Κάθε καθυστέρηση με το πρόσχημα της σκληρής διαπραγμάτευσης από ελληνικής πλευράς πέραν του ότι καταλήγει σε φιάσκο, στο τέλος η οικονομία και η ελληνική κοινωνία επιβαρύνονται πολλαπλάσια
Σχέδιο express σχεδιάζει να υλοποιήσει η ελληνική κυβέρνηση καθώς στόχος είναι εφόσον οι επίσημοι θεσμοί έρθουν στην Αθήνα 18 με 19 Οκτωβρίου μετά το ετήσιο συνέδριο του ΔΝΤ και της World Bank στις 13 με 15 Οκτωβρίου….να έχει υπάρξει συμφωνία και κλείσιμο της αξιολόγησης έως το Eurogroup στις 4 Δεκεμβρίου του 2017.
Η κυβέρνηση έχει μάθει από τα πολλά λάθη της 1ης και 2ης αξιολόγησης και δεν θέλει να επαναλάβει το ίδιο λάθος.
Η καθυστέρηση της δεύτερης αξιολόγησης σχεδόν 15 μήνες έβλαψε την οικονομία, τις τράπεζες, το χρηματιστήριο, καθυστέρησε την έξοδο της Ελλάδος στις αγορές και έθεσε εκτός την χώρα από την ένταξη των ομολόγων σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Ανεξαρτήτως της συνυπευθυνότητας της Ελλάδος και του ΔΝΤ για τις καθυστερήσεις η ελληνική πλευρά έκανε ότι είναι δυνατό για να επιτείνει το χάος και αυτό αποδείχθηκε καταστροφική εξέλιξη καθώς τα μέτρα που θεσπίστηκαν ήταν χειρότερα στο τέλος…
Κάθε καθυστέρηση με το πρόσχημα της σκληρής διαπραγμάτευσης από ελληνικής πλευράς πέραν του ότι καταλήγει σε φιάσκο, στο τέλος η οικονομία και η ελληνική κοινωνία επιβαρύνονται πολλαπλάσια.
Η αποδοχή των αρχικών μέτρων που προτείνονται από τους δανειστές έχει αποδειχθεί πολλές φορές ότι είναι ηπιότερα από τα μέτρα που τελικώς λαμβάνει η ελληνική κυβέρνηση λόγω των απαράδεκτων καθυστερήσεων.
Η στρατηγική αυτή έχει αποδειχθεί επιζήμια για την ελληνική οικονομία και τουλάχιστον προσβλητική για την ελληνική κοινωνία.
Λόγω της παρελθούσας εμπειρίας και με στόχο η Ελλάδα να ξαναβγεί σύντομα στις αγορές – αμέσως μετά το κλείσιμο της 3ης αξιολόγησης – η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να αλλάξει στρατηγική.
Στόχος είναι η Ελλάδα να βγει ξανά στις αγορές με έκδοση 3ετούς ομολόγου είτε με επαναγορά του παλαιού 5ετούς 2019 ύψους 2,5 δισεκ. είτε μέσω της μείωσης του χαρτοφυλακίου εντόκων γραμματίων.
Το νέο 3ετές ομόλογο μπορεί να έχει απόδοση 3%.
Εγκαταλείπει τις σκόπιμες καθυστερήσεις και θα υιοθετήσει στρατηγική express ώστε η 3η αξιολόγηση να κλείσει έγκαιρα.
Στόχος είναι στο Eurogroup 4 Δεκεμβρίου να υπάρχει συμφωνία για την 3η αξιολόγηση.
Στο Eurogroup 6 Νοεμβρίου όπως έχει τονιστεί απλά θα επικυρωθεί το συναινετικό διαζύγιο.
Τονίζεται πάντως ότι η Lagarde η επικεφαλής του ΔΝΤ θα έρθει στην Αθήνα 29 Σεπτεμβρίου και θα προειδοποιήσει ότι χωρίς διευθέτηση του χρέους η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να βγει από το 3ο μνημόνιο και δεν διασφαλίζει…σταθερότητα στις εκδόσεις ομολόγων.
Ο τρόπος με τον οποίο θα θέσει το ΔΝΤ και η Lagarde το θέμα με τα AQRs των τραπεζών και τα ανταλλάγματα που θα ζητήσει εάν δεν υλοποιηθούν AQRs π.χ. άρση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς ή δέσμευση των μελλοντικών κερδών των τραπεζών για αντιμετώπιση των σωρευμένων NPLs και NPEs θα αποτελέσουν μια δοκιμασία για τις προθέσεις του Ταμείου...έναντι της 3ης αξιολόγησης.
Σε συναινετικό διαζύγιο Γερμανία - ESM με ΔΝΤ στις 6/11/2017
Σε συναινετικό διαζύγιο μεταξύ ESM – Γερμανίας με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ΔΝΤ για το ελληνικό πρόγραμμα έχουν καταλήξει ανεπίσημα τα εμπλεκόμενη μέρη.
Η απόφαση θα ανακοινωθεί μετά τις γερμανικές εκλογές στις 24 Σεπτεμβρίου οπότε και η Merkel και το CDU θα κερδίσουν με μεγάλη διαφορά και μάλλον θα συμμαχήσουν με τους φιλελευθέρους.
Σύμφωνα με καλά ενημερωμένη πηγή στις Βρυξέλλες όλες οι πλευρές έχουν κατανοήσει ότι το ΔΝΤ δεν θα συνεχίσει στο ελληνικό πρόγραμμα, ωστόσο η Γερμανία δεν θα δεχθεί αλλαγές στα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% με βάση το χρονοδιάγραμμα έως το 2022 αλλά θα συμφωνήσει να δοθούν ορισμένα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους για το 2018.
Το 2018 θα συμφωνηθούν 2 και όχι 3 μέτρα για το ελληνικό χρέος τα οποία η Γερμανία της Merkel και του Schaeuble έχουν συμφωνήσει να δοθούν στην Ελλάδα με στόχο να υποστηρίξουν την προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας.
Επίσης οι ευρωπαίοι δανειστές έχουν συμφωνήσει ότι δεν θα πρέπει να υπάρξουν ειδικά AQRs στις ελληνικές τράπεζες το 2018 αλλά το 2019 μαζί με όλες τις τράπεζες της ευρωζώνης και προφανώς η εξέλιξη αυτή είναι θετική για τις ελληνικές τράπεζες.
Ωστόσο το ΔΝΤ θα ζητήσει άρση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς.
Το σχέδιο για το ελληνικό χρέος
Το σχέδιο για το ελληνικό χρέος περιλαμβάνει τα εξής
1)Στις 6 Νοεμβρίου λαμβάνονται οι αποφάσεις για το ΔΝΤ το οποίο οριστικά θα αποχωρήσει από το ελληνικό πρόγραμμα Αύγουστο 2018.
2)Την Άνοιξη του 2018 ο ESM θα λάβει δύο αποφάσεις που θα αφορούν το ελληνικό χρέος
Α)Να αποπληρώσει το εναπομείναν δάνειο του ΔΝΤ προς την Ελλάδα θα είναι την Άνοιξη του 2018 περίπου 10 δισεκ. ευρώ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο ESM δανείζει την Ελλάδα με επιτόκια 0,89% και το ΔΝΤ με 3,80%.
Β)Να συμφωνηθεί ο τρόπος διάθεσης των κερδών από τα ομόλογα που κατέχουν η ΕΚΤ και οι υπόλοιπες κεντρικές τράπεζες ANFA και SMP.
Προφανώς στο θέμα αυτό αποκλειστικό ρόλο έχει μόνο η ΕΚΤ και όχι ο ESM.
Η ΕΚΤ προτείνει ειδικά τα κέρδη ύψους 7,69 δισεκ. ευρώ από τα ANFA και SMP να δοθούν τμηματικά δηλαδή σε 4 δόσεις αρχής γενομένης είτε από το τέλος του 2018 ή από το τέλος του 2019.
3)Το Καλοκαίρι του 2018 θα συμφωνηθεί το πλαίσιο για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, όμως το σκέλος της επιμήκυνσης θα ενεργοποιηθεί από το 2022.
Όπως έχει τονιστεί ο ESM θα προτείνει 5ετή επιμήκυνση του ελληνικού χρέους.
Μείωση επιτοκίων δεν θα υπάρξει, ούτε στα δάνεια του EFSF όπως αρχικώς είχε εκτιμηθεί ή αναφερθεί σε Eurogroup του παρελθόντος.
Επίσης δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί εάν θα υπάρξει και επιμήκυνση του χρόνου παγώματος αποπληρωμής του κεφαλαίου.
Ορισμένα μέτρα θα εφαρμοστούν από το 2019 με την λήξη της νέας πιστωτικής γραμμής ECCL και η επιμήκυνση θα εφαρμοστεί μετά το 2022.
Τι κερδίζει η Ελλάδα
Με το νέο σχέδιο του ESM η Ελλάδα κερδίζει τα εξής
-Διασφαλίζει ότι θα υπάρξει κάποιας μορφής διευθέτηση του ελληνικού χρέους ακόμη και εάν δεν θεωρεί επαρκής να μετατρέψει το ελληνικό χρέος σε βιώσιμο.
Θα βελτιωθεί ωστόσο το προφίλ βιωσιμότητας.
-Με τα μέτρα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους θα υποστηριχθεί η Ελλάδα ώστε να δανείζεται με καλύτερα επιτόκια από τις αγορές.
Εκτιμάται ότι στην 3ετία η Ελλάδα θα μπορεί να δανείζεται στο 2,5%, στην 5ετία στο περί το 3,5% και στην 10ετία στο 4,30% με 4,50%.
- Τα capital controls όχι 2018 αλλά Καλοκαίρι 2019.
H εξέλιξη αυτή κατά μια έννοια ευνοεί κράτος και τράπεζες.
Εφόσον υπάρξει ετήσια νέα πιστωτική γραμμή ECCL ή PCCL η οριστική άρση των capital controls μετατίθεται για την λήξη της νέας πιστωτικής γραμμής δηλαδή Αύγουστο του 2019.
Άρα οριστική άρση των capital controls Αύγουστο του 2019.
Με βάση τραπεζικές και κυβερνητικές πηγές, η τελευταία πράξη άρσης των capital controls θα αφορά το ύψος ανάληψης των καταθέσεων σε ημερήσια βάση και βεβαίως η πλήρης μεταφορά καταθέσεων.
Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη δεν έχει εγκριθεί η δημιουργία νέων τραπεζικών λογαριασμών κυρίως γιατί υπάρχει ο κίνδυνος οι καταθέτες να δημιουργούν 4 λογαριασμούς στις 4 συστημικές τράπεζες ή περισσότερους και μέσω αυτών να σηκώνουν πολλαπλάσια χρήματα σε εβδομαδιαία βάση ή σε διάστημα 2 εβδομάδων.
Σκεφθείτε ένα κάτοχο 30.000 ευρώ στις τράπεζες εάν έχει την δυνατότητα χρήσης πολλαπλών λογαριασμών θα μπορεί να σηκώσει και τις 30.000 ευρώ σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Συν τοις άλλοις τα capital controls έχουν συμβάλλει στην αντιμετώπιση της μικρής φοροδιαφυγής ενώ οι κατασχέσεις λογαριασμών έχουν φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ.
-Το ΔΝΤ θα φύγει οριστικά από το ελληνικό πρόγραμμα και ο ESM θα αναλάβει τον ρόλο του ΔΝΤ.
Για την Ελλάδα αυτό θα έχει μια σημειολογία.
-Οι ελληνικές τράπεζες δεν θα υποβληθούν σε AQRs σε ελέγχους ποιότητας ενεργητικού, που έχει ζητήσει το ΔΝΤ.
Ο ESM τάσσεται με την θέση της ΕΚΤ και του SSM ότι δεν μπορεί να υπάρξει διαφοροποίηση για τις ελληνικές τράπεζες το 2018.
Τα AQRs στις ελληνικές τράπεζες θα διεξαχθούν το 2019 και θα είναι αυστηρότατα.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr
Η κυβέρνηση έχει μάθει από τα πολλά λάθη της 1ης και 2ης αξιολόγησης και δεν θέλει να επαναλάβει το ίδιο λάθος.
Η καθυστέρηση της δεύτερης αξιολόγησης σχεδόν 15 μήνες έβλαψε την οικονομία, τις τράπεζες, το χρηματιστήριο, καθυστέρησε την έξοδο της Ελλάδος στις αγορές και έθεσε εκτός την χώρα από την ένταξη των ομολόγων σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Ανεξαρτήτως της συνυπευθυνότητας της Ελλάδος και του ΔΝΤ για τις καθυστερήσεις η ελληνική πλευρά έκανε ότι είναι δυνατό για να επιτείνει το χάος και αυτό αποδείχθηκε καταστροφική εξέλιξη καθώς τα μέτρα που θεσπίστηκαν ήταν χειρότερα στο τέλος…
Κάθε καθυστέρηση με το πρόσχημα της σκληρής διαπραγμάτευσης από ελληνικής πλευράς πέραν του ότι καταλήγει σε φιάσκο, στο τέλος η οικονομία και η ελληνική κοινωνία επιβαρύνονται πολλαπλάσια.
Η αποδοχή των αρχικών μέτρων που προτείνονται από τους δανειστές έχει αποδειχθεί πολλές φορές ότι είναι ηπιότερα από τα μέτρα που τελικώς λαμβάνει η ελληνική κυβέρνηση λόγω των απαράδεκτων καθυστερήσεων.
Η στρατηγική αυτή έχει αποδειχθεί επιζήμια για την ελληνική οικονομία και τουλάχιστον προσβλητική για την ελληνική κοινωνία.
Λόγω της παρελθούσας εμπειρίας και με στόχο η Ελλάδα να ξαναβγεί σύντομα στις αγορές – αμέσως μετά το κλείσιμο της 3ης αξιολόγησης – η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να αλλάξει στρατηγική.
Στόχος είναι η Ελλάδα να βγει ξανά στις αγορές με έκδοση 3ετούς ομολόγου είτε με επαναγορά του παλαιού 5ετούς 2019 ύψους 2,5 δισεκ. είτε μέσω της μείωσης του χαρτοφυλακίου εντόκων γραμματίων.
Το νέο 3ετές ομόλογο μπορεί να έχει απόδοση 3%.
Εγκαταλείπει τις σκόπιμες καθυστερήσεις και θα υιοθετήσει στρατηγική express ώστε η 3η αξιολόγηση να κλείσει έγκαιρα.
Στόχος είναι στο Eurogroup 4 Δεκεμβρίου να υπάρχει συμφωνία για την 3η αξιολόγηση.
Στο Eurogroup 6 Νοεμβρίου όπως έχει τονιστεί απλά θα επικυρωθεί το συναινετικό διαζύγιο.
Τονίζεται πάντως ότι η Lagarde η επικεφαλής του ΔΝΤ θα έρθει στην Αθήνα 29 Σεπτεμβρίου και θα προειδοποιήσει ότι χωρίς διευθέτηση του χρέους η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να βγει από το 3ο μνημόνιο και δεν διασφαλίζει…σταθερότητα στις εκδόσεις ομολόγων.
Ο τρόπος με τον οποίο θα θέσει το ΔΝΤ και η Lagarde το θέμα με τα AQRs των τραπεζών και τα ανταλλάγματα που θα ζητήσει εάν δεν υλοποιηθούν AQRs π.χ. άρση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς ή δέσμευση των μελλοντικών κερδών των τραπεζών για αντιμετώπιση των σωρευμένων NPLs και NPEs θα αποτελέσουν μια δοκιμασία για τις προθέσεις του Ταμείου...έναντι της 3ης αξιολόγησης.
Σε συναινετικό διαζύγιο Γερμανία - ESM με ΔΝΤ στις 6/11/2017
Σε συναινετικό διαζύγιο μεταξύ ESM – Γερμανίας με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ΔΝΤ για το ελληνικό πρόγραμμα έχουν καταλήξει ανεπίσημα τα εμπλεκόμενη μέρη.
Η απόφαση θα ανακοινωθεί μετά τις γερμανικές εκλογές στις 24 Σεπτεμβρίου οπότε και η Merkel και το CDU θα κερδίσουν με μεγάλη διαφορά και μάλλον θα συμμαχήσουν με τους φιλελευθέρους.
Σύμφωνα με καλά ενημερωμένη πηγή στις Βρυξέλλες όλες οι πλευρές έχουν κατανοήσει ότι το ΔΝΤ δεν θα συνεχίσει στο ελληνικό πρόγραμμα, ωστόσο η Γερμανία δεν θα δεχθεί αλλαγές στα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% με βάση το χρονοδιάγραμμα έως το 2022 αλλά θα συμφωνήσει να δοθούν ορισμένα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους για το 2018.
Το 2018 θα συμφωνηθούν 2 και όχι 3 μέτρα για το ελληνικό χρέος τα οποία η Γερμανία της Merkel και του Schaeuble έχουν συμφωνήσει να δοθούν στην Ελλάδα με στόχο να υποστηρίξουν την προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας.
Επίσης οι ευρωπαίοι δανειστές έχουν συμφωνήσει ότι δεν θα πρέπει να υπάρξουν ειδικά AQRs στις ελληνικές τράπεζες το 2018 αλλά το 2019 μαζί με όλες τις τράπεζες της ευρωζώνης και προφανώς η εξέλιξη αυτή είναι θετική για τις ελληνικές τράπεζες.
Ωστόσο το ΔΝΤ θα ζητήσει άρση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς.
Το σχέδιο για το ελληνικό χρέος
Το σχέδιο για το ελληνικό χρέος περιλαμβάνει τα εξής
1)Στις 6 Νοεμβρίου λαμβάνονται οι αποφάσεις για το ΔΝΤ το οποίο οριστικά θα αποχωρήσει από το ελληνικό πρόγραμμα Αύγουστο 2018.
2)Την Άνοιξη του 2018 ο ESM θα λάβει δύο αποφάσεις που θα αφορούν το ελληνικό χρέος
Α)Να αποπληρώσει το εναπομείναν δάνειο του ΔΝΤ προς την Ελλάδα θα είναι την Άνοιξη του 2018 περίπου 10 δισεκ. ευρώ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο ESM δανείζει την Ελλάδα με επιτόκια 0,89% και το ΔΝΤ με 3,80%.
Β)Να συμφωνηθεί ο τρόπος διάθεσης των κερδών από τα ομόλογα που κατέχουν η ΕΚΤ και οι υπόλοιπες κεντρικές τράπεζες ANFA και SMP.
Προφανώς στο θέμα αυτό αποκλειστικό ρόλο έχει μόνο η ΕΚΤ και όχι ο ESM.
Η ΕΚΤ προτείνει ειδικά τα κέρδη ύψους 7,69 δισεκ. ευρώ από τα ANFA και SMP να δοθούν τμηματικά δηλαδή σε 4 δόσεις αρχής γενομένης είτε από το τέλος του 2018 ή από το τέλος του 2019.
3)Το Καλοκαίρι του 2018 θα συμφωνηθεί το πλαίσιο για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους, όμως το σκέλος της επιμήκυνσης θα ενεργοποιηθεί από το 2022.
Όπως έχει τονιστεί ο ESM θα προτείνει 5ετή επιμήκυνση του ελληνικού χρέους.
Μείωση επιτοκίων δεν θα υπάρξει, ούτε στα δάνεια του EFSF όπως αρχικώς είχε εκτιμηθεί ή αναφερθεί σε Eurogroup του παρελθόντος.
Επίσης δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί εάν θα υπάρξει και επιμήκυνση του χρόνου παγώματος αποπληρωμής του κεφαλαίου.
Ορισμένα μέτρα θα εφαρμοστούν από το 2019 με την λήξη της νέας πιστωτικής γραμμής ECCL και η επιμήκυνση θα εφαρμοστεί μετά το 2022.
Τι κερδίζει η Ελλάδα
Με το νέο σχέδιο του ESM η Ελλάδα κερδίζει τα εξής
-Διασφαλίζει ότι θα υπάρξει κάποιας μορφής διευθέτηση του ελληνικού χρέους ακόμη και εάν δεν θεωρεί επαρκής να μετατρέψει το ελληνικό χρέος σε βιώσιμο.
Θα βελτιωθεί ωστόσο το προφίλ βιωσιμότητας.
-Με τα μέτρα αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους θα υποστηριχθεί η Ελλάδα ώστε να δανείζεται με καλύτερα επιτόκια από τις αγορές.
Εκτιμάται ότι στην 3ετία η Ελλάδα θα μπορεί να δανείζεται στο 2,5%, στην 5ετία στο περί το 3,5% και στην 10ετία στο 4,30% με 4,50%.
- Τα capital controls όχι 2018 αλλά Καλοκαίρι 2019.
H εξέλιξη αυτή κατά μια έννοια ευνοεί κράτος και τράπεζες.
Εφόσον υπάρξει ετήσια νέα πιστωτική γραμμή ECCL ή PCCL η οριστική άρση των capital controls μετατίθεται για την λήξη της νέας πιστωτικής γραμμής δηλαδή Αύγουστο του 2019.
Άρα οριστική άρση των capital controls Αύγουστο του 2019.
Με βάση τραπεζικές και κυβερνητικές πηγές, η τελευταία πράξη άρσης των capital controls θα αφορά το ύψος ανάληψης των καταθέσεων σε ημερήσια βάση και βεβαίως η πλήρης μεταφορά καταθέσεων.
Είναι ενδεικτικό ότι ακόμη δεν έχει εγκριθεί η δημιουργία νέων τραπεζικών λογαριασμών κυρίως γιατί υπάρχει ο κίνδυνος οι καταθέτες να δημιουργούν 4 λογαριασμούς στις 4 συστημικές τράπεζες ή περισσότερους και μέσω αυτών να σηκώνουν πολλαπλάσια χρήματα σε εβδομαδιαία βάση ή σε διάστημα 2 εβδομάδων.
Σκεφθείτε ένα κάτοχο 30.000 ευρώ στις τράπεζες εάν έχει την δυνατότητα χρήσης πολλαπλών λογαριασμών θα μπορεί να σηκώσει και τις 30.000 ευρώ σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Συν τοις άλλοις τα capital controls έχουν συμβάλλει στην αντιμετώπιση της μικρής φοροδιαφυγής ενώ οι κατασχέσεις λογαριασμών έχουν φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ.
-Το ΔΝΤ θα φύγει οριστικά από το ελληνικό πρόγραμμα και ο ESM θα αναλάβει τον ρόλο του ΔΝΤ.
Για την Ελλάδα αυτό θα έχει μια σημειολογία.
-Οι ελληνικές τράπεζες δεν θα υποβληθούν σε AQRs σε ελέγχους ποιότητας ενεργητικού, που έχει ζητήσει το ΔΝΤ.
Ο ESM τάσσεται με την θέση της ΕΚΤ και του SSM ότι δεν μπορεί να υπάρξει διαφοροποίηση για τις ελληνικές τράπεζες το 2018.
Τα AQRs στις ελληνικές τράπεζες θα διεξαχθούν το 2019 και θα είναι αυστηρότατα.
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr