Ενέργεια

Great Sea: Ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανέλθει για τα 36 εκατ ο ΑΔΜΗΕ - Ποιές ρυθμιστικές αποφάσεις προχωρούν

Great Sea: Ανοιχτό το ενδεχόμενο να επανέλθει για τα 36 εκατ ο ΑΔΜΗΕ - Ποιές ρυθμιστικές αποφάσεις προχωρούν
Αύριο Πέμπτη η ΡΑΑΕΥ θα λάβει μια νέα ρυθμιστική απόφαση που θα προβλέπει ότι οι ανακτήσιμες δαπάνες που αντιστοιχούν στην ελληνική πλευρά είναι περίπου 212 εκατ ευρώ
Η προχθεσινή απόφαση των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας της Ελλάδας και της Κύπρου ΡΑΑΕΥ και ΡΑΕΚ, με την οποία εγκρίθηκαν οι ανακτήσιμες δαπάνες της περιόδου 2024 -2025 για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Κύπρου σε καμία περίπτωση δεν είναι το τέλος της διαδρομής για την διασφάλιση των οικονομικών παραμέτρων του έργου και την έναρξη υλοποίησης του. Οι εκκρεμότητες είναι πολλές και αφορούν τόσο την ελληνική όσο και την Κυπριακή πλευρά.

Έτσι το επόμενο βήμα σε ό,τι αφορά τουλάχιστον την ελληνική Ρυθμιστική Αρχή αναμένεται να γίνει αύριο Πέμπτη οπότε η ολομέλεια της ΡΑΑΕΥ αναμένεται να λάβει απόφαση προσδιορισμού του εθνικού ανακτήσιμου κόστους για την περίοδο 2024-2025.
Με βάση την κοινή απόφαση των δυο Αρχών η οποία έχει ήδη γνωστοποιηθεί και τις πολιτικές ηγεσίες των δύο χωρών, η ΡΑΕΕΥ και ΡΑΕΚ ενέκριναν συνολικές ανακτήσιμες δαπάνες κεφαλαίου ύψους 572 εκατ. ευρώ για τη διετία 2024-2025. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί κατά 37% στην ελληνική πλευρά και 63% στην κυπριακή.

Έτσι αύριο Πέμπτη η ΡΑΑΕΥ θα λάβει μια νέα ρυθμιστική απόφαση που θα προβλέπει ότι οι ανακτήσιμες δαπάνες που αντιστοιχούν στην ελληνική πλευρά είναι περίπου 212 εκατ ευρώ. Θα πρέπει να ακολουθήσει η έκδοση μιας ακόμη απόφασης που θα προσδιορίζει το ύψος των τελών χρήσης δικτύου που θα επιβαρυνθούν οι Έλληνες καταναλωτές ώστε να ανακτηθούν οι προαναφερόμενες δαπάνες.

Στη λήψη ανάλογων αποφάσεων θα πρέπει να προχωρήσει και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου και με βάση τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, οι αποφάσεις αυτές θα πρέπει να ληφθούν έως το τέλος Σεπτεμβρίου.


H Kύπρος και η στάση του ΑΔΜΗΕ

Βεβαίως στην περίπτωση της Κύπρου τα πράγματα είναι περισσότερο πολύπλοκα καθώς η κυπριακή κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι θα επιδοτήσει μέσω του ταμείου των ρύπων τα τέλη χρήσης δικτύου που θα επιβαρυνθούν οι Κύπριοι καταναλωτές με 25 εκατ. ευρώ ετησίως για μια πενταετία έως το 2030 και συνολικά με 125 εκατ. ευρώ.

Με δεδομένη δε την απόφαση για την αποδοχή ανακτήσιμων δαπανών συνολικού ύψους 572 εκατ ευρώ για την περίοδο 2024-2025 είναι προφανές ότι το ύψος της επιδότησης δεν αρκεί για την κάλυψη του μέρους που αναλογεί στην κυπριακή πλευρά (περίπου 360 εκατ. ευρώ). Με βάση τα όσα έχουν συμφωνηθεί μέχρι τώρα τα επιπλέον ποσά θα ανακτηθούν από την κυπριακή πλευρά μετά την έναρξη λειτουργίας του έργου.

Εξάλλου ήδη με την απόφαση που ελήφθη την περασμένη Δευτέρα δεν αναγνωρίστηκαν τα 36 από τα 48 εκατ. ευρώ που κατέβαλε ο ΑΔΜΗΕ στο Euroasia για την εξαγορά του έργου. Οι δυο Ρυθμιστικές Αρχές με τη σύμφωνη γνώμη και των κυβερνήσεων δεν έκαναν αποδεκτά τα κόστη για τις μελέτες στο τμήμα Κρήτης- Αττικής και στο Κύπρου - Ισραήλ (12 εκατ. για το καθένα), με το σκεπτικό ότι το πρώτο έργο κατασκευάζεται ήδη και για το δεύτερο δεν υπάρχει ακόμη συμφωνία κατασκευής. Τα υπόλοιπα 12 εκατ. ευρώ που δεν αναγνωρίστηκαν αφορούσαν επιχειρηματικό ρίσκο του ΑΔΜΗΕ.

Έτσι είναι εξαιρετικά πιθανό ο ΑΔΜΗΕ να ζητήσει την αναθεώρηση της απόφασης αφού προηγουμένως τεκμηριώσει επαρκώς τους λόγους για τους οποίους θεωρεί ότι πρέπει να συμπεριληφθούν στις ανακτήσιμες δαπάνες τα 36 εκατ. που απορρίφθηκαν. Μια τέτοια εξέλιξη είναι πιθανό να προκαλέσει νέα εμπλοκή, ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει και το ζήτημα της έγκρισης από τα Κοινοβούλια της Ελλάδας και της Κύπρου για τον επιμερισμό του γεωπολιτικού ρίσκου σε ποσοστό 50%-50% όπως έχει συμφωνηθεί στο πλαίσιο της διακρατικής συμφωνίας.

Αύριο (26/9) η ψήφιση του επιμερισμού του ρίσκου

Αύριο (26/9) ψηφίζεται από τη Βουλή η ρύθμιση για τον επιμερισμό του γεωπολιτικού ρίσκου, ισόποσα, 50%-50%, μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου.

Η απόφαση για θέσπιση του συγκεκριμένου σημείου από το Κοινοβούλιο, αν και δεν συμπεριλαμβάνονταν στις προϋποθέσεις της συμφωνίας μεταξύ Αθήνας και Λευκωσίας, η κυβέρνηση έκρινε ότι είναι τέτοια η γεωπολιτική του διάσταση, ώστε απαιτείται να θωρακιστεί και νομοθετικά.

Η διάταξη θα κατατεθεί σήμερα στο νομοσχέδιο του υπ. Εθνικής Οικονομίας για τις δημόσιες επενδύσεις («Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις») που ψηφίζεται αύριο στη Βουλή και έχει προληπτικό χαρακτήρα. Στο κακό δηλαδή σενάριο, που τα πράγματα με τη διασύνδεση πάρουν αρνητική τροπή και το έργο μπλοκάρει εξαιτίας κάποιου εξωτερικού κινδύνου, δίχως υπαιτιότητα του ΑΔΜΗΕ, το ελληνικό κράτος θα επιδοτήσει την επιπλέον επιβάρυνση στο λογαριασμό του Ελληνα καταναλωτή.

Για το Full Notice

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αναφορικά με την αποστολή του «Full Notice to Proceed» απο τον ΑΔΜΗΕ στους Γάλλους της Nexans, η ενημέρωση από την ελληνική πλευρά είναι ότι θα σταλεί έγκαιρα έτσι ώστε το συγκεκριμένο ζήτημα να μην παράξει το οποιοδήποτε ζημιογόνο αποτέλεσμα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης