Ρυθμίσεις για άδειες εμπορίας, αποθηκευτικούς χώρους, βιοκαύσιμα-υγραέριο
Στην ενθάρρυνση της εισόδου νέων εταιρειών στην αγορά πετρελαιοειδών αποσκοπεί τροπολογία του ΥΠΕΝ, με την οποία τροποποιούνται διατάξεις του νόμου του 2002 (3054) για την οργάνωση της εν λόγω αγοράς, στο πλαίσιο της υλοποίησης των συστάσεων, που περιλαμβάνονται στην περίφημη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ.
Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης συνεπειών, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις με τις οποίες βελτιώνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά πετρελαιοειδών, ενθαρρύνεται η είσοδος νέων εταιρειών και μειώνεται αναλογικά το λειτουργικό κόστος για τις μικρότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη στον χώρο, ενισχύεται η οικονομία των νησιών, εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο και αίρονται οι περιορισμοί που έχουν πάψει να υπηρετούν τον αρχικό σκοπό τους και ενισχύεται το καθεστώς ίσης μεταχείρισης και η ασφάλεια δικαίου.
Από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επηρεάζονται άμεσα οι εταιρείες χονδρικής εμπορίας πετρελαιοειδών και έμμεσα το σύνολο των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, ως προς το ενεργειακό κόστος.
Στην ουσία, απελευθερώνεται περαιτέρω η χονδρική στο χώρο των καυσίμων και εξορθολογίζεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά.
Ειδικότερα, προβλέπονται τα εξής:
-Επεκτείνεται η χορήγηση άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων και σε νομικά πρόσωπα που έχουν την μορφή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας ή άλλη αντίστοιχη μορφή, πέραν όσων έχουν τη μορφή ανώνυμης εταιρείας ή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης.
-Επεκτείνεται, ομοίως, και η χορήγηση άδειας εμπορίας αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών προϊόντων σε νομικά πρόσωπα που έχουν τη μορφή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης ή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας ή άλλη αντίστοιχη μορφή, εκτός της μορφής ΑΕ που ήδη ισχύει.
-Προστίθεται νέα άδεια εμπορίας πετρελαιοειδών, κατηγορίας Ε΄ για τα νησιά του Αιγαίου, εκτός Κρήτης, Ρόδου και νησιών του Αργοσαρωνικού, οι κάτοχοι της οποίας εξαιρούνται από την άσκηση εμπορίας σε όλη την επικράτεια.
-Επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων, μεταξύ των οποίων ορίζεται ελάχιστο εταιρικό κεφάλαιο ποσού 200.000 ευρώ για όγκο πωλήσεων έως 100.000 μετρικούς τόνους και καταργείται η εναλλακτική απαίτηση ασφαλιστικής κάλυψης. Το ελάχιστο εταιρικό κεφάλαιο φτάνει έως 1,5 εκατ, για όγκο πωλήσεων άνω των 600.000 μετρικών τόνων. Προστίθεται η απαίτηση εγγυητικής επιστολής ύψους 500.000 ευρώ, για την χορήγηση άδειας κατηγορίας Δ΄ εμπορίας ασφάλτου.
-Επαναπροσδιορίζονται οι απαιτήσεις του όγκου των αποθηκευτικών χώρων που πρέπει να διαθέτουν οι κάτοχοι άδειας εμπορίας των εν λόγω προϊόντων: για άδεια κατηγορίας Α΄ προσδιορίζεται ελάχιστη διαθεσιμότητα αποθηκευτικών χώρων από 1.500 κμ-13.000 κ.μ. ανάλογα με τον όγκο πωλήσεων (έως 100.000 και μέχρι άνω των 600.000 μετρικών τόνων), για άδεια κατηγορίας Β1 και Β2 ορίζεται διαθεσιμότητα 5.000 κ.μ., για άδεια κατηγορίας Γ΄ 500 κ.μ. και για άδεια κατηγορίας Ε΄ 1.000 κ.μ.
-Προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις για την αρχική χορήγηση της άδειας κατηγορίας Γ΄ εμπορίας υγραερίων και μέχρι την ανανέωσή της.
-Καταργείται η υποχρέωση υποβολής των σχετικών εγγράφων αναφορικά με την διαθεσιμότητα των αποθηκευτικών χώρων εντός της ελληνικής επικράτειας, στην περίπτωση παραγωγών και εισαγωγέων αυτούσιου βιοντίζελ με εγκατεστημένες μονάδες σε κράτος-μέλος της ΕΕ.
-Οι άδειες εμπορίας που έχουν ανανεωθεί βάσει της καταργούμενης διάταξης του νόμου 3054/2002, διατηρούνται σε ισχύ έως την ημερομηνία λήξης τους.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από τις ρυθμίσεις ενδέχεται να επέλθει αύξηση των δημοσίων εσόδων από την είσπραξη μεγαλύτερου ποσού ανταποδοτικών τελών, λόγω της εισόδου νέων εταιρειών στην αγορά. Το ύψος των εσόδων αυτών εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα, όπως ο αριθμός των νεοεισερχομένων επιχειρήσεων στην αγορά κτλ.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης συνεπειών, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις με τις οποίες βελτιώνεται ο ανταγωνισμός στην αγορά πετρελαιοειδών, ενθαρρύνεται η είσοδος νέων εταιρειών και μειώνεται αναλογικά το λειτουργικό κόστος για τις μικρότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη στον χώρο, ενισχύεται η οικονομία των νησιών, εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο και αίρονται οι περιορισμοί που έχουν πάψει να υπηρετούν τον αρχικό σκοπό τους και ενισχύεται το καθεστώς ίσης μεταχείρισης και η ασφάλεια δικαίου.
Από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επηρεάζονται άμεσα οι εταιρείες χονδρικής εμπορίας πετρελαιοειδών και έμμεσα το σύνολο των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, ως προς το ενεργειακό κόστος.
Στην ουσία, απελευθερώνεται περαιτέρω η χονδρική στο χώρο των καυσίμων και εξορθολογίζεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά.
Ειδικότερα, προβλέπονται τα εξής:
-Επεκτείνεται η χορήγηση άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων και σε νομικά πρόσωπα που έχουν την μορφή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας ή άλλη αντίστοιχη μορφή, πέραν όσων έχουν τη μορφή ανώνυμης εταιρείας ή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης.
-Επεκτείνεται, ομοίως, και η χορήγηση άδειας εμπορίας αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών προϊόντων σε νομικά πρόσωπα που έχουν τη μορφή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης ή ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας ή άλλη αντίστοιχη μορφή, εκτός της μορφής ΑΕ που ήδη ισχύει.
-Προστίθεται νέα άδεια εμπορίας πετρελαιοειδών, κατηγορίας Ε΄ για τα νησιά του Αιγαίου, εκτός Κρήτης, Ρόδου και νησιών του Αργοσαρωνικού, οι κάτοχοι της οποίας εξαιρούνται από την άσκηση εμπορίας σε όλη την επικράτεια.
-Επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων, μεταξύ των οποίων ορίζεται ελάχιστο εταιρικό κεφάλαιο ποσού 200.000 ευρώ για όγκο πωλήσεων έως 100.000 μετρικούς τόνους και καταργείται η εναλλακτική απαίτηση ασφαλιστικής κάλυψης. Το ελάχιστο εταιρικό κεφάλαιο φτάνει έως 1,5 εκατ, για όγκο πωλήσεων άνω των 600.000 μετρικών τόνων. Προστίθεται η απαίτηση εγγυητικής επιστολής ύψους 500.000 ευρώ, για την χορήγηση άδειας κατηγορίας Δ΄ εμπορίας ασφάλτου.
-Επαναπροσδιορίζονται οι απαιτήσεις του όγκου των αποθηκευτικών χώρων που πρέπει να διαθέτουν οι κάτοχοι άδειας εμπορίας των εν λόγω προϊόντων: για άδεια κατηγορίας Α΄ προσδιορίζεται ελάχιστη διαθεσιμότητα αποθηκευτικών χώρων από 1.500 κμ-13.000 κ.μ. ανάλογα με τον όγκο πωλήσεων (έως 100.000 και μέχρι άνω των 600.000 μετρικών τόνων), για άδεια κατηγορίας Β1 και Β2 ορίζεται διαθεσιμότητα 5.000 κ.μ., για άδεια κατηγορίας Γ΄ 500 κ.μ. και για άδεια κατηγορίας Ε΄ 1.000 κ.μ.
-Προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις για την αρχική χορήγηση της άδειας κατηγορίας Γ΄ εμπορίας υγραερίων και μέχρι την ανανέωσή της.
-Καταργείται η υποχρέωση υποβολής των σχετικών εγγράφων αναφορικά με την διαθεσιμότητα των αποθηκευτικών χώρων εντός της ελληνικής επικράτειας, στην περίπτωση παραγωγών και εισαγωγέων αυτούσιου βιοντίζελ με εγκατεστημένες μονάδες σε κράτος-μέλος της ΕΕ.
-Οι άδειες εμπορίας που έχουν ανανεωθεί βάσει της καταργούμενης διάταξης του νόμου 3054/2002, διατηρούνται σε ισχύ έως την ημερομηνία λήξης τους.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από τις ρυθμίσεις ενδέχεται να επέλθει αύξηση των δημοσίων εσόδων από την είσπραξη μεγαλύτερου ποσού ανταποδοτικών τελών, λόγω της εισόδου νέων εταιρειών στην αγορά. Το ύψος των εσόδων αυτών εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα, όπως ο αριθμός των νεοεισερχομένων επιχειρήσεων στην αγορά κτλ.
www.worldenergynews.gr