Ενέργεια

Σήμα κινδύνου από την Motor Oil για την επάρκεια φυσικού αερίου από την διακοπή λειτουργίας της Ρεβυθούσας

Σήμα κινδύνου από την Motor Oil για την επάρκεια φυσικού αερίου από την διακοπή λειτουργίας της Ρεβυθούσας

Πρόβλημα αν η εσωτερική ζήτηση ξεπεράσει το όριο των 165.000.000 KWh ημερησίως

 

Τον κίνδυνο έλλειψης φυσικού αερίου στην εσωτερική αγορά κατά τη διάρκεια των 20 ημερών που ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει να διακόψει τη λειτουργία της Ρεβυθούσας και συγκεκριμένα από τις 22 Απριλίου έως και τις 10 Μαίου, αναδεικνύει η Motor Oil.

Με επιστολή της προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με αφορμή τη διαβούλευση επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ η Motor Oil σημειώνει ότι θα υπάρξει πρόβλημα επάρκειας φυσικού αερίου σε περίπτωση που η εσωτερική ζήτηση ξεπεράσει το όριο των 165.000.000 KWh ημερησίως.

Παράλληλα με την επιστολή της η Motor Oil υπογραμμίζει το πρόβλημα του νοτίου συστήματος φυσικού αερίου της χώρας που είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένο από τη Ρεβυθούσα και σημειώνει ότι υπάρχει ανάγκη λειτουργίας ενός επιπλέον σημείου εισόδου στο νότιο σύστημα, αναφέροντας ότι το FSRU της Dioriga Gas, μακροπρόθεσμα αποτελεί μια αξιόπιστη λύση για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού του σε μια ενδεχόμενη διακοπή των ροών από τη Ρεβυθούσα.

Σύμφωνα με τη Motor Oil η ροή φυσικού αερίου από το Βορρά προς το Νότο είναι σήμερα περιορισμένη σε λιγότερο από 165.000.000 KWh ημερησίως μέχρι την ένταξη στο σύστημα των σταθμών συμπίεσης στην Κομοτηνή και την Αμπελιά και η διακοπή της λειτουργίας της Ρεβυθούσας εκθέτει τους Έλληνες καταναλωτές σε κίνδυνο έλλειψης αερίου.

Όπως σημειώνει η εταιρία στην αντιμετώπιση του κινδύνου αυτού δεν συμβάλει ούτε το FSRU της Αλεξανδρούπολης ούτε οποιαδήποτε μελλοντική εγκατάσταση ΥΦΑ κατασκευαστεί στο βόρειο τμήμα του συστήματος. Ενδεικτικά αναφέρει ότι τον Φεβρουάριο του 2025 η ημερήσια ζήτηση έφθασε στα ιστορικά υψηλά επίπεδα της τάξεως των 357.000.000 KWh εξαιτίας της χαμηλής συμμετοχής των ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής και των αυξημένων εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας προς τα Βαλκάνια.

Διασφάλιση δικαιωμάτων

«Είναι σαφές, λέει η Motor Oil, πως σε περιόδους αυξημένης ζήτησης φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή αυτή δεν μπορεί να καλυφθεί από τα ενεργά σημεία εισόδου του βόρειου τμήματος δηλαδή από το Σιδηρόκαστρο και τη Νέα Μεσημβρία ενώ η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι η διασύνδεση Κήποι με την Τουρκία είναι ανενεργή και ότι δεν υπάρχει ακόμη δυνατότητα αντίστροφης ροής από τον IGB. Παρότι λειτουργούν δυο αγωγοί φυσικού αερίου μεταξύ των συστημάτων της Ελλάδας και της Βουλγαρίας η απευθείας εισαγωγή αερίου είναι εφικτή μόνο από το Σιδηρόκαστρο καθώς η εισαγωγή μέσω IGB προϋποθέτει τη διαμετακόμιση αερίου μέσω του ακριβότερου TAP».

Σύμφωνα με την εταιρία, ο ΔΕΣΦΑ οφείλει να διασφαλίσει σε συνεργασία με τον διαχειριστή του IGB τα ίδια δικαιώματα για τους Έλληνες χρήστες δηλαδή τη δυνατότητα να εισάγουν αέριο απευθείας και με χαμηλό κόστος από τη Βουλγαρία αξιοποιώντας όλες τις υφιστάμενες διασυνδέσεις.
Αντίστοιχα η Motor Oil θεωρεί ότι είναι σημαντικό να διασφαλιστεί πως ο διασυνδετικός αγωγός με τη Βόρεια Μακεδονία αλλά και οποιαδήποτε μελλοντική διασύνδεση θα δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα εισαγωγών αερίου και δεν θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για εξαγωγές.

Επίσης το σημείο διασύνδεσης Κήποι με το σύστημα φυσικού αερίου της Τουρκίας αποτελεί σε κανονικές συνθήκες μια εναλλακτική πηγή προμήθειας για το ελληνικό σύστημα, αλλά παραμένει ανενεργό λόγω απουσίας συμφωνίας διασύνδεσης μεταξύ των διαχειριστών κάτι το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί το συντομότερο δυνατό.

Αναστολή υπηρεσιών φόρτωσης

Επιπλέον η Motor Oil θέτει το ζήτημα της αναστολής των υπηρεσιών φόρτωσης φορτηγών ΥΦΑ για το διάστημα που θα τεθεί εκτός λειτουργίας η Ρεβυθούσα. Σημειώνει ότι ο ΔΕΣΦΑ θα έπρεπε να φροντίσει ώστε να παραμείνει λειτουργική η συγκεκριμένη υπηρεσία ή σε περίπτωση που η διακοπή είναι αναπόφευκτη να δοθεί προτεραιότητα στην όσο το δυνατόν ταχύτερη επανέναρξη της.

Ο στόχος λειτουργίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας είναι η τροφοδοσία με φυσικό αέριο περιοχών και τελικών καταναλωτών οι οποίοι αποκλείονται από το δικαίωμα προμήθειας. Ακόμη η εταιρία υπενθυμίζει ότι σύμφωνα με τον Κώδικα Διαχείρισης του ΔΕΣΦΑ το ανώτατο όριο ημερών συντήρησης ανά έτος ορίζεται σε δέκα εργάσιμες ημέρες με μέγιστο όριο συνεχόμενων ημερών τις τρεις εργάσιμες ημέρες.
Τέλος η Motor Oil θεωρεί ότι το διάστημα της διακοπής του ΥΦΑ είναι πολύ μεγάλο Εφόσον αναστέλλονται ολοκληρωτικά οι υπηρεσίες αεριοποίησης και παγώνουν για 20 ημέρες τα αποθέματα ΥΦΑ των χρηστών μια ιδέα είναι ο διαχειριστής να μην πληρώνεται για υπηρεσίες που δεν παρέχει οπότε θα είχε μικρότερο κίνητρο να παρατείνει τη διάρκεια συντήρησης.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης