Ενέργεια

Καμπάνα ΡΑΕ σε ΔΕΔΔΗΕ για μη παροχή στοιχείων Καθολικής Υπηρεσίας στην Elpedison

Καμπάνα ΡΑΕ σε ΔΕΔΔΗΕ για μη παροχή στοιχείων Καθολικής Υπηρεσίας στην Elpedison
Η Elpedison δεν έχει τιμολογήσει περισσότερους από 1.400 πελάτες, τους οποίους προμηθεύει ως Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας
Την επιβολή προστίμου 250.000 ευρώ στον ΔΕΔΔΗΕ αποφάσισε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έπειτα από καταγγελία της Elpedison. Παράλληλα, η ΡΑΕ προχώρησε στην επιβολή αυστηρής σύστασης στον Διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας να συμμορφωθεί άμεσα σχετικά με την τήρηση της υποχρέωσης παροχής πλήρων των στοιχείων πελατών που μεταπίπτουν στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας στην Elpedison αλλά και στους υπόλοιπους παρόχους της Καθολικής Υπηρεσίας, καθώς και για την κατάλληλη διαμόρφωση του πληροφοριακού συστήματός του, προκειμένου να μην τίθενται τεχνικά προσκόμματα στην υποβολή των προβλεπόμενων εντολών και να ενημερώνεται, όπως πρέπει, ο προμηθευτής.


Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, η οποία ελήφθη στα τέλη Οκτωβρίου, αλλά μόλις αναρτήθηκε στη Διαύγεια, η Elpedison είχε καταθέσει τον Μάρτιο του 2021 στη ΡΑΕ καταγγελία και αίτημα προσωρινών μέτρων κατά του ΔΕΔΔΗΕ. Σύμφωνα με την Elpedison, ο Διαχειριστής, μεταξύ άλλων, είχε πολλάκις παραλείψει να χορηγήσει στην εταιρεία τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) πελατών που η εταιρεία εκπροσωπεί ως πάροχος Καθολικής Υπηρεσίας. Έτσι η εταιρεία αντιμετωπίζει σημαντική δυσχέρεια ταυτοποίησης των πελατών Καθολικής Υπηρεσίας, με συνέπεια να αδυνατεί να τους τιμολογήσει. Επίσης, έχει, σε πολλές περιπτώσεις, αποστείλει εσφαλμένα στοιχεία επικοινωνίας για τους πελάτες που η εταιρεία εκπροσωπεί ως πάροχος Καθολικής Υπηρεσίας με συνέπεια η εταιρεία να αδυνατεί να τους ενημερώσει για τη μετάπτωσή τους στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας αλλά και να τους αποστείλει Λογαριασμό Κατανάλωσης.

Στους 1400 οι πελάτες που δεν λαμβάνουν λογαριασμούς ρεύματος

Μάλιστα, σύμφωνα με την καταγγελία της Elpedison, λόγω της αδράνειας του ΔΕΔΔΗΕ να αποστέλλει τα προβλεπόμενα από το πλαίσιο στοιχεία Πελατών, δεν έχει τιμολογήσει περισσότερους από 1.400 πελάτες, τους οποίους προμηθεύει ως Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας, ενώ δεν διαθέτει τον ΑΦΜ για περίπου 25% των νέων Πελατών της υπό το εν λόγω καθεστώς.

Επιπλέον, σύμφωνα με την Elpedison, o ΔΕΔΔΗΕ έχει απορρίψει, σχεδόν κατά το ήμισυ των περιπτώσεων, τα αιτήματα απενεργοποίησης μετρητή που έχει υποβάλει η εταιρεία λόγω υπερημερίας πελατών που προμηθεύει υπό καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας ως προς την εκπλήρωση των οικονομικών τους υποχρεώσεων προς αυτήν.
Ως αιτιολογία για την απόρριψη των αιτημάτων, o ΔΕΔΔΗΕ προβάλλει την ύπαρξη έτερου αιτήματος απενεργοποίησης προερχόμενο από προηγούμενο προμηθευτή. Έτσι, η εταιρεία αποστερείται το μέτρο απενεργοποίησης των μετρητών των υπερήμερων πελατών της, ως το μείζον μέσο που διαθέτει εκ του κείμενου πλαισίου για τον περιορισμό της έκθεσής της σε οικονομική ζημία.

Γιατί η ΡΑΕ επέβαλε πρόστιμο

Σύμφωνα με το σκεπτικό της ΡΑΕ, «εάν ο ΔΕΔΔΗΕ είχε ασκήσει τις ανατεθειμένες σε αυτόν αρμοδιότητες σχετικά με την καλή τάξη των στοιχείων Πελατών που διαχειρίζεται στο σύστημά του, συμπεριλαμβανομένης της πληρότητας των εν λόγω στοιχείων, θα είχε άμεσα διαπιστώσει την έλλειψη των στοιχείων, ιδίως δε του ΑΦΜ, Πελατών, δυνάμενος να ενημερώσει τον Προμηθευτή που εκπροσωπεί τον Πελάτη στα στοιχεία του οποίου εντοπίζεται η έλλειψη, προκειμένου να συμπληρωθούν οι ελλείπουσες πληροφορίες».

Σύμφωνα με τη 41 σελίδων μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης της ΡΑΕ, δεν μεταβάλλει την ευθύνη του ΔΕΔΔΗΕ η πρόβλεψη του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης, βάσει της οποίας οι Μετρητές Φορτίου των Πελατών για τους οποίους δεν έχει υποβληθεί ποτέ Δήλωση Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου, εκπροσωπούνται από τον Δεσπόζοντα Προμηθευτή κατά τη θέση σε ισχύ του Κώδικα Διαχείρισης ΕΔΔΗΕ (Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας). «Ο ΔΕΔΔΗΕ δύναται σε κάθε περίπτωση ευχερώς να διαπιστώσει αν τα αναγνωριστικά στοιχεία που έχουν καταχωρηθεί στο πληροφοριακό του σύστημα για τους Πελάτες που τροφοδοτούνται δια των ως άνω Μετρητών είναι πλήρη, και κατά περίπτωση ορθά, εν συνεχεία δε να επισημάνει τυχόν ελλείψεις στον Δεσπόζοντα Προμηθευτή που εκπροσωπεί τους εν λόγω Μετρητές», επισημαίνεται.

Η οικονομική ζημία

Αυτά ισχύουν κατά μείζονα λόγο για τα στοιχεία Πελατών που μεταπίπτουν σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, διότι για αυτούς, ο Προμηθευτής Καθολικής Υπηρεσίας δεν υποβάλλει Δήλωση Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου, αλλά τους εκπροσωπεί δίχως να προηγηθεί η σύναψη Σύμβασης Προμήθειας. Όπως αναφέρει η ΡΑΕ, η προβλεπόμενη υποχρέωση του Διαχειριστή να αποστείλει στον Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας άμεσα τα στοιχεία των Πελατών που μεταπίπτουν σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, μόνον ως υποχρέωση παροχής πλήρων των στοιχείων Πελατών μπορεί να νοηθεί.

Μάλιστα, η Αρχή επισημαίνει ότι «η μη παροχή από τον ΔΕΔΔΗΕ πλήρων των στοιχείων Πελατών που μεταπίπτουν σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, ιδίως αναφορικά με την ταχυδρομική διεύθυνση και τον ΑΦΜ καθιστά εκ των πραγμάτων ιδιαιτέρως δυσχερή την ταυτοποίηση και τιμολόγηση των εν λόγω Πελατών της Καταγγέλλουσας, με αποτέλεσμα την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας υπό το ανωτέρω καθεστώς επί οικονομική της ζημία».

Αρνητικές οι επιπτώσεις στην αγορά

Όσον αφορά στην μη έγκαιρη υλοποίηση των εντολών απενεργοποίησης που υποβάλλει η ELPEDISON για τους Πελάτες Καθολικής Υπηρεσίας λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών τους, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, της αποστερεί το πλέον αποτελεσματικό μέσο άσκησης πίεσης για την αύξηση της εισπραξιμότητας των απαιτήσεών της έναντι των οικονομικά υπερήμερων Πελατών της από την Καθολική Υπηρεσία.

Έτσι, η ΡΑΕ διαπιστώνει την παράβαση του πλαισίου από τον ΔΕΔΔΗΕ, «η οποία εκ της φύσεώς της συνεπάγεται αναπόδραστα οικονομική ζημία της ELPEDISON». Μάλιστα, η παράβαση του ΔΕΔΔΗΕ αξιολογείται από την Αρχή ως ιδιαίτερης ρυθμιστικής βαρύτητας, καθότι, έχει επιπτώσεις στην ELPEDISON, τόσο οικονομικές, καθότι συνεπάγεται ζημία της, όσο και ρυθμιστικές, καθότι δεν της επιτρέπει την πλήρη κανονιστική συμμόρφωση με τις εκ του νόμου και ΚΠΗΕ (Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας) υποχρεώσεις της ως Προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας, δυνητικά δε δύναται να έχει επιπτώσεις στην εν γένει ρευστότητα και την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και να πλήξει την αποτελεσματική εκπλήρωση σκοπών δημοσίου συμφέροντος, για τους οποίους και θεσπίσθηκε η Καθολική Υπηρεσία.

Επιπλέον, η ΡΑΕ εκτιμά ότι εκ της φύσεως της παράβασης «η καταγγελλόμενη πρακτική του ΔΕΔΔΗΕ αναπτύσσει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στη διάχυση της ορθής και έγκυρης πληροφόρησης στην αγορά ενέργειας».

«Ελαφρά βελτίωση» από τον ΔΕΔΔΗΕ

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι ο ΔΕΔΔΗΕ έχει εκδηλώσει πρόθεση πλήρους συμμόρφωσης και συνεργάζεται ήδη αποτελεσματικά με την Αρχή για την επίλυση των ζητημάτων που έχουν ανακύψει σχετικά με την υπόθεση. Ειδικότερα, αναφέρονται τα εξής: «Κρίνεται επομένως ότι συντρέχει εν προκειμένω η ελαφρυντική περίσταση, που χρήζει συνεκτιμήσεως στον προσδιορισμό του ύψους του προστίμου.

Συναφώς, όπως προκύπτει από τα παρασχεθέντα στη ΡΑΕ επικαιροποιημένα στοιχεία, επί του συνόλου των Προμηθευτών που παρέχουν την Καθολική Υπηρεσία, αλλά και αναφορικά με τους Πελάτες της Καταγγέλλουσας συγκεκριμένα, από τον Μάρτιο έως τον Αύγουστο 2021 η εκπεφρασθείσα από το ΔΕΔΔΗΕ βούληση συμμόρφωσης αποτυπώνεται ως ελαφρά βελτίωση σε ό,τι αφορά τον αριθμό των παροχών με μη έγκυρο ΑΦΜ ή/και μη πλήρη στοιχεία διεύθυνσης.

Επισημαίνεται εντούτοις ότι η αποτυπωθείσα στην σχετική επιστολή του ΔΕΔΔΗΕ προβληματική αναφορικά με το πλήθος των παροχών που δεν είναι συνδεδεμένες πρωτίστως με (έγκυρο) ΑΦΜ αλλά και με πλήρη στοιχεία διεύθυνσης, χρήζει άμεσης, δραστικής και αποτελεσματικής θεραπείας προς διασφάλιση της εύθετης παροχής της Καθολικής Υπηρεσίας και της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς ενέργειας».

www.worldenergynews.rg



 

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης