Ενέργεια

Πως η πολιτική Trump μπορεί να κόψει τον εφοδιασμό της Κίνας με ιρανικό πετρέλαιο (Oil Price)

Πως η πολιτική Trump μπορεί να κόψει τον εφοδιασμό της Κίνας με ιρανικό πετρέλαιο (Oil Price)
Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του Ιράν, με το ιρανικό αργό να αντιπροσωπεύει το 13% των εισαγωγών της
Είναι γνωστό ότι οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν σημείωσαν ισχυρή ανάκαμψη υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν, καθώς οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους ήλπιζαν να επιτύχουν μια νέα πυρηνική συμφωνία με την Τεχεράνη.

Σύμφωνα με το Oil Price, κατά την πρώτη θητεία του Ντόναλντ Τραμπ, η ιρανική παραγωγή πετρελαίου κατρακύλησε από 3,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως στις αρχές του 2018 σε λιγότερο από 2 mb/d στα τέλη του 2020- αντίθετα, η παραγωγή έχει εκτοξευθεί υπό τον Μπάιντεν στα 3,2 mb/d.

Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του Ιράν, με το ιρανικό αργό να αντιπροσωπεύει το 13% των εισαγωγών της. Ωστόσο, το Πεκίνο είναι πιθανό να δει την πραγματικότητα αυτή να ανατρέπεται μετά την επάνοδο του Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

Τον Ιούλιο άλλωστε, ο Τραμπ υποσχέθηκε στην ομιλία του στο Εθνικό Συνέδριο των Ρεπουμπλικάνων να μειώσει τις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου.

Είχε δηλώσει μάλιστα, ότι είχε πετύχει αυτόν τον στόχο συνδέοντας τον με το εμπόριο: «Προειδοποίησα την Κίνα και άλλες χώρες, ότι αν αγοράζουν από το Ιράν, δεν θα τους αφήσουμε να κάνουν καμία επιχείρηση σε αυτή τη χώρα και θα επιβληθούν δασμοί 100% ή και περισσότερο σε κάθε προϊόν που εξάγουν στις ΗΠΑ».

Σύμφωνα με την StanChart, το ιρανικό πετρέλαιο είναι πιθανό να αποτελέσει βασικό άξονα στην ατζέντα της εμπορικής πολιτικής του Τραμπ για την Κίνα.

«Η νίκη του Τραμπ μπορεί να οδηγήσει τις Ηνωμένες Πολιτείες στην επιβολή κυρώσεων κατά του Ιράν, μειώνοντας έτσι τις ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου και ωθώντας τις τιμές του πετρελαίου σε υψηλότερα επίπεδα», αναφέρει σε έκθεσή του ο Vivek Dhar, στρατηγικός αναλυτής εμπορευμάτων στην Commonwealth Bank of Australia.

Η Κίνα εισάγει ιρανικό πετρέλαιο έμμεσα μέσω τρίτων. Σύμφωνα με την StanChart, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Μαλαισία ανήλθαν σε 1,456 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (mb/d) τον Ιούνιο, ο δεύτερος υψηλότερος μηνιαίος μέσος όρος που έχει καταγραφεί.

Οι ειδικοί σε θέματα εμπορευμάτων επεσήμαναν ότι η παραγωγή αργού πετρελαίου της Μαλαισίας είναι περίπου 0,35 mb/d, ενώ οι εξαγωγές συνήθως είναι κατά μέσο όρο 0,2 mb/d, γεγονός που σημαίνει ότι η συντριπτική πλειονότητα του πετρελαίου που εισάγει η Κίνα από τη Μαλαισία δεν παράγεται στη χώρα.

Σκιώδης στόλος κι εκεί

Σύμφωνα με πηγές πολλών μέσων ενημέρωσης, οι μεταφορές αφορούν έναν σκιώδη στόλο που αποτελείται από μια ομάδα γερασμένων δεξαμενόπλοιων που σπάνια είναι ασφαλισμένα.

Αυτές οι μεταφορές είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες, με τόσα πολλά δεξαμενόπλοια χαμηλής ποιότητας συγκεντρωμένα σε στενούς εμπορικούς δρόμους και με τους αναμεταδότες τους απενεργοποιημένους.

Για παράδειγμα, δύο τέτοια πλοία έπιασαν φωτιά στα ανοικτά της Σιγκαπούρης μετά από σύγκρουση τον Ιούλιο.

Η αρχή της πτώσης

Οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν άρχισαν να συρρικνώνονται μετά την αύξηση των κυρώσεων από την κυβέρνηση Μπάιντεν, η οποία εμπόδισε αρκετά πλοία να παραδίδουν ιρανικό πετρέλαιο στην Κίνα με μεταφορτώσεις στα ανοικτά της Μαλαισίας και της Σιγκαπούρης.

Οι εισαγωγές ιρανικού αργού πετρελαίου και συμπυκνωμάτων από την Κίνα μειώθηκαν κατά 524.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) σε χαμηλό τεσσάρων μηνών, στα 1,31 εκατομμύρια bpd τον Νοέμβριο, καθώς τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις.

Το γεγονός αυτό προκάλεσε αύξηση της τιμής του ιρανικού αργού: οι εκπτώσεις για το ιρανικό ελαφρύ αργό έναντι του ICE Brent έχουν περιοριστεί σε περίπου 2,50 δολάρια ανά βαρέλι, έναντι εκπτώσεων 4 δολαρίων στις αρχές Νοεμβρίου.

Οι εκπτώσεις για το ιρανικό βαρύ αργό έχουν επίσης μειωθεί σε περίπου 4-5 δολ. το βαρέλι από περίπου 7 δολ. στις αρχές Νοεμβρίου.

«Οι αυστηρότερες αμερικανικές κυρώσεις σε δεξαμενόπλοια που εμπλέκονται σε ροές ιρανικού πετρελαίου έχουν περιορίσει τη ναυτιλιακή ικανότητα», έγραψε σε έκθεσή του ο Xu Muyu, ανώτερος αναλυτής της Kpler.

Τούτου λεχθέντος, η επερχόμενη κυβέρνηση Τραμπ θα έχει πολύ δουλειά ώστε να σταματήσει τη ροή του ιρανικού πετρελαίου προς την Κίνα.

Ισχυρή η σχέση Κίνας - Ιράν

Πίσω στο 2019, τα διυλιστήρια τσαγιού της Κίνας μπήκαν στο παιχνίδι ως αγοραστές ιρανικού αργού με έκπτωση, καλύπτοντας το κενό που άφησαν οι κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες της, οι οποίες ήταν επιφυλακτικές απέναντι στις αμερικανικές κυρώσεις.

Αυτό βοήθησε τη χώρα να εξοικονομήσει δισεκατομμύρια δολάρια και εδραίωσε το καθεστώς της Κίνας ως την κορυφαία αγορά πετρελαίου της Τεχεράνης.

Η Κίνα και το Ιράν έχουν οικοδομήσει ένα αξιοσημείωτο εμπορικό σύστημα που χρησιμοποιεί κυρίως κινεζικά γουάν και ένα δίκτυο μεσαζόντων, βοηθώντας τους δύο συμμάχους να αποφύγουν το δολάριο και την έκθεση στις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ.

Ταυτόχρονα, η Ουάσινγκτον ήταν συχνά απρόθυμη να λάβει μέτρα που θα αφαιρούσαν την προσφορά από την παγκόσμια αγορά στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ ο αυστηρός περιορισμός των ιρανικών εξαγωγών πετρελαίου θα εμπόδιζε πιθανότατα τις φιλοδοξίες του Τραμπ να μειώσει τις τιμές των καυσίμων στην Αμερική.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης