Σύμφωνα με τον νέο επικεφαλής της εταιρείας Δ. Τζώρτζη, η ΔΕΠΑ επιδιώκει να ενισχύσει τον περιφερειακό της ρόλο, προωθώντας την κατασκευή σημαντικών υποδομών, όπως οι αγωγοί Ποσειδών και IGB
Την επέκταση των εργασιών της στο εξωτερικό, όπως επίσης και την είσοδό της στη λιανική αγορά προωθεί η ΔΕΠΑ σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Δ. Τζώρτζης στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
Σύμφωνα με τον κ. Τζώρτζη η εταιρεία «έχει επενδύσει στα 30 χρόνια της ιστορίας της περί τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ στόχος της νέας διοίκησης είναι η ΔΕΠΑ να συνεχίσει την δυναμική της πορεία.
Στο πλαίσιο της παρουσίας του στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο κ. Τζώρτζης απάντησε σε μια σειρά ερώτησεων που τέθηκαν στο πάνελ το οποίο συμμετείχε.
-Κύριε Τζώρτζη, βρίσκεστε στην ηγεσία της ΔΕΠΑ για τρεις μήνες. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από τη θητεία σας μέχρι στιγμής; Σε ποιο βαθμό οι στόχοι της εταιρείας σας συμπίπτουν με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα στο σύνολό της και ποιες είναι οι επιδιώξεις της διεθνούς στρατηγικής της ΔΕΠΑ, ιδιαίτερα σε σχέση με την Ανατολική Μεσόγειο;
Σήμερα, συμπληρώνω τρεις μήνες στη Διοίκηση της ΔΕΠΑ! Αναφορικά με τις εντυπώσεις που έχω αποκομίσει, δηλώνω πραγματικά εντυπωσιασμένος από το υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού και δέσμευσης στο καθήκον του προσωπικού της εταιρείας. Αναμφισβήτητα, η ΔΕΠΑ συμβάλει σταθερά στην ελληνική οικονομία. Στην 30ετή ιστορία της έχει επενδύσει 3 δισεκατομμύρια ευρώ στη χώρα. Τα αποτελέσματα του 2017 ήταν εξαιρετικά καλά, καθώς πραγματοποιήθηκε ένας κύκλος εργασιών 1,142 δισ. ευρώ με κέρδη ΕΒΙΤDA 260 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το αποτέλεσμα πραγματικά σκληρής δουλειάς.
Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να διαδραματίζουμε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και έτσι θα γίνει! Η πιο σημαντική πρόκληση είναι να διατηρήσουμε την ηγετική μας θέση στο πλήρως απελευθερωμένο και ανταγωνιστικό νέο περιβάλλον. Επιτρέψτε μου, να τονίσω ότι η ΔΕΠΑ είναι ένας ισχυρός οργανισμός, που κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία και βρίσκεται σε απόλυτη ετοιμότητα για να προσαρμοστεί και να πετύχει στο μεταβαλλόμενο και απαιτητικό περιβάλλον.
Ο προσωπικός μου στόχος είναι να διασφαλίσω ότι η ΔΕΠΑ θα συνεχίσει να αποτελεί μια σύγχρονη και δυναμική εταιρεία. Μετά από 3 μήνες στο τιμόνι της, είμαι βέβαιος για την επιτυχία μας. Συγκεκριμένα, η ΔΕΠΑ πρόκειται:
• να εισέλθει στην αγορά λιανικής ενέργειας,
• να επεκτείνει τις εμπορικές της δραστηριότητες πέρα από την Ελλάδα, στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης,
• να πετύχει την επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα, μέσω επενδύσεων για την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου διανομής, της χρήσης LNG μικρής κλίμακας και του συμπιεσμένου φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές. Προς αυτή την κατεύθυνση, την περασμένη Πέμπτη η θυγατρική μας ΔΕΔΑ υπέγραψε συμφωνία δανείου ύψους 48 εκατομμυρίων ευρώ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το οποίο θα επενδυθεί στην κατασκευή δικτύων φυσικού αερίου στην Ανατολική και Κεντρική Μακεδονία, στη Θράκη και στην Κεντρική Ελλάδα.
• να ενισχύσει τον περιφερειακό της ρόλο, προωθώντας την κατασκευή σημαντικών υποδομών, δηλαδή του Αγωγού Ποσειδών, που θα συνδέει ενεργειακά την Ελλάδα με την Ιταλία, του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) και του EastMed, που θα προσφέρει την άμεση διασύνδεση των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη, μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας.
Επίσης, σύντομα η ΔΕΠΑ θα εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade, της εταιρείας που αναπτύσσει το FSRU στην Αλεξανδρούπολη.
Ο Αγωγός EastMed είναι ένα πολλά υποσχόμενο έργο, καθώς ενισχύει τη διαφοροποίηση των πηγών φυσικού αερίου της ΕΕ, ενώ χαράσσει μια νέα, επίσης διαφοροποιημένη διαδρομή για την παράδοση φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αυξάνοντας τον αριθμό των οδεύσεων του Νοτίου Διαδρόμου. Η σημασία της ανάπτυξής του επιβεβαιώνεται από την ΕΕ, η οποία τον προηγούμενο μήνα ενέκρινε την επιπλέον επιχορήγησή του με 34,5 εκατομμύρια ευρώ. Με τη συγκεκριμένη συγχρηματοδότηση, θα πραγματοποιηθούν οι μελέτες FEED και η σχετική λεπτομερής θαλάσσια έρευνα (DMS). Παράλληλα, η ανάπτυξη του έργου παρακολουθείται στενά και προωθείται από το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ιταλία και, φυσικά, την Ελλάδα. Άμεσος στόχος είναι να υπογραφεί το 2018 διακυβερνητική συμφωνία μεταξύ των τεσσάρων μερών, ορίζοντας το κανονιστικό και το φορολογικό πλαίσιο για την ανάπτυξή του.
Ο EastMed είναι ένα πρωτοποριακό έργο, που επιβεβαιωμένα είναι τεχνικά εφικτό, οικονομικά βιώσιμο και εμπορικά ανταγωνιστικό. Ως εκ τούτου, το έργο προσελκύει το ενδιαφέρον βασικών εταίρων και μεγάλων επενδυτών.
Εμείς, είμαστε ανοιχτοί και έτοιμοι για να καλωσορίσουμε και να συζητήσουμε κάθε ουσιαστική συνεργασία.
2. Κύριε Τζώρτζη, σχετικά με τον IGB. Θεωρείτε ότι το έργο θα τεθεί σε λειτουργία το 2020, όταν θα φθάσουν οι πρώτες ποσότητες αερίου από την περιοχή της Κασπίας;
Είμαστε σε καλό δρόμο! Το 2018 είναι το έτος του IGB. Η ανάπτυξη αυτού του έργου παρακολουθείται στενά και αναμένεται η πολυπόθητη ολοκλήρωσή του. Είναι χαρά μου να βλέπω εδώ, ανάμεσα στο κοινό, βασικά πρόσωπα που συνέβαλαν στο παρελθόν σε αυτό το έργο.
Ο αγωγός IGB συνεχίζει να υποστηρίζεται σθεναρά από τις κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, από την ΕΕ και, φυσικά, από τους Μετόχους. Συνεπώς, ναι, είμαστε βέβαιοι ότι ο IGB θα λειτουργήσει - όπως έχει προγραμματιστεί - μέχρι τα τέλη του 2020. Μαζί με τον TAP, ο IGB θα ανοίξει το Νότιο Διάδρομο Αερίου και θα επιτρέψει την πρόσβαση της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε διαφοροποιημένες πηγές αερίου.
Η διαδικασία υποβολής προσφορών βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς έχουν ήδη εκδοθεί οι Προκηρύξεις για τον Owners’ Engineer και για την προμήθεια σωλήνων. Ο διαγωνισμός της εργολαβίας κατασκευής (EPC - Engineering Procurement & Construction) πρόκειται να δημοσιευθεί τις επόμενες εβδομάδες.
Παράλληλα, βρισκόμαστε στο στάδιο της οριστικοποίησης της χρηματοοικονομικής διάρθρωσης του έργου και του ρυθμιστικού πλαισίου (εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων μερών).
Επομένως, οι προϋποθέσεις για την έναρξη της φάσης κατασκευής του έργου, ήδη, σχεδόν πληρούνται και αναμένουμε ότι οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν το δεύτερο εξάμηνο του 2018.
Ο IGB είναι ένα έργο μείζονος σημασίας, που συμβάλει στην ενίσχυση της διαφοροποίησης των πηγών και των οδεύσεων της ΕΕ. Η σπουδαιότητά του αφορά, πέραν της Ελλάδας, και τη Βουλγαρία, ανοίγοντας προοπτικές προμήθειας διαφοροποιημένου φυσικού αερίου μέσω της Ελλάδας σε όλη την περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Με βεβαιότητα, η ΔΕΠΑ δηλώνει ότι θα φτάσουμε στο στόχο της λειτουργίας του έργου το 2020. Άλλωστε, αυτό το έτος, το 2020, θα αποτελέσει ορόσημο για τον ρόλο της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη και για την ασφάλεια εφοδιασμού της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
www.worldenergynews.gr
Σύμφωνα με τον κ. Τζώρτζη η εταιρεία «έχει επενδύσει στα 30 χρόνια της ιστορίας της περί τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ στόχος της νέας διοίκησης είναι η ΔΕΠΑ να συνεχίσει την δυναμική της πορεία.
Στο πλαίσιο της παρουσίας του στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο κ. Τζώρτζης απάντησε σε μια σειρά ερώτησεων που τέθηκαν στο πάνελ το οποίο συμμετείχε.
-Κύριε Τζώρτζη, βρίσκεστε στην ηγεσία της ΔΕΠΑ για τρεις μήνες. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σας από τη θητεία σας μέχρι στιγμής; Σε ποιο βαθμό οι στόχοι της εταιρείας σας συμπίπτουν με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα στο σύνολό της και ποιες είναι οι επιδιώξεις της διεθνούς στρατηγικής της ΔΕΠΑ, ιδιαίτερα σε σχέση με την Ανατολική Μεσόγειο;
Σήμερα, συμπληρώνω τρεις μήνες στη Διοίκηση της ΔΕΠΑ! Αναφορικά με τις εντυπώσεις που έχω αποκομίσει, δηλώνω πραγματικά εντυπωσιασμένος από το υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού και δέσμευσης στο καθήκον του προσωπικού της εταιρείας. Αναμφισβήτητα, η ΔΕΠΑ συμβάλει σταθερά στην ελληνική οικονομία. Στην 30ετή ιστορία της έχει επενδύσει 3 δισεκατομμύρια ευρώ στη χώρα. Τα αποτελέσματα του 2017 ήταν εξαιρετικά καλά, καθώς πραγματοποιήθηκε ένας κύκλος εργασιών 1,142 δισ. ευρώ με κέρδη ΕΒΙΤDA 260 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το αποτέλεσμα πραγματικά σκληρής δουλειάς.
Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να διαδραματίζουμε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και έτσι θα γίνει! Η πιο σημαντική πρόκληση είναι να διατηρήσουμε την ηγετική μας θέση στο πλήρως απελευθερωμένο και ανταγωνιστικό νέο περιβάλλον. Επιτρέψτε μου, να τονίσω ότι η ΔΕΠΑ είναι ένας ισχυρός οργανισμός, που κοιτάζει το μέλλον με αισιοδοξία και βρίσκεται σε απόλυτη ετοιμότητα για να προσαρμοστεί και να πετύχει στο μεταβαλλόμενο και απαιτητικό περιβάλλον.
Ο προσωπικός μου στόχος είναι να διασφαλίσω ότι η ΔΕΠΑ θα συνεχίσει να αποτελεί μια σύγχρονη και δυναμική εταιρεία. Μετά από 3 μήνες στο τιμόνι της, είμαι βέβαιος για την επιτυχία μας. Συγκεκριμένα, η ΔΕΠΑ πρόκειται:
• να εισέλθει στην αγορά λιανικής ενέργειας,
• να επεκτείνει τις εμπορικές της δραστηριότητες πέρα από την Ελλάδα, στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης,
• να πετύχει την επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα, μέσω επενδύσεων για την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου διανομής, της χρήσης LNG μικρής κλίμακας και του συμπιεσμένου φυσικού αερίου σε απομακρυσμένες περιοχές. Προς αυτή την κατεύθυνση, την περασμένη Πέμπτη η θυγατρική μας ΔΕΔΑ υπέγραψε συμφωνία δανείου ύψους 48 εκατομμυρίων ευρώ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το οποίο θα επενδυθεί στην κατασκευή δικτύων φυσικού αερίου στην Ανατολική και Κεντρική Μακεδονία, στη Θράκη και στην Κεντρική Ελλάδα.
• να ενισχύσει τον περιφερειακό της ρόλο, προωθώντας την κατασκευή σημαντικών υποδομών, δηλαδή του Αγωγού Ποσειδών, που θα συνδέει ενεργειακά την Ελλάδα με την Ιταλία, του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) και του EastMed, που θα προσφέρει την άμεση διασύνδεση των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη, μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας.
Επίσης, σύντομα η ΔΕΠΑ θα εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade, της εταιρείας που αναπτύσσει το FSRU στην Αλεξανδρούπολη.
Ο Αγωγός EastMed είναι ένα πολλά υποσχόμενο έργο, καθώς ενισχύει τη διαφοροποίηση των πηγών φυσικού αερίου της ΕΕ, ενώ χαράσσει μια νέα, επίσης διαφοροποιημένη διαδρομή για την παράδοση φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αυξάνοντας τον αριθμό των οδεύσεων του Νοτίου Διαδρόμου. Η σημασία της ανάπτυξής του επιβεβαιώνεται από την ΕΕ, η οποία τον προηγούμενο μήνα ενέκρινε την επιπλέον επιχορήγησή του με 34,5 εκατομμύρια ευρώ. Με τη συγκεκριμένη συγχρηματοδότηση, θα πραγματοποιηθούν οι μελέτες FEED και η σχετική λεπτομερής θαλάσσια έρευνα (DMS). Παράλληλα, η ανάπτυξη του έργου παρακολουθείται στενά και προωθείται από το Ισραήλ, την Κύπρο, την Ιταλία και, φυσικά, την Ελλάδα. Άμεσος στόχος είναι να υπογραφεί το 2018 διακυβερνητική συμφωνία μεταξύ των τεσσάρων μερών, ορίζοντας το κανονιστικό και το φορολογικό πλαίσιο για την ανάπτυξή του.
Ο EastMed είναι ένα πρωτοποριακό έργο, που επιβεβαιωμένα είναι τεχνικά εφικτό, οικονομικά βιώσιμο και εμπορικά ανταγωνιστικό. Ως εκ τούτου, το έργο προσελκύει το ενδιαφέρον βασικών εταίρων και μεγάλων επενδυτών.
Εμείς, είμαστε ανοιχτοί και έτοιμοι για να καλωσορίσουμε και να συζητήσουμε κάθε ουσιαστική συνεργασία.
2. Κύριε Τζώρτζη, σχετικά με τον IGB. Θεωρείτε ότι το έργο θα τεθεί σε λειτουργία το 2020, όταν θα φθάσουν οι πρώτες ποσότητες αερίου από την περιοχή της Κασπίας;
Είμαστε σε καλό δρόμο! Το 2018 είναι το έτος του IGB. Η ανάπτυξη αυτού του έργου παρακολουθείται στενά και αναμένεται η πολυπόθητη ολοκλήρωσή του. Είναι χαρά μου να βλέπω εδώ, ανάμεσα στο κοινό, βασικά πρόσωπα που συνέβαλαν στο παρελθόν σε αυτό το έργο.
Ο αγωγός IGB συνεχίζει να υποστηρίζεται σθεναρά από τις κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, από την ΕΕ και, φυσικά, από τους Μετόχους. Συνεπώς, ναι, είμαστε βέβαιοι ότι ο IGB θα λειτουργήσει - όπως έχει προγραμματιστεί - μέχρι τα τέλη του 2020. Μαζί με τον TAP, ο IGB θα ανοίξει το Νότιο Διάδρομο Αερίου και θα επιτρέψει την πρόσβαση της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε διαφοροποιημένες πηγές αερίου.
Η διαδικασία υποβολής προσφορών βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς έχουν ήδη εκδοθεί οι Προκηρύξεις για τον Owners’ Engineer και για την προμήθεια σωλήνων. Ο διαγωνισμός της εργολαβίας κατασκευής (EPC - Engineering Procurement & Construction) πρόκειται να δημοσιευθεί τις επόμενες εβδομάδες.
Παράλληλα, βρισκόμαστε στο στάδιο της οριστικοποίησης της χρηματοοικονομικής διάρθρωσης του έργου και του ρυθμιστικού πλαισίου (εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων μερών).
Επομένως, οι προϋποθέσεις για την έναρξη της φάσης κατασκευής του έργου, ήδη, σχεδόν πληρούνται και αναμένουμε ότι οι εργασίες κατασκευής θα ξεκινήσουν το δεύτερο εξάμηνο του 2018.
Ο IGB είναι ένα έργο μείζονος σημασίας, που συμβάλει στην ενίσχυση της διαφοροποίησης των πηγών και των οδεύσεων της ΕΕ. Η σπουδαιότητά του αφορά, πέραν της Ελλάδας, και τη Βουλγαρία, ανοίγοντας προοπτικές προμήθειας διαφοροποιημένου φυσικού αερίου μέσω της Ελλάδας σε όλη την περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Με βεβαιότητα, η ΔΕΠΑ δηλώνει ότι θα φτάσουμε στο στόχο της λειτουργίας του έργου το 2020. Άλλωστε, αυτό το έτος, το 2020, θα αποτελέσει ορόσημο για τον ρόλο της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη και για την ασφάλεια εφοδιασμού της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
www.worldenergynews.gr