Ο αγωγός που παρουσίασε την βλάβη και άφησε χωρίς νερό εκατοντάδες κατοίκους κατασκευάστηκε το 1973
Γαϊτανάκι ευθυνών λαμβάνει χώρα τις τελευταίες ημέρες με αφορμή την διακοπή της υδροδότησης στη Θεσσαλονίκη από την περασμένη Πέμπτη.
Αφορμή η μεγάλη βλάβη που έχει υποστεί ο αγωγός που μεταφέρει νερό από τις πηγές της Αραβησσού, λόγω της κακής κατάστασης που βρίσκεται, αφήνοντας χωρίς νερό τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης.
Για «ολιγωρία», «έλλειψη αποτελεσματικότητας» και «ανειλικρίνεια» κατηγορεί τη διοίκηση της ΕΥΑΘ Α.Ε. ο τέως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Νίκος Παπαδάκης.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η καθυστέρηση από την πλευρά της διοίκησης της ΕΥΑΘ ήταν μεγάλη, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να επεκταθεί.
Έλλειψη συντήρησης, έργα αποκατάστασης που ποτέ δεν έγιναν και ένας διαγωνισμός που αν και εγκρίθηκε…τελικά ποτέ δεν προχώρησε, φαίνεται πως ήταν η αιτία του προβλήματος.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων της ΕΥΑΘ «η βλάβη αποκατάσταθηκε Παρασκευή μεσημέρι και μετά υπήρξε μια διαδικασία καθαρισμού από τις λάσπες που κράτησε 16-18 ώρες». Σύμφωνα με τον ίδιο «αυτή είναι η μεγαλύτερη ζημιά που έχει "βγει" από το 2004» και σχολίασε ότι «κάποιες μεγάλες ζημιές θα συμβούν. Δεν είναι ότι τα πράγματα πάνε καλά, και διαμαντένιοι να είναι οι αγωγοί κάποια στιγμή θα χαλάσουν. Δυστυχώς όλα τα μηχανήματα κάποια στιγμή χαλάνε».
Η δήλωση του προέδρου της ΕΥΑΘ, ο οποίος ουσιαστικά επιρρίπτει ευθύνες στη διοίκηση της Εταιρείας για παντελής έλλειψη συντήρησης, φάινεται να ταυτίζεται με την άποψη του πρώην διευθύνοντα συμβούλου, Νίκο Παπαδάκη, ο οποίος κατηγορεί για «ολιγωρία», «έλλειψη αποτελεσματικότητας» και «ανειλικρίνεια» τη νυν.
Σε ανάρτησή του στο Facebook ο κ. Παπαδάκης σημειώνει μεταξύ άλλων ότι εξ αιτίας όσων συνέβησαν τις τελευταίες ημέρες «μειώθηκε η εμπιστοσύνη στην εταιρεία που διαχειρίζεται το νερό». Επίσης κατηγορεί τη σημερινή διοίκηση ότι έχει διχάσει τους εργαζόμενους στην εταιρεία και ότι συμπεριφέρεται με μισαλλοδοξία οδηγώντας «σε απομάκρυνση έμπειρων στελεχών και απολύσεις για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΥΑΘ».
Από την άλλη πλευρά η κυβέρνηση μέσω του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτη Φάμελλου, επιρρίπτει ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις πίσω από την κακή κατάσταση των υποδομών της ΕΥΑΘ,.
Όπως είπε: «Οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν την μονοδιάστατη επιλογή να πουλήσουν την ΕΥΑΘ και το νερό της Θεσσαλονίκης και κάναν ό,τι ήταν δυνατόν για να απαξιώσουν -όπως και άλλους τομείς του δημοσίου- και την ΕΥΑΘ. Το πλάνο της Θεσσαλονίκης ήταν να υδρευτεί από επέκταση του διυλιστηρίου που παίρνει νερό από τον Αλιάκμονα και έτσι θα είχαμε τις πηγές Αραβησσού -αυτή την πολύ σημαντική επένδυση της δεκαετίας του '70- ως σχέδιο ασφαλείας. Το έργο της επέκτασης του διυλιστηρίου εντάχθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου του 2011 σε χρηματοδότηση και είχε προκηρυχθεί από την υπηρεσία ΕΥΔΕ (Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων) Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης. Όμως, αμφισβητήθηκε το έργο αυτό από την τότε υπεύθυνη υπηρεσία και του υπουργείου Υποδομών και του Υπουργείου Εσωτερικών, με αποτέλεσμα στις 28 Ιουλίου 2014 να ακυρωθεί η ένταξη. Πρακτικά η Θεσσαλονίκη είχε εξασφαλισμένους πόρους για το έργο και η προηγούμενη κυβέρνηση ακύρωσε τη χρηματοδότηση για την πόλη».
«Αυτό που πρέπει να πούμε», συνέχισε ο αν. υπουργός, «είναι ότι χρειαζόμαστε σε αυτές τις συνθήκες να επιταχύνουμε την κατασκευή του έργου τώρα και για τον λόγο αυτό η επέκταση του διυλιστηρίου, προϋπολογισμού 27 εκατ. ευρώ, έχει υποβληθεί προς χρηματοδότηση στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας και είναι σημαντική η ευθύνη και της διοίκησης της ΕΥΑΘ, που το επικαιροποίησε και το κατέθεσε --γιατί το έχει εκσυγχρονίσει κιόλας το έργο αυτό, αλλά και του ΠΕΠ, να ολοκληρώσουν όλη τη συζήτηση, για να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί το έργο».
Ο απαρχαιωμένος αγωγός
Ο αγωγός που παρουσίασε την βλάβη και άφησε χωρίς νερό εκατοντάδες κατοίκους κατασκευάστηκε το 1973.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι αντίστοιχη ζημιά είχε εμφανιστεί και το 2004 μάλιστα τότε υπήρξε αυτεπάγγελτη παρέμβαση του Εισαγγελέα όπου τότε κάλεσε σε απολογία όλο το διοικητικό συμβουλίου της ΕΥΑΘ. Μάλιστα το 2013 είχε αποφασιστεί η επέκταση του διυλιστηρίου από τον Αλιάκμωνα προκειμένου να λειτουργήσει επικουρικά η Αραβησσός, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ.
Σύμφωνα με τις καταγγελίες η υπόθεση ήταν γνωστή στην ΕΥΑΘ από το 2004 αλλά ουδέποτε καταβλήθηκε το απαιτούμενο ποσό για την διόρθωση της ζημιάς.
Δεν μπορούν να δοθούν εγγυηθείς ότι δεν θα υπάρξουν νέα σοβαρά προβλήματα στην υδροδότηση της Θεσσαλονίκης, σημείωσε ο πρόεδρος της αρμόδιας Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης της πόλης, Γιάννης Κρεστενίτης.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κρεστενίτης ανέφερε ότι ο 40 και πλέον ετών αγωγός που μεταφέρει νερό από τις πηγές της Αραβησσού βρίσκεται σε τόσο κακή κατάσταση που δεν είναι δυνατόν να δοθούν διαβεβαιώσεις για την απρόσκοπτη λειτουργία του.
Παρά ταύτα, από τις δηλώσεις του προκύπτει ότι έως τώρα δεν έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για αντικατάσταση του αγωγού, με τον κ. Κρεστενίτη να αναφέρει απλώς πως η ΕΥΑΘ έχει εκπονήσει σχετική μελέτη και έχει ζητήσει πόρους από το ΕΣΠΑ ώστε να δρομολογηθεί.
Ποιος φταίει
Ευθύνες τόσο στην κυβέρνηση Σαμαρά όσο και στην κυβέρνηση Τσίπρα επιρρίπτουν στελέχη της αγοράς για το πρόβλημα που λίγο έλλειψε να προκαλέσει ακόμη και την παρέμβαση Εισαγγελέα.
Και αυτό γιατί, η κυβέρνηση Σαμαρά εντελώς αναιτιολόγητα ακύρωσε στο τέλος του 2012 το διαγωνισμό για την επέκταση εγκατάστασης επεξεργασίας νερού από τον Αλιάκμονα, παρότι βρισκόταν ένα βήμα πριν από την οριστική ανακήρυξη αναδόχου. Ο λόγος συνδεόταν προφανώς με την απόφαση της τότε κυβέρνησης να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ Α.Ε. οπότε δεν υπήρχε λόγος το κράτος να ξοδέψει περί τα 40 εκατ. ευρώ για ένα έργο το οποίο θα περνούσε στη συνέχεια σε χρήση του ιδιώτη.
Εξίσου σημαντική είναι και η ευθύνη έχει όμως και η σημερινή κυβέρνηση καθώς τρία χρόνια τώρα δεν φρόντισε να επαναδημοπρατήσει το έργο παρότι οι μελέτες είναι πανέτοιμες, από το 2010.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Αφορμή η μεγάλη βλάβη που έχει υποστεί ο αγωγός που μεταφέρει νερό από τις πηγές της Αραβησσού, λόγω της κακής κατάστασης που βρίσκεται, αφήνοντας χωρίς νερό τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης.
Για «ολιγωρία», «έλλειψη αποτελεσματικότητας» και «ανειλικρίνεια» κατηγορεί τη διοίκηση της ΕΥΑΘ Α.Ε. ο τέως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Νίκος Παπαδάκης.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η καθυστέρηση από την πλευρά της διοίκησης της ΕΥΑΘ ήταν μεγάλη, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να επεκταθεί.
Έλλειψη συντήρησης, έργα αποκατάστασης που ποτέ δεν έγιναν και ένας διαγωνισμός που αν και εγκρίθηκε…τελικά ποτέ δεν προχώρησε, φαίνεται πως ήταν η αιτία του προβλήματος.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων της ΕΥΑΘ «η βλάβη αποκατάσταθηκε Παρασκευή μεσημέρι και μετά υπήρξε μια διαδικασία καθαρισμού από τις λάσπες που κράτησε 16-18 ώρες». Σύμφωνα με τον ίδιο «αυτή είναι η μεγαλύτερη ζημιά που έχει "βγει" από το 2004» και σχολίασε ότι «κάποιες μεγάλες ζημιές θα συμβούν. Δεν είναι ότι τα πράγματα πάνε καλά, και διαμαντένιοι να είναι οι αγωγοί κάποια στιγμή θα χαλάσουν. Δυστυχώς όλα τα μηχανήματα κάποια στιγμή χαλάνε».
Η δήλωση του προέδρου της ΕΥΑΘ, ο οποίος ουσιαστικά επιρρίπτει ευθύνες στη διοίκηση της Εταιρείας για παντελής έλλειψη συντήρησης, φάινεται να ταυτίζεται με την άποψη του πρώην διευθύνοντα συμβούλου, Νίκο Παπαδάκη, ο οποίος κατηγορεί για «ολιγωρία», «έλλειψη αποτελεσματικότητας» και «ανειλικρίνεια» τη νυν.
Σε ανάρτησή του στο Facebook ο κ. Παπαδάκης σημειώνει μεταξύ άλλων ότι εξ αιτίας όσων συνέβησαν τις τελευταίες ημέρες «μειώθηκε η εμπιστοσύνη στην εταιρεία που διαχειρίζεται το νερό». Επίσης κατηγορεί τη σημερινή διοίκηση ότι έχει διχάσει τους εργαζόμενους στην εταιρεία και ότι συμπεριφέρεται με μισαλλοδοξία οδηγώντας «σε απομάκρυνση έμπειρων στελεχών και απολύσεις για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΥΑΘ».
Από την άλλη πλευρά η κυβέρνηση μέσω του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτη Φάμελλου, επιρρίπτει ευθύνες στις προηγούμενες κυβερνήσεις πίσω από την κακή κατάσταση των υποδομών της ΕΥΑΘ,.
Όπως είπε: «Οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν την μονοδιάστατη επιλογή να πουλήσουν την ΕΥΑΘ και το νερό της Θεσσαλονίκης και κάναν ό,τι ήταν δυνατόν για να απαξιώσουν -όπως και άλλους τομείς του δημοσίου- και την ΕΥΑΘ. Το πλάνο της Θεσσαλονίκης ήταν να υδρευτεί από επέκταση του διυλιστηρίου που παίρνει νερό από τον Αλιάκμονα και έτσι θα είχαμε τις πηγές Αραβησσού -αυτή την πολύ σημαντική επένδυση της δεκαετίας του '70- ως σχέδιο ασφαλείας. Το έργο της επέκτασης του διυλιστηρίου εντάχθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου του 2011 σε χρηματοδότηση και είχε προκηρυχθεί από την υπηρεσία ΕΥΔΕ (Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων) Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης. Όμως, αμφισβητήθηκε το έργο αυτό από την τότε υπεύθυνη υπηρεσία και του υπουργείου Υποδομών και του Υπουργείου Εσωτερικών, με αποτέλεσμα στις 28 Ιουλίου 2014 να ακυρωθεί η ένταξη. Πρακτικά η Θεσσαλονίκη είχε εξασφαλισμένους πόρους για το έργο και η προηγούμενη κυβέρνηση ακύρωσε τη χρηματοδότηση για την πόλη».
«Αυτό που πρέπει να πούμε», συνέχισε ο αν. υπουργός, «είναι ότι χρειαζόμαστε σε αυτές τις συνθήκες να επιταχύνουμε την κατασκευή του έργου τώρα και για τον λόγο αυτό η επέκταση του διυλιστηρίου, προϋπολογισμού 27 εκατ. ευρώ, έχει υποβληθεί προς χρηματοδότηση στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας και είναι σημαντική η ευθύνη και της διοίκησης της ΕΥΑΘ, που το επικαιροποίησε και το κατέθεσε --γιατί το έχει εκσυγχρονίσει κιόλας το έργο αυτό, αλλά και του ΠΕΠ, να ολοκληρώσουν όλη τη συζήτηση, για να ενταχθεί και να χρηματοδοτηθεί το έργο».
Ο απαρχαιωμένος αγωγός
Ο αγωγός που παρουσίασε την βλάβη και άφησε χωρίς νερό εκατοντάδες κατοίκους κατασκευάστηκε το 1973.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι αντίστοιχη ζημιά είχε εμφανιστεί και το 2004 μάλιστα τότε υπήρξε αυτεπάγγελτη παρέμβαση του Εισαγγελέα όπου τότε κάλεσε σε απολογία όλο το διοικητικό συμβουλίου της ΕΥΑΘ. Μάλιστα το 2013 είχε αποφασιστεί η επέκταση του διυλιστηρίου από τον Αλιάκμωνα προκειμένου να λειτουργήσει επικουρικά η Αραβησσός, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ.
Σύμφωνα με τις καταγγελίες η υπόθεση ήταν γνωστή στην ΕΥΑΘ από το 2004 αλλά ουδέποτε καταβλήθηκε το απαιτούμενο ποσό για την διόρθωση της ζημιάς.
Δεν μπορούν να δοθούν εγγυηθείς ότι δεν θα υπάρξουν νέα σοβαρά προβλήματα στην υδροδότηση της Θεσσαλονίκης, σημείωσε ο πρόεδρος της αρμόδιας Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης της πόλης, Γιάννης Κρεστενίτης.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κρεστενίτης ανέφερε ότι ο 40 και πλέον ετών αγωγός που μεταφέρει νερό από τις πηγές της Αραβησσού βρίσκεται σε τόσο κακή κατάσταση που δεν είναι δυνατόν να δοθούν διαβεβαιώσεις για την απρόσκοπτη λειτουργία του.
Παρά ταύτα, από τις δηλώσεις του προκύπτει ότι έως τώρα δεν έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για αντικατάσταση του αγωγού, με τον κ. Κρεστενίτη να αναφέρει απλώς πως η ΕΥΑΘ έχει εκπονήσει σχετική μελέτη και έχει ζητήσει πόρους από το ΕΣΠΑ ώστε να δρομολογηθεί.
Ποιος φταίει
Ευθύνες τόσο στην κυβέρνηση Σαμαρά όσο και στην κυβέρνηση Τσίπρα επιρρίπτουν στελέχη της αγοράς για το πρόβλημα που λίγο έλλειψε να προκαλέσει ακόμη και την παρέμβαση Εισαγγελέα.
Και αυτό γιατί, η κυβέρνηση Σαμαρά εντελώς αναιτιολόγητα ακύρωσε στο τέλος του 2012 το διαγωνισμό για την επέκταση εγκατάστασης επεξεργασίας νερού από τον Αλιάκμονα, παρότι βρισκόταν ένα βήμα πριν από την οριστική ανακήρυξη αναδόχου. Ο λόγος συνδεόταν προφανώς με την απόφαση της τότε κυβέρνησης να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ Α.Ε. οπότε δεν υπήρχε λόγος το κράτος να ξοδέψει περί τα 40 εκατ. ευρώ για ένα έργο το οποίο θα περνούσε στη συνέχεια σε χρήση του ιδιώτη.
Εξίσου σημαντική είναι και η ευθύνη έχει όμως και η σημερινή κυβέρνηση καθώς τρία χρόνια τώρα δεν φρόντισε να επαναδημοπρατήσει το έργο παρότι οι μελέτες είναι πανέτοιμες, από το 2010.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr