Σε περίπτωση που η απόφαση δεν δικαιώσει τη ΛΑΡΚΟ, και με δεδομένη τη δυσχερή της οικονομική κατάσταση, είναι δύσκολο να διαφανεί με ποιον τρόπο θα μπορούσε να διασφαλισθεί η ομαλή συνέχιση της δραστηριότητάς της
Την προσεχή Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου θα ανακοινώσει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την ετυμηγορία του για την προσφυγή που έχει καταθέσει η ΛΑΡΚΟ κατά της απόφασης της Κομισιόν, η οποία έκρινε παράνομες τις κρατικές ενισχύσεις ύψους 135,8 εκατ. ευρώ προς τη βιομηχανία, της περιόδου 2008 - 2011, και ζήτησε από το ελληνικό Δημόσιο να τις ανακτήσει.
Η προσφυγή εκδικάστηκε στις αρχές του 2017 και αποτελεί ουσιαστικά την ύστατη νομική κίνηση για να ανατραπεί η σχετική απόφαση των Βρυξελλών.
Μία εξέλιξη ωστόσο που κάθε άλλο παρά βέβαιη θα πρέπει να θεωρείται, με δεδομένο πως τον περασμένο Νοέμβριο το Ευρωδικαστήριο καταδίκασε τη χώρα μας, καθώς το Δημόσιο δεν είχε ολοκληρώσει τη διαδικασία ανάκτησης του ποσού από την εταιρεία έως τον Ιούλιο του 2014, όπως προέβλεπε η απόφαση της Επιτροπής.
Σε περίπτωση που η απόφαση της Πέμπτης από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δεν δικαιώσει τη ΛΑΡΚΟ, και με δεδομένη τη δυσχερή της οικονομική κατάσταση, είναι δύσκολο να διαφανεί με ποιον τρόπο θα μπορούσε να διασφαλισθεί η ομαλή συνέχιση της δραστηριότητάς της, στο ισχύον καθεστώς λειτουργίας.
Επίσης, θα ανοίξει τον δρόμο για την επιβολή προστίμων στην Ελλάδα.
Ανάκτηση ποσού ή πτώχευση
Σύμφωνα με την Κομισιόν, στη ΛΑΡΚΟ δόθηκε παρανόμως κρατική ενίσχυση ύψους 135,8 εκατ. ευρώ, με τη μορφή κρατικών εγγυήσεων το 2008, το 2010 και το 2011 και συμμετοχής του Δημοσίου στην αύξηση του κεφαλαίου της εταιρίας το 2009. Επομένως, η ελληνική πολιτεία όφειλε να δρομολογήσει τη διαδικασία ανάκτησης του εν λόγω ποσού από τη βιομηχανία.
Στην περίπτωση που δεν θα ήταν δυνατόν να εισπράξει το 100% των ενισχύσεων, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ΛΑΡΚΟ, θα έπρεπε να κινήσει τη διαδικασία πτώχευσής της.
Μία διαδικασία που, όπως υποστήριξε η Κομισιόν και συνηγόρησε το Ευρωπαϊκό δικαστήριο τον Νοέμβριο, θα έπρεπε να είχαν υλοποιήσει οι ελληνικές αρχές, παρά την ασάφεια ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς του εργοστασίου στη Λάρυμνα, η οποία μπλόκαρε τους δύο ξεχωριστούς διαγωνισμούς πώλησης ιδιοκτησιακών στοιχείων της βιομηχανίας, που θα διενεργούνταν στο πλαίσιο συμμόρφωσης στην ευρωπαϊκή απόφαση.
Το θέμα των κρατικών ενισχύσεων έχει στερήσει όλα αυτά τα χρόνια τη βιομηχανία από την πρόσβαση σε χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά και από πολλές ακόμη πηγές χρηματοδότησης.
Τελευταίο παράδειγμα, η επιφύλαξη που έθεσε ο ΑΔΜΗΕ για τους δικαιούχους των δημοπρασιών διακοψιμότητας, επισημαίνοντας πως για την καταβολή της αποζημίωσης στους συμμετέχοντες (ανάμεσα στους οποίους ήταν η ΛΑΡΚΟ), είναι απαραίτητο αυτοί να υποβάλουν σχετική υπεύθυνη δήλωση σχετικά με τη μη ύπαρξη εκκρεμούς διαταγής ανάκτησης παράνομης και ασυμβίβαστης ενίσχυσης, η οποία και θα ελεγχθεί.
www.worldenergynews.gr
Η προσφυγή εκδικάστηκε στις αρχές του 2017 και αποτελεί ουσιαστικά την ύστατη νομική κίνηση για να ανατραπεί η σχετική απόφαση των Βρυξελλών.
Μία εξέλιξη ωστόσο που κάθε άλλο παρά βέβαιη θα πρέπει να θεωρείται, με δεδομένο πως τον περασμένο Νοέμβριο το Ευρωδικαστήριο καταδίκασε τη χώρα μας, καθώς το Δημόσιο δεν είχε ολοκληρώσει τη διαδικασία ανάκτησης του ποσού από την εταιρεία έως τον Ιούλιο του 2014, όπως προέβλεπε η απόφαση της Επιτροπής.
Σε περίπτωση που η απόφαση της Πέμπτης από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δεν δικαιώσει τη ΛΑΡΚΟ, και με δεδομένη τη δυσχερή της οικονομική κατάσταση, είναι δύσκολο να διαφανεί με ποιον τρόπο θα μπορούσε να διασφαλισθεί η ομαλή συνέχιση της δραστηριότητάς της, στο ισχύον καθεστώς λειτουργίας.
Επίσης, θα ανοίξει τον δρόμο για την επιβολή προστίμων στην Ελλάδα.
Ανάκτηση ποσού ή πτώχευση
Σύμφωνα με την Κομισιόν, στη ΛΑΡΚΟ δόθηκε παρανόμως κρατική ενίσχυση ύψους 135,8 εκατ. ευρώ, με τη μορφή κρατικών εγγυήσεων το 2008, το 2010 και το 2011 και συμμετοχής του Δημοσίου στην αύξηση του κεφαλαίου της εταιρίας το 2009. Επομένως, η ελληνική πολιτεία όφειλε να δρομολογήσει τη διαδικασία ανάκτησης του εν λόγω ποσού από τη βιομηχανία.
Στην περίπτωση που δεν θα ήταν δυνατόν να εισπράξει το 100% των ενισχύσεων, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ΛΑΡΚΟ, θα έπρεπε να κινήσει τη διαδικασία πτώχευσής της.
Μία διαδικασία που, όπως υποστήριξε η Κομισιόν και συνηγόρησε το Ευρωπαϊκό δικαστήριο τον Νοέμβριο, θα έπρεπε να είχαν υλοποιήσει οι ελληνικές αρχές, παρά την ασάφεια ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς του εργοστασίου στη Λάρυμνα, η οποία μπλόκαρε τους δύο ξεχωριστούς διαγωνισμούς πώλησης ιδιοκτησιακών στοιχείων της βιομηχανίας, που θα διενεργούνταν στο πλαίσιο συμμόρφωσης στην ευρωπαϊκή απόφαση.
Το θέμα των κρατικών ενισχύσεων έχει στερήσει όλα αυτά τα χρόνια τη βιομηχανία από την πρόσβαση σε χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα, αλλά και από πολλές ακόμη πηγές χρηματοδότησης.
Τελευταίο παράδειγμα, η επιφύλαξη που έθεσε ο ΑΔΜΗΕ για τους δικαιούχους των δημοπρασιών διακοψιμότητας, επισημαίνοντας πως για την καταβολή της αποζημίωσης στους συμμετέχοντες (ανάμεσα στους οποίους ήταν η ΛΑΡΚΟ), είναι απαραίτητο αυτοί να υποβάλουν σχετική υπεύθυνη δήλωση σχετικά με τη μη ύπαρξη εκκρεμούς διαταγής ανάκτησης παράνομης και ασυμβίβαστης ενίσχυσης, η οποία και θα ελεγχθεί.
www.worldenergynews.gr