδεση του υγραερίου στο σύστημα εισροών/εκροών.
• Οι εντατικοί έλεγχοι, αλλά και η άμεση επιβολή αποτρεπτικών κυρώσεων σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων.
• Απαγόρευση συμφόρτωσης υγραερίου κίνησης και υγραερίου βιομηχανικής χρήσης στο ίδιο βυτιοφόρο κατά το ίδιο δρομολόγιο.
Αντί αυτών, οι έλεγχοι των πρατηρίων για το υγραέριο περιορίζονται μόνο σε ένα γραφειοκρατικό καθεστώς χειρόγραφων ελέγχων και διασταυρώσεων στοιχείων, από τα κατά τόπους τελωνεία, σε τριετή βάση.
Παρόλο ότι τόσο οι τιμές κόστους των διυλιστηρίων όσο και οι λιανικές τιμές των πρατηρίων ανακοινώνονται καθημερινά στο παρατηρητήριο τιμών, κανένας έλεγχος δεν γίνεται για τις εξόφθαλμα ύποπτες περιπτώσεις πώλησης κάτω του κόστους.
Η υγιής επιχειρηματικότητα πλήττεται βάναυσα και δεκάδες εκατομμύρια διαφυγόντες δασμοί και φόροι μετατρέπονται σε ζεστό χρήμα για τους λαθρεμπόρους του υγραερίου, θέτοντας σε κίνδυνο και τον καταναλωτή που εν αγνοία του «επιλέγει» το κακής ποιότητας φθηνό υγραέριο.
www.worldenergynews.gr