Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Ανησυχούν ΤΑΙΠΕΔ και νέα ιδιοκτησία ΔΕΣΦΑ για την καθυστέρηση έγκρισης του δεκαετούς αναπτυξιακού από την ΡΑΕ

Ανησυχούν ΤΑΙΠΕΔ και νέα ιδιοκτησία ΔΕΣΦΑ για την καθυστέρηση έγκρισης του δεκαετούς αναπτυξιακού από την ΡΑΕ

Για να δώσει το «πράσινο φως», η ΡΑΕ πρέπει προηγουμένως να βρει λύση στο θέμα του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας - Σκοπίων

Ερωτηματικά για τη σημαντική ολιγωρία της ΡΑΕ στην έγκριση του 10ετούς προγράμματος ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2017 - 2026, φέρεται να διατυπώνονται από τους κόλπους της κοινοπραξίας των Snam, Enagas και Fluxys, στην οποία πρόκειται να περιέλθει το 66% του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ανάλογος προβληματισμός εκφράζεται και από το ΤΑΪΠΕΔ, το οποίο διενήργησε τον διαγωνισμό, καθώς τη στιγμή που έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ υπό τη νέα μετοχική του σύνθεση, εξακολουθεί να βρίσκεται σε εκκρεμότητα η έγκριση του προγράμματος.
Βέβαια, για να δώσει το «πράσινο φως» στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) 2017 - 2026, η Ρυθμιστική Αρχή θα έπρεπε να βρει λύση σε ένα σημαντικό εμπόδιο, καθώς ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας - Σκοπίων (Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή), που περιλαμβάνεται σε αυτό, διεκδικείται και από την εταιρεία Windows International του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ.
Μάλιστα, για τον λόγο αυτό, η εταιρεία είχε παρέμβει στη δημόσια διαβούλευση για το πρόγραμμα, υποστηρίζοντας με επιστολή της πως η κατασκευή του έργου δεν πρέπει να γίνει από τον ΔΕΣΦΑ.
Ωστόσο, με δεδομένο ότι το πρόγραμμα τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση τον Οκτώβριο του 2017, στο μεγάλο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε, η Αρχή θα έπρεπε να έχει βρει ήδη λύση στο ζήτημα της συνδιεκδίκησης του αγωγού από τον Διαχειριστή και τη Windows International.

Οι λόγοι της καθυστέρησης

Έτσι, ανεξάρτητα από το πόσο δύσκολο ή όχι ήταν το να διευθετηθεί το συγκεκριμένο ζήτημα, σε κάθε περίπτωση κανείς - και κυρίως οι επενδυτές - δεν κατανοούν γιατί εξακολουθεί να βρίσκεται ακόμη σε εκκρεμότητα το 10ετές πλάνο.
Στο ίδιο πλαίσιο, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, η ολιγωρία της ΡΑΕ μόνον εν μέρει μπορεί να αποδοθεί στην αδιαμφισβήτητη υποστελέχωσή της.
Αντίθετα, όπως επισημαίνουν, εξίσου σημαντικό ρόλο έπαιξε η αμέλεια τόσο της διοίκησης όσο της ολομέλειας της Αρχής, με συνέπεια η διαδικασία της έγκρισης να «παγώσει» για μήνες.
Με βάση το πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, ο αγωγός «Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή» εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2020 και το κόστος του θα αγγίξει τα 48,7 εκατ. ευρώ.
Επίσης, για το έργο είχε υπογραφεί τον Οκτώβριο του 2016 Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Εταιρείας Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της πΓΔΜ (MER Skopje), ενώ τέθηκε επί τάπητος και στην πρόσφατη επίσκεψη στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στο Σιδηρόκαστρο και τη Νέα Μεσημβρία του Διοικητικού Συμβουλίου της MER και υψηλόβαθμων στελεχών της.
Εξάλλου, ο αγωγός είναι ενταγμένος στο 10ετές πρόγραμμα, στη βάση του οποίου διαμορφώθηκε το τίμημα της εξαγοράς του 66% του ΔΕΣΦΑ.
Επομένως, μία αλλαγή θα μπορούσε να σημαίνει και αλλαγή του τιμήματος.
Από την άλλη πλευρά, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει ο ΔΕΣΦΑ, για την εταιρεία που διεκδικεί το έργο έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις στη γείτονα χώρα.
Επίσης, παρά το τεράστιο χρονικό διάστημα που της δόθηκε από τη ΡΑΕ για να υποβάλει τα απαραίτητα στοιχεία, ποτέ δεν υπήρξε πληρότητα και διαφάνεια στο αίτημα. 

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης